Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember

Stine
 Share

Recommended Posts

Gah. .. bilen sitter fast bak loven. Var glattere enn jeg trodde! Står på veien og sånn da, så ikke veldig stress.
Angrer på at jeg ønsket meg mildvær.

Og pappa sa til meg for noen dager siden at jeg burde ha spade og sand i bilen. Nok en lekse lært i dag [emoji23]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

54 minutter siden, 2ne skrev:

:lol: Da er det bedre med Kurt Nilsen, Coldplay og Mariah Carey! Driving home for christmas er hat, men den største hat-"julesangen" av dem alle er Home for Christmas med Maria Mena. Herremåne jente, kan du ikke bare dra hjem? Du får sikkert sitte på med Chris Rea :aww: 

Jeg jo så jeg skreik når Tore Sagen den gang den sangen var ny sa:

Kan noen gi Maria Men skyss hjem? Jeg er nemlig drittlei av det gnålet!! :teehe:

Men for en gangs skyld så synger hun i den da. I motsetning til nesten-rytmisk snakking i av og til høyt tempo :aww:

1 time siden, Mud skrev:

@2ne jeg har hatt Freddy Kalas på hjernen i dag. Hey hå,  Det tramper oppå taket. Jeg hater Freddy Kalas.  Her om dagen hadde jeg Driving home for Christmas.  Min absolutte hat- julesang etter 20 år i varehandel. Du har helt rett, man får aldri sanger man liker på hjernen. Det bør forskes på :aww:

Det der har jeg også merket. Jeg får sjelden noe jeg liker på hjernen. Hadde værg morsomt å finne svar på h orfor det blir slik. Ny utfordring til deg, @enna:lol:

Nå har jeg støvsugd over alt, og er allerede klar for natt kjennes det ut som. Sliten etter lang  natt og bare et par dupp på sofaen :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme til jul [emoji4]startet dagen med super trening med instruktør. Masse god hjelp og et godt steg videre på veien. Så hjem til mamma og niesen. Niesen fikk strikkegenser som forsinket bursdagsgave og flyttet inn i den direkte. Det er koselig [emoji4]

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, *Kat84* said:

Det der har jeg også merket. Jeg får sjelden noe jeg liker på hjernen. Hadde værg morsomt å finne svar på h orfor det blir slik. Ny utfordring til deg, @enna:lol:

Hjernen min har gått på fullgir i hele dag, så den har tatt ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Stine skrev:

Hmmm, vi bor innerst i en blindvei, men det går en traktorvei opp en bratt bakke til gården bak skauen her. Når jeg var ute nå så feis det en bil oppover der, og de kjørte jo selvfølgelig ut... What to do? Jeg hører det er flere mannfolk (som prater polsk eller noe lignende) jeg er hjemme aleine og det er bekkmørkt. Jeg får jo ikke gjort noe, selv om jeg har firhjulstrekk og gode piggdekk så kjører jeg ikke opp der! Naboen er hjemme ser jeg, der er det ihvertfall en mann :lol:

Det er sikkert fryktelig feigt av meg og ikke gå ut å spørre om de trenger hjelp, men de kan jo bare gå litt oppovet så kommer de til en bonde med traktor.

Edit: puh, de kom seg avgårde på egenhånd!

:lol: Litt skrekken det der altså :lol: Jeg har av og til tenkt på hva JEG skal gjøre om jeg kommer borti noen som kjører ut sånn... Det skjer vel heldigvis ikke her... men jeg ble vekket seint på natta en gang, der jeg bodde før, av at det stod ei ung jente på døra, skitten og fæl... Hun hadde kjørt ut rett nedenfor der jeg bodde, og bilen lå på taket 10-12 m ned en skrent. Ekkelt... 

25 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Gah. .. bilen sitter fast bak loven. Var glattere enn jeg trodde! Står på veien og sånn da, så ikke veldig stress.

Til pass for deg :P Nå skal du gjenta etter meg: Man ønsker seg IKKE mildvær når man bor på Hedmarken. Gjenta:..............

