Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

9 minutter siden, Ganzie skrev:

Jeg er bare imponert (og sjokkert) over at de i det hele tatt godkjenner noen som helst som utnytter dyr på den måten:sleep: (les; slakt og mord og kjøtt og sånn)

 

Delvis enig med deg, men de har laaaang vei å gå.
Det er det med å se nyansene i verden og ikke bare sort og hvitt, og det er her mange av disse organisasjonene og nesten alle jeg har snakket med sliter.
For om man holder dyr til annet enn kjæledyr som kan gå fritt i huset og sove i senga di, så er man pr definisjon en kaldblodig psykopat i følge en god del jeg har (prøvd) å snakke med.

Problemet er vel egentlig at de som har slike ekstreme meninger er de som roper høyest og derfor høres og vises best, mens de mer moderate går mer stille i dørene.
Jeg var tilhenger av Dyrevernalliansen tidligere, men det ble fort alt for sneversynt og ekstremt for meg. Jeg elsker dyr, alle dyr. Men jeg mener også at så lenge dyret har et godt liv og en god og human avslutning, så er det faktisk ett fett for dyret om det lever til det dør av alderdom (og der er det mange som drar strikken aaaalt for langt) eller om dyret slaktes etter fire måneder og blir satt på middagsbordet.

Men når det gjelder mange enkeltsaker er jeg veldig enig med dem. (eksotiske) dyr på sirkus, pelsnæringen, og ikke minst "underholdningssteder" som SeaWorld og lignende er jeg sterkt i mot.


(og fra jeg begynte å skrive og til jeg postet "send" har det gått 6 timer, så bær over med meg at jeg sikkert sier mye som er sagt før)

Helt enig i at det er mye fjas og misforståtte begreper om dyrevelferd blant folk i den organisasjonen, men hvis man leser det organisasjonen står for for eksempel på websiden, så er det helt fornuftig og greit (etter min mening). Det er dyrs lidelser de jobber mot, ikke dyrehold. De jobber for økt bruk av løsdrift og etisk avl, ikke for at vi skal slutte å ha produksjonsdyr. Som sagt, jeg har ikke veldig mye kunnskap om Dyrevernalliansen, jeg har bare et veldig klart inntrykk av at de er mye bedre enn sitt rykte. :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

29 minutter siden, rosinbolle skrev:

HårSENTER, ikke føner. 

De er sikkert flinke med føneren der også :lol:

Jeg vurderer å kjøre ut og kjøpe kakeingredienser nå. Så har jeg mindre å gjøre resten av uka og kan bare la deg bli med kakebaking. Bestillingen av Minecraft tema er komplisert nok en torsdag etter mange timer på jobb om jeg ikke skal begynne å handle i siste liten også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Helt enig i at det er mye fjas og misforståtte begreper om dyrevelferd blant folk i den organisasjonen, men hvis man leser det organisasjonen står for for eksempel på websiden, så er det helt fornuftig og greit (etter min mening). Det er dyrs lidelser de jobber mot, ikke dyrehold. De jobber for økt bruk av løsdrift og etisk avl, ikke for at vi skal slutte å ha produksjonsdyr. Som sagt, jeg har ikke veldig mye kunnskap om Dyrevernalliansen, jeg har bare et veldig klart inntrykk av at de er mye bedre enn sitt rykte. :)

 

Det har du helt rett i!:) Jeg skulle bare ønske de var litt flinkere til å "stramme opp" folk i sine egne rekker, for det tror jeg de hadde tjent veldig mange tilhengere på. For slik det er nå har jeg sett mange diskusjoner som har gått over stokk og stein på Dyrevernalliansen sin fb-side, og hvor de har latt en del ekstreme kommentarer og trusler stå, mens motsvar har blitt slettet og folk har blitt blokkert.
Men igjen, det er enkeltpersoner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Det har du helt rett i!:) Jeg skulle bare ønske de var litt flinkere til å "stramme opp" folk i sine egne rekker, for det tror jeg de hadde tjent veldig mange tilhengere på. For slik det er nå har jeg sett mange diskusjoner som har gått over stokk og stein på Dyrevernalliansen sin fb-side, og hvor de har latt en del ekstreme kommentarer og trusler stå, mens motsvar har blitt slettet og folk har blitt blokkert.
Men igjen, det er enkeltpersoner.

