Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars

mokken
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

Ah, for et liv! Med kelpiser in it!

Klipper frekt og freidig ut fra FB'en min: 

Bailey (aka Little One/Bailey-Pailey/Hakkihæl/Bollerusken/Ruskebolla/Gærning/Baileysbolla
/BatRat/Sfinx'en/BaileysBun/Mini/(egentlig også Smurfen, men siden Murphy er Smurphy eller hva det var så prøver jeg å glemme det *ler*)

Even if my Little One is a very pleasant puppy, she is a very characteristic type of the breed, with just enough craziness in her. 
Just minutes ago, she was so pleased with herself (and with me I guess) that she out of the blue just jumped up on me and hit me with her front paws in my stomach. Then kicked with her back paws from my stomach and took a very elegant pirouette down to the floor again. Just like that...Just to have done it, I guess..

HAHAHA! As I've always said, there's NEVER a dull moment with a kelpie in your life! You'll never know what kinda fun's up next!

You just gotta love them and their fun loving craziness :wub: 
Who likes "normal" anyway..... :aww:

...slapper jeg av med en velfortjent Strawberry Margarita laget av svigermor, etter en arbeidsdag ute i snøføyka med ville cattle som måtte flyttes, horse-whispered den ene hesten min så hun sluttet å trene til rodeo-show (:icon_confused:), fikk kuttet i flokken og hentet ut en pusling (cattle) som trengte å trøke snørra og få fres på formen, og sammen med to av gutta fikk vi busienssen til å gå rundt når sjefen var bortreist. Men fanken for et ufyselig vær, og etter handling av mat (gørr kjedelig!) så fikk jeg spist litt og nå belønnes med en god skvett Margarita. Er alene hjemme med voffene, og nå etter at Bailey fikk utspring for følelsene sine (:nesevis:) så ligger de strødd og snorker. 
Deilig fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor utrolig tomt et hus med 14 hunder kan føles når vi startet dagen i går med 15 :(

Det er godt å ha 5 små fløffballer å trøste seg med, de blir bare skjønnere og morsommere for hver dag! Vi har kjøpt inn litt påskestæsj til 6 ukers photoshooten på søndag, må jo ha påsketema når det er palmesøndag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2016 at 12:25 AM, Monab88 skrev:

Det er rart hvor utrolig tomt et hus med 14 hunder kan føles når vi startet dagen i går med 15 :(

Det er godt å ha 5 små fløffballer å trøste seg med, de blir bare skjønnere og morsommere for hver dag! Vi har kjøpt inn litt påskestæsj til 6 ukers photoshooten på søndag, må jo ha påsketema når det er palmesøndag! 

Expand  

Næmmen huff da :hug: Da er det godt med herlige små pelsballer til trøst! 

Rart det der at det er greit å stå opp halv sju på hytta. Ruslet en runde på jordet før bikkjene fikk mat, dritfint ute! Blir nok en super dag! :ahappy: Nå har jeg drukket en kopp kaffe av det nye kyllingkruset mitt :D Så da tror jeg vi går enda en liten tur på jordet, må benytte sjangsen når gamlisene kan gå oppå skara.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille terror vekket meg først kl 5 fordi hun måtte tisse, det er helt ok. Men å vekke meg igjen kl 6 fordi hun vil leke litt før hun inntar dyp søvn, det er ikke helt ok. For jeg har ikke fått sove igjen!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2016 at 8:45 AM, Justisia skrev:

Det er ganske mange av oss som ser frem til den forklaringen. 
Den svenske raseklubben har stilt spørsmålet for en tid tilbake, men ikke fått noe svar. 

Expand  

Så irriterende! 

På 3/18/2016 at 12:31 PM, Christine skrev:

Etter lyden å dømme høres de (ihvertfall min) ut som en potensiell drapsmaskin :P 

Jeg må ærlig innrømme at jeg heller ikke aner hva som er lov osv, men når man har andre midler og muligheter syns jeg det er en fæl måte å avlive dyr på. 

