Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juli


Caroline
 Share

Recommended Posts

Om ett kilo er jeg nede på idealvekta (igjen). I skapet har jeg sjokolade og annet godteri som Sara kjøpte i Sverige. Jeg har også to poser nøtteblanding som egentlig er MDG sine.

Men om ett kilo er jeg nede på idealvekta.

Og i skapet er det sjokolade og annet snop.

Osv.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fin dag 

Godt mulig noen av dere tenker dårligere om meg nå, men jeg har lyst å dele likevel... I dag fikk jeg bekreftelse på at jeg er ferdig med frivillig gjeldsordning  Nå gleder jeg meg stort til sånn

Da er bursdagsgave nummer to hentet! Si hei til Goliat

Posted Images

To timer tok det, fra konserten var slutt til jeg satt på en buss.... 

Men fy flate for en konsert! Gjengen gønna på i nesten tre og en halv time, non stop. Fantastisk lyd, suveren musikk :D

Men så vondt i beina som jeg har nå er det lenge siden jeg har hatt :P 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Line skrev:

To timer tok det, fra konserten var slutt til jeg satt på en buss.... 

Men fy flate for en konsert! Gjengen gønna på i nesten tre og en halv time, non stop. Fantastisk lyd, suveren musikk :D

Men så vondt i beina som jeg har nå er det lenge siden jeg har hatt :P 

Her tikker det inn med euforiske meldinger fra venner og kjente som ikke kommer til å rekke ned til jorda på en stund. Angrer litt for at jeg lot det gå fra meg. Men han har lyst til å komme tilbake, så jeg i avisa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Her tikker det inn med euforiske meldinger fra venner og kjente som ikke kommer til å rekke ned til jorda på en stund. Angrer litt for at jeg lot det gå fra meg. Men han har lyst til å komme tilbake, så jeg i avisa. 

Det burde du definitivt angre på, største konsertopplevelsen ever! Kommer han tilbake, så skal jeg neste gang også - da med sko med bedre demping :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 timer siden, Pixie skrev:

Har vært ute og gått tur med ei venninne sin lille Parson Russel :) Gravid med bekkenløsning, vrikket fot og forkjølelse, da er det greit å kunne delegere turgåing til noen andre. Hunden er bare herlig, selv om det er skikkelig uvant å gå med noe som er så lite og så lydig! Er litt sliten, går mye raskere og lengre når hunden faktisk bare går og ikke skal snuse og tisse absolutt hele tiden. Gubben var med med Uno men vi måtte bare gå separate veier, Uno trekker som en tulling og skal bare bortpå tispa hele tiden. De har møttes før altså, går greit overens men han er litt for intens. Han trekker jo så han kveles av selen, det går ikke. 


Det der summerer vel opp hvorfor du tidvis sliter litt med kommunikasjonen med Uno? Om han hele tiden får lov til å gjøre som han vil, så har han jo overhodet INGEN grunn til å gjøre som dere vil.
SLUTT å la han snuse og pisse overalt - gå tur, la han tisse fra seg første 100 meterne, så går du tur, tau han med deg når han forsøker å stoppe og snuse, bare gå - ikke lokk, ikke lur, ikke ros, ikke fjesk med dyret - bare gå. Bestem deg for hvor langt du skal gå før han får snuse og tisse igjen (gjerne en kilometer eller så mellom hver gang), da sier du "værsågod, gå å tiss" og så går du videre når han er ferdig. Slutt å spør bikkjelurven om det passer han.
Når dere går tur og han tauer og drar - fortell han at han kan drite i det - ikke spør han pent om det passer han å la være å dra, fortell han at han skal slutte å dra.

Noen ganger når du lufter frustrasjonen din over bikkja her  så har jeg tenkt "guri, den må være stri" - for du har jo gått kurser og du høres jo ut som om du jobber med ting, men det jeg utheva er liksom en grei oppsummering - det er ikke han som bestemmer, og jeg tenker at mye er løst om du slutter å følge etter han og heller lære han å følge med på dere. :)

(ikke vondt ment altså, bare et tips :)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er Pigg billig - ok, skal kanskje varsle for ekstrem selvmedlidenhet og klaging idag...

