Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mars

Siljus
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow
15 hours ago, Raksha said:

Fikk du tak i selger? :D

Ja :) Hunden var allerede lovet bort til et nytt hjem, men den rette hunden dukker nok opp for oss også. ?? Ikke noe hastverk hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valping 

Basse har bursdag  9 år, tenk det. 

Jeg er helt i ekstase jeg!! Hippy ble bekreftet drektig, så begynner nestingen ? Jeg burde kanskje lage egen tråd for nerdingen der, men seeee da  

Posted Images

Kuro har IKKE ørebetennelse! :D Han har sopp, da, men det skulle holde å rense godt to ganger om dagen i en uke, og så fikk jeg heller ringe igjen senere hvis det ikke var nok. Så fikk vi ørerens som ikke lukter like ekkelt som den forrige, og han slipper forhåpentligvis medisiner. Jeg hadde visst vært flink som hadde sett det såpass tidlig denne gangen. :)  

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Toyotaeier igår - en Toyota Verso varebil :) skumleru med ny bil, redd for å kjøpe katta i sekken og alt det der, men skal bli så godt å bli mobil igjen. Gleder meg til jeg får den :) 

• Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Siri skrev:

FCI bruker lang tid på å registrere utstillingsresultatene så det har vel ingen bråhast tror jeg... Jeg så nå for ei ukes tid siden at de hadde fått lagt inn resultatene fra den svenske utstillingen vi var på i juli i fjor :)

Det tok NKK to måneder å sende min søknad til FCI, det forkorter ikke akkurat prosessen det heller. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette står å lese på nett:

17239797_10154513828671985_6867986903400

Så var ikke kontoret åpent såklart. Kom bare til et telefonnummer :getlost: En halvtime senere kom jeg endelig igjennom, og da var jeg så kald og lei at jeg ikke gadd å vente på at han skulle komme seg til byen. Så nå har jeg kjøpt suppe, sånn at jeg får i meg noe mat i dag, så satser jeg på å berge til i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbereder seg alltid på det verste, det er vel en overlevelsesmekanisme. I går tenkte jeg at i verste fall så betyr den rare løpetiden til Symra livmorkreft. Så kanskje hun dør snart, og siden Pippin er utgammel så er jeg kanskje snart fullstendig hundeløs. Og siden jeg er kresen på oppdrettere og linjer så blir jeg sikkert hundeløs i et par år. Et par år preget av sorg og savn.

I dag har blødningene stoppet nesten helt opp og pjuskeguri løper rundt og juler opp tøydyr. Så da er jeg vel hundeeier igjen da. *Himle med øynene over egen katastrofetenking*

• Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SFX skrev:

Det tok NKK to måneder å sende min søknad til FCI, det forkorter ikke akkurat prosessen det heller. 

Nei, det hjelper ikke på liksom :P 
Da jeg sendte inn søknad for Yasmine, tror jeg det tok bare noen timer - eller kanskje ikke så lenge, før jeg fikk bekreftelse på at søknaden var sendt... Det er jo mulig jeg kom litt fram i køen siden jeg hadde vært litt masete på Willys titler ikke så lenge før :lol:

20 minutter siden, Line skrev:

Selv om dette står å lese på nett:

17239797_10154513828671985_6867986903400

Så var ikke kontoret åpent såklart. Kom bare til et telefonnummer :getlost: En halvtime senere kom jeg endelig igjennom, og da var jeg så kald og lei at jeg ikke gadd å vente på at han skulle komme seg til byen. Så nå har jeg kjøpt suppe, sånn at jeg får i meg noe mat i dag, så satser jeg på å berge til i morra.

Å nei... . :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere å låse inngangsdøren deres når dere er hjemme? Jeg gjør det automatisk når jeg kommer hjem, og også om jeg er sistemann inn døra hos venner. De blir alltid overrasket over at døra er låst når vi skal ut igjen, så tydelig at mine venner ikke har det som rutine iallefall.
Jeg gjør det dels fordi jeg er vant med gamle dører som kan gå opp om man ikke lukker hardt eller låser, dels fordi jeg ikke vil at Casper skal åpne døra og styrte ut ( har ALDRI skjedd [emoji16] ) og dels (kanskje mest) fordi jeg vil være sikker på at folk ikke bare tusler rett inn.