God bedring! Håper smertene forsvinner så du får slappet av og kost deg i påsken :) 

Expand  

:lol: Nora også, og det er litt morsomt, for inntil noen år siden så hørtes hun bare ut som når man bomgirer når hun knurra. Men hun hadde mye hun skulle sagt når det kom noen gutter fra elektriker-firma for å hente ekstrautstyret de la igjen i høst, hun har sikkert fått med seg alle disse kassebilene som stjeler hunder *kremt* Hun knurra så det dirra i stuevinduet, teite bikkja :rolleyes: 

Ja, man burde jo alltid avlive på den mest effektive måten, og det å stå og klaske dem i veggen virker ikke spesielt effektivt. Da skal du jammen meg ta i litt altså. 

Takk! Det er bedre i dag enn det var i går og dagen før, så jeg satser på at det er til å leve med frem til jeg skal på kontroll rett over påske-ish :) 

På 3/18/2016 at 2:16 PM, Cloudberry skrev:

:gaah: 

Da Sita begynte på prednisolon sa veterinæren at hun kunne bli ekstra tørst. Hun er ikke tørst, hun er så sulten at hele hennes bevissthet dreier seg om mat, og KUN mat. Skjønner av praten her inne siste uka at det er en vanlig bivirkning for folk, så da er det sikkert logisk på bikjer også. Hun er så manisk opptatt av mat at det er knapt noe trivsel i å ha henne i hus lenger. Idag begynte hun å sprette opp og skrape meg oppetter beina fordi hun trodde jeg hadde noe mat på bordet. WTF?? Hun skal ligge på plassen sin når vi spiser, og gjør det til nøds når vi jager henne dit. Som regel prøver hun å snike seg nærmere for å stå klar hvis noe skulle falle på gulvet. Hvis ikke samboeren er hjemme har hun i det siste begynt å komme med et og annet gnell (sånn til avveksling fra konstant piping og sutring) for å få fri til å undersøke under bordet. Jeg er SÅ lei av at 90% av all vår kommunikasjon for tida er at hun skal tilbake på plassen sin. 

Det er jo ikke hennes feil, stakkar lille, men på tross av at hun alltid har vært matgal er det så ille nå at jeg knapt kjenner henne igjen. Det er IKKE artig på noe slags vis. Og tar vi henne av prednisolonen sjangler hun etter 1-2 dager. :(:(:(

Expand  

Det er en helt vanlig bivirkning av prednisolon, både hos folk og hund. Og etter den siste uka, har jeg som sagt fått litt større forståelse for Noras stadige vaking etter mat, hun oppfører seg jo som en hai som lukter blod, enten det er mat i nærheten eller ikke. Jeg veit jo at jeg umulig kan være sulten etter å ha spist 2 pitabrød fylt med stæsj, men allikevel så mener hjernen min at jeg er sulten, og den insisterer såpass at jeg faktisk går og spiser, selv om jeg veit at jeg egentlig er stappmett. For en hund, som ikke er bevisst på sånt, så må det der være utrolig frustrerende. 

Du har ikke noe hun kan få gnage på mens du spiser da? Et fylt margbein eller noe? For jeg skjønner at du blir frustrert (jeg lever med en kortison-hund jeg og), men det der er virkelig ikke noe de kan noe for. Det å spise ble en tvangshandling for meg i hvert fall, jeg spiser og spiser og spiser, enda jeg veit at jeg umulig kan være sulten eller ha behov for all den maten, fordi jeg er "sulten". Jeg er glad jeg driver å kutter ned på kortisonen alt, hadde jeg stått på disse dosene over tid, hadde jeg blitt lettere å gå over enn rundt ganske kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt i trynet, men Smultbolla måtte ut sa hun, så da fikk hun jo såklart det. Selv om jeg kunne tenkt meg å sove en time til. Men jeg kan jo slumre på sofaen jeg :) Magefølelsen sier det blir fødsel fredag-lørdag, og det tenker jeg hun ser frem til.

