Gå til innhold
Hundesonen.no

Turfølge havnet på sykehus pga løs hund.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Nei, uhell skjer. En løs hund i skogen er dagligdags. Dette er en hund som ikke bare er løs i skogen til tross for lovgiving som sier at ingen hunder skal være løse nå. Det er en hund som ikke bare svinset rundt eller kom litt brått ut av skogen. Dette er en hund utenfor kontroll som har løpt inn i bena på 3 hester(bokstavelig talt), det er faktisk ingen andre enn hundeeier sin skyld og det skal ikke skje. Uhell skjer, det har man ikke kontroll over, men det er faktisk ikke hesteeier sin skyld. Det er enkelt å greit faktisk. 

Båndtvang er fullstendig irrelevant i forhold til hestenes reaksjonsmønster. Hunder er dagligdags i skogen, og er hestene så lite stødige at de ikke takler det, så bør man holde seg på gårdsplassen - man bør ihvertfall ikke sette uerfarne ryttere på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Byttedyr (hest) reagerer med redsel når det kommer ett rovdyr (hund) ut av skogen. Det er rene instinkter. Blir litt som å slippe en borzoi og det kommer en hare sprettende over jordet. Mynden VIL løp

Men så fint... da trenger jeg ikke å ta hensyn til de som trener travhestene sine på de skogsbilveiene jeg ferdes på, da, for det er deres ansvar at hestene ikke blir redd og freaker ut om mine hunder

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sid

 

14 timer siden, spot skrev:

At det er båndtvang er jo greit, men dette kunne jo også utmerket godt ha skjedd i den tiden det ikke er båndtvang.  Jeg har selv hatt to løse hunder på en skogsbilvei (bomvei), hundene løp selvsagt vekselvis på veien og inn i skogen, og kom da selvsagt med jevne mellomrom løpene ut av skogen, og ut på veien igjen.  Da kom  det to ryttere, og begge hundene kom løpene i stor fart ut av skogen og skremte hestene.  Ingen ulykke skjedde, men rytterne var nok ikke helt fornøyd med situasjonen.  Men slikt kan nå en gang skje når man er ute og rir.  Og det er nå en gang slik at det er lov la hunder løpe løse når det ikke er båndtvang.  (Man skal selvsagt ha kontroll over hundene)

Enig med deg. Har selv jakthunder og når de løper løse utenom båndtvangen (da går de i bånd) så farter de mer utenfor stien/veien enn på selve veien. Der jeg bodde før gikk jeg en del tur hvor det var hester. Om jeg så/hørte at det kom hester så ropte jeg inn hunden. Likevel så skjedde det noen ganger at hun krysset veien (før jeg så hesten) og det gikk fint. Hun ville aldri jakge/oppsøke hester. Jeg drev selv med hest når jeg var ung og da hadde jeg en skvetten traver. Tenkte mye på det når jeg gikk tur med hund der, at det å få en fuglehund ut fra intet ikke hadde vært så morsomt med den hesten. Men det kan komme andre ting ut av intet også, samt at jeg tror i en del tilfeller så hører hestene dette lenge før hunden kommer ut.

Her vi bor nå treffer vi skjeldent hester men jeg tar det som en selvfølge å kalle hundene inn. Om jeg går tur og treffer eks folk (med eller uten hund) og hundene mine er langt unna så synes jeg det er normal folkeskikk å opplyse om at jeg har to hunder ute i søk. Mest sannsynlig ser de aldri hundene fordi de fortsetter sammen med meg, men da vet de om det. Er hundene mine nærme så kalles de inn, men er de 250meter innover i skogen så ser jeg det an. Uansett skal det være hyggelig å ferdes i skogen for alle.

Og å stikke fra en ulykke er aldri greit. Uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Malamuten skrev:

Vet du hva, viss det at en hund løper i bena på hestene (altså ikke bare kommer brått på eller er til stede) og er ute av kontroll med eiere som ikke bryr seg hverken om å få kontroll på hunden så raskt som mulig eller sjekke ståa etterpå er normalt og noe man må forvente så er jaggu dette like mye noe man må forvente.. Og om det er så vanlig og noe man må forvente, å møte på hunder uten kontroll så er det kanskje en annen plass problemet ligger enn hos de som blir offer for noen andre som ikke har kontroll. Være seg andre hundeeiere, hesteeiere eller folk uten dyr. Det er faktisk ikke greit at hunder er så ute av kontroll lat de løper inn i bena på hester. At de er til stede, kommer løpende forbi, kommer brått på, men gjør ikke noe etc er noe annet, men det er altså ikke det som er tilfellet her.

