Gå til innhold
Hundesonen.no

Turfølge havnet på sykehus pga løs hund.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.oblad.no/bandtvang/marka/as/turfolge-endte-pa-sykehus-da-los-hund-bykset-fram/s/5-68-164992

Det som skulle være en hyggelig ridetur med tre venner i skogen ble på et blunk forandret til et mareritt. To havnet på sykehus, den ene med spjeret arm og den andre med brukket rygg. Årsak: Løs hund.

 

.. 

Synes det er helt vanvittig at hundeeier ikke stoppet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Byttedyr (hest) reagerer med redsel når det kommer ett rovdyr (hund) ut av skogen. Det er rene instinkter. Blir litt som å slippe en borzoi og det kommer en hare sprettende over jordet. Mynden VIL løp

Men så fint... da trenger jeg ikke å ta hensyn til de som trener travhestene sine på de skogsbilveiene jeg ferdes på, da, for det er deres ansvar at hestene ikke blir redd og freaker ut om mine hunder

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sid

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Helt utrolig! 

Men hvorfor trekke inn "redde folk og allergikere" folk når man snakker om båndtvang? Det fremstår bare som tullete synes jeg.

Normalt synes jeg det er tullete men han sier jo" - Ta hensyn til viltet, til redde folk og allergikere, til andre hunder som går i bånd. Hunden din kan være snill som bare det, men det er båndtvang for en grunn, avslutter han."   Han nevner først og fremst viltet, og tipper resten blir nevnt for å få "dekt" alle som leser egentlig..  Det er overraskende mange som tror at båndtvang ikke gjelder dem fordi hunden ikke jager dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags folk stikker av fra en slik ulykke? Bare det er værre i seg selv, enn å bryte båndtvangen..



Redde folk og allergikere har ikke noe med saken å gjøre, og når jeg leste det, fresto artikkelen som usæriøs og overdramatisert. De burde velge sine ord med omhu.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redde folk osv har ikke noe med det vi kaller båndtvang (april til august) men hunder som ikke er under kontroll har jo alltid båndtvang, så det er jo ikke feil å si det heller. Nettopp for å ta hensyn til folk og fe. 

Makan til umodne folk altså, men jeg kjenner jeg blir ikke overasket med alt man ser og opplever av voksne folk både på tur og ellers. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter som stikker fra noe sånt :(  

På den andre siden var kanskje ikke alle  disse tre helt skikket til å ri ut på tur heller?  Det kan jo alltids komme en unge skramlende på sykkel , fly opp hegrer eller skje annet uforutsett veldig kvikt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter som stikker fra noe sånt [emoji20]  

På den andre siden var kanskje ikke alle  disse tre helt skikket til å ri ut på tur heller?  Det kan jo alltids komme en unge skramlende på sykkel , fly opp hegrer eller skje annet uforutsett veldig kvikt . 

Nå kjenner jeg bare Ragnar så vidt og ikke de to andre. Ragnar er en svært dyktig fyr, de to andre vet jeg ikke men dette er nok ikke uerfarne folk så vidt jeg skjønte (snakket med en venn som kjenner til dem). Ragnar sine hester er stødige gode kjørehester som brukes til oppdragskjøring og de er ofte å se på tungt trafikkerte veier.

Synes det er kjempe dumt at de bare stakk av. Forhåpentligvis melder de seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Nå kjenner jeg bare Ragnar så vidt og ikke de to andre. Ragnar er en svært dyktig fyr, de to andre vet jeg ikke men dette er nok ikke uerfarne folk så vidt jeg skjønte (snakket med en venn som kjenner til dem). Ragnar sine hester er stødige gode kjørehester som brukes til oppdragskjøring og de er ofte å se på tungt trafikkerte veier.

Synes det er kjempe dumt at de bare stakk av. Forhåpentligvis melder de seg selv.

Helt forkastelig uansvarlig å bare fortsette når man ikke bare blir vitne til - men forårsaker en ulykke :(  Helt enig. 

Syntes bare det virket merkelig å ramle så grundig av pga en hund..... om de alle tre har ridd endel. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev: Nå kjenner jeg bare Ragnar så vidt og ikke de to andre. Ragnar er en svært dyktig fyr, de to andre vet jeg ikke men dette er nok ikke uerfarne folk så vidt jeg skjønte (snakket med en venn som kjenner til dem). Ragnar sine hester er stødige gode kjørehester som brukes til oppdragskjøring og de er ofte å se på tungt trafikkerte veier.

Synes det er kjempe dumt at de bare stakk av. Forhåpentligvis melder de seg selv.

Helt forkastelig uansvarlig å bare fortsette når man ikke bare blir vitne til - men forårsaker en ulykke [emoji20]  Helt enig. 

Syntes bare det virket merkelig å ramle så grundig av pga en hund..... om de alle tre har ridd endel. 

