Gå til innhold
Hundesonen.no

Turfølge havnet på sykehus pga løs hund.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Byttedyr (hest) reagerer med redsel når det kommer ett rovdyr (hund) ut av skogen. Det er rene instinkter. Blir litt som å slippe en borzoi og det kommer en hare sprettende over jordet. Mynden VIL løp

Men så fint... da trenger jeg ikke å ta hensyn til de som trener travhestene sine på de skogsbilveiene jeg ferdes på, da, for det er deres ansvar at hestene ikke blir redd og freaker ut om mine hunder

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sid

9 minutter siden, yurij skrev:

Tre voksne mennesker mistet kontrollen , ramlet av  og mistet hestene sine i turområde. Sånt får liksom ikke skje... Disse burde ikke vært på tur før de hadde bedre kontroll. Tenk om det samme hadde skjedd pga et barn som kom skramlende forbi på sykkel uten å bruke ringeklokka først. hvordan hadde det da gått med barnet?  Det er jo ikke snakk om barn som har løpt på tur uten lov, jazzet om hestene til bristepunktet også mistet kontroll. Det var voksne folk i følge med en profesjonell og ingen av dem hadde kontroll i en egentlig helt hverdagslig hendelse...

Man kan jo aldri gardere seg mot alt, med hest(eller andre levende dyr eller biler eller andre ting for den saks skyld) så kan det skje uhell samme hvor erfaren og flink man er og samme hvor stødig hesten(e) er. Utfallet av et uhell er jo også veldig avhengig av hvordan man faller osv, det kan være et helt enkelt fall, men skadene kan bli store fordi og motsatt. Her vet vi jo heller ikke hva som har skjedd utover at det kom en hund byksende ut av skogen og har løpt i bena på hestene, om et barn kommer brått på på sykkel og sykler inn i bena på en flokk hester så vil det mest sannsynlig gå galt uansett, det er ikke det samme som at problemet er at noe kommer brått på eller at folkene oppå (eller hestene for den saks skyld) er uerfarne. 

Vi vet heller ikke hva som skjedde med hestene, de kunne ha snublet, falt etc, det er ikke alt som avhenger av rytter og balanse, jeg har selv mer enn en gang vært med på hest som faller, steiler rundt e.l. Da har man ikke noe innvirkning uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Altså, jeg prøver ikke å gjøre dette personlig, men blir nysgjerrig. Har du holdt på med hest? Det er sånn hester er.. Flokkdyr som tar fullstendig av sammen i verste fall. Jeg har holdt mye på med hest opp igjennom årene og har falt av utallige ganger. Det skjer fort! Anser ikke meg selv som uegnet til å ta med en hest på tur allikevel. Et annet eksempel,  var på ridetur på vidda med en venninne. Vi hadde hver våre stødige dølahester. Skulle over en bekk med glatte steiner samtidig som det bykset opp en fugl like ved siden av. Tullehesten til min venninne hoppet litt sidelengs i overraskelsen (min hest hoppet tilsvarende bort for ikke å bli tråkket rett ned), skled på steinene og hadde bein i alle kanter før den skled over på siden og smalt i en stein - med min venninne sin fot i mellom. Ganske nasty, men veldig fort gjort. Sånn er det bare å drive med hest. Hvis ikke tror jeg kanskje vi må avskaffe hele greia hvis vi ikke kan være enige om at ting skjer og at hester er langt mer uforutsigbare enn feks hunder. 

Nei , jeg har ikke holdt på med hest :D

Nettopp fordi ting kan skje MÅ vi som er profesjonelle for en hver pris unngå at vår virksomhet går ut over øvrig befolkning. Vi KAN ikke tillate at det skjer noe som gjør at 3  x 500 kilos hester løper galematias i "nabolaget" . En bil inne på den veien med tre løse hester og du hadde  hatt en dødsulykke . 

