Gå til innhold
Hundesonen.no

Bobil erfaringer


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Vi tenker litt smått på å skaffe oss bobil. Vi har tenkt dette lenge, siden vi aldri kommer oss noen steder og har utfordringer med hundene. Så det å kunne ta med seg hundene på ferie og kjøre rundt høres egentlig ganske greit ut. Er det noen her som har bobil? Hvordan syns du det er? Brukes den mye? Utfordringer? Er det dyrt? (forbruk, forsikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bobil,  men kjøpte campingvogn i fjor når vi solgte gården.  Mest for å få oss rundt med bikkjer og stæsj og kunne feriere "hvor vi vil". 

Utrolig digg!  Skal vi skikkelig i skogen bruker vi fortsatt telt , men ellers er det utrolig hvor sambo klarer å lirke seg frem med vogna :lol:

Campingplasser er noe vi skyr som pesten , så vi bruker den mest som en hytte på hjul.. 

Nå som vi pusser opp kjøkkenet er den også utrolig praktisk selvfølgelig :P

 

Utfordringen er vel helst at den tar opp mye plass i innkjørselen når vi har den stående hjemme.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Bobil er kanskje det som står aller høyest på ønskelista her :wub: Vil ha en slags "bobil light", typ Volkswagen California

282dw76.jpg

Sånn hadde vi. Var veldig glad i den, altså. Men for min del ble det for smått og for lite komfort i lengden.

Så kjøpte vi bobil i steden. Det var egentlig veldig kjekt (til den døde gradvis, gammal haug :P ) Men til vårt bruk er det veldig upraktisk å ikke ha en vanlig kjørebil med på tur. Og så må man vanvittig høyt opp i pris for å få et snev av plass og komfort i en bobil. Så da ble det vogn i steden. Så mye mer for pengene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller ville vurdert campingvogn, med mindre dere kjøper en gigabil så føles vogn mer romslig. Fordelen med vogn er og at dere kan sette den fra dere og kjøre inn til byer og sånn uten å slite med å finne stor nok parkeringsplass. Og som Pringlen sier så får dere mer for pengene med en vogn.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt campingvogna mi siden den blir så lite brukt for tiden, men jeg elsket å dra omkring med den! Den var liten og veldig lett å kjøre med, men likevel rommeligere enn en bobil. Veldig greit å kunne hekte av bilen når du har slått leir med soltak og campingmøbler, og så har du glemt å kjøpe kaffe. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg har solgt campingvogna mi siden den blir så lite brukt for tiden, men jeg elsket å dra omkring med den! Den var liten og veldig lett å kjøre med, men likevel rommeligere enn en bobil. Veldig greit å kunne hekte av bilen når du har slått leir med soltak og campingmøbler, og så har du glemt å kjøpe kaffe. 

 

For oss som liker å reise litt rundt og ha vogna som "base" hadde ikke bobil fungert :P

Vi har uansett ofte to biler av praktiske årsaker,  så sånn sett hadde det jo kanskje gått,  men det hadde blitt veldig mye mer klønete. Spesielt siden vogna står 4 timer hjemmefra i vinterhalvåret.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt så må man jo påregne mye større utgifter på en bobil enn på en vogn. Forsikring og drivstoff er nok ikke en faktor, men med motor og mekanikk så er det utrolig mye mer som kan gå galt og bli veldig mye dyrere, for ikke å snakke om innkjøpspris. Det er ihvertfall noe jeg har tenkt mye på ifht at jeg gjerne skulle hatt noe å farte rundt med på tur. Bobil hadde sikkert vært praktisk på mange måter, men jeg faller hele tiden tilbake på at vogn nok er mye smartere på mange måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

I tillegg til det som er nevnt så må man jo påregne mye større utgifter på en bobil enn på en vogn. Forsikring og drivstoff er nok ikke en faktor, men med motor og mekanikk så er det utrolig mye mer som kan gå galt og bli veldig mye dyrere, for ikke å snakke om innkjøpspris. Det er ihvertfall noe jeg har tenkt mye på ifht at jeg gjerne skulle hatt noe å farte rundt med på tur. Bobil hadde sikkert vært praktisk på mange måter, men jeg faller hele tiden tilbake på at vogn nok er mye smartere på mange måter. 

