Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni


Kokospaniel
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
54 minutter siden, 2ne skrev:

Dere? *kikke seg rundt* Jeg er bare 1. Jeg har ikke hatt retriever i det hele tatt, så jeg aner ikke om de møtes sånn i retriever-miljøet. Jeg har langhårsbelger, og har blitt møtt sånn på brukstreninger. Noen ganger har det holdt at jeg sier rasen, andre ganger har de vært helt sikre på at jeg hadde brukslinjer, siden jeg faktisk trente med hunden. 

Er det mange jegere som kjøper seg golden i det hele tatt? 

Det er dog ikke poenget mitt, Pringlen, selv om det tydeligvis var vanskelig å forstå. Poenget er at når frk Larsen med sin nye retrievervalp sier hun vil trene jakttrening og blir ledd av fordi den er hvit, eller når frk Nilsen kommer med sin jaktretriver på utstilling og blir ledd av fordi det er meningsløst å stille en hund fra sånne linjer, så er ikke det spesielt hyggelig gjort mot hverken Larsen eller Nilsen, det fremmer ikke hundemiljøet på noen som helst måte, det øker ikke rekrutteringen til hverken det ene eller det andre, og det eneste det er "godt" for er at en eller annen surmaga kjerring kan få sagt sin mening om avl hun ikke er enig i, og det eneste det går utover er den stakkaren som står der med en bikkje han eller hun er stolt av og glad i. 

Jeg har trent aktivt med både langhårsbelger og berner sennen, og har aldri fått negative kommentarer på noen av dem jeg. Unntatt på utstilling med bernern. Med bernern fikk jeg overstrømmende ros av alle for å trene med en uvanlig rase, og langhårsbelgern forventa alle at jeg skulle gjøre det bra med. Fikk ingen negative kommentarer for at tervene hadde lang pels. Men mulig det bare er fordi folk vet at jeg hadde svart opp om noen hadde sagt noe, så de har vel baksnakka med meg istede :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har visst fått kjæreste jeg

Fra viltkamera i skogen vår ovenfor oss. Da har vi fått fra februar til 1 juni både jerv, gaupe, ulv og Bjørn på kameraet Litt stillig.

Jeg skriver ikke så mye i Akkurat Nå lenger, men jeg vil så gjerne fortelle dere en historie, som bevis for at det skjer fine ting i verden: Jeg blei tipsa om Mortified-podcasten her på sonen for leng

Posted Images

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jeg har spist lørdagsgodteriet mitt og er litt småkvalm. Hilsen Heidi, sju år. :aww:

 

Jeg kan ikke for mitt bare liv huske at mine foreldre spiste lørdagsgodt, eller kjøpte lørdagsgodt. Vet jo at de smugspiste litt godteri altså - som vi ikke så, men var det veldig hysjhysj for foreldregenerasjonen vår å være åpen om å spise godis tro? :lol:  Mormor derimot, jeg har arvet sjokoladeelskegenene fra min mormor :wub: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt hele kvelden på sykehuset, gubben ble aldri bedre så dro han med på legevakten og derfra så gikk turen hit. Går fint, og han er i gode hender.

Skal bli jækla godt å få hvilt seg litt! Tenker å bestille litt mat på veien hjem og kjøpe snop. Det har jeg fortjent :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til gubben @Snoffe :)

Rørlegger'n vil ha meg med til Oslo i morgen, frister ikke veldig så sa at jeg ble med på en betingelse; at vi dro innom IKEA på vei hjem.  Ser ut til at jeg slipper :lol:

Men hvis vi drar, har ikea rullestol til utlån? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

God bedring til gubben @Snoffe :)

Rørlegger'n vil ha meg med til Oslo i morgen, frister ikke veldig så sa at jeg ble med på en betingelse; at vi dro innom IKEA på vei hjem.  Ser ut til at jeg slipper :lol:

Men hvis vi drar, har ikea rullestol til utlån? 

Sjekk ditt varehus, gå inn på varehusinfo så vil det stå der. Det er rullestol tilgjengelig på mitt varehus ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Ja, om man er en ivrig ande/sjøfugljeger, så er det ikke et uvanlig valg. Den kategorien stiller nok ikke fru.Larsen i, da ville hun gjort et bedre valg av valp. Så mest sannsynlig blir hun møtt på en hyggelig og grei måte, siden hennes sort nok er overrepresentert på fellestreninger (uten å kjenne retrivermiljøet noe mer enn hva jeg har blitt fortalt av venner med rasen) Jeg ser poenget ditt, men tror det er mer utpreget hos brukshunder, enn hos raser med mer spesifikk bruk. Der gir det seg litt mer selv :)

Det må også skytes inn, at mange av de som nå kjøper seg golden med mørk farge( siden folk blir ømskinnet av andre navn) ikke er jegere, men folk som har lyst på en god hund, med god mentalitet og mye motor- og gjerne vil høyt i sin hundesport. Da vil man ha hunder med mye motor, og ofte kan det føre til mer stress og lyd i individer- noe som jaktfolk synes er skikkelig fy fy... det skal ikke være lett.