Hive noen tepper til vask i dag, sånn at de er klare, og så skal jeg hente opp og montere valpekassa. Må på butikken en tur etterpå, så da tenkte jeg å stikke innom apoteket etter nytt termometer, noen flere kladder, og sånn også. Stikke bort på hundebutikken etter litt melkeerstatning, sånn i tilfelle ellefelle, og noen poser med kjøttboller også. Det er vel snart på tide at hun får litt ekstra (merk litt). Blir en rolig dag her utenom det, og det er helt greit med det griseværet som er ute :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket mestvinnendelistene etter årets 6 første utstillinger, og av 16 tisper og 15 hanner så langt plassert på listene så er det Nora og Jäger som ligger på hver sin førsteplass :ahappy:

56ed10b78b32f_2016-03-1909.36.03.thumb.p

56ed10c684834_2016-03-1909.35.43.thumb.p

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2016 at 2:20 PM, lijenta skrev:

Kan nok si at uksehungeren hører til hos hunder også. Hadde ei som til slutt knuste et Norgesglass for å få tak i godbitene som lå inni

Expand  

Oj! Hvordan gikk det da? Vi har ikke noe slikt stående i hennes rekkevidde, sånn sett greit med miniatyrer! Men glemmer jeg å lukke stelleveska (som pleier å stå på gulvet i gangen) er hun der straks jeg snur ryggen til og drar utover alt som er inni, i tilfelle det skulle ligge noe spiselig der.

På 3/18/2016 at 2:49 PM, Malamuten skrev:

Har ikke hatt noen på prednisolon selv, men to bekjente av meg har hatt og de hundene var begge konstant sultne og på jakt etter mat, stakkars :( skikkelig ille. 

Expand  

Ja det er fælt! Trodde jeg hadde matgal hund jeg, men ante ikke noe om hvor ille det kan bli altså..

På 3/18/2016 at 2:53 PM, Line skrev:

@Cloudberry:hug: slitsomt og lite kjekt for dere begge. Jeg har ei som også holder på sånn, og hun driver meg til vanvidd innimellom..

Expand  

Jeg blir irritert, sint og mister snart vettet - og blir kjempelei meg for det er garantert enda verre for henne :(

På 3/18/2016 at 5:54 PM, SFX skrev:

Æsj, stakkars liten - og dere. Hjelper det å gi henne gulrot eller noe sånt som hun kan gnage på, det burde vel kunne ta litt tid for henne? 

Expand  

Nja. Hun har fått gulrot som snacks hele sitt liv, og er ganske kjapt ferdig med den. Vi har gitt henne litt mer av sånn ymse som hun bruker tid på i det siste - men hun har jo såpass dårlig kontroll bakover at det resulterer som regel i bæsjing inne. Men kanskje noe hun bruker tid på, som 2ne foreslår under.. Hun er jo tynn, så hva hun spiser er liksom ikke så nøye med. 

På 3/19/2016 at 6:52 AM, 2ne skrev:

Det er en helt vanlig bivirkning av prednisolon, både hos folk og hund. Og etter den siste uka, har jeg som sagt fått litt større forståelse for Noras stadige vaking etter mat, hun oppfører seg jo som en hai som lukter blod, enten det er mat i nærheten eller ikke. Jeg veit jo at jeg umulig kan være sulten etter å ha spist 2 pitabrød fylt med stæsj, men allikevel så mener hjernen min at jeg er sulten, og den insisterer såpass at jeg faktisk går og spiser, selv om jeg veit at jeg egentlig er stappmett. For en hund, som ikke er bevisst på sånt, så må det der være utrolig frustrerende. 

