Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og røyting


Wildlife
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

2 ganger pr år , 6 mnd hver gang 

Alaskan malamute: et ******* et par ganger i året

På dalmisen datt det svarte av også, men i mye mindre mengder. De eneste stedene vi fant den svarte korte pelsen, var i kjøleskapet

Blandingsfrøkna røyter nok hele tiden (forsvinnende lite, merker det bare på typens svarte tskjorter :D ), og slipper all pelsen sin 2 ganger i året, den bittelille underulla først, så dekkhårene.

Det upraktiske er at det er noe "galt" med røytemønstret. Hun har sommerpels fra desember/januar til juni/juli, når hun bytter om til vinterpelsen (det vokser fram litt underull). Røytinga skjer gjerne en måneds tid før løpetid. Så det er weird. Hun mister vinterpelsen sin rett før det blir skikkelig kaldt, noe som har vært fryktelig upraktisk for fryspinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Mine røytet ingenting utenom røytetiden. Om din gjør det ville jeg sett på noe tilskudd eller bytte for. Noen kan jo selvsagt ha et utypisk røytemønster også, men det er jo verdt forsøket ihvertfall. Røytetiden kom to ganger i året ca vår/høst, hannhunden røytet veldig tidlig, februar som regel og tispa røytet alltid i sammenheng med løpetid. 

 

 

Ja er jo det jeg har fått inntrykk av at det er slik det skal være. At de ikke skal røyte så mye hele tiden. Men merker det jo ikke på pelsen da. ?

Usikker på hva vi skal bytte på. Nå får han royal canin og V&H 50/50. Alltid fått dette. Men skal over på acana etterhvert istedet for RC.

Andre ting vi kan gi tilskudd av eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaro, fire år gammel langhåret schäfer. Røyter ordentlig to ganger per år (vår og høst), ellers dette det litt jevnt av. Om høsten røyter han både underull og dekkhår, på våren bare underull (sånn har det i alle fall vært fram til nå).

Ser egentlig pen ut i pelsen hele året, men titter man nedi ser man at mengden underull varierer noe.

Pelsen samler seg i "dotter", så den er lett å koste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en røytrefri hund som bare krever pelsstell med jevne mellomrom - klipping, bading, føning osv. Eneste spor jeg ser av henne er "hybelkaniner" som detter av hvis hun klør seg eller slikt.

Minien (papillon) røyter litt hele året (så lite at jeg knapt merker det) og mer to ganger i året. Da kan jeg gre av "enorme" mengder pels, til tross for at hun er mikroskopisk liten :P Pelsen hennes legger seg på gulvet og i møbler, men fester seg ikke på tøy i særlig grad. Så det er forsåvidt løst enkelt ved å bare gre utendørs et par ganger i uka. Men hun røyter mer enn jeg liker må jeg innrømme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wildlife skrev:

Hvordan røyter dine utenom røyteperioden? Trodde det skulle være litt men ikke så veldig. Min røyter hele tiden ? hår overalt alltid. Og når på året er det de røyter? :) 

Min skal vel miste valpepels og underyllen etterhvert nå???

Mine røyter ikke ellers på året, men når de først begynner kan de holde på i 4-5 uker med enorme mengder. Underulla går først, og så er det endel dekkhår som går også. De slipper dottevis, men også enkelthår. Det er hår overalt i røyteperioden, og det går ikke an å være borte i de uten av man blir full av hår. Om de er inne noen timer på kvelden, må jeg støvsuge etterpå. 

De røyter i forbindelse med løpetid. Vanligvis vår og høst.

Gled deg :P det er desidert den verste perioden når valpepelsen skal av! 

