Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sonen, hils på den nye lille sjokoladepuddingen min 

Da blir det visst ny jobb på meg, lykke-ugla fra @Raksha funker!!! Det har vært en utrolig omstendelig prosess, sånn at jeg etter hvert følte at jeg burde få jobben bare på grunn av oppmøte. Først så

Se på den fine modellen da    

Posted Images

Skrevet

Er det mange her inne som er litt over gjennomsnittet interessert i potteplanter? ( merk; potteplanter..:sleep:)  Tok en rask gejnnomtelling om kom til ca 150 +- :ahappy: 

Måtte klippe av denne blomsten på amaryllisen, den ble så tung at stengelen knakk .

image.jpg

• Like 1
Skrevet
11 timer siden, Perfect Image skrev:

Akkurat nå er jeg helt knust. Det gjør skikkelig vondt inni meg. Som oppdretter forventer man å miste valper fra eller til de første dagene, og nyfødt perioden men ikke 5 uker gamle... På disse to kullene prøvde jeg for første gangen dokasse med pellets, etter råd fra andre oppdrettere som fungerte så bra, og sant som det var gjorde det... Til idag. En av valpene spiste pellets, det svellet i magen og innen vetn kom var det allerede for sent. Den fine lille skapningen, utrolig morsomme valpen full av personlighet som senest i formiddag satt på fanget mitt og sov mens jeg spiste lunsj er nå borte og det gjør skikkelig vondt. Det var vært så utrolig mye "uheldig" med dette kullet at jeg har aldri lyst til å drive oppdrett igjen for det er utrolig vondt når sånt som dette skjer og jeg føler meg så jævelig inkompetent oppdretter.

Uff, så forferdelig trist å høre :icon_cry::hug: 

AN er jeg hjemme med semisykt barn som løper rundt i supergirl tskjorte og høye heler :P Noe sier meg at hun kanskje kunne vært i bhg i dag :huh:. Det snør kjempemye, og det er jeg glad for. Dette har vært en fantastisk fin vinter! Så mye snø gjennom en så lang periode har vi ikke hatt på mange år. Måtte det holde seg sånn til det virkelig skal bli vår. 

Skrevet

Varmepumpa og varmvannet har takket for seg i løpet av natta så det var kjølig da jeg sto opp. Jeg håper reparatøren rekker å sjekke det ut i dag og at vi slipper så veldig mange dager uten varmvann. Jeg hadde store planer om hårvask i dag for eksempel, men jeg hæler ikke å vaske det i iskaldt vann så da får jeg stikke bort hit til jobb for en dusj i ettermiddag. Kjekt med den muligheten :) 

Skrevet
3 minutter siden, QUEST skrev:

Er det mange her inne som er litt over gjennomsnittet interessert i potteplanter? ( merk; potteplanter..:sleep:)  Tok en rask gejnnomtelling om kom til ca 150 +- :ahappy: 

Måtte klippe av denne blomsten på amaryllisen, den ble så tung at stengelen knakk .

image.jpg

Litt raskt telling her gav meg et resultat på 3 planter, og de blir dårlig vannet.. 

jeg kan ikke kalle de blomster engang, for det er bare noe grønne greier :lol: 

• Like 2
Skrevet
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Litt raskt telling her gav meg et resultat på 3 planter, og de blir dårlig vannet.. 

Så du blir ikke fornærmet om jeg sier at jeg betviler at du har utpregede grønne fingre..? :ahappy: Har faktisk hatt adskillif flere enn rundt 150 tidligere, det var sånn typ så ikke vinduene..Veldig praktisk da, vinduspussing var helt unødvendig og uaktuellt :P

Skrevet
Akkurat nå, QUEST skrev:

Så du blir ikke fornærmet om jeg sier at jeg betviler at du har utpregede grønne fingre..? :ahappy: Har faktisk hatt adskillif flere enn rundt 150 tidligere, det var sånn typ så ikke vinduene..Veldig praktisk da, vinduspussing var helt unødvendig og uaktuellt :P

Teller plastpotteplanter? I så fall har jeg to :aww::lol:   Jeg har konkludert med at jeg kan holde meg til buketter, de står ca like lenge hos meg :aww: 

• Like 1
Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Vi har to grønne greier og to orkideer. Gubben har forbudt meg å røre dem annet enn i nødstilfeller. 

Han kidnappet dem jo til og med fordi jeg ikke var snill med dem. :aww:

Har det ikke puls så tar jeg tydeligvis knekken på det :lol:

Skrevet
Akkurat nå, QUEST skrev:

Nope :lol: eller, det er vel faktisk ikke evnene det nødvendigvis stopper i. For jeg vet hva man bør gjøre osv. Jeg bare gidder ikke :lol: men igjen; det er mye sært stell også på plantene da :P 

jeg har ironisk nok jobbet flere år på Felleskjøpet, og hadde faktisk litt opplæring av slikt av en gartner. Jeg pleide dog å spøke om at jeg hadde steinen jeg :aww: 

Skrevet

@Perfect Image. jeg forstår himla godt følelsen av å være dårlig oppdretter. Den hadde jeg også når jeg mistet en 5 uker gammel valp til en ulykke ?