Jepp, de har en vei å gå. Og jeg håper virkelig de klarer å gå den veien, for de gjør mye viktig arbeid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Helt enig i at det er mye fjas og misforståtte begreper om dyrevelferd blant folk i den organisasjonen, men hvis man leser det organisasjonen står for for eksempel på websiden, så er det helt fornuftig og greit (etter min mening). Det er dyrs lidelser de jobber mot, ikke dyrehold. De jobber for økt bruk av løsdrift og etisk avl, ikke for at vi skal slutte å ha produksjonsdyr. Som sagt, jeg har ikke veldig mye kunnskap om Dyrevernalliansen, jeg har bare et veldig klart inntrykk av at de er mye bedre enn sitt rykte. :)

 

Jeg tenker også at det er viktig at noen kommer med innspill som er litt ekstreme i debatten, bare for å få en motvekt og øke debatten rundt dyrevelferd. Men jeg er enig ellers altså, synes mange av dem blir kategoriske og har problemer med å se virkeligheten. 

Ellers er jo generelt dyrevelferd veldig veldig vanskelig. Tidligere kollegaer (fra universitetet i Sverige) har sett på en golden standard - altså hva er ideellt, går det an å sette en standard som vi skal jobbe etter. Viste seg å nesten være umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen måte man kan tipse skattemyndigheter eller økokrim anonymt? Bryr de seg i det hele tatt om tips som handler om "vanlige folk"? Det handler om en kar som etter alle skattelister har en under middels inntekt, ikke har arvet penger (andre her som kjenner til familien), ikke har vunnet penger men likevel eier to leiligheter som ligger kanskje 30 minutter kjøretid unna hverandre, der ihvertfall den ene står ubrukt 3/4 av året, stadig drar til Hafjell og andre snobbeplasser og bytter bil slik andre bytter truse? Nå har han nettopp byttet fra en rådyr Audi A7 til en Mercedes i 700k-klassen. Han "jobber" for tre Bærum-registrerte firmaer der flere av de samme folka går igjen i diverse lederposisjoner, men det er nesten umulig å finne ut av hva de egentlig driver med. Ifølge ham selv driver han institusjoner for dem som psykiatrien har gitt opp. Når han ikke har ny bil selv er han ofte å se i biler registrert på de nevnte Bærum-firmaene, bl.a. en Tesla og en diger Range Rover. Det stemmer jo bare ikke med registrert inntekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pixie skrev:

Er det egentlig noen måte man kan tipse skattemyndigheter eller økokrim anonymt? Bryr de seg i det hele tatt om tips som handler om "vanlige folk"? Det handler om en kar som etter alle skattelister har en under middels inntekt, ikke har arvet penger (andre her som kjenner til familien), ikke har vunnet penger men likevel eier to leiligheter som ligger kanskje 30 minutter kjøretid unna hverandre, der ihvertfall den ene står ubrukt 3/4 av året, stadig drar til Hafjell og andre snobbeplasser og bytter bil slik andre bytter truse? Nå har han nettopp byttet fra en rådyr Audi A7 til en Mercedes i 700k-klassen. Han "jobber" for tre Bærum-registrerte firmaer der flere av de samme folka går igjen i diverse lederposisjoner, men det er nesten umulig å finne ut av hva de egentlig driver med. Ifølge ham selv driver han institusjoner for dem som psykiatrien har gitt opp. Når han ikke har ny bil selv er han ofte å se i biler registrert på de nevnte Bærum-firmaene, bl.a. en Tesla og en diger Range Rover. Det stemmer jo bare ikke med registrert inntekt...

Kanskje han er velferdsprofitør. Noen av de folka som driver private institusjoner håver inn penger fra velferdsbudsjettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Kanskje han er velferdsprofitør. Noen av de folka som driver private institusjoner håver inn penger fra velferdsbudsjettene.

Skulle akkurat til å si det. Trenger ikke å være ulovlig, selv om man ikke liker det :P Er noen jeg vet om også, som håver inn på blandt annet utleie til udi, men det synes ikke på papirene på samme måte ved å ikke ta ut utbytte i mye lønn og overskudd. 

(ekstra morsomt er det er en frp politikker som liker å dele på fb om hvordan flyktninger vil ødelegge vårt velferdssamfunn :aww: Oh the irony. ) 

Endret av Perfect Image
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
17 minutter siden, Pixie skrev:

Er det egentlig noen måte man kan tipse skattemyndigheter eller økokrim anonymt? Bryr de seg i det hele tatt om tips som handler om "vanlige folk"? Det handler om en kar som etter alle skattelister har en under middels inntekt, ikke har arvet penger (andre her som kjenner til familien), ikke har vunnet penger men likevel eier to leiligheter som ligger kanskje 30 minutter kjøretid unna hverandre, der ihvertfall den ene står ubrukt 3/4 av året, stadig drar til Hafjell og andre snobbeplasser og bytter bil slik andre bytter truse? Nå har han nettopp byttet fra en rådyr Audi A7 til en Mercedes i 700k-klassen. Han "jobber" for tre Bærum-registrerte firmaer der flere av de samme folka går igjen i diverse lederposisjoner, men det er nesten umulig å finne ut av hva de egentlig driver med. Ifølge ham selv driver han institusjoner for dem som psykiatrien har gitt opp. Når han ikke har ny bil selv er han ofte å se i biler registrert på de nevnte Bærum-firmaene, bl.a. en Tesla og en diger Range Rover. Det stemmer jo bare ikke med registrert inntekt...