Jeg har hatt retriever før, og malamuten er helt forferdelig mye verre når de først røyter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat coated retriever. Røyter hele året. Men røyter dottevis, så det er enkelt å bare plukke opp. Kanskje mer på våren? Har ikke tenkt over det. Synes man børster ofte, men det tar liksom aldri slutt, det er mer eller mindre oss mennesker som gir opp og tar det i puljer. :lol: Jeg har vært borti korthårede raser som røyter, og jeg er faktisk fornøyd med Pøbelrøytingen - det fester seg liksom ikke til klærne. Under sokkene "fester" det seg, men det er kanskje ikke så rart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Heidihj skrev:

Mine røyter ikke ellers på året, men når de først begynner kan de holde på i 4-5 uker med enorme mengder. Underulla går først, og så er det endel dekkhår som går også. De slipper dottevis, men også enkelthår. Det er hår overalt i røyteperioden, og det går ikke an å være borte i de uten av man blir full av hår. Om de er inne noen timer på kvelden, må jeg støvsuge etterpå. 

De røyter i forbindelse med løpetid. Vanligvis vår og høst.

Gled deg :P det er desidert den verste perioden når valpepelsen skal av! 

Jeg har hatt retriever før, og malamuten er helt forferdelig mye verre når de først røyter!

Merkelig. Min røyter mye hele tiden. Bør støvsuge hver dag om ikke folk skal vemmes over alle hundehåra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner: røyter 2 ganger om året. 6mnd av gangen.

Som med andre raser er det ekstra påfallende i røytesesongene. Er de hvite hårene som synes best, fordi det er flere av dem. Blir han børstet blir det grå dotter i børsten :)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

 

Ja er jo det jeg har fått inntrykk av at det er slik det skal være. At de ikke skal røyte så mye hele tiden. Men merker det jo ikke på pelsen da. ?

Usikker på hva vi skal bytte på. Nå får han royal canin og V&H 50/50. Alltid fått dette. Men skal over på acana etterhvert istedet for RC.

Andre ting vi kan gi tilskudd av eller noe? :)

Det finnes jo ingen fasit når det gjelder hund og for, man kan jo se på innhold hva som er best næringsmessig, men det vil alltid være individuelt hvordan de reagerer på foret. Jeg tror jeg ville forsøkt fiske olje tilskudd og/eller b vitamin tilskudd først, før man evt prøver å bytte for. Så får man bare se. Det kan jo hende at deres hund bare har et sånt røytemønster også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Merkelig. Min røyter mye hele tiden. Bør støvsuge hver dag om ikke folk skal vemmes over alle hundehåra?

Kanskje forskjell på om de bor ute eller inne?

Ellers vet jeg ikke om noen røyt-hunder som ikke slipper hår utenom røytesesongen. Noen mer enn andre.

Mine (helt korthårede, uten underull) slipper hår hele året, men veldig lite. Ikke synlig hår noe sted (unntak av hvite hår som syns dersom den hvite whippeten har ligget på fanget), og noe på liggeplassene deres. Foreløpig har kun den hvite whippeten røyteperioder (2 ganger i året med mye røyting, kan gre av en hel golfball). Hverken dvergpinscheren eller den brindle whippeten har røyteperiode. Spent på om yngste whippeten får det i vår da (blir 2 år nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både labradoren og lundehunden har til nå røyta høst og vår, og ikke så mye utenom dette. Tror labradorens røyteperiode varte lengre enn lundehundehundens, og da var det hår absolutt overalt i hele huset :P Men jeg hadde hørt skrekkhistorier om labbiser, og var forberedt på at de røyter hele året. Det ser ikke vår ut til å gjøre, faktisk (hurra :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Røyter litt hele året. Går du med svarte klær og koser med henne blir du full av hår. Finner det sjeldent ellers i huset. 

Australsk kelpie: Røyter sykt mye i ca 3 uker i strekk, 2 ganger i året. Da må det støvsuges minst en gang i uken, ellers er parketten blitt omgjort til et teppe :lol: Røyter ellers ingenting :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Kanskje forskjell på om de bor ute eller inne?

Ellers vet jeg ikke om noen røyt-hunder som ikke slipper hår utenom røytesesongen. Noen mer enn andre.

Mine (helt korthårede, uten underull) slipper hår hele året, men veldig lite. Ikke synlig hår noe sted (unntak av hvite hår som syns dersom den hvite whippeten har ligget på fanget), og noe på liggeplassene deres. Foreløpig har kun den hvite whippeten røyteperioder (2 ganger i året med mye røyting, kan gre av en hel golfball). Hverken dvergpinscheren eller den brindle whippeten har røyteperiode. Spent på om yngste whippeten får det i vår da (blir 2 år nå).

