Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nu får NKK se till att bli klar med terminlistorna, jag har en plan och för att kunna planera denna plan vill jag ju väldigt gärna veta när och var alla prov och tävlingar går nästa år. Hälsningar otålig!

Edit: Och eftersom jag inte skrivit här på länge vill jag passa på att skicka en :hug:till @2ne (hoppas du får åka hem från sjukhuset snart) och :hug: alla andra som behöver det!

• Like 1
  • Svar 3.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ola hilser sonen

Se så kul han er da! 

Herregud, så mye meme-materiale          

Posted Images

Skrevet

Hentet mine nye røde lekre sko på butikken:wub: De passet perfekt! 

Haha, de 4 mennene som sto rundt meg når jeg handlet litt på butikken må tro jeg er veldig stereotypisk :lol: Kjøpte bind og tamponger, OG sjokolade :lol: *ler* 

Var bare tilfeldig at jeg ikke hadde noen av delene i huset når det ble nødvendigmed denslags :aww::lol: 

• Like 3
Skrevet
7 timer siden, Red Merle skrev:

Første søndag i advent var forrige søndag :P

Nuvel. Men advent begynner ikke før første desember, og første luke i julekalenderen er åpnet- så det så!

Skrevet
Hvor bor du? [emoji38] 
Neida Bonden henta utejuletre i går, så han har kjørt opp løpevei, så da har hundene børna opp og ned der. Tror lupin løp opp og ned 6 ganger før han hadde tid til å ta i mot gobit. [emoji38] I kveld bør han helst holde kjeft og oppføre seg. 

Lillestrøm- området. Så muligens litt langt [emoji38]
Godt han fikk løpe fra seg! :)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Skrevet
På 25. november 2016 at 2:26 PM, Cavalierflat skrev:

Siden jeg nesten bor der, så må jeg bare være så irriterende og si at Losby ikke ligger i Lillestrøm. Sånn, ferdig med pirking :ahappy:

Spise mat på Losby gods er veldig kos. Så bare gled deg :)

Skjønte det etter hvert, men jeg hang meg vel opp i Lillestrøm fordi det stod at vi skulle ta av der - men det var en flott plass og fantastisk god mat :D

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Snoffe skrev:

JA takk alt! :lol:  Jeg ville helst hatt sjokoladefordant eller ostekake, syntes is (med mindre den er hjemmelaget) passer bedre på sommeren :P 

Egentlig enig i at is er mer sommerlig. Og jeg tenkte ikke egentlig å lage den selv. Vi har ismaskin, men den lager så lite om gangen.

1 time siden, Justisia skrev:

Is. En god vaniljeis med varm sjokoladesaus eller lune bjørnebær og eggelikør.

Mjo, det er jo ganske godt det da.

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

:drool:

:D Du har jo ikke stemt på hvilken hovedrett du vil ha enda! Inn på FB å stem!

1 time siden, Stine skrev:

Sjokoladefondant! Eller egentlig alle 3, men spiser jeg dessert ute er det alltid sjokoladefondant  hvis dem har :D

Enig :thumbsup:

1 time siden, Siri skrev:

Jepp :drool: Men jeg holder en knapp på is... og som Justitia sier, gjerne med varme bær, sjokoladesaus etc :D 

Ja, men da bør den kanskje være hjemmelaget? Blir så mye jobb ser jeg for meg.

59 minutter siden, Pringlen skrev:

En god, hjemmelaget is, gjerne med varme bjørnebær.

Ikke en god kjøpa-is da? :innocent:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg og Stig skal ha middag siste helgen før jul, og har invitert mor, bror og damen til bror. Gjestene får stemme (poll på fb :lol:) på hvilken hovedrett og dessert vi skal lage. Det står mellom elgsteik, ribbe og pinnekjøtt som hovedrett, og sjokoladefondant, ostekake eller is til dessert. Det ser ut til at elgsteik og sjokoladefondant vinner.

Lurer på om jeg vil kjøpe meg en sånn:

resampler.aspx.jpeg

Blir gal av alle selgerne som kommer på døra her.

• Like 2
Skrevet

Fått inside informasjon om at Tuva er 3 beste tispe og nr 5 totalt på staffetoppen foreløpig, og det gjenstår en utstilling igjen. Uten at vi har gjort noe for det, har jo nesten ikke stilt iår! Den sier vi oss fornøyd med :wub:

• Like 5
Skrevet
1 time siden, SaraS skrev:

Hva er best av sjokoladefondant, is eller ostekake som dessert synes dere? :geek:

Sier som line, varm sjokoladefondant med is. :P Egentlig liker jeg ostekake best, men ikke som dessert. Da må det gå ei stund mellom middag og dessert i så fall. Den passer best til kaffe og kaker, uten middag først syns jeg. :) Men om jeg kun skal velge en av tingene så tror jeg sjokoladefondanten vinner.

