Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Pixie skrev:

Lille store babyen min har vondt i foten.

Vi har jo en labrador i nabolaget som lufter seg selv med eieren traskende ti meter bak. Bikkja er snill den, men siden den går løs kommer den inn i hagen for å hilse på Uno. De liker å leke sammen og Uno er alltid den mest aktive, labradoren er jo 7 år gammel og ganske rund.

I dag gikk jeg ut på verandaen fordi jeg syns jeg hørte noen prate, der sto eieren og prata med hunden sin som herja rundt med Uno. Plutselig hyler Uno til idet han er i ferd med å hoppe opp mot hodet til labben, når han lander legger han seg rett ned. Bamse fortsetter å leke, Uno hinker unna og legger seg ned igjen og piper. Jeg er da alt på vei bort og får jaga labben unna, Uno ligger da og trykker seg inntil bena mine. 

Det er høyre bakben som er vondt, han kan stå på det og gå litt på det. Han vil ikke trave men slår over i en uryddig galopp, og har tydelig vondt når han skal legge seg og reise seg. Han er ganske dempa i forhold til vanlig. Jeg kan ikke kjenne noe spesielt på beinet og får lov til å ta på og strekke det ut, men han ømmer seg når jeg fører kneet opp mot lysken igjen. Han kommer seg opp og ned av sofaen selv, og har nå lagt seg til å sove. Håper det gir seg i løpet av helga, ikke noe moro når dyra ikke er seg selv :|

Det gjorde Nemi for ikke lenge siden også(var sikker på hun hadde knekt ryggen først - hun tok salto:blink:). Hun ble heldigvis bra igjen i løpet av kvelden. Fikk ro dagen etter bare. 

• Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

Skrevet

Det er sånn jeg også har tenkt, at han har fått en strekk som går over om han får ro. Så var det å holde en 7 mnd gammel bajas i ro da :P

Guest Christine
Skrevet

Den siste uken har vi funnet døde fugleunger omkring på plena vår med noen dagers mellomrom. Lurer på hvor de kommer fra, og håper det ikke er bikkjene som har fått tak i de..

Edit: Fugleunger, ikke fuglehunder :icon_redface::lol:

Skrevet

Fått utfordret telefonskrekken, så nå har jeg bestilt time hos både lege og advokat. Og ringt Agria for å høre om de kunne fikse litt på egenandelsprosent osv. Det gikk visst ikke. Fikk lagt inn chipnr på alle kattene da, det lå visst ikke inne. Ikke at jeg kan forstå det, jeg har da lagt det inn på alle kattene når de har blitt forsikret. Utenom Knerten, men det var fordi han ikke var chippet da jeg skulle forsikre han. 
Gruer meg til prisen går opp, skal visst gå opp til rundt 1700 kr pr katt fra 01.08 (litt avhengig av egenandelene da) i året. Nå betaler jeg mellom 700 og 1000. Adjø penger :bye:
Ikke tør jeg si det opp heller så uflaks som vi pleier å ha. 

Må finne gave til dattera til ei venninne, hun blir 13 og jeg er visst den kuleste i verden - så da jeg spurte henne hva hun ville ha sa hun: du er så kul så du finner garantert ett eller annet jeg liker! Snakker om å legge lista høyt da gitt :lol: 
Prøvde å kjøpe Kylie Jenner Lipkit til henne, men det ble utsolgt i løpet av 5 minutter :o 

Skrevet

Vi har helt nydelig vær, men jeg er sengeliggende. :( Godt jeg har en valp som tvinger meg opp uansett hvor dårlig jeg er. 

Gruet meg skikkelig til å hente ungen i bhg, men så sa samboeren min at besteforeldrene mine fikser det. Verdens snilleste ?

• Like 4
Skrevet
5 minutter siden, Paranomia skrev:

Fått utfordret telefonskrekken, så nå har jeg bestilt time hos både lege og advokat. Og ringt Agria for å høre om de kunne fikse litt på egenandelsprosent osv. Det gikk visst ikke. Fikk lagt inn chipnr på alle kattene da, det lå visst ikke inne. Ikke at jeg kan forstå det, jeg har da lagt det inn på alle kattene når de har blitt forsikret. Utenom Knerten, men det var fordi han ikke var chippet da jeg skulle forsikre han. 
Gruer meg til prisen går opp, skal visst gå opp til rundt 1700 kr pr katt fra 01.08 (litt avhengig av egenandelene da) i året. Nå betaler jeg mellom 700 og 1000. Adjø penger :bye:

Må finne gave til dattera til ei venninne, hun blir 13 og jeg er visst den kuleste i verden - så da jeg spurte henne hva hun ville ha sa hun: du er så kul så du finner garantert ett eller annet jeg liker! Snakker om å legge lista høyt da gitt :lol: 
Prøvde å kjøpe Kylie Jenner Lipkit til henne, men det ble utsolgt i løpet av 5 minutter :o 

Du kan jo sjekke andre selskap for å forsikre kattene.. Jeg synes det var drøy prisøkning..

