Gå til innhold
Hundesonen.no

Turfølge havnet på sykehus pga løs hund.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Byttedyr (hest) reagerer med redsel når det kommer ett rovdyr (hund) ut av skogen. Det er rene instinkter. Blir litt som å slippe en borzoi og det kommer en hare sprettende over jordet. Mynden VIL løpe etter haren og haren VIL prøve å stikke av.

På flere av stedene jeg har ridd har det vært i trafikkerte områder, jeg kan ikke komme på slike ulykker som har skjedd i mitt område, selv ikke med galopphestene. Så att hester tilter er ikke direkte dagligdags kan du si, like lite dagligdags som at hundene våre biter noen stygt til blods, eller la meg rette litt på den, det skjer oftere at våre hunder er til stor skade for andre, fordi vi er så inni granskauen tjukke i hue noen ganger og disneyfiserer dyra våre og går rundt i den tro at resten av verden skal ta hensyn til oss!

Båndtvang eller ei har ikke noe å si, eier skal ha kontroll på hvor hunden er til en hver tid, og rope den inn eller melde i fra til ryttere at det er hund til høyre/venstre i skogen. Forårsaker våre rovdyr skade skal vi til hevete stoppe og å sjekke hva som har skjedd og ikke bare jogge videre å være ufine! Ja, denne saken opprører meg litt, særlig det at folk klarer å legge skylda på ryttere og hester.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Byttedyr (hest) reagerer med redsel når det kommer ett rovdyr (hund) ut av skogen. Det er rene instinkter. Blir litt som å slippe en borzoi og det kommer en hare sprettende over jordet. Mynden VIL løp

Men så fint... da trenger jeg ikke å ta hensyn til de som trener travhestene sine på de skogsbilveiene jeg ferdes på, da, for det er deres ansvar at hestene ikke blir redd og freaker ut om mine hunder

Jeg synes du har for høye forventninger til menneskers balanse. Selv om man rir mye betyr ikke det at man er cowboyer som til daglig sitter på villhester liksom. En hest som skvetter kan kaste seg sid

9 timer siden, spot skrev:

Nettopp, og da kan man i følge Raksha, aldri ha hunder løse i skogen.  Nå er det slik at disse to hundene som var med på denne turen var slik at de kom straks på innkalling, og klasket ræva øyeblikkelig i bakken på sitt - kommando.  Men det er en umulighet å gardere seg i mot alle situasjoner.  Jeg regner med at de fleste hundeeiere har gått på tur med løs hund langs etter en skogsbilvei, og at hundene også tar noen avstikkere inn i skogen, og hopper / løper ut igjen på veien.  Det Raksha i praksis sier her er at de fleste hunder ikke kan være løse...  lykke til!

Ja, det er faktisk det jeg sier, de fleste hunder kan faktisk ikke gå løse i forhold til båndtvangsreglene. For da skal du ha oversikt og kontroll nok til at ikke de skal kunne skremme noen ved å komme brått på. 

 

Det betyr ikke at jeg mener man ikke skal slippe hundene, og at sånt ikke kan skje som, for det kan det. Bryter båndtvangen selv jeg, riktignok ikke på slike plasser men det er jo fordi jeg har hunder det ikke er særlig smart å komme overraskende på dyr de kan jage. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder man ikke ser er jo overhodet ikke under kontroll, og å belaste mennesker som blir utsatt for hunden uten kontroll er jo helt hårreisende. Jo, dersom hunden er årsak til at en alvorlig ulykke skjer er man ansvarlig enten man liker det eller ei. Samfunnet skal ikke belastes for at du vil ha hund, og da må man være bevisst sitt ansvar som hundeeier. Så enkelt er det.

Hester er fluktdyr verken mer eller mindre, og det kan skje ulykker. Heldigvis er det ikke noe som skjer ofte, men risikoen er der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen er der , helt klart og ja , hester er fluktdyr som kan reagere litt irrasjonelt fra vårt synspunkt. Men at tre voksne "erfarne" mennesker ramler av på tur og hestene løper hjem alene det skal bare ikke skje . Er rytterne uerfarne så får de ha ledsagere med seg så lenge de ferdes der det ferdes andre folk og det gjorde jo disse tydeligvis . Er hestene såpass skjøre så skal de heller ikke ut på tur sammen i slike områder . Hadde disse tre hatt kontroll om det kom tre rådyr sprintende ut av skogen ? Nei. Det hadde de ikke. 