Ja, enig i at det er veldig rart!

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, yurij skrev:

Helt forkastelig uansvarlig å bare fortsette når man ikke bare blir vitne til - men forårsaker en ulykke :(  Helt enig. 

Syntes bare det virket merkelig å ramle så grundig av pga en hund..... om de alle tre har ridd endel. 

I artikkelen står det vel at hesten steilet og løp ut med rytteren hengende etter? Det kan fort bli stygt. Og panikk sprer seg fort blant hester.. Har selv vært på en tur med tre stødige, rolige hester der den ene skvatt voldsomt av noe som kom uforutsett (han skvatt vanligvis ikke) og på et blunk hadde de alle panikk og sprang for livet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

I artikkelen står det vel at hesten steilet og løp ut med rytteren hengende etter? Det kan fort bli stygt. Og panikk sprer seg fort blant hester.. Har selv vært på en tur med tre stødige, rolige hester der den ene skvatt voldsomt av noe som kom uforutsett (han skvatt vanligvis ikke) og på et blunk hadde de alle panikk og sprang for livet.

jeg tror ikke jeg er helt enig. Det blir litt OT kanskje for hundedelen av denne historien var jo horribel. Men at tre ryttere ramler av såpass stygt pga en hund forteller meg at de kanskje burde venter litt med å ri ut slik. .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

 

Syntes bare det virket merkelig å ramle så grundig av pga en hund..... om de alle tre har ridd endel. 

Kan hende de ble tatt veldig på senga av hunden? 

Jeg red i galopp en gang, plutselig kom en elg durende ut av skogen et par meter foran. Før jeg visste ordet av det lå jeg på bakken og så hesten forsvant..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min islandshest som virkelig var verdens stødigste gamp kunne reagere sånn. Han var en sånn som unger omtrent kunne klatre rundt på (ikke at de fikk lov til det altså!) og som stort sett bare så på deg med tunge øyne uansett hva du fant på, men selv han skvatt himmelhøyt en gang da det fløy opp en fugl rett mellom bena på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger vell litt sammen med at hester både er flokkdyr og fluktdyr? En hest får panikk og smitter over på resten som igjen gjør hest nr 1 mer panisk... Har selv vært på hundetrening der det kom tre ungjenter ridende på rideskolehester. Alle hadde hundene under kontroll og gidde hestene plass, men en hest begynte å få panikk. Jentene greide ikke å få kontroll på hestene sine og den begynte å steile og kastet jenten av, da fikk de to andre hestene panikk også, en jente hoppet av, den tredje falt av. Tre hester duret i vill galopp bortover mot stallen o.O lykken var at ingen ble skadet! Det kunne vært folk som trente med hund lenger bort, de kunne fort blitt nedsprunget... Jentene var uskadet! 

Såg godt hvordan den ene hestens panikk påvirket de to andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shlush skrev:

Henger vell litt sammen med at hester både er flokkdyr og fluktdyr?

 

Veldig! Er en grunn til at man f.eks ikke setter en hest i flokken i gallopp mens resten skritter eller traver. De forbinder det kjapt med flukt og glemmer alt. Ser det også ved brann da hester løp inn i flammene igjen. Gjør en det gjør ofte resten det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, yurij skrev:

jeg tror ikke jeg er helt enig. Det blir litt OT kanskje for hundedelen av denne historien var jo horribel. Men at tre ryttere ramler av såpass stygt pga en hund forteller meg at de kanskje burde venter litt med å ri ut slik. .

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sidelengs, sette deg ut av balanse og steile etterpå. Da er det ikke nødvendigvis så enkelt å holde seg på dersom man i utgangspunktet ikke er forberedt. Kanskje mistet du stigbøylene når hesten hoppet til siden, da kan man gjerne ramle av når hesten steiler. Nå vet vi jo ikke akkurat hva hestene gjorde, men man er jo virkelig ikke limt fast i en sal, det er fullt mulig å ramle av. Og ramler du feil av kan du jo knekke en arm eller lignende. Det klarer du på ski eller trampoliner også. Hun som skadet seg mest var vel kanskje hun som ble hengende etter hesten og det kan som sagt fort bli stygt. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sidelengs, sette deg ut av balanse og steile etterpå. Da er det ikke nødvendigvis så enkelt å holde seg på dersom man i utgangspunktet ikke er forberedt. Kanskje mistet du stigbøylene når hesten hoppet til siden, da kan man gjerne ramle av når hesten steiler. Nå vet vi jo ikke akkurat hva hestene gjorde, men man er jo virkelig ikke limt fast i en sal, det er fullt mulig å ramle av. Og ramler du feil av kan du jo knekke en arm eller lignende. Det klarer du på ski eller trampoliner også. Hun som skadet seg mest var vel kanskje hun som ble hengende etter hesten og det kan som sagt fort bli stygt. 