Jada, det går helt fint. Her ble en god venn av familien rapportert inn av en nabo fordi han kjørte firmabilen hjemom et par ganger om dagen for å se til sin alvorlig kreftsyke kone. Han ble kontakten av skattemyndighetene han, og mener han fikk smell for å bruke firmabilen i private ærender.. Vet ikke helt om det ble helt anonymt, for hele gata fant da ut av hvem det var :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pixie skrev:

Er det egentlig noen måte man kan tipse skattemyndigheter eller økokrim anonymt? Bryr de seg i det hele tatt om tips som handler om "vanlige folk"? Det handler om en kar som etter alle skattelister har en under middels inntekt, ikke har arvet penger (andre her som kjenner til familien), ikke har vunnet penger men likevel eier to leiligheter som ligger kanskje 30 minutter kjøretid unna hverandre, der ihvertfall den ene står ubrukt 3/4 av året, stadig drar til Hafjell og andre snobbeplasser og bytter bil slik andre bytter truse? Nå har han nettopp byttet fra en rådyr Audi A7 til en Mercedes i 700k-klassen. Han "jobber" for tre Bærum-registrerte firmaer der flere av de samme folka går igjen i diverse lederposisjoner, men det er nesten umulig å finne ut av hva de egentlig driver med. Ifølge ham selv driver han institusjoner for dem som psykiatrien har gitt opp. Når han ikke har ny bil selv er han ofte å se i biler registrert på de nevnte Bærum-firmaene, bl.a. en Tesla og en diger Range Rover. Det stemmer jo bare ikke med registrert inntekt...

Det skader uansett ikke å ringe skatteetaten. De sjekker opp ting og tar imot tips.. Man kan også fint si ifra at man ikke ønsker at det kommer ut hvem som har tipset de.. 

--------

 

ellers har jeg sendt en sinnamail til regionsjefen ang en butikk.. Kjøpte meg tlf for 2 uker siden, spurte da om prisene kom til å endre seg og "neida, det gjorde de ikke".. Og i utgangspunktet da var jeg delvis misfornøyd over dårlig behandling av hun i butikken.. 2 uker senere skrur de ned prisene. Jeg drar oppå butikken for å klage, møter en ny fyr som hadde en holdning man nesten kan spy av.. Det var jo ikke hans feil at de hadde endret prisene må vite, men han skulle legge igjen en beskjed til daglig leder og "så fikk vi se om han tok kontakt med meg".. Vel, ingen har ringt meg enda, og jeg blir grinete av sånt, pluss sur fordi jeg er dame, hormoner osv., så er ikke tålmodigheten min så sinnsykt bra for tiden.. 

Så mailen endte med at jeg skrev jeg hadde full forståelse hvis de ikke var interessert å ordne opp i dette på mail, og jeg kunne fint ta det på facebooksiden dems istedenfor.. 

jada, neida, joda.. I riktige yrker, så tror jeg at jeg kunne ha vært ekstrem søt :aww::lol: 

 

Og så i tillegg skal vist ikke folka i sokkelen i nabohuset på jobb i morgen, for der er det fest. Og det er jo i grunn ikke plagsomt, hadde det ikke vært for at de alle røyker, røyke må man ute og dermed foregår festen rett ved siden av huset mitt, mot hagen og stua.. Og disse folka synes hunder er bare mer og mer interessante jo fullere de blir, så nå må jeg sitte oppe til gubben kommer sent i kveld for å lufte de.. Siden ejg er alene med ungene og kan nå ikke bare slippe hundene ut i hagen.. 