Ikke fått sove i natt pga magen, har spist noe jeg ikke tålte igjen. I tillegg har Pigg sutra halve natten fordi han har vært bakis etter sederinga (utrolig god kombo kan du si...). Klokka halv sju begynte han hvert tiende minutt å hoppe på senga og spørre om vi skulle stå opp snart - jeg holdt ut til åtte. På tur var han skyhøy og startet med å utagere mot en bil (ikke gjort på evigheter), fikk loset ham forbi en dame med rullator, før vi går rett på naboens cane corso - Pigg klikker i vinkel og jeg får slept ham bakover til han roer seg litt. Deretter dro og stresset han hele resten av turen, på slutten ser vi en boston terrier på ca 50 m hold som han begynner å hetse på - da slepte jeg med meg hunden hjem - lei.no kan man si... Han er så unghund nå at det gjør vondt. En dag uten noen form for aktivitet, hvor han har synes synd på seg selv hele dagen har tydeligvis ikke vært noe positivt...

Jeg er helt døslapp idag også pga magen - får ta oss en sykkeltur eller noe senere så han får brent litt energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pixie skrev: Har vært ute og gått tur med ei venninne sin lille Parson Russel [emoji4] Gravid med bekkenløsning, vrikket fot og forkjølelse, da er det greit å kunne delegere turgåing til noen andre. Hunden er bare herlig, selv om det er skikkelig uvant å gå med noe som er så lite og så lydig! Er litt sliten, går mye raskere og lengre når hunden faktisk bare går og ikke skal snuse og tisse absolutt hele tiden. Gubben var med med Uno men vi måtte bare gå separate veier, Uno trekker som en tulling og skal bare bortpå tispa hele tiden. De har møttes før altså, går greit overens men han er litt for intens. Han trekker jo så han kveles av selen, det går ikke. 

Det der summerer vel opp hvorfor du tidvis sliter litt med kommunikasjonen med Uno? Om han hele tiden får lov til å gjøre som han vil, så har han jo overhodet INGEN grunn til å gjøre som dere vil.

SLUTT å la han snuse og pisse overalt - gå tur, la han tisse fra seg første 100 meterne, så går du tur, tau han med deg når han forsøker å stoppe og snuse, bare gå - ikke lokk, ikke lur, ikke ros, ikke fjesk med dyret - bare gå. Bestem deg for hvor langt du skal gå før han får snuse og tisse igjen (gjerne en kilometer eller så mellom hver gang), da sier du "værsågod, gå å tiss" og så går du videre når han er ferdig. Slutt å spør bikkjelurven om det passer han.

Når dere går tur og han tauer og drar - fortell han at han kan drite i det - ikke spør han pent om det passer han å la være å dra, fortell han at han skal slutte å dra.

Noen ganger når du lufter frustrasjonen din over bikkja her  så har jeg tenkt "guri, den må være stri" - for du har jo gått kurser og du høres jo ut som om du jobber med ting, men det jeg utheva er liksom en grei oppsummering - det er ikke han som bestemmer, og jeg tenker at mye er løst om du slutter å følge etter han og heller lære han å følge med på dere. [emoji4]

(ikke vondt ment altså, bare et tips [emoji4]  )

Veldig veldig bra skrevet og synes selv at noe av det verste jeg vet er hunder som skal stoppe og snuse på tur osv. Mine får ikke lov. Ville bare tilføye at om/når du bestemmer deg for å snu om denne trenden på tur Pixie så kan det ta litt tid før det faktisk går inn hos han, siden han har fått lov til å bestemme så lenge hvordan turen skal foregå :) Men ikke hi deg. Tok meg halvannen mnd her hjemme med gråhunden til vi var helt på bølgelengde om hvordan tur skal foregå, men nå er vi der. Går tur med 5-6 foran meg i stram line men uten trekking og uten at noen stopper for å snuse osv. De lærer seg fort når de skal tisse tur og gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bananen skrev:

Whaaat? :frantics:(jeg vil også være med å løpe hugger'n rundt!).