Hund kommer løpende sammen med tre joggere på tur i skogen. Hund fortsetter opp til hestene hvorpå alle tre rytterne ramler av og mister hestene sine. Joggere med hund er en hverdagslig hendelse. Det ble arrangert marsj i området så tre mennesker med hund er vel bortimot minimum av hva man kan forvente å møte på en slik dag. Jeg forsvarer ikke hundeeieren for han oppførte seg jo helt ufyselig men disse tre skulle ikke vært ute på tur når de har såpass dårlig kontroll.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, yurij skrev:

Hund kommer løpende sammen med tre joggere på tur i skogen. Hund fortsetter opp til hestene hvorpå alle tre rytterne ramler av og mister hestene sine. Joggere med hund er en hverdagslig hendelse. Det ble arrangert marsj i området så tre mennesker med hund er vel bortimot minimum av hva man kan forvente å møte på en slik dag. Jeg forsvarer ikke hundeeieren for han oppførte seg jo helt ufyselig men disse tre skulle ikke vært ute på tur når de har såpass dårlig kontroll.

Hvordan kjenner du til hendelsesforløpet? 

Dette står i artikkelen:  ... bykset en løs golden retreiver inn mellom beina på hestene... 

Det er vel det eneste som står om hvordan bikkja oppførte seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, yurij skrev:

det står et stykke til i avisa

Link til den artikkelen? Fant :)

Dette står det her Hunden, som var løs, løp etter hestene og løp rett i beina på dem. Så det står nesten det samme. Hunden var løs i første innlegg og den løp rett i beina til hestene også første runde. Hvorvidt den kom brått ut av skogen eller ei, står det ikke noe om denne gangen. Så svinse rundt vil jeg nok si at den ikke gjorde. Gjorde den det, så er jeg enig at den ulykken var i drøyeste laget.

Edit igjen: Breivollmarsjen var avsluttet kl 15, så når de red ut kvart på 6 så burde de aller fleste være hjemme å spise søndagsmiddag.

Endret av Margrete
Fylte inn litt for å ikke drive med dobbeltposting hver gang jeg kom på noe lurt :p
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Det står også at bikkja kom sammen med tre joggere så rytterne var jo oppmerksomme på følget og da at bikkja var løs.

Kan først si at jeg selv har vært i en lignende situasjon. Første rideturen på min splitter nye 3 år gamle unghest. Travet kontrollert og fint oppover en slak grusvei før hesten begynte å øke tempoet trinnvis. Først økninger i trav, så galopp, så full fres. Jeg skjønner ingenting av hva dyret holder på med, og innser at jeg ikke får kontakt der fremme. Null sjanse til å stoppe, så det jeg gjorde var å slenge meg av i fart, mens jeg holdt tøylen i den ene hånden. Jeg får vrengt hesten rundt og stoppet han, så viser det seg at jeg har hatt en leken golden i firsprang etter meg. Den var UMULIG å høre, selv om jeg var på tur alene og var litt på alerten (man er gjerne det med en unghest).

Slik jeg leser artikkelen, "Gjennom sine gjørmete briller så Ragner tre joggere løpe forbi uten antydning til å stoppe." kan det virke som om disse kom bakfra, og det er ikke umulig at den kan ha kommet ganske overraskende på. Appropos synsfelt på en hest er det som følger (bilde hentet fra google med følgende søkeord "synsfelt hest"):3868904.jpg

Så hunden kan ha vært umulig å oppdage for hesten også. 

Ofte sagt: "Du skal falle av 100 ganger for å bli en god rytter. Faller du av én gang til, må du begynne å telle helt fra starten av"

 

Edit: Også begynner jeg å lure på hvorfor du bastant mener at profesjonelle, eller hestekyndige om du vil, ikke kan falle av? Selv om de hvis-om-atte skulle være følge til noen som ikke er like dreven. Det er jo ikke som om de har gitt blanke i sikkerheten heller - det var jo faktisk en erfaren hestekar der, og ikke vet vi hvilken erfaring disse to andre ruger på. Uhell kan skje, selv den beste. De har faktisk ikke lim i rumpa, selv etter 50 år i bransjen. Som du selv sier så får man ofte bedre balanse etterhvert, og jeg har enkelte veninner som er veldig vanskelig å rikke i salen, men så kjenner jeg de som aldri klarer slutte å falle av også. 

Også er ikke verden helt svart-hvit. Jeg kjenner til hester som er vandt med hunder, jeg. Hunder som svinser rundt i stallen, men det er likevel enkelte av disse som overhode ikke føler seg komfortable med en hund midt mellom bena, enda mindre hvis hunden skulle oppføre seg truende i tillegg.