Når sånt som dette skjer så må man se på egne rutiner med turridning og ikke legge skylda på alt rundt seg . Det der kunne like gjerne vært forårsaket av noe helt annet så lenge utfallet ble som det ble . 

Dette er liksom sånt som bare skjer med barn som har sneket seg til å løpe på tur på tross av forbud , har jazzet opp hestene uten å forstå hva konsekvensene kan bli - og så kommer den der løse hunden. 

Dette skal liksom ikke skje med voksne som skritter på tur... Og løp de i turområde så er det faktisk litt hull i hodet det også .   Resultatet her ble 3  hester løpende løse , noe som faktisk HAR forårsaket en dødsulykke for noen år tilbake , med mor og barn på hver sin side av veien , løse hester og barnet løper over til mor. Løpt ned og drept på stedet. Derav barnekortet! 

Jeg  blir litt matt av at ryttere skal fraskrives ethvert ansvar bare fordi hestene er fluktdyr og ting kan skje. Det er jo sånt som gjør at hesten får mindre og mindre plass. Vårt ansvar er å se til at slike situasjoner IKKE skjer . De veier 500 kilo og konsekvensene kan bli enorme. Sikkerhet MÅ gå foran alt. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, yurij skrev:

Jo, det MÅ vi faktisk være når det er snakk om å ferdes "ute blandt folk" med et dyr på 500 kilo. Da går sikkerhet og hensyn til omgivelsene foran alt.

Det er faktisk så enkelt som at det er ikke mulig. Teoretisk sett kan man ha stødige hester, ha god balanse osv, men man kan aldri vite 100% sikkert hva som kan skje eller ikke skje. Og når det kommer til stykke så er det ikke mulig og ha 100% kontroll på en hest på 500 kg når man veier 50-100 kg selv. Med hund som tar sau kan man sikre, hvordan sikrer man 500 kg med panikk? Eller hvordan sikrer man om hesten faller og man detter av? (altså ikke avhengig av erfarenhet på noe som helst vis, ting som er utenfor vår kontroll). Og forøvrig så er jo ikke dette noe som er spesielt for hester.. Vi har ikke 100% kontroll i alle situasjoner, det er bare sånn det er, enten det er snakk om menneske, maskin eller dyr. Jeg er ganske sikker på at hunder forårsaker en mye større prosentandel ulykker(og annen ulempe) i samfunnet både innenfor og utenfor båndtvangsperioden enn hester gjør. De forårsaker bilulykker, de biter folk, skremmer folk etc etc. Og det er jo et merkelig syn, her var hunden den enesten som forårsaket ulykke, men hestene og deres ryttere får skylda fordi de var størst og kunne ha utgjort en fare? Viss et barn (siden du bruker det eksempelet) kjører inn i hjulet på en bil, er det da bilen/bilføreren sin skyld?

Vi har uhell i sånn omtrent alle aspekter av det vi driver med, sånn er det bare, det skjer. Man kan ikke slutte å kjøre bil, slutte å holde hund, slutte å sykle, slutte å gå ut av huset, slutte å jobbe av den grunn. Og igjen, vi vet faktisk ikke hva som har skjedd her, altså detaljene rundt det hele eller om det faktisk var hestene som var så utrolig ustabile og en hund som bare kom litt brått på, eller om den hunden har gjort litt mer utav seg enn det. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Polfarer skrev:

Da kan ikke hverken hunder eller hester være "ute blant folk da"? Det er ingen som har 100% kontroll i alle situasjoner. Selv en hund som bare gjør ett lite byks kan skape potensielt farlige situasjoner.

Når det gjelder om det i dette tilfellet var en profesjonell hestekar så må man vel nesten kalle han det, det er jeg enighet i. Han har vel blant annet hatt med hester på innspilling av farmen og diverse filmer som Max Manus osv.. Hvis jeg ikke tar helt feil. Men det at han er en profesjonell kusk og har tatt kuskesertifikatet (som veldig få i Norge har) er ikke det samme som at han er profesjonell rytter.