Men er det egentlig vanlig å låse når man er hjemme? På dagtid altså, folk flest låser vel om natten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Pleier dere å låse inngangsdøren deres når dere er hjemme? Jeg gjør det automatisk når jeg kommer hjem, og også om jeg er sistemann inn døra hos venner. De blir alltid overrasket over at døra er låst når vi skal ut igjen, så tydelig at mine venner ikke har det som rutine iallefall.
Jeg gjør det dels fordi jeg er vant med gamle dører som kan gå opp om man ikke lukker hardt eller låser, dels fordi jeg ikke vil at Casper skal åpne døra og styrte ut ( har ALDRI skjedd emoji16.png ) og dels (kanskje mest) fordi jeg vil være sikker på at folk ikke bare tusler rett inn.

Jeg låser også alltid ytterdøra. Av akkurat de samme grunnene som deg. Forskjellen er at Symra kan åpne og spasere ut da, det har hun gjort noen ganger før jeg begynte å låse hver gang jeg gikk inn eller ut.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi låser ikke konsekvent når vi er inne, må begynne med det nå siden sjarmtrollet av en saluki hoppet over en grind og åpnet to dører for å dra på vift i går. Aner ikke hvor lenge han var borte før vi oppdaget det engang :o  Kom tilbake like hel da. Heldigvis. :aww:  

Problemet hos oss er at det går ikke an å låse og la nøkkel stå i på innsiden og så låse opp fra utsiden. Så blir mye nøkkelstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det dels fordi jeg er vant med gamle dører som kan gå opp om man ikke lukker hardt eller låser, dels fordi jeg ikke vil at Casper skal åpne døra og styrte ut ( har ALDRI skjedd emoji16.png ) og dels (kanskje mest) fordi jeg vil være sikker på at folk ikke bare tusler rett inn.

Men er det egentlig vanlig å låse når man er hjemme? På dagtid altså, folk flest låser vel om natten.

Vi låser alltid ytterdøra når vi kommer hjem. Det er et par kommunale boliger med litt forskjellig klientell i nabolaget, og det hender at døra ikke lukker seg skikkelig. For å unngå lykkelig hund på tur låses døra bak meg med en gang jeg kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er helt normalt.

Jeg har spist middag til frokost, og nå lurer jeg på hva jeg skal ha til frokost ved middagstider...

Marvels Iron Fist var ikke særlig bra, virket som de bare har klæsjet sammen: litt Arrow, Dr Strange, og litt av alle andre serier.

Jeg er trøtt og litt lei av disse smertene, håper de snart gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Jeg låser som regel ytterdøren - dels er det for å hindre døra i å gli opp (den er litt dårlig), dels for at folk ikke skal komme inn. Og så er det nok også en vane jeg har med meg hjemmefra. Jeg er vokst opp i blokk, og da jeg var liten låste vi aldri døra - ikke en gang på nattestid. Men etter at jeg og søstera mi ved 2 (!) anledninger stod opp tidlig og fant berusede nabomenn på sofaen begynte foreldrene mine å låse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

I know... det gjelder dessverre på mange områder :aww: 

Tsk :no: Det ække bra, Siri. Ikke bra :aww::P 

1 time siden, Siri skrev:

Jeg tror ikke han bryr seg så hardt, egentlig... han er fortsatt en helt normal willy-Willy, han :D 

Det er bra at han fortsatt er willy-Willy! :D 

6 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Jeg er tydeligvis blant de unormale her på hundesonen, for nei, jeg låser ikke døra på dagtid. Jeg har tre hunder, hvorav en Nora, jeg vil se den stakkaren som klarer å snike seg inn her :teehe: 

