Gå til innhold
Hundesonen.no

Farlig flexi- overdrevet eller på kornet?


Pixie
 Share

Recommended Posts

http://gooddog.no/2011/05/farlig-flexiline/

Hva syns erfarne sonenfolk om artikkelen?

Vi har flexiline men bruker den lite, og sørger alltid for å ha hunden i kort bånd der det trengs (passering av folk eller dyr, trafikk osv). Vi har strikkdel på, og bruker sele på hunden. Er vi likevel forferdelige hundefolk? 

Er der virkelig så enkelt at man bare bruker noen uker på å lære hunden å gå pent i bånd og komme på innkalling så den kan gå løs? Jeg syns ikke det er så enkelt nemlig, men det kan jo godt være det er bare jeg som er for dum til å gjøre det riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et voldsomt flexihat i den artikkelen :lol:

"I øpet av de siste årene har hundeverdenen blitt rammet av et produkt(...)"

De siste årene ja, flexi er jo helt nytt... nei. Har da vært her i over 15 år iallefall.

Synes flexi er ok jeg, så lenge man vet hvor stoppknappen er og bruker sele. I mange situasjoner foretrekker jeg kortere bånd, men flexi er fint på turer der det ikke er trafikk og hunden kan få mer frihet uten å være løs. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge den artikkelen der så er jeg lat. :aww:  Men ja, det ER litt latmannsløsning slik jeg bruker den. Bikkja er lydig i bånd da, fordi han vet at han MÅ komme når jeg roper når han er i bånd, for han har ikke sjangs å ikke lyde meg. Løs derimot så vet han at han er løs og gir blanke i hva jeg sier. Så den der et par uker med trening tror jeg nada på, ikke når bikkja allerede har fått erfare at det går ann å gi beng. Og jeg ikke har funnet noen belønning som er bedre enn friheten til å gjøre hva han vil. 
Jeg bruker flexi i områder der langline ikke egner seg, og langline der jeg kan ellers. Og kort bånd i byen f.eks. Stoppknappen er såklart flittig brukt. 

Flexi kan være farlig om den brukes feil eller om man er skikkelig uheldig. Da tenker jeg på f.eks brannsår. Hunder som vaser ut i veien når eier ikke følger med, eller bort til agressive hunder osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Et voldsomt flexihat i den artikkelen :lol:

"I øpet av de siste årene har hundeverdenen blitt rammet av et produkt(...)"

De siste årene ja, flexi er jo helt nytt... nei. Har da vært her i over 15 år iallefall.

Synes flexi er ok jeg, så lenge man vet hvor stoppknappen er og bruker sele. I mange situasjoner foretrekker jeg kortere bånd, men flexi er fint på turer der det ikke er trafikk og hunden kan få mer frihet uten å være løs. 

Flexi har eksistert i hvertfall 20 -25 år, ja. Har eksistert hele mitt hundehold og jeg brukte da jaggu flexi på passehunder før jeg fikk min egen også. 

 

Flexi er helt greit om man vet hva man driver med. Idioter er ikke avhengige av flexiliner for å utøve idioti :aww::lol: 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brannsår som pokker av flexiline når jeg var 4-5 år, ergo eksisterte det for 24 år siden :aww: 

 

Ellers tenker også jeg at idioter får til å gjøre idiotiske valg uten flexiline, det er jo ikke den som er problemet, men mennesket i enden. Jeg liker ikke bruke flexiline selv da, så hadde ikke vært noe tap for meg, men :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen flexi fan selv, men det er jo pga alle de dumme situasjonene man opplever, samt at jeg også ser at det er en del settinger med enkelte hunder som kan bli problematisk med flexi, selv hos folk som kan å bruke stopp knappen osv. Men, er man klar over problemområdene og fornuftig nok til å da unngå disse så er det jo aldeles ikke noe problem. På rett hund og i rett situasjon synes jeg flexi er ganske så kjekt faktisk, selv om jeg bruker det lite selv. Hadde jeg hatt bare en hund, av typen som er kjekk å gå med i flexiline (feks om jeg hadde hatt bare Vims), så hadde jeg antagelig brukt nesten bare flexi der hun ikke kan gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hunder få panikk av å ha flyvende flexiline hengend etter seg så jeg er ikke veldig glad i flexi. Tror ikke jeg har brukt en flexiline på noen av familien sine hunder siden jeg var liten og hadde en blind og delvis døv dachs. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker flexi. Brukte det på forrige hund, og skal bruke det på neste :P Orka ikke lese hele artikkelen, var så mye tekst. Men jeg mener at flexi ikke er noe problem så lenge personen som bruker den har noe mellom øra. Og har de ikke det, så hjelper det ikke å ikke bruke flexi, som flere her er inne på :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvordan skal hunden vite om det er 10 meter eller 1,5 meter som er den gjeldene båndlengden?