Akkurat nå er jeg ikke så veldig imponert over meg selv. Ble plutselig svimmel da jeg holdt på å lage kveldsmat for litt siden. Tenkte først at det nok bare er pga forkjølelsen jeg brygger på, men så kikka jeg på klokka og det er vel mange timer siden jeg spiste noe mat og drakk noe sist (har i tillegg gått to turer siden siste måltid + drikke). Føler meg meget bedre etter kveldsmat i alle fall. Tror jeg må sette på alarm for drikke (glemmer det, og bør drikke mer vann enn jeg gjør pr nå). Mat husker jeg stort sett av meg selv, siden jeg blir så sur og grinete når jeg er sulten. :lol: 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

@SaraS : det er egentlig utrolig fort gjort å lage is selv. Det blir så utrolig mye bedre enn kjøpeis. Også blir gjestene litt mer imponert :)

Ja, jeg vet! :) Tanta mi lager en helt nydelig daim-is hver jul *gledermeg* Hun bare fryser blandingen i en 3 liters isboks, også blir den luftig og fin av seg selv. Skjønner ikke hvordan hun får det til. :huh:

Skrevet

Aiaiai for et grise-vær! Det har hølja ned med kraftig vind, og når det endelig er opphold så jeg kommer meg ut en tur med bikkja, så kommer det så kraftig haglbyge at det gjør vondt gjennom klærne. Jaja, fikk jo frisk luft ihvertfall og frøkna fikk tur:rolleyes:

Skrevet
5 minutter siden, SaraS skrev:

Ja, jeg vet! :) Tanta mi lager en helt nydelig daim-is hver jul *gledermeg* Hun bare fryser blandingen i en 3 liters isboks, også blir den luftig og fin av seg selv. Skjønner ikke hvordan hun får det til. :huh:

Hun lager sikkert en røre med stivpiskede eggehvitter og pisket kremfløte, som man rører sammen med eggedosis (ikke bare oppkok av eggeplommer og fløte) Da trenger man ikke ismaskin, men kan fryse det uten omrøring :)

• Like 1
Guest Klematis
Skrevet

Haha for ei søt lita frøken jeg har.

Kasta ut en haug med fiskepudding rundt omkring i snøen foran huset, gikk inn og lot Biz kose seg der ute. Kikka ut med jevne mellomrom, og hun brukte lang tid. Til slutt satte jeg meg i sofaen for å strikke og plutselig hørte jeg noen komme opp trappa på baksida av huset og der kom det til syne to labber og et blidt hode i verandadøra som prøvde å fortelle at nå er jeg ferdig, kan du ta meg inn?:wub:

Skrevet

Har visst kjørt meg selv litt hardt i det siste, kombinert med at det er hardt å gå på is med brodder hver gang man er ute... nå sitter jeg her med tannverk i ledd og muskler og uten stemme. God unnskyldning for propud og kakao da :ahappy:

Skrevet

Eksamen i EXFAC imorgen. Jeg har lest og lest, og jeg leser fortsatt, men INGENTING sitter... Jaaa, jeg er ikke lenger stresset, jeg har slått meg til ro med at hvis jeg stryker, så får jeg ta det opp... :lol:

Skrevet
59 minutter siden, SaraS skrev:

Egentlig enig i at is er mer sommerlig. Og jeg tenkte ikke egentlig å lage den selv. Vi har ismaskin, men den lager så lite om gangen.

Mjo, det er jo ganske godt det da.

:D Du har jo ikke stemt på hvilken hovedrett du vil ha enda! Inn på FB å stem!

Enig :thumbsup:

Ikke en god kjøpa-is da? :innocent:

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg og Stig skal ha middag siste helgen før jul, og har invitert mor, bror og damen til bror. Gjestene får stemme (poll på fb :lol:) på hvilken hovedrett og dessert vi skal lage. Det står mellom elgsteik, ribbe og pinnekjøtt som hovedrett, og sjokoladefondant, ostekake eller is til dessert. Det ser ut til at elgsteik og sjokoladefondant vinner.

Lurer på om jeg vil kjøpe meg en sånn:

resampler.aspx.jpeg

Blir gal av alle selgerne som kommer på døra her.

Har stemt. :aww:

Og en dag skal jeg lære meg å markere tekst på padda sånn at jeg fått uthevet og slettet.

Pippin har spist en pappbit som jeg tror det var festet to stoppenåler til, og så finner jeg bare den ene! Han pleier aldri å spise ting, bare papir. Han kan da ikke ha fått i seg den stoppenåla? Hvordan skal jeg finne ut det når jeg ikke engang er sikker på at det var to nåler på den pappbiten? Jeg har lett og lett på gulvet og gulvteppet. :(

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg og prøver å distrahere meg fra å tenke på den stakkars fine hunden min som er på overnatting hos dyrelegen etter operasjon :| Huset er helt rart uten hunden her, det er noe med det. Synes jeg hører lydene hennes hele tiden.

Skrevet
2 timer siden, Debbie skrev:

Nuvel. Men advent begynner ikke før første desember, og første luke i julekalenderen er åpnet- så det så!