Du har ikke noe hun kan få gnage på mens du spiser da? Et fylt margbein eller noe? For jeg skjønner at du blir frustrert (jeg lever med en kortison-hund jeg og), men det der er virkelig ikke noe de kan noe for. Det å spise ble en tvangshandling for meg i hvert fall, jeg spiser og spiser og spiser, enda jeg veit at jeg umulig kan være sulten eller ha behov for all den maten, fordi jeg er "sulten". Jeg er glad jeg driver å kutter ned på kortisonen alt, hadde jeg stått på disse dosene over tid, hadde jeg blitt lettere å gå over enn rundt ganske kjapt. 

Expand  

Ja, kan ikke forstå annet enn at uansett hvor irriterende det er for meg, er det mye verre for henne :( Jeg må liksom ta meg i det og faktisk sette meg ned og kose med henne og minne både henne og meg selv om at vi egentlig er glad i henne. Dogowner of the year, liksom :( Hun har en tendens til å fiksere veldig - hvis lille I mister ned noe som hun skjønner hun skal få spise når vi forlater bordet (det gjør hun jo, 9 mnd gammel baby), er det vanskelig å få kontakt med henne. Om jeg ser at hun er i ferd med å tilte stenger jeg henne ute i gangen. Hun vet jo godt at vi sitter og spiser og sutrer litt, men jeg har fått for meg at det hjelper litt å slippe å se det. Men om jeg gir henne noe langvarig, før hun låser seg, kan det kanskje hjelpe. Skader uansett ikke å prøve, takk for tips :)

Blir bare så frustrert og lei meg, måtte blåse ut litt. Vi vet jo at hun antagelig ikke har så mange år igjen, kanskje ikke engangså mye som ett, men hadde aldri forestilt meg at "alderdommen" hennes skulle kunne bli sånn. Vi har jo lyst å gi henne en fin hverdag tilpasset hennes behov og dagsform, kos og tur. Istedet går hun oss litt på nervene og ingen av oss trives med situasjonen. Sukk :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
  På 3/19/2016 at 8:56 AM, Cloudberry skrev:

Blir bare så frustrert og lei meg, måtte blåse ut litt. Vi vet jo at hun antagelig ikke har så mange år igjen, kanskje ikke engangså mye som ett, men hadde aldri forestilt meg at "alderdommen" hennes skulle kunne bli sånn. Vi har jo lyst å gi henne en fin hverdag tilpasset hennes behov og dagsform, kos og tur. Istedet går hun oss litt på nervene og ingen av oss trives med situasjonen. Sukk :( 

Expand  

Förer du tørt? Du kan jo evt putte det på flaske eller kjøpe godbitball så hun bruker tid på det og kanskje blir mer "fornøyd" inni hode sitt. I alle fall en liten stund før hun finner ut av hvordan hun enkelt får det ut :P 

Evt servere frossent i kong e.l.  Tanken min her er rett og slett se om det hjelper at det tar lang tid å spise, om det gir henne "mer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2016 at 7:20 PM, Wachita skrev:

Hvilken episode? 

Har jeg laget middag for en forandring. Skikkelig altså, og ikke noe sånn pizza eller spaghetti.
I dag ble det ytrefilet av svin med krydderost inni og surret bacon rundt sammen med små potetballer, kokte grønnsaker og rødvinsaus! Det var ekstremt godt, og veldig mettende! :D 

Expand  

Farwell Amelia:no: Triste greier. 

og den serien er så forvirrende at jeg føler meg så dum etter hver episode, får dårlig selvtillit av det...:no: Men klarer ikke å la være å se.

En fin solmorgen, den må vi nok bruke ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2016 at 9:09 AM, Debbie skrev:
  På 3/18/2016 at 7:20 PM, Wachita skrev:
13 timer siden, Wachita skrev: Hvilken episode? 

Har jeg laget middag for en forandring. Skikkelig altså, og ikke noe sånn pizza eller spaghetti.