Ser på Ullared, og det er jo tragikomisk, og jeg savner det litt. Men bare litt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo det, grattis med overstått @Klematis og god bedring til mannen @Snoffe!

Herregud. hjernen min er pokker ikke mye god... har ikke engang lest prospektet på det forbanna huset ennå, og jeg sitter på Ikea og ser på hvilke spisestuemøbler som passer best på kjøkkenet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Ja, om man er en ivrig ande/sjøfugljeger, så er det ikke et uvanlig valg. Den kategorien stiller nok ikke fru.Larsen i, da ville hun gjort et bedre valg av valp. Så mest sannsynlig blir hun møtt på en hyggelig og grei måte, siden hennes sort nok er overrepresentert på fellestreninger (uten å kjenne retrivermiljøet noe mer enn hva jeg har blitt fortalt av venner med rasen) Jeg ser poenget ditt, men tror det er mer utpreget hos brukshunder, enn hos raser med mer spesifikk bruk. Der gir det seg litt mer selv :)

Jakt med retrievere er ikke så altfor vanlig, og som du sier så er det vel mest brukt ved feks andejakt. Rypejakt er den vanligste fuglejakten, og da er jo fuglehundene mest brukt. Men jeg skal faktisk bruke min på rypejakt. Slik jeg ser det ivaretar en retriever den absolutt viktigste funskjonen til en hund under fuglejakt: Å sikre fangsten, ikke minst ved evt skadeskyting. En nyttig turkompis! Resten av det fuglehundene tilbyr er bare "luksus" og byr meg personlig litt i mot. Som å fiske med garn, eller i alle fall oter, istedenfor stang i det lille hemmelige fjellvannet. Ellers er det vel en del retrievere som fungerer som ettersøkshunder, og det er fullt mulig å trene dem som støtende hund under fuglejakt.

Jeg kan bekrefte at i alle fall her hvor jeg bor dominerer de "nye" Goldene i retrieverklubben. Ikke bare i klubben som helhet, men også i jaktgruppa. Så der ville ingen nye fått noen kommentarer. Da var det, som nevnt, mye verre å komme med en jaktvariant. Spesielt i fellestreningen for hele klubben hvor de trente på å gå utstilling. I jaktgruppa var det ingen direkte ufinheter, men en del tankeløse og uvitende kommentarer har det kommet. Veldig rask med å påpeke at de "hvite" var akkurat like mye jakthunder. Flere ganger. Det vet jeg nå ikke, men at man kan komme et godt stykke på vei og ha det like morsomt uansett variant, det tror jeg virkelig. Om man har realistiske ambisjoner. Og veldig glad i å påpeke hvor mye mer krevende, stressede og generelt problematiske jaktvariantene er. Noe jeg personlig ikke kjenner meg igjen i i alle fall.

Jeg får av og til litt negative tanker om enkelte raser eller varianter av raser jeg også. Men for det første så holder jeg kjeft om det, og for det andre så har det en tendens til å forsvinne om jeg fokuserer på den aktuelle hunden som et levende individ og glemmer alt "rundt": Den ufordragelige, uvitende eller uforsiktige eieren, avl på ville veier ... Jeg er genuint glad i dyr, og når jeg bare tenker på hunden som det flotte lille vidunderet som den er, så smelter jeg litt uansett hva det er for en type. Om ikke hunden er helt loco da - men det er individbasert, ikke rase eller linje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos uforsiktige hundeeiere som jeg nevnte i forrige post...

I går var den en JR terrier og vaset utenfor her. Løs. Jeg kunne ikke skjønne hvem det var sin, trodde først det var naboen som hadde en på "lån" (noe hun har av og til), men det var det ikke. I kveld dukket en av samme sorten opp på kveldsturen vår. Løs. Ingen eier å se. Det var en hanne, og min har løpetid, så det skulle bli problematisk å bli kvitt hunden. For å si det mildt. Nesten framme ved bilen så fant jeg ut at jeg ikke ville kjøre fra hunden der, rett ved veien med alle bilene og uten å vite om den ville ta veien etter oss.