Da har Pøbel vært hos veterinæren for vaksine og sjekke en dings på venstre øye (han liker venstresiden sin :P). Fikk noen øyedråper med litt antibiotika for å se om den går bort da.

Pøbel elsker å være hos veterinæren. Han får massevis av kos, de tar på ham, ser på ham, smiler og sånne ting (Pøbel er enkel å glede!). Også er det andre hunder der han blir vill i nikkersen av. Pøbel er en herlig fyr. :lol:

:D:D Fordi det bare er dager igjen til "ammetåka" er et faktum, og hverdagen fylles av kreative forslag fra frøken "galematias" :blink::D

Pøbel er en raring :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang snusing så synes jeg det er litt drøyt å la det gå så langt som en kilometer mellom hvert snus. Er det ikke for hundens skyld man går tur da? Det er jo noe av den aller største gleden hunder har, å få fordype seg i lukter. Men enig i at man ikke trenger la hunden styre alt. Casper tisser og snuser hele veien, men han gjør det før båndet blir stramt igjen og jeg slipper å stoppe hver gang, det hadde blitt for mye av det gode. Så får han snuse skikkelig fra seg på ekstra spennende flekker, som det ikke går en km imellom . Jeg gidder iallefall ikke være som de jeg ser som går med hunden i kort bånd ved siden av seg, midt på fortauet. Det er et trist syn. Da går man ikke tur for hundens skyld lenger iallefall.

Som sagt mener jeg ikke at hunden skal styre alt, men en mellomting er jo fint da.

Når jeg drar med Casper fra en spennende flekk tenker jeg alltid på en artikkel jeg leste som heter "det är hundens promenad" også tar jeg meg i det.

Nå synes jeg Belgerpia sitt innlegg hørtes veldig fornuftig ut altså, og jeg er veldig enig. I en periode er det sikkert lurt å holde et strengt regime, også kan man slippe opp litt igjen når ting har blitt bedre :)

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det stor forskjell på GÅ tur og rusle/tissetur. Jeg går/jogger tur både for min og hundens mosjons skyld og jeg hater når vi gjør det vimsing og snusing. Når vi rusler tur med unger eller tisseturer, da får de lov. De lærer seg fort forskjell på disse turene når de har først skjønt gåturer og jeg er ganske sikker på at hundene mine ikke er lei seg. I skogen får de snuse så mye de vil, på stien/traktorveier går vi :) [emoji14]


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Om ett kilo er jeg nede på idealvekta (igjen). I skapet har jeg sjokolade og annet godteri som Sara kjøpte i Sverige. Jeg har også to poser nøtteblanding som egentlig er MDG sine.

Men om ett kilo er jeg nede på idealvekta.

Og i skapet er det sjokolade og annet snop.

Osv.

Det er lov å spise litt snop hver dag, hvis det bare blir litt! Jeg har vokst opp med "noe godt til kaffen" (bolle, lefse, litt sjokolade, kjeks, muffins, et eller annet) hver ettermiddag en time eller to etter middag, og familien min er i passe hold. Så man trenger ikke nekte seg selv alt det gode i skapet :) Har du lyst, har du lov å spise litt ;)

Jeg er fornøyd med 2x4 timer søvn de siste nettene, og sånn har det vært i en uke ca. nå. Håper jeg ikke jinxer det nå, men hvis litjmor fortsetter å sove sånn så er ikke småbarnslivet så ille mtp. søvn! :) Håper barnet ligner på faren sin når det kommer til søvn, for han sovner superfort og sover godt og lenge. Blir litt mindre kult å måtte vekke to stk som er treige ut av senga hver morgen, men da får man til gjengjeld god tid for seg selv på badet... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får også gå og snuse, men jeg bare går om de stopper opp, så de må følge meg. Isak går ofte bare rett bak meg, for han vet han ikke får gå foran å trekke, så selv om han fint kan gå på siden min. Det virker som han velger å gå bak meg fordi det da er lettere for han å ikke bryte regelen. Han har gjort slik på trening også, velger å plutselig gå fot på andre siden av meg om vi må passere en veldig fristende og spiselig forstyrrelse :lol: Han vet han har lav selvkontroll, haha :lol:  I perioder kan jeg også ha de på motsatt side av grøfta, så de må gå en stund uten å ha noe godt å lukte på, men gjør det ikke slik hele turen :)