 

Ikke har jeg sjokolade som kan fikse dette heller...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tricolor skrev:

I dag er det sikkert en oppdretter som synes hun har truffet verdens teiteste dame. Stod en megastor bobil på byens parkeringsplass, utenfor var det satt opp kompostgrinder, innenfor dem var det et hav med toy-pomeranians. Jeg kunne bare ikke la være å gå bort og nyte synet, de var helt knus:wub:Så spurte jeg for å være litt morsom, og for å vise at en sånn hadde jeg ikke sagt neitakk til: "Er det salg på disse". Eieren så litt forundret ut. Jeg hadde et ærend så jeg fikk ikke snakket mer, og etterpå kom jeg på at hun trodde sikkert jeg mente at de ville selge hunder til random forbipasserende. :icon_redface::bye:

:lol: 

55 minutter siden, Ganzie skrev:

Jeg er bare imponert (og sjokkert) over at de i det hele tatt godkjenner noen som helst som utnytter dyr på den måten:sleep: (les; slakt og mord og kjøtt og sånn)

:teehe:

27 minutter siden, Pixie skrev:

Er det egentlig noen måte man kan tipse skattemyndigheter eller økokrim anonymt? Bryr de seg i det hele tatt om tips som handler om "vanlige folk"? Det handler om en kar som etter alle skattelister har en under middels inntekt, ikke har arvet penger (andre her som kjenner til familien), ikke har vunnet penger men likevel eier to leiligheter som ligger kanskje 30 minutter kjøretid unna hverandre, der ihvertfall den ene står ubrukt 3/4 av året, stadig drar til Hafjell og andre snobbeplasser og bytter bil slik andre bytter truse? Nå har han nettopp byttet fra en rådyr Audi A7 til en Mercedes i 700k-klassen. Han "jobber" for tre Bærum-registrerte firmaer der flere av de samme folka går igjen i diverse lederposisjoner, men det er nesten umulig å finne ut av hva de egentlig driver med. Ifølge ham selv driver han institusjoner for dem som psykiatrien har gitt opp. Når han ikke har ny bil selv er han ofte å se i biler registrert på de nevnte Bærum-firmaene, bl.a. en Tesla og en diger Range Rover. Det stemmer jo bare ikke med registrert inntekt...

Evt er han kandidat til "Luksusfellen" ? :lol: Men det som står i skattelistene gjenspeiler vel ikke alltid reell økonomisk situasjon tror jeg... uten at jeg egentlig har stor greie på sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emmy skrev:

Kiwi-pose, ser det for meg :lol: Nei, de forer vel med det billigste de finner på Asda. Ellers blir det jo riktig så dyrt å fø på en berner :sleep: 

Huff, man skjønner jo at norske hunder er heldige, selv om ikke alt er rosenrødt her til lands heller. For nordmenn flest er i hvert fall hundehold synonymt med turgåing og en relativt aktiv livsstil, selv om gjennomføringsevnen ikke alltid er helt til stede ... :P 

Jeg må jo gjøre noe helt galt, som kan bruke bæsjeposer - og de er jo billigere enn bæreposer til 50 øre stykket, til og med!

Det var faktisk noe jeg la merke til, i hvert fall i den landsbyen jeg bodde i i Kroatia - det var veldig mange hunder, men ingen gikk tur med hund. Vertskapet der jeg bodde hadde to dachser, og de snakket mye om nasjonalparken som de viste for meg, og de sa at de likte å gå tur der, men hundene ble ikke nevnt i den sammenhengen. Jeg gikk fra B&B til "sentrum" på fredagen for å kjøpe is, cirka en km, og da gikk vi forbi hunder i minst halvparten av husene (og det var da tett i tett med hus hele veien). Hunder som helt klart passet på gårdsplassen, og som løp langs gjerdet for å bjeffe, eller kom løpende og "satt" i porten. Jeg var livredd for at en port skulle være åpen... Men jeg så aldri hund bli gått tur med, med unntak av et par hunder som gikk løse - og det var vanskelig å anslå om de tilhørte noen eller gikk for seg selv. Men dette er jo observasjoner gjort til og fra over tre dager i én landsby.

Sukk, nå fikk jeg middag servert på døra (goulash-suppe til forrett og en kyllingrett til hovedrett) - men jeg glemte å bestille drikke. Og jeg vil ikke mase på å få de til å komme tilbake. Men hundene er fine i magen, så da satser jeg på at springvann fungerer for meg også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, var helt fin også plutselig var jeg ikke helt fin lenger.. Alt jeg har spist kom i retur, inkludert popkorn som jeg nettopp stappa i meg..  Er det en ting jeg virkelig hater så er det å spy, også begynner jeg alltid å grine fordi det er så fælt :lol:  

Ikke spist noe rart heller så håper det bare er en sånn en gangs greie og at jeg ikke fortsetter utover natta.  Tror det er ganske tomt i magen uansett. Så nå nyter jeg et glass cola i senga, selv om jeg har pusset tennene. For det er lov idag sier Rørlegger'n :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Æsj, var helt fin også plutselig var jeg ikke helt fin lenger.. Alt jeg har spist kom i retur, inkludert popkorn som jeg nettopp stappa i meg..  Er det en ting jeg virkelig hater så er det å spy, også begynner jeg alltid å grine fordi det er så fælt :lol:  