Kjenner også en annen som mistet en valp da den kveltes av å ha slukt tørrfôr. 

Utrolig tungt, men man må fokusere på de andre, og det positive. 

@Paranomia. Så dumt ang skolen, sånn skal det jo virkelig ikke være. ?

Skrevet
21 minutter siden, QUEST skrev:

Nja... vel... Litt over gjennomsnittlig interesse er vel å ta i ja.. .Men jeg har 5 orkideer hvorav tre av dem for tida står i full blomst og i tillegg ser ut til å sette flere, jeg har to sånne novemberkaktuser og en julekaktus - og en av disse står akkurat nå i full blomst igjen, selv om den også blomstret i november... Jeg har en passse avblomstret julestjerne stående... den takker nok for seg snart, jeg har en sånn flamingoblomst som jeg har hatt i mange år og som stadig kommer i blomst, en vindusblad som vokser seg stadig større, en svigermors tunge som lever litt usikkert siden bikkjene stadig velter den overende - og en slags sukkulent som burde fått ny potte. Jahhh... Det er trivelig med blomster, men det er en del av dem som får litt korte liv :aww: 

• Like 2
Skrevet
24 minutter siden, QUEST skrev:

image.jpg

Har tre orkidéer og en grønn. Orkidéene har jeg god tone med, de blomstrer på nytt og på nytt og er ganske fine. Det er stort sett det jeg klarer å holde i live (sett bort fra de med bein da) så jeg holder meg til det :P 

Skrevet

Tråden er ryddet igjen. Bruk tilbakemeldingstråden om AN som er opprettet til formålet hvis dere skal diskutere hvem som har sagt eller gjort hva.

Moderator mushi.

• Like 2
Skrevet

:o 150 potteplanter! ?

Jeg har faktisk hele fire stk. :D Fire novemberkaktuser. Dvs. jeg har faktisk egentlig seks, men de to siste flyttet til mine foreldre for snart åtte år siden(fordi jeg flyttet utenlands) og har ikke flyttet tilbake igjen. :P 

• Like 1
Skrevet

Jeg har periodevis mange potteplanter, men for tiden er det litt dødt ja. En svigermors tunge som jeg har hatt i mange år, en blå hortensia og noen eføyer. Tror jeg må utvide samlingen litt snart, koselig med planter.

• Like 1
Skrevet

Fant oppskrift på sånne seige sjokoladecookies i går, og nå er jeg straks klar for å lage tredobbel porsjon!
Trenger sikkert ikke lage middag da, hvis jeg har over 100 sånne cookies? :P 
Har elelrs en ymse plan om å sende ene guttungen ut med huskyen (og når jeg sier guttunge, så er det mer fordi han er ungen min enn at han er en unge :P Han blir 20 i år :D hehe)
Den andre (yngste, med noen minutters margin bare) skal få æren av å rydde litt :) 
Finfin fordeling! 
Så tar jeg kveldsturen (trenger det! Ørefred og sånn ;) )

Jeg har også potteplanter (grønnplanter altså, for alt annet dør jo før jeg rekker å huske å vanne :P )!!!
Ikke noe imponerende antall, men jeg har da noen.
Eneste jeg får til er orkidèer... De blomstrer om igjen og omigjen.
Og så har jeg dilla på tulipaner og sånne rare krysantemumgreier (kjøper en stilk i slengen på blomsterbutikk, og de lever i flere uker :o )

• Like 3
Skrevet
53 minutter siden, Malinka skrev:

Teller plastpotteplanter? I så fall har jeg to :aww::lol:   Jeg har konkludert med at jeg kan holde meg til buketter, de står ca like lenge hos meg :aww: 

Beklager altså men her må jeg være streng.. Det er kun levende planter med røtter som teller.,:sleep: Hehe..jeg liker ikke buketter engang, jeg vil ikke ha døende planter. :P

53 minutter siden, *Kat84* skrev:

Vi har to grønne greier og to orkideer. Gubben har forbudt meg å røre dem annet enn i nødstilfeller. 