Advent begynner liksom 1. søndag i ADVENT den... :P 

1 time siden, SaraS skrev:

Neida, trenger da ikke det? Får kjøpt så mye fin is i frysediskene nå atte :ahappy:

1 time siden, Stine skrev:

Fått inside informasjon om at Tuva er 3 beste tispe og nr 5 totalt på staffetoppen foreløpig, og det gjenstår en utstilling igjen. Uten at vi har gjort noe for det, har jo nesten ikke stilt iår! Den sier vi oss fornøyd med :wub:

Fineste Tuva :ahappy:
Yasmine ligger på toppen - det er liksom ikke like imponerende da, vi er jo bare en brøkdel av det dere er, men hun leder med over 20 poeng på nestemann på lista... men vi er vel de eneste som er interesserte i den årskonkurransen også - de andre bryr seg ikke nevneverdig tror jeg. Det kan jo ha noe med at "noen" har stukket av med den seieren de siste 5 årene :aww:. Man blir ikke så populær av sånt :aww: 

12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Akkurat nå sitter jeg og prøver å distrahere meg fra å tenke på den stakkars fine hunden min som er på overnatting hos dyrelegen etter operasjon :| Huset er helt rart uten hunden her, det er noe med det. Synes jeg hører lydene hennes hele tiden.

Måtte hun opereres??? :o 

Skrevet
17 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Pga beinet? 

Skrevet
2 timer siden, Cavalierflat skrev:

Lillestrøm- området. Så muligens litt langt emoji38.png
Godt han fikk løpe fra seg! :)

Setter han på toget - send han videre til østfold når du er lei av han :lol:  (neida, ha ner skrekkelig rolig og behagelig i kveld. :wub: ) 

30 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Oida! God bedring til vovva! 

• Like 2
Skrevet
8 minutter siden, Siri skrev:

Advent begynner liksom 1. søndag i ADVENT den... :P 

Neida, trenger da ikke det? Får kjøpt så mye fin is i frysediskene nå atte :ahappy:

Yasmine ligger på toppen - det er liksom ikke like imponerende da, vi er jo bare en brøkdel av det dere er, men hun leder med over 20 poeng på nestemann på lista... men vi er vel de eneste som er interesserte i den årskonkurransen også - de andre bryr seg ikke nevneverdig tror jeg. Det kan jo ha noe med at "noen" har stukket av med den seieren de siste 5 årene :aww:. Man blir ikke så populær av sånt :aww: 

5 minutter siden, Martine skrev:

Pga beinet? 

Det er en ganske utrolig historie, men vi trodde i 2 uker at hun haltet på "den vonde" gamle foten. Den som var operert. Dyrepleier så på hunden i løpet av denne perioden, og ifht det vi fortalte mente hun ro og medisiner skulle være nok. Men tiden gikk nå litt i forrige uke - ble til helg - og jeg kjente at noe ikke stemte. Mens jeg lå og masserte beinet så jeg plutselig operasjonsarret. Herregud og retarderte hundeeiere galore... Det er jo den andre foten som var vond. Herregud. Selvfølgelig. "Den friske" foten. Og da var det hele ganske åpenbart... Hunden løp en liten spurt, og bang så var hun halt. Viste ingen tegn til smerte, men var veldig halt med marginell bedring over tid. Selvfølgelig, var det korsbåndet i fot nr2 som var gåent. Det var en aha-opplevelse uten like, og et bevis på at man som dyreeier må være mer nøye når man forklarer dyrenes problemer. Særlig korsbåndsskader hvor hunden ikke egentlig har vondt, men blir meget ustabil i leddet. Akutt veterinærtime i går, og operasjon i dag. Heldigvis har alt gått bra og veterinær var ikke i tvil om at dette var en grei operasjon å gjøre. Rare hunden min løp lykkelig etter veterinæren i mårrest, for det var jo en mann og hun liker menn! :lol: 

Skrevet
31 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ånei :hug:Beinet? Red: så svaret nå! 

12 minutter siden, Siri skrev:

Blåser på toppen vett :lol: Super prestasjon uansett da! Og ihvertfall med at du eier de som har vært på topp de siste 5 årene! :D

Hvis Tuva blir beste tispe i leto og de andre ikke plasserer seg vinner hun og får bildet sitt på baksiden av staffeboka :lol: Men sjangsen for det er ganske liten, siden hun har stilt for dommeren før og han syntes hun bare var ok :teehe:

Skrevet
57 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

God bedring til Luna! 

Nå har jeg laget julekalender til meg og Mona (gal hundedame much :teehe:). Noe godt til oss begge i hver pakke (separat innpakket!). Gleder meg til å komme hjem fra reise på søndag :D 

• Like 2
Skrevet
42 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Håper det går bra med henne :hug:

Og jeg kjenner igjen det å høre lyder og lete. 

På fredag maset jeg på at Aragon skulle bli med ut å tisse. Og jeg hører de små labbene som tasser rundt av og til. Det savnet er ikke noe godt. Men du får henne snart hjem heldigvis ?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...