En løs hund ER en hverdagslig hendelse. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev: Altså, jeg prøver ikke å gjøre dette personlig, men blir nysgjerrig. Har du holdt på med hest? Det er sånn hester er.. Flokkdyr som tar fullstendig av sammen i verste fall. Jeg har holdt mye på med hest opp igjennom årene og har falt av utallige ganger. Det skjer fort! Anser ikke meg selv som uegnet til å ta med en hest på tur allikevel. Et annet eksempel,  var på ridetur på vidda med en venninne. Vi hadde hver våre stødige dølahester. Skulle over en bekk med glatte steiner samtidig som det bykset opp en fugl like ved siden av. Tullehesten til min venninne hoppet litt sidelengs i overraskelsen (min hest hoppet tilsvarende bort for ikke å bli tråkket rett ned), skled på steinene og hadde bein i alle kanter før den skled over på siden og smalt i en stein - med min venninne sin fot i mellom. Ganske nasty, men veldig fort gjort. Sånn er det bare å drive med hest. Hvis ikke tror jeg kanskje vi må avskaffe hele greia hvis vi ikke kan være enige om at ting skjer og at hester er langt mer uforutsigbare enn feks hunder. 

Nei , jeg har ikke holdt på med hest [emoji3]

Nettopp fordi ting kan skje MÅ vi som er profesjonelle for en hver pris unngå at vår virksomhet går ut over øvrig befolkning. Vi KAN ikke tillate at det skjer noe som gjør at 3  x 500 kilos hester løper galematias i "nabolaget" . En bil inne på den veien med tre løse hester og du hadde  hatt en dødsulykke . 

En løs hund ER en hverdagslig hendelse. 

 

Hva tenker du på som profesjonelle i denne saken? :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye tur et sted hvor det også er en del som rir. Jeg tar alltid til meg hundene og holder de når det kommer hest og jeg forventer at rytterne skritter forbi oss. Ikke traver eller galopperer. Gjensidig respekt og hensyn. Det er ikke alle som har like god kontroll på hundene sine, og det hender fra tid til annen at en hund setter etter hestene eller løper bort i det de passerer og de tillfellene jeg har sett, så har det gått veldig fint, men det er nok i hovedsak fordi at hesten vet at hunden er der. Da blir det ikke så skremmende når den kommer i nærheten. Det blir noe helt annet når man går tur, aner fred og ingen fare og det kommer en hund fra ingenstedsfra og krasjlander rett mellom beina på hestene. Jeg synes ikke det er spesielt rart at hestene får panikk da. Heller ikke spesielt rart at rytterne faller av. Alt skjer jo veldig fort på en ellers avslappende tur, de som sitter på har nesten ikke sjans til å reagere.

Ang. oppførselen til eieren så er den helt forkastelig! En ting er brudd på båndtvangen, men å ikke ta ansvar for det ens egen hund har påført andre? For alt det hundeeier visste, så kunne rytterne vært alvorlig skadet og trengt ambulanse på stedet eller livredning. Det er faktisk straffbart å bare gå videre når det skjer en ulykke.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Man stikker ikke fra en ulykke på den måten! Makan til ufin oppførsel!

 

Når det kommer til hester og at de blir skremt så kan sånt skje, selv den mest stødige hesten. Kan ha hendt ting der som ikke kommer frem i artikkelen, og som eier av hestene ikke har sett. 

Men syntes det er noe rart at alle tre datt av og at så mye utstyr ble ødelagt... Det har jeg ikke opplevd før, eller hørt om (har tidligere holdt veldig mye på med hest i mange år). Men igjen, er mye vi ikke får vite i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

Båndtvangen har vel ikke noe med dette å gjøre, det kunne jo like godt skjedd mens det ikke var båndtvang.