I dag ble det ytrefilet av svin med krydderost inni og surret bacon rundt sammen med små potetballer, kokte grønnsaker og rødvinsaus! Det var ekstremt godt, og veldig mettende! [emoji3] 

Farwell Amelia:no: Triste greier. 

og den serien er så forvirrende at jeg føler meg så dum etter hver episode, får dårlig selvtillit av det...:no: Men klarer ikke å la være å se.

En fin solmorgen, den må vi nok bruke ute:)

.........

The angels take Manhattan?

Du ser serien i riktig rekkefølge ja? Det er jo ikke alt man forstår før senere heller. Men du får bare spørre om det er ting du lurer på, er nok av oss her inne som liker å snakke om dette temaet[emoji38]

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Nå ble det tull med quoten. .

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2016 at 10:01 PM, mokken skrev:

Så var flåttsesongen i gang... :no: I morgen skal hundene få et aldri så lite spa også en runde med frontline. 

Expand  

Allerede? Nei nei nei, vil ikke ha sånt i mars. Får vente til slutten av mai, tidligst!

På 3/19/2016 at 12:25 AM, Monab88 skrev:

Expand  

:hug:

-------------

Kjærestemannen har bursdag i dag, jeg skal bake kake. Det kan jo bli interessant. Laget den en gang før uten noen klager riktignok så får vi håpe det går like bra denne gangen.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2016 at 8:42 AM, Monab88 skrev:

Sjekket mestvinnendelistene etter årets 6 første utstillinger, og av 16 tisper og 15 hanner så langt plassert på listene så er det Nora og Jäger som ligger på hver sin førsteplass :ahappy:

56ed10b78b32f_2016-03-1909.36.03.thumb.p

56ed10c684834_2016-03-1909.35.43.thumb.p

Expand  

Tøft :)

Har vi hatt en lang og slapp morgen, men nå skal vi sele på og ta oss en liten tur ut. Det er litt sur vind, men jeg tenker sola varmer opp ganske bra like vel :). Willy skal få være med på tur, han også, for jeg ser ingen bedring i båndturingen av ham, så da hjelper det jo uansett ikke å holde ham i ro - da må vi finne en annen angrepsmåte, og inntil det, så synes jeg han må få røre på seg, han også. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2016 at 9:29 AM, MarieR skrev:

Her pissregner det, så det blir innedag på oss. Fordelen er at snøen og isen forsvinner :D

Expand  

Her skinner solen. Små bomullskyer på himmelen. Gled deg til varmere vær når snuppa kan ligge i vogna uten tykke klær og pose. Jeg elsket å gå tur med vogna og nyte det synet :wub:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/19/2016 at 10:15 AM, Tricolor skrev:

Her skinner solen. Små bomullskyer på himmelen. Gled deg til varmere vær når snuppa kan ligge i vogna uten tykke klær og pose. Jeg elsket å gå tur med vogna og nyte det synet :wub:

Expand  

Høres herlig ut! :D Gleder meg veldig til våren kommer for fullt, også håper jeg sommeren ikke blir så varm at vi ikke får gått tur eller vært mye ute da heller :P Jeg blir virkelig tussete i hodet av å måtte være inne flere dager i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan ikke forstå annet enn at uansett hvor irriterende det er for meg, er det mye verre for henne :( Jeg må liksom ta meg i det og faktisk sette meg ned og kose med henne og minne både henne og meg selv om at vi egentlig er glad i henne. Dogowner of the year, liksom :( Hun har en tendens til å fiksere veldig - hvis lille I mister ned noe som hun skjønner hun skal få spise når vi forlater bordet (det gjør hun jo, 9 mnd gammel baby), er det vanskelig å få kontakt med henne. Om jeg ser at hun er i ferd med å tilte stenger jeg henne ute i gangen. Hun vet jo godt at vi sitter og spiser og sutrer litt, men jeg har fått for meg at det hjelper litt å slippe å se det. Men om jeg gir henne noe langvarig, før hun låser seg, kan det kanskje hjelpe. Skader uansett ikke å prøve, takk for tips :)