Så jeg gikk tilbake og opp i hyttefeltet hvor jeg så det satt folk, om ikke annet for å få noen til å holde hunden igjen. Traff rett på eieren som sa noe som "Å... er det løpetid? Nei men da skal vi ha han i bånd. Vi har som regel oversikt over når tispene løper her i bygda. Hvis han dukker opp utenfor dere så må du bare si at han skal gå hjem...". Jeg ble så paff at jeg nesten ikke klarte å si noe. Det ene er at hun hadde så lite kontroll på hunden, for hundens egen sikkerhet. Hun kunne ikke en gang bekrefte om hunden hadde vært "savnet" dagen før, da jeg observerte den utenfor her (ca 1 km unna). Det andre er at øya her jeg bor er et paradis for fugl. Rett bak hyttefeltet er det mange titalls hekkende ryper. 40m utenfor husdøra mi er det både rypeegg og måseegg. For ikke å snakke om når kyllingene klekkes... Det er båndtvang for en grunn og selv om de fleste her ute, inkludert meg selv, har et pragmatisk forhold til båndtvangen så er dette LANGT over grensa.

Vurderer nesten å ta hunden inn om jeg observerer den, og levere den til politiet. Så kanskje de skjønner tegninga. Men det er en liten bygd og jeg er relativt fersk her, så da bar det det bygdedyret...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg ligger fortsatt her med vondtene mine, men har fått vite at infeksjonen (Den ene typen) har gått ned. Den andre litt opp. Men det er visstnok normalt så då slårjeg meg til ro med det.

Jeg har fått masse bilder og mld hjemmefra. Alle utenom Sjef har det fint. Han står og piper ved soveromsdøra, ligger og syter der hvor min lukt er, og ville nesten ikke ha mat :(

Han har fått to turer i dag i tillegg til kjappe lufteturer så det er ikke det det skal stå på. 

Han har til og med overfalt mannen med kos :lol: De er da søte sammen de to :wub:

Og han skulle liksom ikke ha noe over knehøyde :aww:

 

 

Resized_20170623_201510.jpeg

Resized_20170623_211905.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på at maten skal bli varm, i mens så snavler jeg på nachochips og jordbær :aww: har satt på twiligt, lenge siden jeg så dn sist.

Gruer meg litt til å legge meg, har ikke sovet alene i sengen uten hverken mann eller hund på x antall år. Orket ikke hente Casper så han er hos mamma i natt. Jeg er litt husredd uten hund :aww: ikke at Casper hadde hjulpet så mye :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, vet ikke om dere husker at vi hadde absurde mender nattsvermere her i fjor høst? Vel, blir definitivt ikke mindre i år. Er enorme mengder med det de kaller lauvmark her nå, små grønne larver som stort sett foretrekker bjørketrær men nå har begynt å gå på rogn og lerk også, fordi den allerede har ødelagt mye av bjørka. Eneste fordelen er at det blir lite bjørkepollen av sånt :aww: Buldern klødde seg inntil et tre og hadde mana full av små grønne larver etterpå, glad jeg ikke freaker av små grønne levende ting, så jeg stod og pella larver fra mana hans. Gikk over med showshine og børste etterpå da. Må skru av alle utlys henge myggnett i alle dører og vinduer som kan tenkes å åpnes på kveldstid og tror jammen meg jeg skal investere i en sånn mygghatt sånn med nett, så en på europris, for det er fryktelig ubehagelig å gå ut ei dør og få en diger sånn sverm rett i fleisen :lol: 

Eneste som blir lykkelig av alle nattsvermerne er flaggermusene og gakkene... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ozzy skrev:

Takk. Tror du de også må ned til leieboeren? De har ikke egen strømmåler 

Men de har strøm? Da jeg hadde elsjekk i forrige bolig sjekket de i hvert fall alt av ledninger og stikkontanter, og sikringsskap - det kan begynne å brenne av mange ulike årsaker.

4 timer siden, Ozzy skrev:

Okeii.. Litt stressa da men får se hva de sier :lol:  Reagerer de på skjøteledning? Vi har ikke nok kontakter i gangen oppe så PCene er kobla til skjøteledning midlertidig. Best å bare fjerne skjøteledning da eller? :P  

Dere lurer jo bare dere selv om dere brårydder og framstiller situasjonen bedre enn den er, el-sjekken gjøres jo for brannsikkerhet, det er ikke noe jeg ville tatt lett på.

Når det er sagt, så er det lov til å bruke skjøteledninger på en fornuftig måte - jeg vet at jeg i hvert fall hadde to skjøteledninger da jeg fikk el-kontroll. Den ene var på soverommet for å få nattbordslampe, siden stikkontakten var plassert innmari teit i forhold til hvor senga sto. Nada problemo. Den andre var for vaskemaskin og tørketrommelen, og den ble ikke godkjent fordi faren for vannlekkasje fra vaskemaskin og skjøteledning på gulvet var en uheldig kombinasjon, så der måtte jeg få installert dobbelt stikkontakt i stedet for den enkle jeg hadde.

