Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, juni

Teserere
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna
  På 6/21/2016 at 6:57 PM, Mud skrev:

Velkommen hjem ! 

Og takk for ferieoppdaten på fb , noe så sjeldent som feriebilder jeg har fulgt med stor interesse! :P

Expand  

Takk :) Skulle tatt litt mer bilder, men dessverre så er det vanskelig til hest. Og den dagen vi hadde tenkt å "tilrettelegge" for litt bilder ble det dessverre regn, og dermed rir man ikke ut og jobber. Men fikk tatt en liten film den korteste økten når de bare skulle presses inn for en liten föring og helsesjekk fra ett mini jorde før flytting.

*laster opp den ene filmen i HD kvalitet nå, siden det var dårlig kvalitet på den jeg lastet opp i ingenmannsland*  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Raptus får flytte til Langedrag! ! Vi er så glade nå at vi har ikke ord!! 

Mange som fortjener klemmer, gratulasjoner og mye jeg gjerne skulle svart på her og der, men tiden strekker ikke til.   Vi hadde en fantastisk dag på lørdag og alt ble veldig bra. Stemningen

Jeg har lappen  Kunne hatt den i 10 år allerede om jeg ikke hadde vært så treig, men bedre sent enn aldri  Så får vi se om jeg tør å kjøre alene, da    

Posted Images

Guest Jonna
  På 6/21/2016 at 7:12 PM, Turb skrev:

Velkommen hjem :D Si ifra om du vil trene eller ture en dag :) 

Expand  

Blir full bootcamp her fra i morgen etter kl.12. Så vi er klar! :D Arya skal starte på Våler og jeg hentet henne i dag :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Den som haltet ble sjekket og fant ikke noe feil. Trolig bare stiv og støl etter håndteringen dagen før :)  Den hadde sluttet halte når de ble satt ut igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2016 at 7:14 PM, JeanetteH skrev:

Blir full bootcamp her fra i morgen etter kl.12. Så vi er klar! :D Arya skal starte på Våler og jeg hentet henne i dag :P 

Expand  

Torsdag? Da skal jeg liksom vaske hus, så jeg er så klart klar for trening istedet :P 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix hadde vært dårlig i magen i dag også, så vaskeutstyret måtte frem da jeg kom fra jobb.. Noen ganger er det ikke så moro med hund..

Øyet hans er bedre da, litt hovent bare, og ellers er han i finfin form. Trakk til og med litt oppover fjellsida da han kjente lukta av sau :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
  På 6/21/2016 at 7:28 PM, Mud skrev:

Fascinerende!  Kult at det fortsatt gjøres til hesteryggen.  Det ser liksom så rolig ut. Ikke noe stress for dyra å bli "transportert ". 

Expand  

De skal ikke stresses :)

Stresset dyr blir syke, og syke dyr koster penger å behandle og behandling/døde dyr koster penger. Så de blir "doctorert" så fort de kan evt sette fingeren på hva de evt må behandles for. 

På 6/21/2016 at 7:41 PM, Siri skrev:

Welcome home!!!! (bare for å gjøre overgangen litt mer smooooothe :lol:)

Expand  

:lol: La oss bare si at det blir vegetar lasagna i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia har klippet av fanene til Sansa :|  :lol: Tragikomisk. Hun skjønte det selv, siden hun gråt når jeg kom inn :P Trodde hun sov, mens jeg fikset hønsegården, lol. Jaja, kunne vært verre....... Har ikke tenkt til å stille henne på en stund uansett siden hun har certene hun trenger.

Hønene kommet i hus, men de er enda ikke så tøffe at de tørr å gå ut. 

13510512_10154177608820256_105272938_n.j

13522586_10154177608790256_1827902225_n.

13514309_10154177608780256_511195159_n.j

Tror ikke hanen blir gammel desverre, får se ann en uke eller to, men tenker han blir mat.

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
  På 6/21/2016 at 8:04 PM, Siri skrev:

WHAT??? Også jeg som trodde det kom til å bli litt sånn "Big Horn Steak House" på Sessvoll nå framover :lol::lol: 

Expand  

Magen min har blitt 3 nummer større av all denne kjøttspisingen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2016 at 6:54 PM, JeanetteH skrev:

Sonen I'm home :D Litt over 24 timer våken nå, så må straks finne sengen :yawn: 

Vis skjult innhold

Expand  

Brennmerking? Men det må da være VONDT?!? :shocked:

Og velkommen hjem!