Nå er det egentlig ikke relevant siden en slik situasjon kunne ha oppstått om det så var Gulliksen på en av sine spranghester med følge eller om det var en ung person på sin lille ponni med følge.

Det er selvfølgelig ikke ønskelig at slike situasjoner oppstår, men en har aldri en garanti for hvordan reaksjonsmønsteret til ett dyr er i en gitt situasjon.

Men jeg må si at jeg er mye mer redd for at en syklist eller unge skal finne på tull i trafikken og lage en farlig situasjon enn at en hest med rytter eller kusk skal skape en tilsvarende farlig situasjon.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

For å sette det på spissen kan vel neppe folk være ute blant folk heller da, for det er sjelden dyr er så uberegnelige og tilfeldige som mennesker. Alkohol og annen rus, sinne, sjalusi- det skjer da daglig at folk skaper farlige/uheldige situasjoner for andre folk. Og vi kan ikke skylde på instinkter en gang!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er faktisk så enkelt som at det er ikke mulig. Teoretisk sett kan man ha stødige hester, ha god balanse osv, men man kan aldri vite 100% sikkert hva som kan skje eller ikke skje. Og når det kommer til stykke så er det ikke mulig og ha 100% kontroll på en hest på 500 kg når man veier 50-100 kg selv. Med hund som tar sau kan man sikre, hvordan sikrer man 500 kg med panikk? Eller hvordan sikrer man om hesten faller og man detter av? (altså ikke avhengig av erfarenhet på noe som helst vis, ting som er utenfor vår kontroll). Og forøvrig så er jo ikke dette noe som er spesielt for hester.. Vi har ikke 100% kontroll i alle situasjoner, det er bare sånn det er, enten det er snakk om menneske, maskin eller dyr. Jeg er ganske sikker på at hunder forårsaker en mye større prosentandel ulykker(og annen ulempe) i samfunnet både innenfor og utenfor båndtvangsperioden enn hester gjør. De forårsaker bilulykker, de biter folk, skremmer folk etc etc. Og det er jo et merkelig syn, her var hunden den enesten som forårsaket ulykke, men hestene og deres ryttere får skylda fordi de var størst og kunne ha utgjort en fare? Viss et barn (siden du bruker det eksempelet) kjører inn i hjulet på en bil, er det da bilen/bilføreren sin skyld?

Vi har uhell i sånn omtrent alle aspekter av det vi driver med, sånn er det bare, det skjer. Man kan ikke slutte å kjøre bil, slutte å holde hund, slutte å sykle, slutte å gå ut av huset, slutte å jobbe av den grunn. Og igjen, vi vet faktisk ikke hva som har skjedd her, altså detaljene rundt det hele eller om det faktisk var hestene som var så utrolig ustabile og en hund som bare kom litt brått på, eller om den hunden har gjort litt mer utav seg enn det. 

Signerer egentlig bare denne, jeg. @yurij, jeg synes du har helt urealistiske tanker til hva man kan forvente av hester og rytterne deres. At en hest har forårsaket en alvorlig ulykke en gang har helt sikkert skjedd. Flere ganger også. Men det har jammen, som påpekt, mange andre ting/dyr også. Jeg er feks mye mer redd de tullingene som kjører altfor nærme bilen min bak enn jeg er for en løpsk hest som kan springe meg ned, kjenner jeg.. 

Og ja, helt utrolig at man kan finne på å legge skylden på tre hester med ryttere når det er hundeeier som strengt talt er den man kan klandre som har løs hund springende i bena på hestene. Men det også kunne vært et uhell (om ikke eierne oppførte seg så bedritent). Uhell skjer, det må vi vel nesten bare godta i samfunnet. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Risikoen er der , helt klart og ja , hester er fluktdyr som kan reagere litt irrasjonelt fra vårt synspunkt. Men at tre voksne "erfarne" mennesker ramler av på tur og hestene løper hjem alene det skal bare ikke skje . Er rytterne uerfarne så får de ha ledsagere med seg så lenge de ferdes der det ferdes andre folk og det gjorde jo disse tydeligvis . Er hestene såpass skjøre så skal de heller ikke ut på tur sammen i slike områder . Hadde disse tre hatt kontroll om det kom tre rådyr sprintende ut av skogen ? Nei. Det hadde de ikke. 