Expand  

Du, jeg lever som sagt med en kortisonhund selv, så jeg veit hvordan det er. Hun var i utgangspunktet glad i mat hun, men nå er hun jo helt idiot rundt mat. Og det hun tror er mat. Og noe som kanskje kunne ha vært mat. Eller noe som det var mat i i forrige uke, det er sikkert mat der i dag og.. Det er irriterende. Det er lov å synes det, selv om man veit at bikkja ikke kan noe for det. Hun er heldigvis ikke så fæl til å tigge, Nora, ikke noe mer enn de to andre i hvert fall *kremt* Men hun kommer spinnende om hun tror vi mister noe spisendes på gulvet, f.eks, og skulle noen prøve å gi henne noe, så er det nesten så hun sluker hele hånda i all sin iver. Hun går nesten ned i jakkelomma mi om hun tror jeg har noe godt der, og om hun driver med noe når vi er ute og jeg putter hånda i lomma, kommer hun spurtende for å få godbit - samme hva hun driver med. Det er tidvis ganske upraktisk. I forrige uke slo jeg matkoppen i hodet på henne fordi hun hoppa opp i det jeg skulle sette den ned, og hun traff selvsagt rett i matkoppen.. V&H utover halve kjøkkengulvet, det er stas.. Akkurat da var det jo greit at hun er som hun er, for hun rydda opp etter seg. 

Vel. Du er ikke alene i hvert fall. Hun frøkna her er irriterende hun og. Samme hvor ****** jeg veit at det der er sjøl, så er det slitsomt at hun er sånn. Samme hvor lite hun kan noe for det. Så da må man jo prøve å dempe det litt da, de irritasjonsmomentene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oj! Hvordan gikk det da? Vi har ikke noe slikt stående i hennes rekkevidde, sånn sett greit med miniatyrer! Men glemmer jeg å lukke stelleveska (som pleier å stå på gulvet i gangen) er hun der straks jeg snur ryggen til og drar utover alt som er inni, i tilfelle det skulle ligge noe spiselig der.

Ja det er fælt! Trodde jeg hadde matgal hund jeg, men ante ikke noe om hvor ille det kan bli altså..

Jeg blir irritert, sint og mister snart vettet - og blir kjempelei meg for det er garantert enda verre for henne :(

Nja. Hun har fått gulrot som snacks hele sitt liv, og er ganske kjapt ferdig med den. Vi har gitt henne litt mer av sånn ymse som hun bruker tid på i det siste - men hun har jo såpass dårlig kontroll bakover at det resulterer som regel i bæsjing inne. Men kanskje noe hun bruker tid på, som 2ne foreslår under.. Hun er jo tynn, så hva hun spiser er liksom ikke så nøye med. 

Expand  

Desverre for vår del så gikk det dårlig. Da hun knuste norgesglasset ble det i grunnen det siste før hun fikk slippe. Gemyttmessig så savner jeg henne enda litt over tre år siden hun fikk slippe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen kanskje husker, så hadde jeg en "liten" runde med irritasjon og inkompetanse fra Telenor her før jul, og i dag har saken kommet i nye høyder :P 

etter mye kjefting, så ordnet de faktisk opp og saken ble i orden, og internetten fungerte frem for ca en mnd tid siden.. Da var jeg kun her når kundeservice var stengt og jeg sendte en Mail.. Noe svar fikk jeg aldri, men tenkte kanskje de sjekket saken allikevel.. Veeeeel...

i helga er jeg her igjen og internetten fungerer ikke.. Så i dag ringt jeg.. Og fikk den: "beklager, men vi kan ikke se at du er kunde her.." :lol: 

og jeg har betalt regninger, har utstyret osv.. Men er tydeligvis ikke kunde :lol: 

dama måtte sjekke opp saken og ringe meg opp igjen :aww: merkelig liksom :lol: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...