25 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Og pappa sa til meg for noen dager siden at jeg burde ha spade og sand i bilen. Nok en lekse lært i dag emoji23.png

Fornuftig pappa. Evt også hurtigkjetting :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Her har jeg somregel sanger jeg liker på hjernen, eller barnesanger :lol: 

Godt det ikke bare jeg som har "dagen" i dag. Brukte to forsøk på å klare å koke egg... da setter man standarden :lol:  Så gikk ut  for å ordne dyra mine - gav hestene litt tlc og kraft (suuuuuuuuuurt ute i dag) - og hører det bråker ute. Titter ut og der driver en nordturabil å rygger opp til nyfjøset. Ringer Bonden og sier fra "åååh stemmer det!!" Kommer visst ei ny kvige - det hadde han glemt :lol: Så måtte bare gå inn så han kunne gå og ordne nykommern, prøver meg på kaninmating etterpå :aww: 

Kommer Nortura med dyr også? Jeg trodde bare de kom og kidnappet dem og kjørte dem mot den sikre død jeg. :shocked: Og "Drivin' home for Christmas" er fin den, for tenk.

Vi har gått kveldstur, og selv om jeg er temmelig snurt for at det ikke blir noen hvit jul så må jeg innrømme at det er greit å gå tur i vårlig luft og tørr, snøfri bakke. Det kunne vært 25 blå og det kunne vært en vanvittig hålke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Litt skrekken det der altså :lol: Jeg har av og til tenkt på hva JEG skal gjøre om jeg kommer borti noen som kjører ut sånn... Det skjer vel heldigvis ikke her... men jeg ble vekket seint på natta en gang, der jeg bodde før, av at det stod ei ung jente på døra, skitten og fæl... Hun hadde kjørt ut rett nedenfor der jeg bodde, og bilen lå på taket 10-12 m ned en skrent. Ekkelt... 

Æsj, så guffent! Tror jeg hadde fått litt noia, sett litt for mange skrekkfilmer oppigjennom åra :lol: 

Jeg vurderte faktisk å låse døra, tilfelle de kom på døra for å spørre om hjelp :lol: Man tenker jo sitt med en utenlandsk kassebil som raser rundt i mørten på avsidesliggende steder :sleep:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Og pappa sa til meg for noen dager siden at jeg burde ha spade og sand i bilen. Nok en lekse lært i dag emoji23.png

Det er så hat når pappaer har så rett i det de sier :lol: 

10 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Kommer Nortura med dyr også? Jeg trodde bare de kom og kidnappet dem og kjørte dem mot den sikre død jeg. :shocked: Og "Drivin' home for Christmas" er fin den, for tenk.

Vi har gått kveldstur, og selv om jeg er temmelig snurt for at det ikke blir noen hvit jul så må jeg innrømme at det er greit å gå tur i vårlig luft og tørr, snøfri bakke. Det kunne vært 25 blå og det kunne vært en vanvittig hålke. 

Nortura driver med kjøp og salg av livdyr også de :) transportbilene kan man også leie ved frakting av dyr, feks til seters.. bilene er gjerne private :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Var perfekt turvær i dag faktisk :D Deilig temperatur, tørr og fin vei, joggeskoføre, og hundene blir ikke møkkete.

Så kom Krutsi på døra med karameller og steik, hodepinen er borte, og jeg kan sove lenge i morra. Life is good :ahappy: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Åh, det er en av mine yndlings-julesanger, og jeg syns den er helt ubegripelig mye mer passende for hvert år som går, og vårt overforbruk bare øker og øker og øker, og vi allikevel syter om hvor ****** vi har det her i verdens beste land. Sånn ca. Så joda, de har nok kalender i fattige land også, men jeg tror nok at konseptet jul betyr fint lite for en som ikke har tilgang til reint vann, eller som lever på sultegrensa eller under. 