Når sånt som dette skjer så må man se på egne rutiner med turridning og ikke legge skylda på alt rundt seg . Det der kunne like gjerne vært forårsaket av noe helt annet så lenge utfallet ble som det ble . 

Dette er liksom sånt som bare skjer med barn som har sneket seg til å løpe på tur på tross av forbud , har jazzet opp hestene uten å forstå hva konsekvensene kan bli - og så kommer den der løse hunden. 

Dette skal liksom ikke skje med voksne som skritter på tur... Og løp de i turområde så er det faktisk litt hull i hodet det også .   Resultatet her ble 3  hester løpende løse , noe som faktisk HAR forårsaket en dødsulykke for noen år tilbake , med mor og barn på hver sin side av veien , løse hester og barnet løper over til mor. Løpt ned og drept på stedet. Derav barnekortet! 

Jeg  blir litt matt av at ryttere skal fraskrives ethvert ansvar bare fordi hestene er fluktdyr og ting kan skje. Det er jo sånt som gjør at hesten får mindre og mindre plass. Vårt ansvar er å se til at slike situasjoner IKKE skjer . De veier 500 kilo og konsekvensene kan bli enorme. Sikkerhet MÅ gå foran alt. 

 

Beklager, men jeg tror du bare må innse at du uttaler deg om ting du ikke har god nok kunnskap om... Du vet tydeligvis ingenting om hest, og du bedriver ren gjetting om kunnskapsnivået og erfaringen til de involverte. Da syns jeg det er ganske så hårreisende av deg å være så bastant og så lite lydhør overfor de motargumentene du får fra oss som faktisk har peiling. Du skaper en stor og unødvendig ekstrabelastning for de involverte, og det syns jeg du kan gi deg med.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er faktisk så enkelt som at det er ikke mulig. Teoretisk sett kan man ha stødige hester, ha god balanse osv, men man kan aldri vite 100% sikkert hva som kan skje eller ikke skje. Og når det kommer til stykke så er det ikke mulig og ha 100% kontroll på en hest på 500 kg når man veier 50-100 kg selv.

Nei, man kan ikke ha 100% kontroll. Men når TRE, ikke en, men TRE detter av når en golden retriver kommer svinsende, så har man tatt seg vann over hodet.

 

Akkurat nå, Pixie skrev:

Beklager, men jeg tror du bare må innse at du uttaler deg om ting du ikke har god nok kunnskap om... Du vet tydeligvis ingenting om hest, og du bedriver ren gjetting om kunnskapsnivået og erfaringen til de involverte. Da syns jeg det er ganske så hårreisende av deg å være så bastant og så lite lydhør overfor de motargumentene du får fra oss som faktisk har peiling. Du skaper en stor og unødvendig ekstrabelastning for de involverte, og det syns jeg du kan gi deg med.

 

Hehe, nå skal ikke jeg oute Yurij, men jeg tror ikke det er noen andre her på forumet som har større kunnskap om hest.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Nei, man kan ikke ha 100% kontroll. Men når TRE, ikke en, men TRE detter av når en golden retriver kommer svinsende, så har man tatt seg vann over hodet

Hehe, nå skal ikke jeg oute Yurij, men jeg tror ikke det er noen andre her på forumet som har større kunnskap om hest.

I så fall er det jo ganske vanskelig å ta Yurij seriøst når hun selv sier hun ikke har holdt på med  hest... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

I så fall er det jo ganske vanskelig å ta Yurij seriøst når hun selv sier hun ikke har holdt på med  hest... 

Jeg tok det som ironi....  jeg kjenner henne ikke

 

Mange år siden jeg holdt på med hest riktignok, men jeg red mye på tur med hester av ymse slag. Møtte både villt, hunder, joggere, mopeder, tog, barn osv. Noen ganger skvatt jo hesten (og noen ganger var plutselig en søppelsekk dødsskummel som ikke hadde vært det dagen før osv). Men jeg ramla sjelden av etter noen år med erfaring. Og jeg hadde stort sett gjennvunnet kontrollen på få meter. Litt avhengig av hvilken hest riktignok. Verstingen tok bittet mellom tenna og løp av gårde. Men fikk nå stanset ham også.  Jeg red også noen skolehester på tur noen ganger, hester som så mest innsiden av en stall og ridehall. Disse hestene var mye mer skvetne enn de hestene som normalt ble ridd på tur. Hadde aldri ridd disse hestene i et turområde! Ikke før de var mer miljøtrent i alle fall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, yurij skrev:

Igjen : Dette var ikke en ekstraordinær hendelse. Jeg syns det er litt leit at det skal være greit å miste fullstendig kontrollen på 3 hester over noe man faktisk må forvente å kunne støte på .