På 6/21/2016 at 7:57 PM, Perfect Image skrev:

Sophia har klippet av fanene til Sansa :|  :lol: Tragikomisk. Hun skjønte det selv, siden hun gråt når jeg kom inn :P Trodde hun sov, mens jeg fikset hønsegården, lol. Jaja, kunne vært verre....... Har ikke tenkt til å stille henne på en stund uansett siden hun har certene hun trenger.

Hønene kommet i hus, men de er enda ikke så tøffe at de tørr å gå ut. 

13510512_10154177608820256_105272938_n.j

13522586_10154177608790256_1827902225_n.

13514309_10154177608780256_511195159_n.j

Tror ikke hanen blir gammel desverre, får se ann en uke eller to, men tenker han blir mat.

Expand  

Å, heldige du som bor sånn at du kan ha høner. Ønsker meg.

Her blir det tidlig kveld kjenner jeg. Og tidlig kveld er vel sånn omtrent nå det. :yawn:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2016 at 8:17 PM, JeanetteH skrev:

Magen min har blitt 3 nummer større av all denne kjøttspisingen! 

Expand  

Du har spist så mye biff at du har blitt ku med fire mager???

13516224_10156923921230136_2371091983592

Planleggingsmøte for høstsemesteret i lokalklubben i dag, og dette var serveringen. Helt greit med slike møter ute i sola, at ikke alt må være effektivt og teknisk over Skype.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med høns @Perfect Image ! Bare bittelitt misunnelig :aww: Bare litt. 

Jeg kan informere at å klipe og "sy" netting med  bare armer og uten hansker = masse små skrapestår, ser ut som jeg har slåss med en kattunge. Næsj, jeg er ikke kløne :aww:  Men hey, jeg fikk til et utebur til. Lage flere av dem så jeg får ut fler, og så teste strømgjerding for kanin, så fortsette inne. Skal ta ferie når jeg får besøk :ahappy:  

Nå har jeg spist nok is til at jeg ikke har så skrekkelig vondt i halsen, så da skal jeg fore hunder og rydde kjøkken og sette på klesvask og noen av burdene jeg skulle gjort før i dag. Begynne på handlelista over storhandling og begynne å rydde plass i skap også kanskje, se hvor mye jeg rekker før klokka roper sengetid. 

Edit: Foret hunder og ryddet kjøkken, tilogmed tisset hunder og funnet penn og papir, googlet om jeg kan plante løken min som spirer (vanlig gul løk) og konkludert med at det kan jeg. Glemte nemlig å trykke på "svare"knappen før jeg gikk. 

Atsjooo!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
  På 6/21/2016 at 8:20 PM, Siri skrev:

Har du fått VOM Jeanette ?? :lol::lol::lol: 

Expand  

På 6/21/2016 at 8:27 PM, Symra&Pippin skrev:

Brennmerking? Men det må da være VONDT?!? :shocked:

Expand  

Det er det nok, men når man ser hva slags landskap dyrene går i, og kveg stjeling er ikke ett ukjent fenomen. Da skjønner man at det må slikt til :/ Så det er mer enn bare tradisjon. Ene beite for EN flokk av mange cattle var på str med gardermoen liksom. Vi brukte 4 timer på å ri igjennom og bare sjekke over. Og da rir man i trav eller galopp og oppå høyder for å se ned. 

På 6/21/2016 at 8:47 PM, SFX skrev:

Du har spist så mye biff at du har blitt ku med fire mager???

Expand  

Jupp, jeg ble cattle der borte. Ser nesten slik ut *vom som henger over buksen*  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2016 at 7:57 PM, Perfect Image skrev:

Expand  

*Ja, men mamma. Håret vokser ut igjen* Det var det jeg sa for 20 år siden:lol: Hos Sansa er det ihvertfall sant, dukken min derimot har fremdeles kort hår etter at jeg tok en kjøkken saks og klippet det for 20 år siden :lol: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst på kake og te, så "litt lyst" at jeg vurderer å hente kaken som ligger i frysen :P 

Casper vil inn å legge seg i sengen sin, tror jeg skal følge han inn :aww: 

Vi har bestilt billetter til London om 2 måneder :D Gleder meg veldig, veldig mye! Krysser fingre og tær for at jeg ikke er veldig dårlig da.

Vis skjult innhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...