Helt klart! Det er like mye styr med en bobil som en vanlig bil, sånn driftsmessig. Skal man ha noe som ikke er hauggammelt og/eller knøttlite, må man godt over en halv mill. Den sommeren vi solgte bobilen (folk var helt ville etter å kjøpe, selv om den råtnet vekk og knapt var kjørbar) så lånte vi en bil som lå ute for salg for 450. Den var så liten at man måtte ut for å slifte mening, og vi fikk ikke med både bikkjer og unge på en gang. Det var da jeg bestemte meg for at vogn er tingen...:ahappy:

Jo da, det er litt mer stas å kjøre rundt med et glis av en bobil, de ER imponerende. Men der var det slutt på fordelene..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at vogn er bedre på noen måter. Det jeg syns virker negativt er at det er vanskeligere å kjøre med. Klarer jo ikke kjøre med en vanlig tilhenger liksom! :P Ser for meg bobil som lettere sånn sett (en stor bil). Så må man ha bil som er egnet til vogn. Der må vi antagelig ha større bil. Så da blir det jo utgifter der og!  hehe. (hvis man ikke kjøper en liten vogn)

Og vi kunne tenkt oss å bruke bobil som overnatting utenfor hos slekt og venner, og da blir det mye mer størrelseskrav med bil OG vogn, kontra bobil.

Det jeg ser på som negativt med  bobil er at det mest sannsynlig ikke er plass nok til hele hurven. Må da bytte ut hundene, da blir det litt enklere. :ahappy: Og så er de jo dyre i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke så stor plass, egentlig trenger jeg bare seng og kjøleskap så klarer jeg meg lenge ;) Vogn er nok ganske utelukket for min del, jeg liker å dra fra sted til sted og blir svett hvis jeg må campe på samme plass mer enn to dager :P Men drøy pris på bobil sammenlignet med vogn ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg trenger ikke så stor plass, egentlig trenger jeg bare seng og kjøleskap så klarer jeg meg lenge ;) Vogn er nok ganske utelukket for min del, jeg liker å dra fra sted til sted og blir svett hvis jeg må campe på samme plass mer enn to dager :P Men drøy pris på bobil sammenlignet med vogn ja...

Derfor jeg ønsker meg noe ale dette http://m.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=75598115  eller dette http://m.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=68565173 lette nok og små nok og passe til en til to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Kan skjønne at vogn er bedre på noen måter. Det jeg syns virker negativt er at det er vanskeligere å kjøre med. Klarer jo ikke kjøre med en vanlig tilhenger liksom! :P Ser for meg bobil som lettere sånn sett (en stor bil). Så må man ha bil som er egnet til vogn. Der må vi antagelig ha større bil. Så da blir det jo utgifter der og!  hehe. (hvis man ikke kjøper en liten vogn)

Og vi kunne tenkt oss å bruke bobil som overnatting utenfor hos slekt og venner, og da blir det mye mer størrelseskrav med bil OG vogn, kontra bobil.

Det jeg ser på som negativt med  bobil er at det mest sannsynlig ikke er plass nok til hele hurven. Må da bytte ut hundene, da blir det litt enklere. :ahappy: Og så er de jo dyre i innkjøp.

Jeg lemper lett på vogna og kjører av gårde. Mens å kjøre bobilen var uaktuelt :) Vi bruker også vogna som overnatting når vi er rundt om kring. Det geniale er at det bare er å sette den på egnet sted, og så har man bilen fri. Og så er den et utmerket gjestehus her hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig glad i min lille t@b. Den er som denne. Den er superpraktisk om man ikke trenger mye plass, og så er den så søt :wub:

Jeg klarer fint å kjøre med den (praktisk at man ikke må ha førerkort med noe ekstra), og så får jeg lett flyttet på den når den står på bakken fordi den er så lett og enkel å manøvrere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

haha søt! Men ikke plass til så mange der. Mine hunder teller som 2 personer :P 

Nei... Da er det nok kanskje plass til én liten voksen om hundene er såpass store :P Mine to hunder teller liksom som en halv person :) Men den finnes i en litt lengre variant også, som har én eller to sengeplasser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...