Vet du hva, viss det at en hund løper i bena på hestene (altså ikke bare kommer brått på eller er til stede) og er ute av kontroll med eiere som ikke bryr seg hverken om å få kontroll på hunden så raskt som mulig eller sjekke ståa etterpå er normalt og noe man må forvente så er jaggu dette like mye noe man må forvente.. Og om det er så vanlig og noe man må forvente, å møte på hunder uten kontroll så er det kanskje en annen plass problemet ligger enn hos de som blir offer for noen andre som ikke har kontroll. Være seg andre hundeeiere, hesteeiere eller folk uten dyr. Det er faktisk ikke greit at hunder er så ute av kontroll lat de løper inn i bena på hester. At de er til stede, kommer løpende forbi, kommer brått på, men gjør ikke noe etc er noe annet, men det er altså ikke det som er tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Jeg tok det som ironi....  jeg kjenner henne ikke

 

Mange år siden jeg holdt på med hest riktignok, men jeg red mye på tur med hester av ymse slag. Møtte både villt, hunder, joggere, mopeder, tog, barn osv. Noen ganger skvatt jo hesten (og noen ganger var plutselig en søppelsekk dødsskummel som ikke hadde vært det dagen før osv). Men jeg ramla sjelden av etter noen år med erfaring. Og jeg hadde stort sett gjennvunnet kontrollen på få meter. Litt avhengig av hvilken hest riktignok. Verstingen tok bittet mellom tenna og løp av gårde. Men fikk nå stanset ham også.  Jeg red også noen skolehester på tur noen ganger, hester som så mest innsiden av en stall og ridehall. Disse hestene var mye mer skvetne enn de hestene som normalt ble ridd på tur. Hadde aldri ridd disse hestene i et turområde! Ikke før de var mer miljøtrent i alle fall.

Så fint for deg :P Det er vel ganske allmenn kunnskap at det ikke nødvendigvis er så lett å plukke opp ironi på et forum alltid når det på ingen måte var et overdrevet svar. Spiller jo liten rolle, men det går jo an å bare svare ordentlig når man er så bastant i alle andre svar. 

Jeg har ridd mange hester som har vært skvetne og livlige jeg også. Og da tar man jo sine forhåndsregler. Sånn sett er det kanskje vanskeligere å holde seg i salen når den stødige dølahesten for en gangs skyld skvetter. Man er litt mer obs når man sitter på en ung fullblods, liksom :P Men som nevnt i tidligere innlegg, man kan jo ha uflaks. Hestene kan skli, det kan være at en hest skvatt til siden, kræsjet i noe og hadde maks uflaks som førte til at den ble redd. Vi vet jo veldig lite. Synes det er rart at man skal konkludere med at man kun kan ta med seg 100% stødige hester ut på tur, for de har jeg ærlig talt enda ikke møtt. 100% går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Nei, man kan ikke ha 100% kontroll. Men når TRE, ikke en, men TRE detter av når en golden retriver kommer svinsende, så har man tatt seg vann over hodet.

 

 

Hehe, nå skal ikke jeg oute Yurij, men jeg tror ikke det er noen andre her på forumet som har større kunnskap om hest.

Jeg kjenner ikke vedkommende i det hele tatt og baserer meg på det som blir sagt i denne tråden, nemlig at hun ikke har hold på med hest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Nei, man kan ikke ha 100% kontroll. Men når TRE, ikke en, men TRE detter av når en golden retriver kommer svinsende, så har man tatt seg vann over hodet.

 

 

Hehe, nå skal ikke jeg oute Yurij, men jeg tror ikke det er noen andre her på forumet som har større kunnskap om hest.