Nå må vi nesten skille budskap og formidlingsmåte - og at folk hører låter på ulike måter. Jeg hører ikke helt det du skriver, og det betyr ikke at jeg ikke er enig i det du skriver over rent generelt. Men den låta klarer ikke å vekke de tankene i meg. Musikk kan vekke mye følelser i meg, og det er mer enn ei låt som vekker ulike følelser i ulike mennesker. 

25 minutter siden, Turb skrev:

Hjemme til jul emoji4.pngstartet dagen med super trening med instruktør. Masse god hjelp og et godt steg videre på veien. Så hjem til mamma og niesen. Niesen fikk strikkegenser som forsinket bursdagsgave og flyttet inn i den direkte. Det er koselig emoji4.png

Jeg leste nissen, ikke niesen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Dachs er et hissig matvrak. Som gjerne myrder en annen hund for å få tak i godbitene... Bit først - spør etterpå.
Jeg har kontaktinfo til oppdretteren hennes om noen vil fortelle oppdretter om det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siri skrev:

Kunne blitt en interessant masteroppgave, det :D 

:o Det var jo svært... må være noe malamute eller noe i den vel? Willy er jo 40 kg - og jeg foretrekker faste løyper for ham i hvert fall, ellers er det tungt for ham :) 

Det er visst ikke malamute i ham, men jeg har tenkt det samme. Skal spørre dem en gang til. 

Er spent på hvordan trekkraften i ham blir! Jeg er jo vant til betraktelig mindre. Han er ganske langbeint, så jeg håper det vil gå bra i utråkka terreng også. 

Var og skulle finne sele til ham nå. Troll hadde ikke stor nok! Kjøpte den største og håper den passer, om ikke får jeg spesialbestille noe. Litt synd å kjøpe splitter ny sele om han ikke blir værende, men de jeg kjøper ham hos, har ikke noen til overs. Får satse på han blir værende, da!

3 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Spennende!! Lykke til :D

---

Har jeg også fryktelig lyst på Sølen igjen.. Har alltid vært på rundering- bortsett fra den gangen i 09 da jeg var på rekruttlaget i Spor. Men nå som Taco er skadet,så sitter det langt inne å dra med annen hund... Men jeg er sikker på at Mia hadde likt både spor og rundering ei uke hun også. Jeg er også kresen på instruktører da  ;) 

Takk! Er veldig spennende, ja! Skal bli godt med husky i hus igjen! 

2 timer siden, Mud skrev:

Oi! Spennende!!! :D

@2ne jeg har hatt Freddy Kalas på hjernen i dag. Hey hå,  Det tramper oppå taket. Jeg hater Freddy Kalas.  Her om dagen hadde jeg Driving home for Christmas.  Min absolutte hat- julesang etter 20 år i varehandel. Du har helt rett, man får aldri sanger man liker på hjernen. Det bør forskes på :aww:

Ja, det blir spennende dette!! Gleder meg masse og håper vi har mange, mange fine turer foran oss!

Så må han bare være snill med katta og Eine ta godt i mot ham :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen jeg er sånn noenlunde i rute til jul! :D Mangler gulvvask og noen julekaker. Europris hadde ikke bringebærkringler så da må jeg ordne noe selv istedenfor. :aww:

Tror hundene skal få seg en dusj og en skikkelig gjennombørsting også. Må bare huske å ta det før gulvvask! :P

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Stine skrev:

Æsj, så guffent! Tror jeg hadde fått litt noia, sett litt for mange skrekkfilmer oppigjennom åra :lol: 

:lol: Jeg også vøtt... for ja, det var litt guffent. 

30 minutter siden, Stine skrev:

Jeg vurderte faktisk å låse døra, tilfelle de kom på døra for å spørre om hjelp :lol: Man tenker jo sitt med en utenlandsk kassebil som raser rundt i mørten på avsidesliggende steder :sleep:

Det er greit å bli betenkt over slike biler og sjåfører... :aww: 

24 minutter siden, Line skrev:

Så kom Krutsi på døra med karameller og steik, hodepinen er borte, og jeg kan sove lenge i morra. Life is good :ahappy: 

Leverer hun på døra i Løten også? :whistle: 

Akkurat nå, Poter skrev:

Det er visst ikke malamute i ham, men jeg har tenkt det samme. Skal spørre dem en gang til. 