 

Isak er veldig flink til å ikke snuse/tisse når han er på jobb. Er han i trekk kan jeg styre han på stemmen og stoppe han om jeg ser han skjener mot grøfta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya er ti år. Hun har aldri fått lov til å stoppe og snuse bare for å snuse og fjase, jeg bare tauer henne med. Unntaket er tisseturer rundt kvartalet. Det samme gjelder Smula, som er fem år. Men selv etter hhv ti og fem år så har de ikke gitt opp, så for noen sitter det langt inn. Freya har endog utviklet en strategi om å presse hardt slik at det ser ut som hun må drite, for da stopper jeg jo, bare for å få stoppe og snuse :lol:  Jeg merker hun er verre når hun har vært hos foreldrene mine noen dager, for der får hun jo lov, så det jeg gjør hjelper jo litt. Men hun slutter aldri å prøve :P 

Sov lenge i dag. Nå venter jeg på at Freya skal hentes, for foreldrene mine ville ha henne med på hytta noen dager. Så skal jeg gjøre et par ærend, før jeg skal skrive noen timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt en time på drøyt 2 km :aww:  Lille frøken 1001spørsmål har såååå mye å se på og lure på og må løpe og fjase og stoppe og og og :ahappy:  Men hundene fikk doet, barnet har løpt fra seg og mor har beveget seg litt, så vi sier oss happy med det. Nå skal jeg se om jeg har magnesium liggende, er vel det som skal virke på muskelsmerter/kramper/uro i bein ? Ingenting av smertestillende jeg har som virker særlig lenge. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye styr det skal være med den bilen da! I går kunne de ikke finne den, og i dag står den i veien for dem og må hentes asap. Problemet er jo at den GÅR IKKE og jeg er nesten nødt til å vente på at bilopphugger har mulighet til å hente den igjen. Han skulle jo egentlig hente den i går da de ikke fant den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
39 minutter siden, Lola Pagola skrev:

 

Ang snusing så synes jeg det er litt drøyt å la det gå så langt som en kilometer mellom hvert snus. Er det ikke for hundens skyld man går tur da? Det er jo noe av den aller største gleden hunder har, å få fordype seg i lukter. Men enig i at man ikke trenger la hunden styre alt. Casper tisser og snuser hele veien, men han gjør det før båndet blir stramt igjen og jeg slipper å stoppe hver gang, det hadde blitt for mye av det gode. Så får han snuse skikkelig fra seg på ekstra spennende flekker, som det ikke går en km imellom . Jeg gidder iallefall ikke være som de jeg ser som går med hunden i kort bånd ved siden av seg, midt på fortauet. Det er et trist syn. Da går man ikke tur for hundens skyld lenger iallefall.

 

Som sagt mener jeg ikke at hunden skal styre alt, men en mellomting er jo fint da.

 

Når jeg drar med Casper fra en spennende flekk tenker jeg alltid på en artikkel jeg leste som heter "det är hundens promenad" også tar jeg meg i det.

 

Nå synes jeg Belgerpia sitt innlegg hørtes veldig fornuftig ut altså, og jeg er veldig enig. I en periode er det sikkert lurt å holde et strengt regime, også kan man slippe opp litt igjen når ting har blitt bedre :)