Jo, det har med båndtvangen å gjøre. Hund uten kontroll har båndtvang året rundt, denne var åpenbart utenfor eiers kontroll, i tillegg til at det faktisk er generell båndtvangstid nå.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Hva tenker du på som profesjonelle i denne saken? :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Nei, jeg vet jo ikke om han  er profesjonell , men har tar da betalt for andre hestetjenester så fagmann må man ihvertfall kunne kalle ham.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Snoffe skrev:

Herlighet! Man stikker ikke fra en ulykke på den måten! Makan til ufin oppførsel!

 

Når det kommer til hester og at de blir skremt så kan sånt skje, selv den mest stødige hesten. Kan ha hendt ting der som ikke kommer frem i artikkelen, og som eier av hestene ikke har sett. 

Men syntes det er noe rart at alle tre datt av og at så mye utstyr ble ødelagt... Det har jeg ikke opplevd før, eller hørt om (har tidligere holdt veldig mye på med hest i mange år). Men igjen, er mye vi ikke får vite i artikkelen.

Hestene sprang jo hjem selv, da kan fort utstyr bli stygt og ødelagt om de har tatt seg en tur gjennom skogeen og sånn, antar jeg. 

22 minutter siden, yurij skrev:

Nei, jeg vet jo ikke om han  er profesjonell , men har tar da betalt for andre hestetjenester så fagmann må man ihvertfall kunne kalle ham.  

Profesjonell eller ikke, erfaren eller ikke. De fleste som setter seg på en hest vet forhåpentligvis at ingen kan garantere 100% for at hester oppfører seg eksemplarisk. Hester er ikke sånn, det er en risikosport med alt som følger med. Og ja, de KAN jo selvsagt være en fare for de rundt seg, men det er vel sjeldent vi hører om ulykker hester har forårsaket andre enn de som selv valgte å ta risikoen ved å sette seg oppå, i vogna, o.l. Vi utgjør jo en viss risiko for andre ved å ha hund også sånn sett, hva om halsbåndet ryker og hunden stikker ut på europaveien og forårsaker en kjedekollisjon? SÅ firkanta kan vi vel ikke være i det samfunnet her. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Hestene sprang jo hjem selv, da kan fort utstyr bli stygt og ødelagt om de har tatt seg en tur gjennom skogeen og sånn, antar jeg.

Profesjonell eller ikke, erfaren eller ikke. De fleste som setter seg på en hest vet forhåpentligvis at ingen kan garantere 100% for at hester oppfører seg eksemplarisk. Hester er ikke sånn, det er en risikosport med alt som følger med. Og ja, de KAN jo selvsagt være en fare for de rundt seg, men det er vel sjeldent vi hører om ulykker hester har forårsaket andre enn de som selv valgte å ta risikoen ved å sette seg oppå, i vogna, o.l. Vi utgjør jo en viss risiko for andre ved å ha hund også sånn sett, hva om halsbåndet ryker og hunden stikker ut på europaveien og forårsaker en kjedekollisjon? SÅ firkanta kan vi vel ikke være i det samfunnet her.

Jo, det MÅ vi faktisk være når det er snakk om å ferdes "ute blandt folk" med et dyr på 500 kilo. Da går sikkerhet og hensyn til omgivelsene foran alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Jo, det MÅ vi faktisk være når det er snakk om å ferdes "ute blandt folk" med et dyr på 500 kilo. Da går sikkerhet og hensyn til omgivelsene foran alt.

Igjen, dette kan jo skje i veldig mange flere situasjoner enn med hest? Hva med hunden som kommer ut av selen og biter et barn? Eller kommer seg ut på motorveien og forårsaker en ulykke? Gutten på sykkel som mistet kontrollen og syklet over ettåringen som gikk på tur?

Hvor ofte skjer det egentlig alvorlige ulykker som innebærer løpske hester? Er det egentlig et problem i samfunnet? For hvis du mener man må ha fullstendig kontroll over et dyr med fluktinstinkter så mener du egentlig at hest bør avskaffes som hobby?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, soelvd skrev:

Igjen, dette kan jo skje i veldig mange flere situasjoner enn med hest? Hva med hunden som kommer ut av selen og biter et barn? Eller kommer seg ut på motorveien og forårsaker en ulykke? Gutten på sykkel som mistet kontrollen og syklet over ettåringen som gikk på tur?

