Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken størrelse kunne du ønske hunden din hadde?


mushi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I bil: liten som mulig..  Hjemme i sofaen: mye mindre..  Ellers synes jeg de er helt passende  

Synes også kelpien er perfekt størrelse  men min er over rasestandarden så tipper den er mer det Malamuten vil ha. Perfekt for meg hadde vært hvis han var hakket mindre, men han hadde tydeligvis ikke

Hadde dalmatiner kommet i en dvergvariant på ca samme størrelse som en fox terrier/gårdshund hadde jeg hatt minst 2 av de, antagelig drevet oppdrett...  Har veldig sansen for rasen etter å hatt en

Dobbelt så stor, evt. halvparten så stor. Altså midt mellom gårdshund og ridgeback. :P

Gårdshunden er litt for liten, lett å tråkke på, tungvint å belønne effektivt fra hånden og kommer seg under gjerdet. Ridgebacken er for stor, tar mer enn halve bagasjerommet i en stasjonsvogn, er for sterk til at hvem som helst kan passe og hopper for lett over gjerdet.

20 kg hadde vært sånn passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Jeg ville ikke ha byttet ut rasen jeg har uansett, og str deres er rimelig perfekt synes jeg, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en australsk kelpie om de hadde vært litt større :D Sikkert flere også som jeg ikke kommer på. 

Hæ? Kelpien er jo perfekt størrelse :D
Skulle dog ønske at min var bittelitt høyere, bare så det var litt enklere for henne å hoppe de høye hindrene i agility. Eventuelt kan agilityreglene endres :aww:

Jeg er ganske glad i små/mellom hunder da. Blondie er kanskje litt for liten igjen. Veldig praktisk på reiser, men upraktisk på tur av og til. F.eks i snøen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien kunne gjerne vært 5-6 kg. :P Portisen hadde vært perfekt om den var så stor som en mellompuddel i noen tilfeller, mens det i andre tilfeller hadde vært nice om de var større enn de er, typ 40 kg.

Liker begge rasene som de er, men mini er liiiitt mindre enn hva jeg finner praktisk etter noen år som småhundeier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg ville ikke ha byttet ut rasen jeg har uansett, og str deres er rimelig perfekt synes jeg, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en australsk kelpie om de hadde vært litt større :D Sikkert flere også som jeg ikke kommer på. 

 

9 minutter siden, MegaMarie skrev:

Hæ? Kelpien er jo perfekt størrelse :D
Skulle dog ønske at min var bittelitt høyere, bare så det var litt enklere for henne å hoppe de høye hindrene i agility. Eventuelt kan agilityreglene endres :aww:

Jeg er ganske glad i små/mellom hunder da. Blondie er kanskje litt for liten igjen. Veldig praktisk på reiser, men upraktisk på tur av og til. F.eks i snøen. 

Synes også kelpien er perfekt størrelse :) men min er over rasestandarden så tipper den er mer det Malamuten vil ha. Perfekt for meg hadde vært hvis han var hakket mindre, men han hadde tydeligvis ikke lest standarden så han ble som han ble :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi var perfekt størrelse egentlig, så 5ish kg :)

Banzai er 40 cm og nærmere 10 kg. Det var veldig lenge litt stort for min del, jeg brukte vel et år på å bli komfortabel med størrelsen hans. Nå synes jeg han er perfekt da, så jeg tror egentlig ikke størrelsen på hunden har så mye å si, jeg må bare lære meg å leve med det :lol: 

Om jeg kan velge, så hadde jeg ønska at neste hund havna på ca samme størrelse som Banzai, evt litt mindre. Og det er heller ikke urealistisk :) Alt i alt har lundehund perfekt størrelse for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Aiko har perfekt størrelse. Hun veier 13 kg og er ca 42 cm høy, og kan med fordel gå ned en kilo, og er altfor stor i forhold til rasestandard, men hun er så deilig! :wub: Når jeg bærer henne dekker hun hele overkroppen min, når hun ligger og jeg hviler hodet på rompa hennes, så føles det ikke som jeg skviser henne, og hun er høy nok til at det går greit å belønne fra hånda, og hun er liten nok til at det går fint å slenge henne rundt i lek mens hun biter seg fast i noe gøyalt som votten min eller kobbelet. Hadde hun hatt litt mer arbeidsmoral (og litt mindre vond kropp) kunne hun fint dratt meg på ski også, det gjør jo lillesøstra som er et knøtt i forhold. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunn Rocky sin størrelse er helt passe, hendig plassmessig i bil og på buss osv. Går akkurat på grensa på tog osv. ca 40cm. Dog er han hakket for liten i belønningssituasjoner synes jeg, nå er det lenge siden jeg trente aktivt med ham, men med den standen kroppen min er i nå så hadde det vært klin umulig å belønne raskt nok pga at jeg da måttte ha bøyd meg. :P 