Er spent på hvordan trekkraften i ham blir! Jeg er jo vant til betraktelig mindre. Han er ganske langbeint, så jeg håper det vil gå bra i utråkka terreng også. 

Han er vel sikkert rimelig sterk, men farten blir kanskje ikke like heftig som på de litt lettere? Jeg ser Willy hadde maks fart på 32-34 km/t i sine velmaktsdager, nå ligger han vel på drøyt 25 km/t, men da drar'n på liksom. 

Akkurat nå, Poter skrev:

Var og skulle finne sele til ham nå. Troll hadde ikke stor nok! Kjøpte den største og håper den passer, om ikke får jeg spesialbestille noe. Litt synd å kjøpe splitter ny sele om han ikke blir værende, men de jeg kjøper ham hos, har ikke noen til overs. Får satse på han blir værende, da!

Det var jo det jeg sleit med til Willy også, han er jo så tjukk i hu'e. Jeg har vel Troll til Willy, og den passer bra. Håper den du kjøpte passer :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg jo så jeg skreik når Tore Sagen den gang den sangen var ny sa:

Kan noen gi Maria Men skyss hjem? Jeg er nemlig drittlei av det gnålet!! :teehe:

Men for en gangs skyld så synger hun i den da. I motsetning til nesten-rytmisk snakking i av og til høyt tempo :aww:

Men jeg liker ikke Maria Mena. Hun kan umulig ha det spesielt godt med seg selv, som er så trist hele ***** føkkings tiden. For min del så kan hun dra hjem til jul og bli der :aww: 

16 minutter siden, SFX skrev:

Nå må vi nesten skille budskap og formidlingsmåte - og at folk hører låter på ulike måter. Jeg hører ikke helt det du skriver, og det betyr ikke at jeg ikke er enig i det du skriver over rent generelt. Men den låta klarer ikke å vekke de tankene i meg. Musikk kan vekke mye følelser i meg, og det er mer enn ei låt som vekker ulike følelser i ulike mennesker. 

Men for meg så er den låta budskap, og budskapet er viktig. Hvert år :aww: Det er ikke noe mindre riktig enn dine tanker og følelser om låta :)  

--

AN tror jeg at sykepleieren her prøver å gjøre meg om til en svamp, hun foreslo en tredje liter med saltvann i dag. Greit at jeg trenger litt hjelp til å opprettholde væskebalansen altså, men 3 liter? Vi inngikk et kompromiss så jeg fikk en halvliter til - "så får vi se hvordan det går", som hun sa :o 

Jeg er forøvrig stum av beundring for sykepleiere (for? Av? Hva heter det?), de er noen søte små engler, er de :ahappy: Jeg skjønner ikke at de orker å være blide og hyggelige samme hvor sytete og vanskelige pasientene er, men det er det jammen meg. Det er en jobb jeg helt klart IKKE kunne hatt, jeg hadde jo bare vært sarkastisk og ekkel :lol: 

Jeg har lært en ting eller to om meg selv denne høsten/vinteren da. Jeg blir fysisk uvel av negative folk. Evig nægging om hvor ****** man har det er bare så kjedelig å høre på at jeg blir sliten av det - og ja, jeg ser ironien i at jeg klager over det :lol: Heldigvis skal jeg hjem i morra (HURRA!), da slipper jeg forhåpentligvis å forholde meg til det der :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men jeg liker ikke Maria Mena. Hun kan umulig ha det spesielt godt med seg selv, som er så trist hele ***** føkkings tiden. For min del så kan hun dra hjem til jul og bli der :aww: 

Men for meg så er den låta budskap, og budskapet er viktig. Hvert år :aww: Det er ikke noe mindre riktig enn dine tanker og følelser om låta :)  