Hvor ofte skjer det egentlig alvorlige ulykker som innebærer løpske hester? Er det egentlig et problem i samfunnet? For hvis du mener man må ha fullstendig kontroll over et dyr med fluktinstinkter så mener du egentlig at hest bør avskaffes som hobby?

Jeg mener at man bør være veldig ydmyk i forhold til alle andre som ferdes uten hest i denne verden og dem blir det flere og flere av. Tettheten av mennesker og biler øker og kravene til sikkerhet rundt hest bare øker. Alle tre mistet kontrollen og samtlige hester løp løse hjem ! Som sagt var det ikke snakk om barn ute på ulovligheter heller ? Har du hund som tar sau FÅR ikke halsbåndet ryke i det du krysser beitet med dyr på .... Da sikrer du ekstra just in case. Selv om det antakelig bare har skjedd en gang at et barn har blitt drept av løse hester i full fart så er det liksom ikke noe godt argument at det ikke skjer til stadighet. Løs hund , rådyr whatever er helt hverdagslige hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Aslan skrev:

Jo, det har med båndtvangen å gjøre. Hund uten kontroll har båndtvang året rundt, denne var åpenbart utenfor eiers kontroll, i tillegg til at det faktisk er generell båndtvangstid nå.

At det er båndtvang er jo greit, men dette kunne jo også utmerket godt ha skjedd i den tiden det ikke er båndtvang.  Jeg har selv hatt to løse hunder på en skogsbilvei (bomvei), hundene løp selvsagt vekselvis på veien og inn i skogen, og kom da selvsagt med jevne mellomrom løpene ut av skogen, og ut på veien igjen.  Da kom  det to ryttere, og begge hundene kom løpene i stor fart ut av skogen og skremte hestene.  Ingen ulykke skjedde, men rytterne var nok ikke helt fornøyd med situasjonen.  Men slikt kan nå en gang skje når man er ute og rir.  Og det er nå en gang slik at det er lov la hunder løpe løse når det ikke er båndtvang.  (Man skal selvsagt ha kontroll over hundene)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

At det er båndtvang er jo greit, men dette kunne jo også utmerket godt ha skjedd i den tiden det ikke er båndtvang.  Jeg har selv hatt to løse hunder på en skogsbilvei (bomvei), hundene løp selvsagt vekselvis på veien og inn i skogen, og kom da selvsagt med jevne mellomrom løpene ut av skogen, og ut på veien igjen.  Da kom  det to ryttere, og begge hundene kom løpene i stor fart ut av skogen og skremte hestene.  Ingen ulykke skjedde, men rytterne var nok ikke helt fornøyd med situasjonen.  Men slikt kan nå en gang skje når man er ute og rir.  Og det er nå en gang slik at det er lov la hunder løpe løse når det ikke er båndtvang.  (Man skal selvsagt ha kontroll over hundene)

Da har du ikke god nok kontroll til at du kan påberope deg at det ikke er båndtvang. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev: Hestene sprang jo hjem selv, da kan fort utstyr bli stygt og ødelagt om de har tatt seg en tur gjennom skogeen og sånn, antar jeg.

Profesjonell eller ikke, erfaren eller ikke. De fleste som setter seg på en hest vet forhåpentligvis at ingen kan garantere 100% for at hester oppfører seg eksemplarisk. Hester er ikke sånn, det er en risikosport med alt som følger med. Og ja, de KAN jo selvsagt være en fare for de rundt seg, men det er vel sjeldent vi hører om ulykker hester har forårsaket andre enn de som selv valgte å ta risikoen ved å sette seg oppå, i vogna, o.l. Vi utgjør jo en viss risiko for andre ved å ha hund også sånn sett, hva om halsbåndet ryker og hunden stikker ut på europaveien og forårsaker en kjedekollisjon? SÅ firkanta kan vi vel ikke være i det samfunnet her.