Tre voksne mennesker mistet kontrollen , ramlet av  og mistet hestene sine i turområde. Sånt får liksom ikke skje... Disse burde ikke vært på tur før de hadde bedre kontroll. Tenk om det samme hadde skjedd pga et barn som kom skramlende forbi på sykkel uten å bruke ringeklokka først. hvordan hadde det da gått med barnet?  Det er jo ikke snakk om barn som har løpt på tur uten lov, jazzet om hestene til bristepunktet også mistet kontroll. Det var voksne folk i følge med en profesjonell og ingen av dem hadde kontroll i en egentlig helt hverdagslig hendelse...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Tre voksne mennesker mistet kontrollen , ramlet av  og mistet hestene sine i turområde. Sånt får liksom ikke skje... Disse burde ikke vært på tur før de hadde bedre kontroll. Tenk om det samme hadde skjedd pga et barn som kom skramlende forbi på sykkel uten å bruke ringeklokka først. hvordan hadde det da gått med barnet?  Det er jo ikke snakk om barn som har løpt på tur uten lov, jazzet om hestene til bristepunktet også mistet kontroll. Det var voksne folk i følge med en profesjonell og ingen av dem hadde kontroll i en egentlig helt hverdagslig hendelse...

Altså, jeg prøver ikke å gjøre dette personlig, men blir nysgjerrig. Har du holdt på med hest? Det er sånn hester er.. Flokkdyr som tar fullstendig av sammen i verste fall. Jeg har holdt mye på med hest opp igjennom årene og har falt av utallige ganger. Det skjer fort! Anser ikke meg selv som uegnet til å ta med en hest på tur allikevel. Et annet eksempel,  var på ridetur på vidda med en venninne. Vi hadde hver våre stødige dølahester. Skulle over en bekk med glatte steiner samtidig som det bykset opp en fugl like ved siden av. Tullehesten til min venninne hoppet litt sidelengs i overraskelsen (min hest hoppet tilsvarende bort for ikke å bli tråkket rett ned), skled på steinene og hadde bein i alle kanter før den skled over på siden og smalt i en stein - med min venninne sin fot i mellom. Ganske nasty, men veldig fort gjort. Sånn er det bare å drive med hest. Hvis ikke tror jeg kanskje vi må avskaffe hele greia hvis vi ikke kan være enige om at ting skjer og at hester er langt mer uforutsigbare enn feks hunder. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært i en svært stygg ulykke med hest og det etter at jeg hadde ridd i over 15 år. Fullblods som fikk panikk på vei inn i startboks gjorde sitt ytterste for at jeg skulle bli sengeliggende i lang tid, den lykkes delvis. For du kommer ikke fra det uten skader når en hest steiler, og faller over deg. Fullblods er noe annet enn kaldblods, reaksjonen er raskere og bråere, men ærlig talt. Å sitte på noe som får panikk er ikke lett uansett hvor erfaren du er. Om nå jenta falt av den steilende hesten og støvelen/skoen satt fast, så har det ikke en dritt å si for om hun var erfaren eller ei. Tenker vi kan være svært lettet over at jentene fortsatt er her og ikke er som jentene fra ett par år tilbake som ble drept av idioten som kjørte for fort forbi. Hest er ett halvt tonn med dyr og reagerer dette dyret så er det potensielt dødelig!

Det virker som om du vet en del om hendelsen @yurij, fortell hva som egentlig skjedde :) Siden du sier det var en helt hverdagslig hendelse som en hver hest bør tåle.

******* ta den fordømte hundeeieren!!! De skulle ha stoppet og sjekket om alt gikk bra og ikke være en arrogant drittsekk!

Jeg elsker at man drar barne-kortet <3 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yurij skrev:

Tre voksne mennesker mistet kontrollen , ramlet av  og mistet hestene sine i turområde. Sånt får liksom ikke skje... Disse burde ikke vært på tur før de hadde bedre kontroll. Tenk om det samme hadde skjedd pga et barn som kom skramlende forbi på sykkel uten å bruke ringeklokka først. hvordan hadde det da gått med barnet?  Det er jo ikke snakk om barn som har løpt på tur uten lov, jazzet om hestene til bristepunktet også mistet kontroll. Det var voksne folk i følge med en profesjonell og ingen av dem hadde kontroll i en egentlig helt hverdagslig hendelse...

Husk at instinkter fins også i dagens rideskolehester. Et dyr som bykser inn mellom bena på en hest er en trussel når det skjer så fort, det er et mulig rovdyr blant byttedyr. Og hester har som regel en respons: løp. Et barn på sykkel som hestene kan se og høre når det nærmer seg er IKKE det samme som et dyr som braser ut av buskaset og befinner seg midt blant dem uten forvarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...