Skrevet
12 minutter siden, Paranomia skrev:

Oi, håper ikke gjensidige har tenkt å følge den der. Tror jeg betaler omtrent det samme som deg nå. 

Lurer litt på hva hesteforsikring eeegentlig dekker. De dekket hvertfall ikke forfangenhet på Lus i fjor, og ikke luftveisproblemer på Bugen i dag. :aww:  :lol:  Tør ikke si opp jeg heller, da skjer det noe de dekker :aww: 

Skrevet

Jeg vurderer å dra på kino i kveld. Mest fordi jeg ikke har så veldig mye å gjøre, også har jeg en Norgesbillett som går ut på tirsdag. Men på kinoen i Ski kan man visst ikke bestille med Norgesbillett på nett, og nå har jeg prøvd å ringe flere ganger uten å få svar. Får kanskje satse på at det er ledige billetter og bare dra dit i kveldinga da. 

I dag møtte jeg forresten på gamlesjefen min som var referanse for sjefen i den nye jobben min. Hun (gamlesjefen altså) er visst den jeg kan takke for at jeg fikk jobben - hun hadde sagt at jeg var den beste saksbehandleren hun hadde hatt innom som sommervikar. Sykt koselig å høre! :ahappy: 

Nå skal jeg lage fajitas. :D Godt med helg!

• Like 7
Guest Belgerpia
Skrevet
1 time siden, Pixie skrev:

Lille store babyen min har vondt i foten.

Vi har jo en labrador i nabolaget som lufter seg selv med eieren traskende ti meter bak. Bikkja er snill den, men siden den går løs kommer den inn i hagen for å hilse på Uno. De liker å leke sammen og Uno er alltid den mest aktive, labradoren er jo 7 år gammel og ganske rund.

I dag gikk jeg ut på verandaen fordi jeg syns jeg hørte noen prate, der sto eieren og prata med hunden sin som herja rundt med Uno. Plutselig hyler Uno til idet han er i ferd med å hoppe opp mot hodet til labben, når han lander legger han seg rett ned. Bamse fortsetter å leke, Uno hinker unna og legger seg ned igjen og piper. Jeg er da alt på vei bort og får jaga labben unna, Uno ligger da og trykker seg inntil bena mine. 

Det er høyre bakben som er vondt, han kan stå på det og gå litt på det. Han vil ikke trave men slår over i en uryddig galopp, og har tydelig vondt når han skal legge seg og reise seg. Han er ganske dempa i forhold til vanlig. Jeg kan ikke kjenne noe spesielt på beinet og får lov til å ta på og strekke det ut, men han ømmer seg når jeg fører kneet opp mot lysken igjen. Han kommer seg opp og ned av sofaen selv, og har nå lagt seg til å sove. Håper det gir seg i løpet av helga, ikke noe moro når dyra ikke er seg selv :|

Hold han i ro over helgen, halter han fortsatt drar du til veterinær og sjekker om korsbåndet har røket.

Skrevet
Akkurat nå, Paranomia skrev:

Ringte Gjensidige, 1750 kr pr katt der og gitt. Da tok han utgangspunkt i nye priser. Så vil nok gå opp overalt... 

Æw! Jaja, jeg har ikke råd til å kutte den forsikringa, så det får bare gå. Brukte 6000 sist det var noe med kattene, og de dekket alt - slo tilogmed sammen sakene så ble bare en egenandel på to katter. 

Skrevet

Ikke var han spesielt interessert i å ha meg som kunde heller virket det som :lol: "Oi den ene katten er 8 år ja.. Da er han gammel. Det blir dyrt. Det er ikke vits nesten for vi forsikrer bare til de blir 10. Åja det er bare huskatter. Så mange ja. Nei det blir nok ikke noe billigere her jeg kan jo sikkert regne på det hvis du er helt sikker på at du er interessert i å bytte" 

Skrevet
24 minutter siden, Paranomia skrev:

Wow, for et press! :lol: 

Akkurat nå, Paranomia skrev:

Ikke var han spesielt interessert i å ha meg som kunde heller virket det som :lol: "Oi den ene katten er 8 år ja.. Da er han gammel. Det blir dyrt. Det er ikke vits nesten for vi forsikrer bare til de blir 10. Åja det er bare huskatter. Så mange ja. Nei det blir nok ikke noe billigere her jeg kan jo sikkert regne på det hvis du er helt sikker på at du er interessert i å bytte" 

Næmmen herregud da :lol: 

Jeg brukte lenger tid på å gå rundt på kjøkkenet og bestemme meg for hva jeg skulle ha til middag, enn jeg brukte på å lage den da jeg først tok meg sammen... Og det innebar blant annet å koke ris, liksom, så det tok litt tid å lage også. :P  

Skrevet
Ikke var han spesielt interessert i å ha meg som kunde heller virket det som [emoji38] "Oi den ene katten er 8 år ja.. Da er han gammel. Det blir dyrt. Det er ikke vits nesten for vi forsikrer bare til de blir 10. Åja det er bare huskatter. Så mange ja. Nei det blir nok ikke noe billigere her jeg kan jo sikkert regne på det hvis du er helt sikker på at du er interessert i å bytte" 

Haha, lurer på hva de hadde sagt om min 18 pr gamle katt da!