Jo, det MÅ vi faktisk være når det er snakk om å ferdes "ute blandt folk" med et dyr på 500 kilo. Da går sikkerhet og hensyn til omgivelsene foran alt.

Da kan ikke hverken hunder eller hester være "ute blant folk da"? Det er ingen som har 100% kontroll i alle situasjoner. Selv en hund som bare gjør ett lite byks kan skape potensielt farlige situasjoner.

Når det gjelder om det i dette tilfellet var en profesjonell hestekar så må man vel nesten kalle han det, det er jeg enighet i. Han har vel blant annet hatt med hester på innspilling av farmen og diverse filmer som Max Manus osv.. Hvis jeg ikke tar helt feil. Men det at han er en profesjonell kusk og har tatt kuskesertifikatet (som veldig få i Norge har) er ikke det samme som at han er profesjonell rytter.

Nå er det egentlig ikke relevant siden en slik situasjon kunne ha oppstått om det så var Gulliksen på en av sine spranghester med følge eller om det var en ung person på sin lille ponni med følge.

Det er selvfølgelig ikke ønskelig at slike situasjoner oppstår, men en har aldri en garanti for hvordan reaksjonsmønsteret til ett dyr er i en gitt situasjon.

Men jeg må si at jeg er mye mer redd for at en syklist eller unge skal finne på tull i trafikken og lage en farlig situasjon enn at en hest med rytter eller kusk skal skape en tilsvarende farlig situasjon.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Raksha said:

Da har du ikke god nok kontroll til at du kan påberope deg at det ikke er båndtvang. 

 

Det Spot beskriver (hvis jeg forstår det riktig) er at hundene tilfeldigvis traff på hestene idet de kom løpende ut av skogen, hvaslags kontroll må man ha for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som hang fast i stigbøylen kunne like gjerne vært meg i forrige uke. Helt uten at hesten jeg satt på ble skremt. Våryre som de var så endte både jeg og en et par andre ryttere under noen trær der jeg sto i risiko for å sitte fast i ei grein. Satt på en unghest og valgte derfor å hive meg av så ikke han skulle bli skremt, men jeg satte foten fast i stigbøylen på vei av. Heldigvis beholdt både jeg og hesten hodet, og jeg fikk rykka løs foten, leid hesten ut fra under treet og satte meg opp og red videre. 
Slikt skjer i hesteverdenen, det er ikke uten grunn at hest kategoriseres som eksteremsport. Hadde jeg sittet på en annen varere hest og med en fastere knyttet sko, og kanskje om jeg var en reddere rytter så kunne det gått riktig så ille. 

That beeing said, det er mye skrap mentalitet som blir holdt i live og det er nok en andel ryttere som er ute på tur i offentligheten tidligere enn heldigst er. (Samme som i hundeverdenen, på sin måte, med andre ord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Det Spot beskriver (hvis jeg forstår det riktig) er at hundene tilfeldigvis traff på hestene idet de kom løpende ut av skogen, hvaslags kontroll må man ha for å unngå det?

Nettopp, og da kan man i følge Raksha, aldri ha hunder løse i skogen.  Nå er det slik at disse to hundene som var med på denne turen var slik at de kom straks på innkalling, og klasket ræva øyeblikkelig i bakken på sitt - kommando.  Men det er en umulighet å gardere seg i mot alle situasjoner.  Jeg regner med at de fleste hundeeiere har gått på tur med løs hund langs etter en skogsbilvei, og at hundene også tar noen avstikkere inn i skogen, og hopper / løper ut igjen på veien.  Det Raksha i praksis sier her er at de fleste hunder ikke kan være løse...  lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg veldig enig med yurij, altså :) Man kan ikke skylde på hele verden når hestedyra klikker. Ja, det kan skje. Men vi bør prøve å unngå at det skjer pga bagateller og hverdagslige ting, sliken hund som vimser ut av skauen, faktisk er! Så kan man skylde på brudd av båndtvang. Men skal man tørre å ri en så skjør hest når det ikke er båndtvang, da? Eller i områder med mye vilt (de fleste hester reagerer mer på vilt enn på bikkjer) osv osv.