Merkelig utsagn. Jeg merker utrolig godt at Blondie vet forskjell på lengder på båndet. Hun går til det strammer, så slakker hun. Ingen problem å bytte fra vanlig bånd til flexi og tilbake med henne, hun går like fint i bånd uansett. Jeg tror dette er noe hunder lærer seg.

47 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Strengt tatt liker jeg ikke bånd i det hele tatt ;) takke seg til løse hunder i skogen :heart:

Haha, enig :ahappy:

Jeg har ikke noe i mot flexi så lenge folk fremdeles har kontroll på hundene sine. Jeg bruker det svært lite. Akkurat nå brukes den daglig i forbindelse med hagelufting av et stykk Blondie som mener det er grønnere på utsiden av hagen :aww:. Men jeg bruker det kanskje en gang i året på tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Wednesday skrev:

Jeg elsker flexi. Brukte det på forrige hund, og skal bruke det på neste :P Orka ikke lese hele artikkelen, var så mye tekst. Men jeg mener at flexi ikke er noe problem så lenge personen som bruker den har noe mellom øra. Og har de ikke det, så hjelper det ikke å ikke bruke flexi, som flere her er inne på :P

Det du sa :P

Jeg bruker flexi på lille vimsemusa, og det er heeelt supert :D Elsker flexi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også flexi hver dag til tisseturer. Han får løpe litt og surrer rundt meg som han vil. Jeg bruker den også når han får svømme fordi linen holder seg unna bein og slikt, han kan ikke være løs og det er lettere for oss sånn :) Trekker han alltid inntil meg i alle passeringer uansett, så den er ikke til sjenanse for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexi hver dag. Har en hund jeg ikke kan stole på rundt andre hunder, derfor får han ikke gå løs i skogen. Da er flexi et fint alternativ så han får tusle litt mer fritt enn hva han kan med et vanlig kobbel, synes jeg :) 

Enig i at mange burde lest bruksanvisningen en gang eller to til, men det er da ikke flexibåndet sin feil. Så mye hat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig glad i flexi. Men det betyr ikke at jeg synes det automatisk er idiotisk uansett av hvem og hvordan det brukes. Men akkurat det der med at idioter er idioter og da er det det samme hva de bruker - tja... Altså, gjør man en feilberegning (slipper hunden sin for tett innpå en passerende hund og den reagerer dårlig, annen hund kommer brått på etc), da har du ikke muligheten til å hanke den inn på samme måte som med vanlig bånd. Eller, du kan vel, men om hunden drar så får man lett brannsår av å dra i den linen, og hankes ikke hunden inn så er det fort gjort at de møtende får brånnsår (har skjedd meg et par ganger jah...). :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bruker flexi, men jeg lærer hundene mine å gå pent i vanlig bånd først,  og de lærer innkalling først.  Og de lærer "vent" . Først når det begynner å funke får de gå med flexiline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Et voldsomt flexihat i den artikkelen :lol:

"I øpet av de siste årene har hundeverdenen blitt rammet av et produkt(...)"

De siste årene ja, flexi er jo helt nytt... nei. Har da vært her i over 15 år iallefall.

Synes flexi er ok jeg, så lenge man vet hvor stoppknappen er og bruker sele. I mange situasjoner foretrekker jeg kortere bånd, men flexi er fint på turer der det ikke er trafikk og hunden kan få mer frihet uten å være løs. 

Tja, mitt første hundekoppel for snart 28 år siden, var en flexi-snelle. Jeg tror heller ikke det var et flunkende nytt produkt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bruker ikke flexi det fordi da jeg hadde den så skulle flaten gå 8 meter ute og klin umulig å kunne holde han igjen. Ingen kontroll for min del. OGså har vi dem so bruker flex og lar hunden krysse vegen for å hilse på din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Belgerpia skrev:

Bruker flexi, men jeg lærer hundene mine å gå pent i vanlig bånd først,  og de lærer innkalling først.  Og de lærer "vent" . Først når det begynner å funke får de gå med flexiline.

Problemet er vel at de færreste gjør det - mange bruker flexi fordi de ikke gidder å lære hunden å gå pent i bånd - og har dermed minimalt med kontroll.

Vi/jeg bruker det som latmannslufting (jepp) når vi er på hytta eller andre steder vi ikke bare kan slippe hundene rett ut uten bånd, så vi kan stå tørt på trappa/verandaen under morgen- og kveldstoalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...