Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli 2018

maysofie
 Share

Recommended Posts

• Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se den søte lille som ble med oss hjem på onsdag:  Forløpig enklest å ta bilde av når hun sover, for ellers er hun oppi og kooooooooooooooooooooooser, eller finner på ramp    

minien er ikke allverdens glad i å hilse på fremmede hunder, spesielt ikke hvis han er i bånd. Dere vet sikkert hvor vanskelig det kan være å unngå hilsing; jeg har prøvd å gå langt ut i grøften, elle

Natt til 24 juli ble disse tre født ♡ Ariel har endelig blitt mamma ♡

Posted Images

18 minutes ago, Mud said:

Vi koser oss på Dagali :) Ungene har vært heldige å fått kjøre både gocart og Atv.  

@Kaja har forbarmet seg over Toddy og tatt han inn for natten siden det er meldt mye lyn og torden.  Han har gått lang tur på fjellet, så han blir nok mye jobb *fnis *

Altsåå.. han ligger jo bare her ... :lol:

Snapchat-1136018777.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, maysofie skrev:

Jeg har aldri skjønt hva som er morro med å drikke seg sørpe full...

Det naches nå på badeplassen bortenfor her, en hel haug voksne mennesker som ikke klarte gå ut til stranda på stødige bein. Greit nok at folk har det morro, men hvorfor finner de ut å bade midt på natta beruset? I tillegg hoppe fra stupetårnet på 3/5m. Håper virkelig de har med seg noen designerte, har hjertet i halsen for at noen skal skade seg eller ende til havs :( 

Edit: Og der traff visst noen på en brennmanet...

Her er det full hjemmefest i etasjen under meg, også der voksne folk som tydeligvis snart går tom for feriedager. Jeg skjønner heller ikke hva som er så moro med det. Det er ihvertfall ikke moro for meg, det er så lydt her at festen like gjerne kunne vært i min egen stue. Nå er det allsang til "Ut mot havet", isted var det hoiing og latter fordi noen ramla over et bord. 

• Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk driver å bader når de har drukket er nå en ting, det er bare dumt, men litt hojing og allsang? Er man blitt så pripne at man ikke tåler at folk tar seg en fest lenger? 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonje skrev:

At folk driver å bader når de har drukket er nå en ting, det er bare dumt, men litt hojing og allsang? Er man blitt så pripne at man ikke tåler at folk tar seg en fest lenger? 

Folk må gjerne feste for min del, bryr meg ikke om det sålenge de holder seg vekk fra meg og mitt. Jeg derimot orker ikke sånt selv :) 

Men å sitte hele nattevakta med hjerte i halsen og politi/ambulanse på ‘speed dial’ fordi voksne fulle folk stuper og bader, det blir for dumt. Hadde det vært småbading i høvelig lys på stranda, så OK, men når de deriblant svømmer midt i vika hvor det er båttrafikk hele natta, hvorpå vi må skyndte oss til hver båt å si ifra at uten flomlys burde de ikke ferdes på denne siden av vika, det skjønner jeg virkelig ikke gleden med. Greit nok at det er uskyldig idioti som bare går utover dem selv, folk må for all del gjøre som dem vil - eneste som bryr meg i etterkant er vond rygg etter å ha løpt rundt til båter og sittet på bølgebryteren for å følge med på dem :lol:

Stakkars menneske som hadde fått besøk av en brennmanet var virkelig ikke i godt hold, dog. Au...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tonje skrev:

Så nå er jeg prippen bare fordi jeg faktisk blir litt irritert når klokka er midnatt og det fortsatt er full fest, i et hus der det er ekstremt lytt (noe de er veldig klar over)? Det er også ganske stor forskjell mellom "litt hoiing og allsang" og det jeg hadde som lydteppe i omtrent 10 timer i går. Og ja, man blir gjerne litt gretten av å ikke få sove før klokka fire pga voksne folk som er drita.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, maysofie said:

Folk må gjerne feste for min del, bryr meg ikke om det sålenge de holder seg vekk fra meg og mitt. Jeg derimot orker ikke sånt selv :) 

Helt enig! Folk må gjerne drikke seg fra sans og samling for alt jeg bryr meg, så lenge de holder seg langt unna meg.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tonje skrev:

Jepp, så prippen er jeg ihvertfall. Blir helt sprø av slik støy - for det er jo bare det, støy.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ozzy skrev:

Ny serie på HBO. Castle rock, fra Stephen King og J. J Abrams. Anbefales! 

Ja den var overraskende bra! Jeg har lest mye Stephen King, han er en av mine favoritter, men med noen få hederlige unntak så blir alle film og serie-adapsjonene til bæsj. Grøsser enda av den fæle dark tower filmen ? men dette er jo basert på karakterer og universet, så da blir det litt annerledes heldigvis  ?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

Så nå er jeg prippen bare fordi jeg faktisk blir litt irritert når klokka er midnatt og det fortsatt er full fest, i et hus der det er ekstremt lytt (noe de er veldig klar over)? Det er også ganske stor forskjell mellom "litt hoiing og allsang" og det jeg hadde som lydteppe i omtrent 10 timer i går. Og ja, man blir gjerne litt gretten av å ikke få sove før klokka fire pga voksne folk som er drita.

Er så enig med deg.

Da er isåfall jeg også prippen. For meg er det faktisk litt krise å ikke få søvnen jeg trenger for å fungere.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pastell skrev:

Sitter hjemme uten hund. Skal snart på sverige tur og har sendt begge hundene på ferie og jeg liker det ikke! :P hvordan kan folk leve uten hund.

Kan ikke helt leve uten hund, men det går på et vis når man kan tafse på andres hunder iblant og forberede seg til man endelig kan ha hund igjen!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pixie skrev:

Neida, jeg skjønner at det er irriterende når det varer langt ut i de sene nattetimer i et veldig lytt hus, men du skrev innlegget sånn 23-ish? Om det ikke blir stille i noenlunde ok tid så går det jo an å varsle? 

Her er det klamt og ****** i dag så pakkinga går litt trått. Hundene har bare fått en times tur, men vi skal ut igjen i ettermiddag. Håper på regn og overskya til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lola Pagola skrev:

Ja den var overraskende bra! Jeg har lest mye Stephen King, han er en av mine favoritter, men med noen få hederlige unntak så blir alle film og serie-adapsjonene til bæsj. Grøsser enda av den fæle dark tower filmen ? men dette er jo basert på karakterer og universet, så da blir det litt annerledes heldigvis  ?

Ja, vi skulle se en episode, plutselig hadde vi sett de tre som har kommet ut, og var grinete fordi det ikke var fler :lol:

• Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg litt bekymra for Decoy. Han ble stokk halt utpå dagen i dag. Ikke noe vondt når vi tar på foten, og har ikke laget noe sutrelyd etc når han har reist seg opp (noe han forresten sliter med, det å reise seg). Det er verre etter at han har ligget i ro ei stund, og så blir det litt bedre etter noe bevegelse. Frykter korsbåndskade, men håper på noe så enkelt som en strekk. Han hadde så vondt at han fikk en rimadyl nå, og da ble det litt bedre naturlig nok. Fått luftet han nå, og skal snakke med veterinær i morgen om det ikke er bedre. Satser på en strekk. Han klarte nemlig å snike seg inn i stua mens robotstøvsugeren var i gang, og da mønstra han opp og gikk til angrep på den. Han er ikke noe begeistra for den for å si det sånn, og han hører den jo heller ikke siden så mye av hørselen er borte. 

Tok sorgene litt på forskudd tidligere i kveld, sikker på at han er såpass skadet at vi mister han. Han er såpass gammel og har litt andre greier som gjør at vi ikke lar han gjennomgå operasjon om det skulle være røket korsbånd. Krysser fingre for at det bare er en muskelstrekk! 

• Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har greie på hva man har rett på i forbindelse med flyforsinkelser? Når du blir booket om til et døgn frem i tid. Er det rimelig kompensasjon med hotellrom og 370 kroner i kostgodtgjørelse? 

Hvis det ikke er rimelig ( Litt lite mat med hotellfrokosten som selvsagt følger med rommet), hvordan går man frem ved klage?

Kom hjem et døgn etterat vi egentlig skulle vært hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tricolor said:

Noen her som har greie på hva man har rett på i forbindelse med flyforsinkelser? Når du blir booket om til et døgn frem i tid. Er det rimelig kompensasjon med hotellrom og 370 kroner i kostgodtgjørelse? 

Hvis det ikke er rimelig ( Litt lite mat med hotellfrokosten som selvsagt følger med rommet), hvordan går man frem ved klage?

Kom hjem et døgn etterat vi egentlig skulle vært hjemme.

Når jeg googler "rettigheter forsinket fly" var de to første treffene flyhjelp.no og flyforsinkelser.no. Forbrukerrådet har også gode sider på dette.

Rettighetene varierer litt på hvordan man har kjøpt billetter, hvor langt man har reist osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Betty skrev:

Tok sorgene litt på forskudd tidligere i kveld, sikker på at han er såpass skadet at vi mister han. Han er såpass gammel og har litt andre greier som gjør at vi ikke lar han gjennomgå operasjon om det skulle være røket korsbånd. Krysser fingre for at det bare er en muskelstrekk! 

Håper det er en quick fix. Ikke så gøy når det blir noe med disse gamlingene :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah ååå, jeg er så teit!

Oppdretter var akkurat her og hentet lånetanta som har bodd her en uke. Sist jeg var der glemte jeg solbrillene mine, og hun hadde kurs samtidig så jeg ville ikke forstyrre henne med å kjøre tilbake. Er dyre, fine solbriller jeg er veldig glad i, men jeg har etter det heeeelt glemt å si noe om det.

Og så kommer hun hit, og så har hun dem på seg! OG SÅ TØRR JEG IKKE Å SI NOE! Åååååååå. Hun trodde sikkert det var en av kursdeltagerne sine, og da det ikke var det begynte hun å bruke dem. Men så sa jeg ikke noe! Og nå tørr jeg iallefall ikke å si noe!!

Hjelp til å formulere melding, anyone?

Gud, så teit :spell:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ia skrev:

Oppdretter var akkurat her og hentet lånetanta som har bodd her en uke. Sist jeg var der glemte jeg solbrillene mine, og hun hadde kurs samtidig så jeg ville ikke forstyrre henne med å kjøre tilbake. Er dyre, fine solbriller jeg er veldig glad i, men jeg har etter det heeeelt glemt å si noe om det.

Og så kommer hun hit, og så har hun dem på seg! OG SÅ TØRR JEG IKKE Å SI NOE! Åååååååå. Hun trodde sikkert det var en av kursdeltagerne sine, og da det ikke var det begynte hun å bruke dem. Men så sa jeg ikke noe! Og nå tørr jeg iallefall ikke å si noe!!

Vente noen dager og så sende melding om at du lurer på om du kan ha glemt solbrillene dine der? :P Bare unngå helt at hun hadde de på seg ville jeg gjort :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ia skrev:

Det er en sånn situasjon jeg typisk kunne havnet i også.. :P

Du kunne ikke f.eks laget en liten "etterlysning" på Facebook eller noe sånn, som du vet at vedkommende kanskje kommer til å lese, men som ikke spesifikt er rettet mot henne. Og håpe at hun gjør det rette og returnerer dem? 

(Risikoen er jo selvsagt at det hele blir enda mer kleint hvis hun ikke gir deg dem tilbake :innocent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...