Nesten glad vi ikke har forsikret den. Kun vært hos dyrlegen for vaksiner med unntak av en gang for noen år siden hvor hun fikk ett bitt og måtte ha antibiotika. Hadde vært bortkasta penger det [emoji38]

Men sånn ellers så har terra (om det fortsatt heter det) rimelige forsikring både på hund og katt. Veldig fornøyd med dem på eldste hunden :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Skrevet

I natt hadde jeg mareritt, i våken tilstand! Det som skjedde var nemlig at det kom enda en veps krypende oppå dyna mi, det samme skjedde for et par dager siden også. Jeg knipsa på den for å få den ned på gulvet, men hvor ble den av? I håret mitt? På ryggen? På dyna rett bak meg? Ventet bare på den der intense smerten. Hysteriet våknet i meg, jeg prøvde å finne et sted jeg kunne stå på gulvet, men vanskelig å se hvor det er absolutt fritt for veps på gamle tregulv, i halvmørket. scared_smiley.gif Fant den til slutt og fikk drept den.

Fatter ikke hvor de kommer inn!

Skrevet

Gjensidige altså, sendte inn skademelding igår på vanntredemølle treninga til Tuva, sjekka så dokumentene mine rett etterpå og så at det stod dekker ikke vanntrening. Jaja. Men jaggu fikk jeg ikke bekreftelse på at det er i orden og penga på vei! :D Ser at rehab forsikringen dekker det, men jeg trodde ikke jeg hadde den forsikringen jeg :P

• Like 9
Skrevet
36 minutter siden, Aslan skrev:

@Siri godt det ikke bare er min hannhund som liker damer bedre jo mer dragete de er :lol: 

:lol: Jeg tror de er litt kørka, de gutta altså :lol: 

3 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Det som skjedde var nemlig at det kom enda en veps krypende oppå dyna mi, det samme skjedde for et par dager siden også.

:| Det der er jo litt.. ehhhh. creepy :o Kanskje det er en liten glipe mellom gulvplanker og lister eller noe slikt, der de kommer inn? 

Har jeg vært på Plantasjen og svidd av litt gryn... godt jeg får en liten innbetaling fra Frankrike i morgen :aww:. Jeg hadde tenkt å sette ned en rosebusk i det ene bedet mitt, men jeg tror jeg må vente til leieboeren (Peder Padde) har forlatt hybelen sin - jeg kan jo ikke forstyrre ham mens han hviler... 

Skrevet

Litt irritert på at hytteforeninga ikke klarer å si når veien åpner! Og at jeg ikke har kapasitet til en hund til, fasikken altså! Ellers blid og fornøyd :lol:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Stine skrev:

Litt irritert på at hytteforeninga ikke klarer å si når veien åpner! Og at jeg ikke har kapasitet til en hund til, fasikken altså! Ellers blid og fornøyd :lol:

:lol: 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

Det der er jo litt.. ehhhh. creepy :o Kanskje det er en liten glipe mellom gulvplanker og lister eller noe slikt, der de kommer inn? 

Det rommet er ganske nyoppussa med nytt panel og nye lister så det ville vært rart, men jeg blir bare nødt til å dra fram senga for å sjekke.

Guest Klematis
Skrevet

I dag blir det ikke noe særlig med tur. Sporkurs i helga, så da får de vel kjørt seg nok begge to, tipper jeg. Dessuten bør Timmiansen som ikke kan gå glipp av noe hvile beinet sitt i kveld.

Jeg har sagt fra til instruktøren at junior IKKE liker fremmede hunder. Ikke at jeg har problemer med å informere folk selv som eventuelt vil slippe hunden sin bort for å si hei om at han blir sinna, men det kan jo være greit at hun vet det.

Nå kommer snart han som skal være sammen med oss i helgen, vi skal til byen og stappe i oss masse junk, og etterpå skal han få gleden av å klippe plenen min, mens jeg luker et blomsterbed. Bra arbeidsfordeling.

Skrevet

Hvor lenge kan åpna hvitvin stå i kjøleskapet? Skal på konsert i kveld, men tror ikke jeg orker heeele flaska :aww: Også drikker jeg ikke så voldsomt ofte egentlig, så det er ikke noe vits i å åpne den om den ikke kan stå en stund etterpå. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...