Det ER en grunn til at det er mye drittbikkjer rundt om - bikkjer som får styre butikken som de vil. NEI - det er ikke nødvendig at de går å snuser og pisser ned alt de kommer over - en hund blir ikke lykkelig av det, den blir i værste fall bare stressa og oppkava.
Jeg har hatt hund nå i - djiiiis - 25 år, min første fikk snuse og pisse overalt - jeg HATET å gå tur med bikkja, det var tauing, masing, trekking, pissing og hysteri for at lyktestolper kanskje kunne komme til å løpe fra han før han fikk pissa de ned. Det var altså så sinnsykt hat at jeg konstant var RASENDE når jeg var ferdig med tur. Jeg bestemte meg da for at fremtidige hunder faktisk aldri skulle få lov å oppføre seg sånn. 
Så etter første hunden så har alle mine lært seg at man går foran i lina, lina er stram UTEN trekk, man går rett frem med mindre man får tillatelse til å snuse og tisse. Når de har lært seg rutinen, og de har lært seg å komme på innkalling - så bruker jeg fleksiline på tur når de må gå i bånd, 8 meters fleksi - da får de gå å snuse om de vil - de får tisse og markere, men jeg stopper ikke - de har 16 meter å gjøre ting på - dog kan jeg alltid si "nok" og mine hunder inntar posisjon i front og går på tur for trimmens del.
Har mine hunder vært ulykkelige? Tja..... mulig det, men det driter jeg i - de er siviliserte, de kan være med overalt UTEN fare for at de pisser inne i hotellganger, på dørstolper og ellers der det måtte passe dem - fordi de har lært at det er ikke greit å bestemme selv hvor de skal markere osv.

Og det er stor forskjell på tur og tur - på morgenturen får mine lov å gå å snuse og tisse som de vil, da er det intensjonen med turen, men når vi skal gå tur for å trimme - ja, da forekommer ikke snusing og pissing i tide og utide - da går vi.

Mine hannhunder - etter den første - har heller aldri fått lov å stå å ruse seg på tispeflekker - det har vært skikkelig nei nei nei - det skjer ikke. 

Men jo, mine får snuse, om det betyr at de ikke stopper og lager et nummer ut av det - men når de er unge, så får de ikke det - det er en del av oppdragelsen å lære at det faktisk er jeg som bestemmer. Til å begynne med så går jeg heller ikke tur for at de skal få tisse og bæsje, jeg står i ro med bånd og venter til de har gjort fra seg - ene og alene fordi jeg ikke hæler bikkjer som bruker ti år på å få gått på do. Resultatet er at alle mine hunder gjør de de må på 5 min. resten er bare hygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Freya er ti år. Hun har aldri fått lov til å stoppe og snuse bare for å snuse og fjase, jeg bare tauer henne med. Unntaket er tisseturer rundt kvartalet. Det samme gjelder Smula, som er fem år. Men selv etter hhv ti og fem år så har de ikke gitt opp, så for noen sitter det langt inn. Freya har endog utviklet en strategi om å presse hardt slik at det ser ut som hun må drite, for da stopper jeg jo, bare for å få stoppe og snuse :lol:  Jeg merker hun er verre når hun har vært hos foreldrene mine noen dager, for der får hun jo lov, så det jeg gjør hjelper jo litt. Men hun slutter aldri å prøve :P 

Sov lenge i dag. Nå venter jeg på at Freya skal hentes, for foreldrene mine ville ha henne med på hytta noen dager. Så skal jeg gjøre et par ærend, før jeg skal skrive noen timer.

Sånn gjør Thorvald og :lol: 

Her har turrutinene sklidd helt ut, så Thorvald er en gjøk i forhold til tissing og snusing, jeg blir sprø! Tidligere har han kunne gått med slakt normalt bånd og snust og kost seg, nå er det stress og mas og piping og forsøk på å dra meg overende annenhver meter, så her skal det bli kustus igjen kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Belgerpia skrev:


Det ER en grunn til at det er mye drittbikkjer rundt om - bikkjer som får styre butikken som de vil. NEI - det er ikke nødvendig at de går å snuser og pisser ned alt de kommer over - en hund blir ikke lykkelig av det, den blir i værste fall bare stressa og oppkava.
Jeg har hatt hund nå i - djiiiis - 25 år, min første fikk snuse og pisse overalt - jeg HATET å gå tur med bikkja, det var tauing, masing, trekking, pissing og hysteri for at lyktestolper kanskje kunne komme til å løpe fra han før han fikk pissa de ned. Det var altså så sinnsykt hat at jeg konstant var RASENDE når jeg var ferdig med tur. Jeg bestemte meg da for at fremtidige hunder faktisk aldri skulle få lov å oppføre seg sånn. 
Så etter første hunden så har alle mine lært seg at man går foran i lina, lina er stram UTEN trekk, man går rett frem med mindre man får tillatelse til å snuse og tisse. Når de har lært seg rutinen, og de har lært seg å komme på innkalling - så bruker jeg fleksiline på tur når de må gå i bånd, 8 meters fleksi - da får de gå å snuse om de vil - de får tisse og markere, men jeg stopper ikke - de har 16 meter å gjøre ting på - dog kan jeg alltid si "nok" og mine hunder inntar posisjon i front og går på tur for trimmens del.
Har mine hunder vært ulykkelige? Tja..... mulig det, men det driter jeg i - de er siviliserte, de kan være med overalt UTEN fare for at de pisser inne i hotellganger, på dørstolper og ellers der det måtte passe dem - fordi de har lært at det er ikke greit å bestemme selv hvor de skal markere osv.

Og det er stor forskjell på tur og tur - på morgenturen får mine lov å gå å snuse og tisse som de vil, da er det intensjonen med turen, men når vi skal gå tur for å trimme - ja, da forekommer ikke snusing og pissing i tide og utide - da går vi.

Mine hannhunder - etter den første - har heller aldri fått lov å stå å ruse seg på tispeflekker - det har vært skikkelig nei nei nei - det skjer ikke. 

Men jo, mine får snuse, om det betyr at de ikke stopper og lager et nummer ut av det - men når de er unge, så får de ikke det - det er en del av oppdragelsen å lære at det faktisk er jeg som bestemmer. Til å begynne med så går jeg heller ikke tur for at de skal få tisse og bæsje, jeg står i ro med bånd og venter til de har gjort fra seg - ene og alene fordi jeg ikke hæler bikkjer som bruker ti år på å få gått på do. Resultatet er at alle mine hunder gjør de de må på 5 min. resten er bare hygge.

Men hunden trenger jo ikke være/bli en drittbikkje bare fordi den får lov til å snuse? Å stå å ruse seg i tispeflekker er en uting, det er jeg enig i, iallefall om hunden blokkerer resten av turen. Men å få bruke noen minutter på en spennende lukt er jo ikke det samme som å stå og ruse seg? 

Det er jo bra dette systemet fungerer for deg, og det blir kanskje litt annerledes om man har flere hunder og? Merker at tålmodigheten min ikke holder seg like godt når jeg går tur med båden Sniff og Casper, som gjerne vil snuse på hver sine ting og at det gjerne blir dobbelt så mange stopp. Da drar jeg dem med meg litt oftere enn jeg ville gjort med bare en av dem. 

Jeg har nok også blitt litt mer liberal nå de siste årene, siden turer på fortau ikke er bra for Casper, og at jeg heller drar ut turen på den måten at han får gjøre litt som han vil, fremfor å gå langt i km. Før i tiden var det mer forskjell på jobbing og spaserturer, det var jo såklart ikke aktuelt å stoppe for å snuse da vi drev med kickbike o.l. Da var de første 500m satt av til tissing og snusing og etter det full fart.

Jeg sier som sagt ikke at hunden(e) skal få lov til å stoppe hver eneste gang det er noe spennene i veikanten, men jeg personlig synes jo at de skal få lov til å stoppe opp av og til, og bruke den tiden de ønsker. Jeg orker heller ikke å stoppe opp absolutt hele tiden, og det vet Casper veldig godt og, så vi har funnet en veldig god rytme på gåturer som jeg tror vi begge er fornøyde med. 

Det er vel kanskje det som er greia her da, at man må finne en rytme man trives med. Jeg tror absolutt ikke dine hunder er ulykkelige selv om vi går turer på litt forskjellige måter. Men jeg mener likevel at selv om hunder får bestemme litt mer selv enn dine så trenger de ikke være uoppdragne eller usiviliserte av den grunn. Jeg kan fint ha med min overalt jeg og, at han får lov til å stå 2 min ved flekk betyr ikke at han pisser ned hotellganger og andre upassende steder av den grunn :) Han er faktisk ganske så lydig av seg ( i min målestokk iallefall :D). Å komme hjem rasende etter tur er ikke godt for hverken hund eller eier, så det er bra du har funnet noe som fungerer for deg. 