Han bor ute så er nok ikke der det ligger. Han røyta ikke noe første 2 ukene han bodde hos oss men soden det har han røyta konstant. Da sa vet. At det nok bare var pga han var både ute og inne så pelsen klarte ikke helt å bestemme seg men at det ville gå seg til. Han er ute når vi er på jobb og sover ute. Ellers inne med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Han bor ute så er nok ikke der det ligger. Han røyta ikke noe første 2 ukene han bodde hos oss men soden det har han røyta konstant. Da sa vet. At det nok bare var pga han var både ute og inne så pelsen klarte ikke helt å bestemme seg men at det ville gå seg til. Han er ute når vi er på jobb og sover ute. Ellers inne med oss.

Mine et ute og inne de også, så det ligger nok ikke der. Mulig det blir bedre når han får skikkelig voksenpels, evt hadde jeg vurdert foret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min røyter høst og vår. Litt ellers også, men ikke sånn at jeg tenker over det.

Men delvis utenom; er det vanlig at de flasser masse ved røyting?

Min begynte å flasse ca samtidig med røyting nå, men det er så sinnsykt mye at jeg lurer på om fóret egentlig er synderen... Det er rett og slett skikklig ille [emoji14]

09e9fb2f62368cd75e0abb6194db0f7c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tonjek skrev:

Min røyter høst og vår. Litt ellers også, men ikke sånn at jeg tenker over det.

Men delvis utenom; er det vanlig at de flasser masse ved røyting?

Min begynte å flasse ca samtidig med røyting nå, men det er så sinnsykt mye at jeg lurer på om fóret egentlig er synderen... Det er rett og slett skikklig ille emoji14.png

09e9fb2f62368cd75e0abb6194db0f7c.jpg

Mine gjør også det, ihvertfall to av de tre vi har. Tror ikke de flasser fult så mye som din dog. De er alle veldig fine i pelsen og huden ellers så jeg føler ikke at det er noe galt, men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tonjek skrev:

Min røyter høst og vår. Litt ellers også, men ikke sånn at jeg tenker over det.

Men delvis utenom; er det vanlig at de flasser masse ved røyting?

Min begynte å flasse ca samtidig med røyting nå, men det er så sinnsykt mye at jeg lurer på om fóret egentlig er synderen... Det er rett og slett skikklig ille emoji14.png

09e9fb2f62368cd75e0abb6194db0f7c.jpg

Vår har også begynt og røyte og han flasser litt. Jeg vet ikke om det er normalt at det kommer under røyting, men vår pleier ikke å flasse så det hadde jo vært beroligende hvis det er mange hunder som har det sånn. :) Meeen jeg tror ikke min flasser like mye som din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullmastiff hannhund, 2.5 år:  Drysser hele tiden. Hele året. 

St. bernhard hannhund, 1 år. Kronisk dryssing der også gitt... 

Det er pels overalt - inkludert kontorer mitt på jobben. Jeg vil ha puddel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

har en skjønn tispe på litt over 2år som er blanding mellom labrador og engelsk staff som røyter non-stop, det vises ikke på henne men gulv og møbler og skuffer og skap er hardt utsatt for pels.. begynner å lure på om dette er normalt eller om det kan være helse som er årsaken , så jeg leter etter tips for hva man kan gjøre med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TinaHund skrev:

har en skjønn tispe på litt over 2år som er blanding mellom labrador og engelsk staff som røyter non-stop, det vises ikke på henne men gulv og møbler og skuffer og skap er hardt utsatt for pels.. begynner å lure på om dette er normalt eller om det kan være helse som er årsaken , så jeg leter etter tips for hva man kan gjøre med dette ?

Labrador er jo kjent for å røyte ganske mye, så det kan godt være det er normalt. Hva fôrer du på? Kan være verdt å prøve noe annet, og evt tilsette olje i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...