--

Jeg er ferdig med dagens væskebehandling! For 20 minutter siden til og med! Nå veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med resten av dagen min, jeg er ikke vant til så mye frihet jeg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kodelås, så døra låser seg selv :P Men uten den hadde jeg ikke låst annet enn om natten nei, og døra inn til leiligheten fra gangen låser jeg heller ikke så lenge jeg er hjemme. Hadde jeg bodd i byen hadde jeg nok vært flinkere til å låse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Ja, men vi begynte med det i fjor. Bor veldig usentralt til, men vært innbrudd o.l med jevne mellomrom i andre bygder i kommunen, så tar ikke sjansen. Har ikke akkurat vakthund heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, maysofie skrev:

Akkurat nå er jeg sjeleglad snertenstjerten har innkalling...

Trodde endelig vi var kvitt den hersens katta som vandrer rundt på balkong og eiendom, nånei. Slipper ut Lyn og Keo på balkongen mens jeg snur meg etter poser, så høres det et rabalder ned trappa av labber, etterfulgt av en lynrask sort ting over innkjørselen. Det lille sekundet det tar meg å reagere og rope navnet til Lyn innser jeg at det faktisk ikke var mitt sorte dyr som dro avgårde, for den bråstoppet i innkjørselen og kom opp trappa igjen etter litt overbevisning, men at det var katta som leker med livet som en hobby igjen. Meget glad for innkalling slik at naboene fikk sove videre, meeeeeget glad Keo faktisk var i bånd, tjohei.

Så var det å finne en ny strategi for å overbevise katta om at her ikke er noe å vanke etter. I mellomtiden kan ikke hundene få lov å være ute og kose seg alene...

Du skulle lånt Fiken :teehe: Alle steder jeg har bodd har katter funnet ut at her holder vi oss unna :rolleyes: 

1 time siden, Yellow skrev:

Ja :) Hunden var allerede lovet bort til et nytt hjem, men den rette hunden dukker nok opp for oss også. ?? Ikke noe hastverk hvertfall. 

Så spennende dere leter etter ny. Samme rase eller? :) 

43 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Hm.. Nei, egentlig ikke - gjør det litt avhengig av omgivelsene. Her jeg bor nå er det smekklås men hadde vært ulåst om ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, 2ne skrev:

Tsk :no: Det ække bra, Siri. Ikke bra :aww::P 

Men jeg har da greid meg bra her i livet så langt - til tross for veldig slækk læringskurve :P 

Det er bra at han fortsatt er willy-Willy! :D 

Ja, vi er glade for det... tror jeg :aww: 

Jeg er tydeligvis blant de unormale her på hundesonen, for nei, jeg låser ikke døra på dagtid. Jeg har tre hunder, hvorav en Nora, jeg vil se den stakkaren som klarer å snike seg inn her :teehe: 

Jeg låser ikkeh er heller med mindre jeg skal bort uten hundene... Yasmine åpner døra, hun, når jeg går uten henne. Men er jeg hjemme er det ingen av dyra som tenker tanken på å gå ut alene. Og jeg er ikke så bekymra for ubudne gjester heller egentlig :D 

Akkurat nå, Line skrev:

Bank i bordet, men det kan virke som å true tanna med rotfylling hadde litt effekt...

Den tar bare en pause for å slå enda hardere tilbake :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Ja jeg låser, men det er fordi Damir åpner døra når det kommer folk eller noen banker på. Og det er ikke fordi han er glad men fordi han sier ifra ganske kraftig :lol:  Men før det låste jeg også, fordi jeg hater folk som går rett inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Siri skrev:

Men jeg har da greid meg bra her i livet så langt - til tross for veldig slækk læringskurve :P 

Ja, salig er de enfoldige vet du :P 

Ja, vi er glade for det... tror jeg :aww: 

Vi er jo det, selv om willy-Willy er litt mye Willy innimellom :lol: 

Den tar bare en pause for å slå enda hardere tilbake :aww: 

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...