Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mai

mokken
 Share

Recommended Posts

• Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

@Raksha jeg selger en mazda 6, men den trenger ny motor og nye bremseskiver, så her bør man ha en kjenning som er mekaniker for at det skal være lønnsomt.

Vi kan fremogtilbake på bil, det er omtrent det. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet/rotet bort eksyranøkkelen til bilen... ganske irriterende. Kan ikke skjønne hvordan det har skjedd. Men hvis jeg har klart å miste den utenfor huset, hvor henvender jeg meg da? Bilnøkkler er vel noe folk flest vil levere inn ett sted. Politi?

Hva skjer om jeg skulle miste den jeg har nå? Forhåpentligvis skjer ikke det, men var jo en trygghet å ha en ekstra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev: Naboen fikk elbil levert på tunet med transport fordi det var for langt unna å hente. Det funker med vanlig bil også :-) Men en bør helst stole på selger eller få prøvekjørt og naf-testa eller noe før en gjør sånt

Ja, alltids mulighet for transport, og en tur langt gokk for å hente er ikke egentlig et problem, er det å dra land og strand rundt for å titte på og prøvekjøre. Ser på en kia ceed i dammen og en volvo v50... 

@Mud Er du glad i å kjøre bil? :lol:

Å lete etter bil er så kjedelig! De kan se skikkelig fine ut og selger høres oppegående ut, også kommer man frem til noe helt annet. Må innrømme at jeg sliter litt med å stole på bilselgere etter ymse opplevelser. Heldigvis traff jeg blink på den jeg har nå, mitt livs bilkjærlighet [emoji38] eneste jeg savner fra den gamle er aircondition og elektriske vinduer. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Fillern :lol: 

Jeg hater å kjøre biler jeg ikke kjenner,  jeg synes de er grusomme å kjøre så jeg er ikke egnet :lol:

Jeg blir gaaal av oppussningsrot. Orker ikke prøve å rydde eller vaske en gang.  I dag er det infomøte på skolen til A. Spennende :D og skummelt. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rosinbolle skrev:

Kjemikeren i meg synes det gjør vondt i øynene når folk skriver alkohyler, men vanligvis prøver jeg å ikke kommentere det. Jeg framstår jo som den besserwisseren da :P Det skal jo liksom bare være morsomt.

Jeg synes også at det er unødvendig at alle høytider hele tida skal være barnas. Jeg synes nemlig at både jul, påske og 17. mai tilhører - og skal være kjekt- for alle, ikke bare barna. Uten å koble det til alkohol, forresten. Bare i seg selv. 

Helt enig! Irriterer meg at ALT skal være for barna. Er vel derfor jeg ikke gidder feire noe også.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også å kjøre nye biler. Jeg blir kraftig irritert av at knapper ikke har standard plassering og utseende i ulike biler, og jeg liker ikke at de tar forskjellig på gass og brems. Jeg liker når jeg har vent meg godt til en bil. Jeg synes fortsatt at "nybilen" vår ikke er like god å kjøre som mazdaen, og spesielt bagasjerommet irriterer meg fordi det har teit utforming. Og lyden av dieselbiler er stygg. Så egentlig er jeg ikke særlig begeistra for nybilen i det hele tatt, men nå er jeg vel stuck med den en del år siden vi ikke kan drive å skifte bil hele tida. Men Toyota skal være driftsikkert da, så forhåpentligvis slipper vi havari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjekt å bli minnet på at siste sjans til å få kjøpt en flaske prosecco til 17. mai er på fredag, jeg. Jeg skal feire med andre studenter fra morgen til langt på natt, skal ikke ha noe med barn å gjøre i det hele tatt, hvorfor er det da så ille at jeg gjerne vil få kjøpt alkohol til denne festdagen? Jeg syns prosecco til 17. mai-frokosten er stas, jeg syns det er godt med øl og jeg liker å bli litt brisen på 17. mai. Fordi det er sånn min feiring er nå i midten av tjueåra. Og når åpningstidene på polet er annerledes enn de pleier å være er det da kjekt å få en påminnelse om det. Skål da dere! (Sitter ikke og drikker nå altså, må bare påpeke det fordi man er tydeligvis alkoholiker om man har lyst på øl på Norges fineste festdag.)

• Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Å lete etter bil er så kjedelig! De kan se skikkelig fine ut og selger høres oppegående ut, også kommer man frem til noe helt annet. Må innrømme at jeg sliter litt med å stole på bilselgere etter ymse opplevelser. Heldigvis traff jeg blink på den jeg har nå, mitt livs bilkjærlighet emoji38.png eneste jeg savner fra den gamle er aircondition og elektriske vinduer. .

30 minutter siden, Mud skrev:

Jeg hater å kjøre biler jeg ikke kjenner,  jeg synes de er grusomme å kjøre så jeg er ikke egnet :lol:

Jeg blir gaaal av oppussningsrot. Orker ikke prøve å rydde eller vaske en gang.  I dag er det infomøte på skolen til A. Spennende :D og skummelt. ..

Jeg kan ikke bil, jeg kjører ikke bil engang, jeg hater biler :aww:  Men tvingende nødvendig. 

Så da blir det mazda 6. kjøpt med takboks og bagasjegrind inkludert. :aww:  Jeg orker ikke mer. Den er lokalisert relativt nært (alt er relativt, hamar er relativt), billigere enn de andre vi har sett på og folk skryter av dem. So here goes nothing. 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AN er jeg skikkelig flau:icon_redface: Alle husstander har fått et skriv om kildesortering i posten, og der står det at nesten alle gjør feil når de sorterer kartong - veldig få husker at det bare er drikkekartong som skal i orange poser, mens annen småkartong skal i de røde posene vi bruker til papir. 

...Jeg har i snart 4 år sortert all kartong i de orange posene:icon_redface: Det er nemlig det som står på posene mine, men jeg har tydeligvis fått tak i noen gamle. Lurer på hvor lenge den "nye" ordningen med drikkekartonger sortert separat har vart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lola Pagola skrev: Å lete etter bil er så kjedelig! De kan se skikkelig fine ut og selger høres oppegående ut, også kommer man frem til noe helt annet. Må innrømme at jeg sliter litt med å stole på bilselgere etter ymse opplevelser. Heldigvis traff jeg blink på den jeg har nå, mitt livs bilkjærlighet [emoji38] eneste jeg savner fra den gamle er aircondition og elektriske vinduer. .

30 minutter siden, Mud skrev: Jeg hater å kjøre biler jeg ikke kjenner,  jeg synes de er grusomme å kjøre så jeg er ikke egnet :lol:

Jeg blir gaaal av oppussningsrot. Orker ikke prøve å rydde eller vaske en gang.  I dag er det infomøte på skolen til A. Spennende [emoji3] og skummelt. ..

Jeg kan ikke bil, jeg kjører ikke bil engang, jeg hater biler :aww:  Men tvingende nødvendig. 

Så da blir det mazda 6. kjøpt med takboks og bagasjegrind inkludert. :aww:  Jeg orker ikke mer. Den er lokalisert relativt nært (alt er relativt, hamar er relativt), billigere enn de andre vi har sett på og folk skryter av dem. So here goes nothing. 

Jeg har hørt at Mazda 6 er noen skikkelige rustbiler, så det fikk jeg ikke lov til å kjøpe [emoji14] men mannfolk har jo så mange meninger om bil, så vanskelig å vite hvem man skal tro på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ingvild skrev:

Jeg syns det er kjekt å bli minnet på at siste sjans til å få kjøpt en flaske prosecco til 17. mai er på fredag, jeg. Jeg skal feire med andre studenter fra morgen til langt på natt, skal ikke ha noe med barn å gjøre i det hele tatt, hvorfor er det da så ille at jeg gjerne vil få kjøpt alkohol til denne festdagen? Jeg syns prosecco til 17. mai-frokosten er stas, jeg syns det er godt med øl og jeg liker å bli litt brisen på 17. mai. Fordi det er sånn min feiring er nå i midten av tjueåra. Og når åpningstidene på polet er annerledes enn de pleier å være er det da kjekt å få en påminnelse om det. Skål da dere! (Sitter ikke og drikker nå altså, må bare påpeke det fordi man er tydeligvis alkoholiker om man har lyst på øl på Norges fineste festdag.)