Han kidnappet dem jo til og med fordi jeg ikke var snill med dem. :aww:

Har det ikke puls så tar jeg tydeligvis knekken på det :lol:

Hmpf..planteplager altså..:sleep:

50 minutter siden, Krutsi skrev:

Nope :lol: eller, det er vel faktisk ikke evnene det nødvendigvis stopper i. For jeg vet hva man bør gjøre osv. Jeg bare gidder ikke :lol: men igjen; det er mye sært stell også på plantene da :P 

jeg har ironisk nok jobbet flere år på Felleskjøpet, og hadde faktisk litt opplæring av slikt av en gartner. Jeg pleide dog å spøke om at jeg hadde steinen jeg :aww: 

Hehe..tror det er mange som kunne trengt en sånn stein..:lol:

37 minutter siden, Midas skrev:

Har tre orkidéer og en grønn. Orkidéene har jeg god tone med, de blomstrer på nytt og på nytt og er ganske fine. Det er stort sett det jeg klarer å holde i live (sett bort fra de med bein da) så jeg holder meg til det :P 

Har masse orkideer , ikke så omplasseringsorkideer heller faktisk. Mange hiver jo plantene..*grøsse..kaste levende planter altså* etter at de er ferdig blomstret første gang. Mnge av disse omplasseringsorkideene har blomstret overdådig hos meg :) 

Akkurat nå, Artemis skrev:

:o 150 potteplanter! ?

Jeg har faktisk hele fire stk. :D Fire novemberkaktuser. Dvs. jeg har faktisk egentlig seks, men de to siste flyttet til mine foreldre for snart åtte år siden(fordi jeg flyttet utenlands) og har ikke flyttet tilbake igjen. :P 

Hehe..jeg syns jo ikke det er så mange nå i forhold til tidligere :ahappy: Da så man knappest vinduene.. Syns bestandig det er rart å se bilder fra  hjem der de ikke har planter og bøker. Det er vel sikkert minst et par tusen igjen, selv etter at jeg var plent nødt til å kvitte med meg med flere sekker. * grøss og gru..kvitte seg med bøker er helligbrøde..* Det er ennå bøker omtrent over alt, i alle rom, bare ikke på gulvet. 

• Like 2
Skrevet

Snille pappa som lånte meg penger til nye, varme tursko sånn at jeg slipper å miste tærne på jobb i morgen:wub: hadde igrunnen sett meg ut noen fra salomon på XXLs hjemmeside, men alt fra salomon var utplukka når jeg kom i butikk...endte opp med Merrell moab Fst Ice Thermo. Håper de er gode og varme. De er uansett varmere en  de jeg har fra før:P de er foret med ull og fleece, så med ullsokker oppi så bør de gjøre susen.

Ang planter så har jeg en... aner ikke hva den heter, men den er grønn:innocent: så har jeg 3 falske eukalyptus-stilker.. jeg har ikke grønne fingre...

• Like 2
Guest *Kat84*
Skrevet
5 minutter siden, QUEST skrev:

Hmpf..planteplager altså..:sleep:

Yes, og stolt av det faktisk! 
Det er jo en bragd å klare å drepe kaktuser. Så jeg føler jeg har fått til noe helt unikt :P 

Skrevet

Vi har 5 grønne potteplanter, også har vi et lite drivhus med tomatplante, basilikum og koriander, og så har vi en chiliplante som driver å blomstrer.

Samt en bukett tulipaner :P

I noen av vinduene så verken orker eller kan vi ha planter i. Blir drivhus her når solen står på, så da dør alt på kort tid. Med mindre jeg flytter alle plantene hver dag, det gidder jeg ikke. Og så har vi det faktumet at kattene river ned ting fra den vinduskarmen som vi kan ha planter i, og hunden bruker den andre vinduskarmen som seng :P

Har bøker da :D men må få ræva i gir å hente resten av bøkene mine som står ute hos mamma. 

Har dessverre måtte gi bort endel bøker når jeg har drevet å flytte for mange ganger..

Skrevet

Fem potteplanter her. 

Overrasket over at de lever men de holder koken til tross for ustabilt stell. Og lite kunnskap om blomster hos eier. 

På toget på vei hjem og noe krøll så toget må kjøre rundt Romeriksporten. Det betyr forsinket henting i bhg. Sukk 

Skrevet
12 minutter siden, *Kat84* skrev:

Yes, og stolt av det faktisk! 
Det er jo en bragd å klare å drepe kaktuser. Så jeg føler jeg har fått til noe helt unikt :P 

Nei da. Det er noe av det enkleste å drepe. Bare å gi dem for mye vann :lol:

Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei da. Det er noe av det enkleste å drepe. Bare å gi dem for mye vann :lol:

:lol: 
Det er vel også en måte å gjøre det på. Jeg bedrev seigpining og gav dem ikke vann i det hele tatt :P 

Skrevet

Vi har tre planter hjemme, den ene en stakkars fikus som vi ikke helt får til. Den ryr og ryr, men jeg nekter å hive den ut for de bladene som er der er jo helt fine og stammen er så stilig :P 

Guest *Kat84*
Skrevet

Oi, nei hele 5 planter har vi jo! 
Det er et bonsaitre også. Det har jeg ikke klart å ta knekken på enda :P 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...