Hunden er jo fortsatt "rovdyr", hesten fortsatt et fluktdyr, det er en grunn for den "skrale mentaliteten" som tidligere er blitt nevnt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er bare ETT faktum her, dette hadde ikke skjedd om ikke bikkja hadde kommet dansende inn mellom hestebeina. 

Forøvrig så er dette hester som jeg har sett i kjørejobb. De er særdeles kalde i huet, og de flikker ikke engang i øra av støy og folk. Det finnes ingen grunn til å anta at det handler om skrøpelige hester og dårlige ryttere. 

Forøvrig - jeg har holdt på med hest i over 40 år, og har til dags dato aldri møtt løshund på tur. Og det har blitt noen mil på tur med ymse hester på 40 år altså. Nå går turveiene jeg rir på i områder med MYE turgåere med hund, aldri vært plaget med løshunder som kommer elgende. Vi møter folk med hunder, men de tar de under kontroll når det kommer hest. Det samme gjør jeg på tur med mine hunder når jeg møter hest. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja dette er en interessant diskusjon, skulle ønske jeg hadde sett episoden med egne øyne, for jeg HAR holdt på med hest og ingen hest jeg har ridd har noengang løpt ut, og jeg kan ikke forestille meg hva som skulle få dem til å løpe ut heller. Det nærmeste jeg kommer noe som ligner denne episoden er at en stor fugl fløy opp rett på siden av oss, og hesten bare hoppet etpar meter og var ferdig med det.

Ja, hester ER fluktdyr, men de får ikke panikk for alt og ingenting, eller skal iallefal ikke gjøre det. Jeg har ofte opplevd at  hester har skvettet (skvatt, skvuttet?) men de hopper gjerne bare til siden eller løper noen meter og så snur de seg og ser hva det var som skremte dem, så de skal ikke løpe ut og kaste av folk til stadigheter, iallefall ikke de som jeg har ridd har gjort det.

Men det er vanskelig å si noe om denne episoden når jeg ikke så det og ikkje kjenner hestene eller folkene.

Litt OT, men angående båndtvangen i Norge, man trenger ikke reise lengre enn Irland (allefall når jeg var der i 2007) før hunder for det meste er løse:

"Think of all the dogs out there: Labradors and poodles and labradoodles; huskies and westies and dogues de Bordeaux; pit bulls and spaniels and lovable mutts that go to doggy day care.

Add them up, all the pet dogs on the planet, and you get about 250 million.

But there are about 1 billion dogs on Earth, according to some estimates. The other 750 million don’t have flea collars. And they certainly do not have humans who take them for walks and pick up their feces. They are called village dogs, street dogs and free-breeding dogs, among other things, and they haunt the garbage dumps and neighborhoods of most of the world."

http://www.boston.com/news/animals/2016/04/18/world-full-dogs-without-collars?s_campaign=bcom%3Asocialflow%3Afacebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Belgerpia skrev:

Det er bare ETT faktum her, dette hadde ikke skjedd om ikke bikkja hadde kommet dansende inn mellom hestebeina. 

Forøvrig så er dette hester som jeg har sett i kjørejobb. De er særdeles kalde i huet, og de flikker ikke engang i øra av støy og folk. Det finnes ingen grunn til å anta at det handler om skrøpelige hester og dårlige ryttere. 

 

 

Ikke akkurat dette , nei. Men hadde disse tre hatt bedre kontroll om det var snakk om rådyr , terrengsyklist , jogger med barnevogn eller barn på skateboard eksempelvis?

Nei , hunden skulle absolutt ikke vært der den var uten bånd , for all del.  På den andre siden  står det ingen sted at jentene hadde ridd før i det hele tatt , gjør det ?  At hestene er stødige og lydige tviler jeg ikke på , men noen må jo være i stand til å trykke på bremsen når de støkker ....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, yurij skrev:

Ikke akkurat dette , nei. Men hadde disse tre hatt bedre kontroll om det var snakk om rådyr , terrengsyklist , jogger med barnevogn eller barn på skateboard eksempelvis?

Nei , hunden skulle absolutt ikke vært der den var uten bånd , for all del.  På den andre siden  står det ingen sted at jentene hadde ridd før i det hele tatt , gjør det ?  At hestene er stødige og lydige tviler jeg ikke på , men noen må jo være i stand til å trykke på bremsen når de støkker ....

Jeg er ikke uenig i at man skal ha kontroll,  men det der kan være fort gjort når du tror du sittet på fjell og det plutselig blir kvikkleire.  Og kanskje er man litt for avslappet når man sittet på gamp som ikke blunker av bomber.... ikke lett å stoppe 500 kilo døl heller når du henger på siden.

 

Jeg lurer jo også på hvordan tre stykker kan trille av  - men det har vel blitt kaos.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...