Har man en voksen, rolig hund som ikke girer seg opp over tispelukter og gjør turen til et stressmoment for både hund og menneske, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke gi hunden litt mer frihet. Men har man en hormonbombe som kaver og piper og blokkerer alt bortsett fra godlukten, ja da er det jo klart at det er helt ok å stramme inn til turene blir hyggelige igjen. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg leta gjennom alt av hundeutstyr og fant til slutt valpehalsbåndet. Så nå håper jeg at nye frøkna jeg henter til helga er litt tjukk i halsen, for jeg fant ikke det aller miste :P 

Mine hunder får forøvrig snuse og pisse så mye de vil på tur - så lenge de gjør det innen kobbelets lengde (ca 180 cm kobbel). Jeg stopper ikke og venter på dem (annet enn helt i starten når de faktisk må tisse og ikke bare markerer). Det systemet lærer de seg veldig fort og da får ikke hannene mulighet til å bli stående å ruse seg på tispeflekker heller :) Jeg tror ikke de syns tur er kjipt selv om jeg ikke stopper og lar dem snuse på alt mulig. Om alle tre får stoppe og snuse på hva de vil så lenge de vil, så kommer vi jo ingen vei. Hannhunder trenger heller ikke få stå og slafse på luktflekker og markere og barske seg. Det kommer det ikke noe godt ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig nøye med det med tispeflekker hele tiden, det vet han han ikke får lov til. Jeg kan også si "nok" om han snuser og si "tisse, så går vi" og så gjør han det. Jeg har også prøvd å skille mellom morgen/kveldslufting og det å gå for å gå, men ikke lykkes. Og det er merkbart verre nå når det er ferie og han går mer tur med gubben. Fullt klar over at jeg gjør ting feil, jeg prøver å rette på det. Han skiller mellom hva han får lov til når vi går med joggekobbel, kort kobbel og fleksi.

For meg er det mye mer slitsomt at han trekker sånn enn at han stopper opp og snuser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Jeg har vært veldig nøye med det med tispeflekker hele tiden, det vet han han ikke får lov til. Jeg kan også si "nok" om han snuser og si "tisse, så går vi" og så gjør han det. Jeg har også prøvd å skille mellom morgen/kveldslufting og det å gå for å gå, men ikke lykkes. Og det er merkbart verre nå når det er ferie og han går mer tur med gubben. Fullt klar over at jeg gjør ting feil, jeg prøver å rette på det. Han skiller mellom hva han får lov til når vi går med joggekobbel, kort kobbel og fleksi.

For meg er det mye mer slitsomt at han trekker sånn enn at han stopper opp og snuser...

Prøvd magebelte og sele, og bare gi ****? :D 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Akkurat nå, Pixie skrev:

Jeg har vært veldig nøye med det med tispeflekker hele tiden, det vet han han ikke får lov til. Jeg kan også si "nok" om han snuser og si "tisse, så går vi" og så gjør han det. Jeg har også prøvd å skille mellom morgen/kveldslufting og det å gå for å gå, men ikke lykkes. Og det er merkbart verre nå når det er ferie og han går mer tur med gubben. Fullt klar over at jeg gjør ting feil, jeg prøver å rette på det. Han skiller mellom hva han får lov til når vi går med joggekobbel, kort kobbel og fleksi.

For meg er det mye mer slitsomt at han trekker sånn enn at han stopper opp og snuser...

Men den trekkinga er jo et direkte resultat av at han driver å belønner seg selv med å få snuse og tisse :)
Ergo - dropp flexi - tisse/snusing - lar du foregå på et strekke på MAKS 100 meter, det samme sted HVER GANG, sånn at han lærer at DER tisser og bajser vi, og ellers går vi tur - da vil det etterhvert bli slutt på trekkingen. Og dropp flexilina til bikkja er i vater. Flexiline er et gode for lydige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...