4 timer siden, Tinkie skrev:

Kuro har glemt at han har fått middag, han. :aww:

Det er ikke lett å være demente hunder i slike situasjoner!

4 timer siden, Tinkie skrev:

Musikeren jobber, jeg kooooser meg på sofaen med RuPaul's Drag Race og prøver å overse at en viss hund sitter og prøver å stirre meg i senk. 

Hva er det? Jeg har hørt det nevnt mange ganger, men aldri sett det.

2 timer siden, Snoffe skrev:

Har brukt hele kvelden på sykehuset, gubben ble aldri bedre så dro han med på legevakten og derfra så gikk turen hit. Går fint, og han er i gode hender.

Skal bli jækla godt å få hvilt seg litt! Tenker å bestille litt mat på veien hjem og kjøpe snop. Det har jeg fortjent :aww:

Fortsatt god bedring til gubben, og håper du får hvilt deg ut litt også nå, så du ikke havner etter på sykehuset!

Jeg kom hjem fra jobb, satte meg i sofaen for å kose litt med Foenix før jeg lagde middag - og våknet nå seks timer etterpå av at hun poket meg for å få kveldsmat. Jeg tror jeg trenger sommerferie. En uke til på jobb, siste innspurt. Det irriterer meg maks at jeg blir så sliten, hvordan i ******* skal jeg komme meg oppover i prosentsats når det er slik?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Line skrev:

Jeg tror ikke jeg noen gang tidligere har vært dårligere forberedt til en utstilling enn jeg er nå :lol: Men har funnet frem det viktigste, så vi skal da klare oss på et vis. Nå er det natta i alle fall :) 

Ordner seg!

hilsen hun som ikke har trent noen av hundene sine til utstilling på Gud vet hvor lenge og valpen har knapt prøvd båndet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pringlen said:

Ja, om man er en ivrig ande/sjøfugljeger, så er det ikke et uvanlig valg. Den kategorien stiller nok ikke fru.Larsen i, da ville hun gjort et bedre valg av valp. Så mest sannsynlig blir hun møtt på en hyggelig og grei måte, siden hennes sort nok er overrepresentert på fellestreninger (uten å kjenne retrivermiljøet noe mer enn hva jeg har blitt fortalt av venner med rasen) Jeg ser poenget ditt, men tror det er mer utpreget hos brukshunder, enn hos raser med mer spesifikk bruk. Der gir det seg litt mer selv :)

Det er mye mulig, det var ikke sånn når jeg hadde AH, og det er ikke sånn når jeg kommer med puddel. Merkelig at det skal være sånn når man kommer med belger. 

3 hours ago, Snusmumrikk said:

Jeg har trent aktivt med både langhårsbelger og berner sennen, og har aldri fått negative kommentarer på noen av dem jeg. Unntatt på utstilling med bernern. Med bernern fikk jeg overstrømmende ros av alle for å trene med en uvanlig rase, og langhårsbelgern forventa alle at jeg skulle gjøre det bra med. Fikk ingen negative kommentarer for at tervene hadde lang pels. Men mulig det bare er fordi folk vet at jeg hadde svart opp om noen hadde sagt noe, så de har vel baksnakka med meg istede :lol: 

Ja, nei, det er det med meg, jeg er kjent for å ta i mot shit uten å svare for meg, jeg :) 

--

Merkelig nok ble det ikke tidlig i kveld heller :yawn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hjelp, jeg har glemt å legge meg.

Du kan få gå resten av nattevakta mi, om du føler for det :lol: 

I dag er øyelokkene tunge altså, heldigvis skjer det litt i havna ettersom det er sankthans. Og jeg har restelasagne, det får holde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl er halv to snart, og gubben og jeg har sittet her i noen timer og forsøkt 300 (føles slik ut..) måter å fikse Chrome. Både hans og min Chrome er gått til hundene.. plutselig i tirsdags.. nå sitter jeg med Edge og hater den!  Og ikke klarer vi å finne ut av hva som feiler chrome eller hvordan fikse det.. sukk.

Ikveld var det slitsomt med små kelpiefrøkner altså.. det var masse frosk og padder ute og små sorte kelpiefrøkner glemmer helt at de egentlig er ute for å tisse, ikke for å forsøke å gnaske i seg frosk og padder i all hast i et stjålent øyeblikk mens mor ikke ser på akkurat da.  Legg til massiv knottinvasjon også, du verden så artig det var. På det punktet er hannhunder FTW altså, Strider tisser med en gang og så har han det travelt med å komme seg inn og legge seg.

God bedring @*Kat84*  - og god bedring med gubben @Snoffe, håper du får sove godt i natt.

Nei, la være å fråde over Chrome, et lite puslespill og så får man legge seg!

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...