Det var ikke en hund som kom svinsende, var det vell? Det hadde vært noe annet. Og igjen, vi vet faktisk ikke hva som har skjedd her, men det er heller ikke poenget, yurij sier at viss man ikke har 100% kontroll på hestene så kan man ikke ut i offentligheten, vet du hva, da kan man faktisk ikke ut med hest. Så enkelt er det. Men det synes jeg er en helt urimelig tanke all den tid vi gjør alt mulig annet som beviselig er mye farligere å har mye større risiko for å ramme andre enn det har å ri på tur med hest. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Så fint for deg :P Det er vel ganske allmenn kunnskap at det ikke nødvendigvis er så lett å plukke opp ironi på et forum alltid når det på ingen måte var et overdrevet svar. Spiller jo liten rolle, men det går jo an å bare svare ordentlig når man er så bastant i alle andre svar. 

Jeg har ridd mange hester som har vært skvetne og livlige jeg også. Og da tar man jo sine forhåndsregler. Sånn sett er det kanskje vanskeligere å holde seg i salen når den stødige dølahesten for en gangs skyld skvetter. Man er litt mer obs når man sitter på en ung fullblods, liksom :P Men som nevnt i tidligere innlegg, man kan jo ha uflaks. Hestene kan skli, det kan være at en hest skvatt til siden, kræsjet i noe og hadde maks uflaks som førte til at den ble redd. Vi vet jo veldig lite. Synes det er rart at man skal konkludere med at man kun kan ta med seg 100% stødige hester ut på tur, for de har jeg ærlig talt enda ikke møtt. 100% går ikke. 

Det med ironi på nettet er vel velkjent ja :)

Men jeg må jo undres om det ikke var litt feilberegning med i bildet ved å ta disse tre hestene opp i et turområde. Det virker jo sånn på den informasjonen som har kommet frem. Klart en stødig hest kan skvette til den også. Men 3 stødige hester med 3 erfarne ryttere har jeg aldri hørt ende slik som dette.  Men nå aner ikke jeg noe om rytterne, og var de uerfarne (evt 2 av de) og hestene ikke vant med den slags mijø så var det kanskje litt teit å dra på tur akkurat der?

Det sagt så oppførte joggerne seg forkastelig!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det var ikke en hund som kom svinsende, var det vell? Det hadde vært noe annet. Og igjen, vi vet faktisk ikke hva som har skjedd her, men det er heller ikke poenget, yurij sier at viss man ikke har 100% kontroll på hestene så kan man ikke ut i offentligheten, vet du hva, da kan man faktisk ikke ut med hest. Så enkelt er det. Men det synes jeg er en helt urimelig tanke all den tid vi gjør alt mulig annet som beviselig er mye farligere å har mye større risiko for å ramme andre enn det har å ri på tur med hest. 

Har prøvd å komme med samme poeng, det er stor forskjell på en hund som kommer svinsende og en som braser ut av buskene og plutselig befinner seg mellom bena på hestene. Den ene kan hesten se og "analysere", den andre fremkaller instinkter som sier "rovdyr, løp!"

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Når man begynner med øvelseskjøring, så begynner man ikke på E6, det er vel egentlig poenget mitt. En løs hund i skogen er dagligdags, når hele følget detter av og tre hester er ute av kontroll, så har man tatt seg vann over hodet, enkelt og greit.

Nei, uhell skjer. En løs hund i skogen er dagligdags. Dette er en hund som ikke bare er løs i skogen til tross for lovgiving som sier at ingen hunder skal være løse nå. Det er en hund som ikke bare svinset rundt eller kom litt brått ut av skogen. Dette er en hund utenfor kontroll som har løpt inn i bena på 3 hester(bokstavelig talt), det er faktisk ingen andre enn hundeeier sin skyld og det skal ikke skje. Uhell skjer, det har man ikke kontroll over, men det er faktisk ikke hesteeier sin skyld. Det er enkelt å greit faktisk. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggerne oppførte seg jo helt forkastelig - enten ridefølget tok seg vann over hodet eller ikke. Iblant tenker jeg at over alle lover kommer vanlig folkeskikk, og det er det jammen mangelvare på innimellom.

Men jeg har holdt på med hest (som hobby) mesteparten av livet og jeg synes også at skadeomfanget var ganske utrolig.Dette føltes som om det var uflaks på toppen av uflaks på toppen av uflaks og man har mer flaks om man er godt trent enn om man er utrent... 

Men hundeeier skulle hatt hunden under kontroll, det er de lovpålagt, så enkelt er det... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...