Ikke spist noe rart heller så håper det bare er en sånn en gangs greie og at jeg ikke fortsetter utover natta.  Tror det er ganske tomt i magen uansett. Så nå nyter jeg et glass cola i senga, selv om jeg har pusset tennene. For det er lov idag sier Rørlegger'n :ahappy:

uff da :(
God bedring! 
Håper jeg slipper unna frem til neste uke. Jeg har alt for mye å gjøre denne uka til at jeg kan bli syk. Helt alene med 43 kg med fantestreker er jeg også, så jeg håper egentlig at jeg slipper å bli syk de neste 10-12 årene :aww: 

Nå leser jeg produktkataloger til den store gullmedaljen. 
Jeg husker veldig lite av spesifikasjoner på de forskjellige kjøkkenmaskinene, og hvilken maskin som kan ha hvilket ekstrautstyr er i hvert fall helt bortevekk. 
Jeg er sjeleglad for at det første besøket kun skal være å introdusere meg selv for avdelingslederne i de forskjellige butikkene. 
Og veldig bra at jeg har litt tid på meg på båten i morgen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, Ozzy skrev:

Æsj, var helt fin også plutselig var jeg ikke helt fin lenger.. Alt jeg har spist kom i retur, inkludert popkorn som jeg nettopp stappa i meg..  Er det en ting jeg virkelig hater så er det å spy, også begynner jeg alltid å grine fordi det er så fælt :lol:  

Ikke spist noe rart heller så håper det bare er en sånn en gangs greie og at jeg ikke fortsetter utover natta.  Tror det er ganske tomt i magen uansett. Så nå nyter jeg et glass cola i senga, selv om jeg har pusset tennene. For det er lov idag sier Rørlegger'n :ahappy:

Og jeg tenker bare - ikke cola! :lol: Tror jeg satte ny rekord på antall oppkast i timen gjennom et halvt døgn for noen år siden, og det som henger igjen enda er hvor fælt og vondt det var å kaste opp cola :aww: Særlig når man nettopp har drukket så kullsyren skummet seg opp og igjennom nesa! *TMI-i know*

God bedring ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ozzy skrev:

Æsj, var helt fin også plutselig var jeg ikke helt fin lenger.. Alt jeg har spist kom i retur, inkludert popkorn som jeg nettopp stappa i meg..  Er det en ting jeg virkelig hater så er det å spy, også begynner jeg alltid å grine fordi det er så fælt :lol:  

Ikke spist noe rart heller så håper det bare er en sånn en gangs greie og at jeg ikke fortsetter utover natta.  Tror det er ganske tomt i magen uansett. Så nå nyter jeg et glass cola i senga, selv om jeg har pusset tennene. For det er lov idag sier Rørlegger'n :ahappy:

Jeg følte akkurat det samme om spying jeg også, helt til jeg ble gravid.. Nå er kvalmen værre enn spying :lol: 

god bedring! Husk det er det første døgnet som er værst! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser The walking dead og Pigg ble skikkelig opprørt av zombielydene. Knurret fra dypet av magen, stolpret bort til dørene med all raggen rett opp og halen høyt. Snuste og sjekket begge dørene før han gikk å la seg igjen. Jeg føler meg nå ganske så rolig ved tanken på en zombieapokalypse :D:D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Christine skrev:

Og jeg tenker bare - ikke cola! :lol: Tror jeg satte ny rekord på antall oppkast i timen gjennom et halvt døgn for noen år siden, og det som henger igjen enda er hvor fælt og vondt det var å kaste opp cola :aww: Særlig når man nettopp har drukket så kullsyren skummet seg opp og igjennom nesa! *TMI-i know*

God bedring ihvertfall :)

Du jinxa det, like etter du skreiv det spydde jeg cola :(

 

17 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg følte akkurat det samme om spying jeg også, helt til jeg ble gravid.. Nå er kvalmen værre enn spying :lol: 

god bedring! Husk det er det første døgnet som er værst! 

Har ikke vært gravid enda så kanskje jeg endrer mening da :P

 

Fader altså, hater å spy :icon_cry: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bananen skrev:

Yep! :lol: Var minst like ille her for et par dager siden, men i går hadde det brått minket masse :D Så nå er det levelig ute :D Gakkene har storkosa seg med å spise nattsvermere de siste dagene, så mulig de har noe av fortjenesten for at det minket så fort :D

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...