Det jeg reagerer på er vel dette hysteriet i avisene.... OBS OBS OBS for nå stenger polet og du får ikke drikke deg drita på 17. mai liksom.... sånn satt litt på spissen :aww:. Voksne mennesker greier helt sikkert fint å huske på at de må handle inn det de trenger, tenker jeg, man trenger ikke smøre det utover avisene hver gang polet stenger. Jeg synes vel det er en litt sånn hysterisk holdning til alkohol i Norge generelt, som om det er verdens undergang OM man faktisk har glemt å kjøpe inn sin alkohol til 17. mai. 

... men jeg har kanskje ikke helt stemmerett - jeg gidder jo knapt å kjøpe kvota mi når jeg er utenlands :lol:

Har jeg spist en deilig ørretmiddag - sånn ferdigform fra Kiwi - og nå skal jeg gå løs på en Pavlova som jeg  smelte sammen i full fart mens fisken stekte i ovnen.... ferdigbunnen kom som byggesett, men den funker vel like vel tenker jeg :lol:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. I Norge feirer vi nasjonaldagen med barnetog. Feiring foregår svært ofte på barneskoler. Det er skolekorps som spiller festmusikken, og når vi er ferdig med å feire på barneskolene så fortsetter vi ofte på en annen barneaktivitet - tivoli. Så 17. mai er nok en høytidsdag først og fremst for ungene, samme hva vi voksne syns om det. 

Sjøl jeg som ikke drikker veit at Vinmonopolet (og annet alkoholsalg) er stengt på røde dager. Man trenger ikke å være mer enn bittelitt observant for å få med seg at pinsa kommer rett før 17. mai, dvs rød dag etter rød dag etter rød dag. Da må man være tidlig ute for å få tak i alkoholen sin, da. 

Hvis det er så ****** viktig å gulpe i seg alkohol på enhver dag man kan kalle festdag, bør man klare å skaffe seg den alkoholen sjøl også, uten at det skal opplyses om i alt som er av medier. 

Og med tanke på regjeringas forslag om å nøytralisere alt som er av nikotinholdige varer fordi at røykere og snusere ikke skal ledes inn i fristelse, så kveles jeg litt av hykleriet med at alkohol skal være så ****** greit i tide og utide. Mer enn greit faktisk, vi kommer oss ikke gjennom en høytid uten. Det er så viktig at vi får i oss den gifta at det blir nyhetsoppslag på nyhetsoppslag bare fordi at utsalgsstedene holder stengt noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk jobber jo 18 Mai vel? Man drekker da ikke mengder med alkohol før en arbeidsdag! Ikke det at jeg drekker noe særlig før en fridag heller, men C er "glad" i å ta seg en øl eller et glass vin til maten, men alkoholen får han stå for selv :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Så alle hadde fått med seg at det var fridag og greier på mandag. Ja ja, nå vet jeg det også... :P

Veit du ikke at det er pinsehelg før 17 mai? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Veit du ikke at det er pinsehelg før 17 mai? 

Jo sikkert egentlig :P Men hadde ikke sett etter når 17 mai er. Man vet man lever i en liten boble når....... Fysioterapauten min var grei og oppdaterte meg på hva som er når, i dag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Så alle hadde fått med seg at det var fridag og greier på mandag. Ja ja, nå vet jeg det også... :P

For oss som har en tidsregning "før og etter pinse", så var jo det helt åpenbart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...