Om dette er hester som blir brukt i oppdragskjøring, så blir jeg litt bekymret. Dere husker Briksdalsbreen? Det var vel ulykken der som genererte sertifisering og kursing av kusker og hester.

(og jepp, jeg har gjort mye rart med hest, inkludert å kjøre i 17 mai tog. At alt har gått bra er neppe min feil, men hadde jeg opplevd at hesten min klikket for noe så normalt som en bikkje, så måtte jeg revurdert ting)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Ja, det kan skje. Men vi bør prøve å unngå at det skjer pga bagateller og hverdagslige ting, sliken hund som vimser ut av skauen, faktisk er! 

Hvordan tenker du dette løst i praksis?  Vi har jo massevis av skogsbilveier her i landet, og mange av dem er også bomveier = fine turområder med løs hund (når det ikke er båndtvang).  Skal vi unngå å bruke slike områder fordi en hund som vimser ut av skogen kan komme til å skremme en hest, en syklist, en unge eller hva som helst?  Skal vi også i slike områder gå med hundene våre i bånd?  Å ha hundene i bånd er jo egentlig den eneste måten å ha 100 % kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, spot skrev:

Hvordan tenker du dette løst i praksis?  Vi ha r o massevis av skogsbilveier her i landet, og mange av dem er også bomveier = fine turområder med løs hund (når det ikke er båndtvang).  Skal vi unngå å bruke slike områder fordi en hund som vimser ut av skogen kan komme til å skremme en hest, en syklist, en unge eller hva som helst?  Skal vi også i slike områder gå med hundene våre i bånd?  Å ha hundene i bånd er jo egentlig den eneste måten å ha 100 % kontroll på.

Med "vi" her siktet jeg til hesteeiere og ryttere, altså :) Det er ikke særlig trygt å tulle rundt med 500kg +, som dør på seg av å se en løs hund! 

Nei, ærlig talt, jeg jakter med løshunder jeg. Nå løper de ikke etter hester, men jeg skal ikke ha skylda om en hest klikker fordi losen krysser veien eller stien den går på. Det får være grenser til dill :P

red, jo nå skal jeg ikke juge. Jeg HAR hatt bikkje som har dratt i gang et drev på hest, men jeg tror ikke hest og rytter merket noe til det...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke slik at de bare "så" hunden, rett skal være rett. Han sier at hunden kom innimellom beina på hesten og "lagde kaos" i følget. Hva han mener med at hunden lagde kaos vet jeg ikke, men den ene hesten fikk hunden innimellom beina hvis han snakker sant.

De hestene jeg har ridd har fint taklet løse gneldrebikkjer som de kan se, og hester er ikke spesielt redd hunder i utgangspunktet har jeg inntrykk av, men når "noe" hopper inn mellom beina deres er det vel anderledes. Det har jeg aldri opplevd faktisk, så jeg vet ikke hvordan de hestene jeg har ridd hadde taklet det, eller hvordan hester som man rir på bør takle det.

På meg virker det mest som et uhell, både fra hest- og hundesiden, rett og slett noe som kan skje når man bruker samme skogsvei og hunder er løse (som de jo er endel steder endel av året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så fint... da trenger jeg ikke å ta hensyn til de som trener travhestene sine på de skogsbilveiene jeg ferdes på, da, for det er deres ansvar at hestene ikke blir redd og freaker ut om mine hunder skulle finne på å løpe etter dem eller skremme dem på noe vis. Greit å vite :aww: 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...