Jeg har jo litt forskjellig på lista over mulige fremtidige hunder, de 3 som nok er mest sannsynlige er:
Collie lang/korthår
Whippet
Fransk Bulldog
(Og så eventuelt sheltie i fremtiden da, om jeg liker typen og jeg finner ut at collie blir for stort igjen) 
Det er jo litt spenn i høyden her, en fralle vil være en maskot, som forhåpentligvis også mannen kan ha intresse av. Han er egentlig storfan av mops, men det vil ikke jeg ha, men jeg synes fraller er kjempekule. Har vist ham noen bilder og videoer og det er helt opp hans gate også. :) Chi f.eks synes jeg blir for lite, og jeg er alltid redd for å tråkke på dem eller snuble i dem. 
Whippet er en rase jeg har falt fullstendig for, for mange år siden, det vil jo også på sett og vis være en maskot på siden av en collie, sånn hodetreningsmessig. Jeg synes størrelsen er skikkelig hendig, og disse tar jo enda mindre plass en beaglepøbelen, de kan jo krølle seg sammen til små baller! :lol: (Mannen er derimot dypt uenig i at skrangleverk kan være pene. ) 

Neste blir collie, ca 50 - 60 cm. Jeg ønsker tispe så rundt 50 - 55ish. Ikke et kjempehopp størrelsesmessig med andre ord. Gleder meg til å ha en litt større hund, jeg trives utrolig godt med de hundene jeg kjenner som er hakket høyere enn Rocky, så tror collie kommer til å være perfekt høydemessig.  Kan hende den føles mer massiv ut da mtp pelsen, men de er jo ikke i full pels hele året, og man blir vel vandt med det også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 48- 53 cm og 15 -20 kg, sånn ca Harly størrelse, er egentlig veldig passelig. :ahappy:

Av praktiske årsaker mtp plass i bil og ellers på reise så hadde det vært greit med noe ned i 37-41 cm,men finner ikke helt riktig rase for meg. 

Neste hund, aner ikke. Satser på at det er lenge til jeg må ta stilling til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygenen synes jeg har veldig passe størrelse. 53 cm og 20 kg. Jeg savner på ingen måte de digre drogene jeg har hatt tidligere av dogo, dober og kv. 

Småbarna er helt praktiske, de også. Men da foretrekker jeg de mindre på 6-8 kg, framfor de som er litt for store med 10-11 kg. De minste er liksom mer lettvindte å løfte og håndtere rundt. Fordelen med småtteriene er at de ikke når opp på feks kjøkkenbenken :P Ulempen er at de liksom myldrer rundt og flyr i beina på en, men det er kanskje mer antallet enn størrelsen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hmm.. Noen ganger synes jeg Alice har perfekt høyde (rundt 55 cm), mens andre ganger liker jeg størrelsen til Angus (rundt 67 cm). Felles for de begge som jeg liker er at de ikke er tunge i kroppen Alice veier 19,8 kg og Angus veier 27,9 kg. Noen ganger skulle jeg ønske at Angus var mer rundt ca 62 cm høy og nærmere 25 kg. Trives godt med størrelsene til dem begge, men superideelt så liker jeg et sted mellom 45-60 cm og mellom 15-25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker for så vidt høyden til Koda (56 cm), men jeg syntes han kan bli litt for tung (ca 24 kg). Neste hund blir border collie tispe, og de er jo vanligvis en god del mindre, så det ser jeg faktisk frem til [emoji1]

Eneste gangen jeg skulle ønske Koda var større, er ved trekk (sykkel, akebrett osv, pluss min lille drøm om saccovogn), men det er egentlig så sjeldent vi gjør det i forhold til alt annet, der mindre størrelse er mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Michellus skrev:

Hmm.. Noen ganger synes jeg Alice har perfekt høyde (rundt 55 cm), mens andre ganger liker jeg størrelsen til Angus (rundt 67 cm). Felles for de begge som jeg liker er at de ikke er tunge i kroppen Alice veier 19,8 kg og Angus veier 27,9 kg. Noen ganger skulle jeg ønske at Angus var mer rundt ca 62 cm høy og nærmere 25 kg. Trives godt med størrelsene til dem begge, men superideelt så liker jeg et sted mellom 45-60 cm og mellom 15-25 kg.

Du ønsker deg en Marko, med andre ord ;) Han er 24 kg for tiden, og var 62 cm sist jeg målte. Kan hende han har vokst på seg en cm til...

Jeg synes det stort sett er perfekt størrelse, men det er litt svært i bilen og litt tungt når han trenger å løftes. Men det "skal" jo være litt størrelse på bikkjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det størrelsen som gjør rasen min imponerende og iøyenfallende. Kunne jo fått meg whippet hvis jeg ville hatt en mindre hund :P  Selv om jeg er vant til størrelsen og ikke legger så mye merke til det, så kunne jeg tenkt meg hannhund på 70 cm, og tispe på 65 cm.  Så litt mindre enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...