--

AN tror jeg at sykepleieren her prøver å gjøre meg om til en svamp, hun foreslo en tredje liter med saltvann i dag. Greit at jeg trenger litt hjelp til å opprettholde væskebalansen altså, men 3 liter? Vi inngikk et kompromiss så jeg fikk en halvliter til - "så får vi se hvordan det går", som hun sa :o 

Jeg er forøvrig stum av beundring for sykepleiere (for? Av? Hva heter det?), de er noen søte små engler, er de :ahappy: Jeg skjønner ikke at de orker å være blide og hyggelige samme hvor sytete og vanskelige pasientene er, men det er det jammen meg. Det er en jobb jeg helt klart IKKE kunne hatt, jeg hadde jo bare vært sarkastisk og ekkel :lol: 

Jeg har lært en ting eller to om meg selv denne høsten/vinteren da. Jeg blir fysisk uvel av negative folk. Evig nægging om hvor ****** man har det er bare så kjedelig å høre på at jeg blir sliten av det - og ja, jeg ser ironien i at jeg klager over det :lol: Heldigvis skal jeg hjem i morra (HURRA!), da slipper jeg forhåpentligvis å forholde meg til det der :P 

Etter hva jeg tilfeldig hørte på radio så kan hun snart bli der og produsere flere låter. SÅ du slipper henne ikke så lett. Hadde kjøpt nabo leiligheten og skulle blandt annet ha lydstudio der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Helt enig! Aldri hatt sansen for henne.  Hun er så slitsom å høre på. Og sutrete :aww:

Akkurat nå, 2ne skrev:

Heldigvis skal jeg hjem i morra (HURRA!), da slipper jeg forhåpentligvis å forholde meg til det der :P 

Jaaaa!!! Jippi!!! 

Forhåpentligvis så drar DU hjem til jul og blir der nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
34 minutter siden, Line skrev:

Var perfekt turvær i dag faktisk :D Deilig temperatur, tørr og fin vei, joggeskoføre, og hundene blir ikke møkkete.

Tror @Krutsi rotet seg bort på veien hit? :aww: Bor midt mellom Line og hangaren, kan ikke være så vanskelig å finne vel? 

Og perfekt turvær?? Det er jo nærmest vår ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, enna skrev:

Frk Dachs er et hissig matvrak. Som gjerne myrder en annen hund for å få tak i godbitene... Bit først - spør etterpå.
Jeg har kontaktinfo til oppdretteren hennes om noen vil fortelle oppdretter om det :D

Det er dachs, oppdretteren vet sikkert om det :lol::lol: 

Akkurat nå, Line skrev:

Mulig, men du må regne med å gjøre henne en skikkelig tjeneste først da :lol: 

Hahahah den tjenesten skal være stor også :lol: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Tror @Krutsi rotet seg bort på veien hit? :aww: Bor midt mellom Line og hangaren, kan ikke være så vanskelig å finne vel? 

Det er jo Haakons 7. Gate.....? Ingen bor vel der? :aww:

men det at jeg roter meg bort her i byen er faktisk en helt reelt problemstilling som skjer meg.. Jeg kjører innimellom bitte litt på måfå, skal jeg innrømme :lol: enda værre hvis jeg Jabber i tlf :whistle: 

men du får stikke innom line og smake.. før det blir tomt :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, Krutsi skrev:

men det at jeg roter meg bort her i byen er faktisk en helt reelt problemstilling som skjer meg.. Jeg kjører innimellom bitte litt på måfå, skal jeg innrømme :lol: enda værre hvis jeg Jabber i tlf :whistle: 

Midt mellom Line og hangaren om du kjører en annen vei enn flystripa :lol: 

Knis, si i fra neste gang du skal ut å kjøre på disse trakter da, så skal jeg sørge for ikke bevege meg ut i trafikken akkurat da :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Christine skrev:

Nettopp!!! :D 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Joda, gamlingene bor der!

Karamellene mine vil jeg ha i fred :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...