Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Når er det vanlig at lungeødem slår ut på rammede hunder?

Det tørr jeg egentlig ikke si så mye om, da jeg hører om så mye forskjellig. Noen fÅr det jo konstatert ved første/andre sesong, men jeg vet det er en del som ikke har sett særlig symptomer før hunden er godt voksen.. En ting som mangler på den offentlige ødemrapporten er når det ble konstatert at hunden har ødem, det er jo umulig å si om den var 8 måneder eller 5 år..  

Det sies jo at når det forekommer ødem i et kull så skal begge foreldre tas ut av avl, og man skal heller ikke avle videre på hunder som er nært beslektet. Farfar (om jeg ikke husker helt feil) til tispa som nå er parret ligger i slekta til svært(!) mange på ødemsrapporten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Nei, det tviler jeg på. Vet mange svenske hanner som har registrert valper etter seg i SKK.

Sulten!!! :gaah: 

Mulig det er endret på igjen da, for det var ihvertfall en het diskusjon om det på et foredrag om avl jeg var på for noen år siden. :)

 

Edit:  Evnt så formulerte damen seg dårlig og mente den svenske raseklubben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Monikawt skrev:

Nei, sant. Sikkert bare jeg som har blandet, for jeg mente det var 18 måneder også i nkk. Parringen jeg tenker på er ikke i samråd med raseklubb uansett. Det er også konstatert lungeødem (skikkelig fyfy) på tispelinjene, og ryktene har det til at mor til hannhund har gitt valper med ødem i tidligere kull også.. Det er bare trist hele parringa..

ååh, pannekaker er godt! Alt for lenge siden jeg har spist det..

Rykter er bare rykter inntil en har dokumentasjon eller sikre kilder ;)

Pannekaker er knallgodt, jeg har det rimelig ofte. Jeg liker sånn intervallkokkelering, jeg får gjort småting mellom hver pannekake, og det er lettere enn å gjøre alt i en sjau :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag klarte jeg å komme meg på trening før ettermiddagsvakten på jobb! Dvs jeg var ferdig på treningssenteret kl 12:30 (*stolt*, jeg er seig om morgenen)..... nedtur da jeg kom hjem for å dusje og min BROR hadde brukt opp alt varmtvannet på EN dusj.... Ble 1 iskaldt minutt i dusjen det.

Nå er jeg på jobb og venter på at det skal roe seg litt ned... Liker egentlig å tilbringe lørdagskvelden her jeg når det ikke skjer noe annet spesielt, det er litt mindre ensomt :) (det er nok den verste følelsen å venne seg til som nysingel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Rykter er bare rykter inntil en har dokumentasjon eller sikre kilder ;)

Pannekaker er knallgodt, jeg har det rimelig ofte. Jeg liker sånn intervallkokkelering, jeg får gjort småting mellom hver pannekake, og det er lettere enn å gjøre alt i en sjau :P

Ja, derfor jeg møtte poengtere at det var rykter :P men alikevel er det ille nok at farfar til tispa ligger i linjene på svært svært mange på ødemsrapporten :( 

Det er ganske kjekt med pannekaker siden man kan gjøre sånt :) vi hålager amerikanske pannekaker eller lapper innimellom, men har ikke laga pannekaker på så lenge jeg kan huske :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Monikawt skrev:

Det tørr jeg egentlig ikke si så mye om, da jeg hører om så mye forskjellig. Noen fÅr det jo konstatert ved første/andre sesong, men jeg vet det er en del som ikke har sett særlig symptomer før hunden er godt voksen.. En ting som mangler på den offentlige ødemrapporten er når det ble konstatert at hunden har ødem, det er jo umulig å si om den var 8 måneder eller 5 år..  

Det sies jo at når det forekommer ødem i et kull så skal begge foreldre tas ut av avl, og man skal heller ikke avle videre på hunder som er nært beslektet. Farfar (om jeg ikke husker helt feil) til tispa som nå er parret ligger i slekta til svært(!) mange på ødemsrapporten...

Det er jo litt vesentlig for om det bør ha en innvirkning på avlsdebut eller ei. Om det oftest dukker opp første eller andre sesong, bør jo klubben anbefale å vente til minst tre eller fire års alder før hundene settes i avl. Egentlig en grei anbefaling uansett, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mardina skrev:

Masterchef neste! :P

:lol: Jeg føler meg skikkelig kompetent til det ja :lol: 

Har jeg forsøkt å få noe DNA på sånne swabere som skal sendes til Madrid for analyse... det som ble tatt ut hos veterinær da den franske oppdretteren var her, inneholdt ikke noe DNA, så da får man gjørra det sjæl, da... Har også tatt ut hårprøver som evt kan analyseres. Så da håper jeg vi får ordnet DNA-profil for registrering av valpene i Frankrike. Så mye styr altså :aww:

Halve Yasmine er børstet også, nå skal jeg gyve løs på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pringlen skrev:

Det er jo litt vesentlig for om det bør ha en innvirkning på avlsdebut eller ei. Om det oftest dukker opp første eller andre sesong, bør jo klubben anbefale å vente til minst tre eller fire års alder før hundene settes i avl. Egentlig en grei anbefaling uansett, synes jeg :)

Helt enig! Spesielt nå når vi ikke har noen som helst krav til helsetesting. Selv om en hund jager godt første/andre sesongen, så betyr ikke det nødvendigvis at bikkja er dødsbra og linjene bør føres videre. Man bør jo heller se at faktisk bikkja holder seg slik, at den klarer å holde ut flere sesonger med godt mot og god helse. Sånn litt enkelt og rotete forklart :P 

Dreverringen sier: 

Sitat
C – GENERASJONSINTERVALL/SIKKERHET OM AVLSVERDI
 
Lengden på generasjonsintervallene er av betydning for hastigheten på den avlsmessige framgangen. Problemet er imidlertid at en på unge hunder ikke har en så sikker informasjon om avlsverdien som på eldre hunder. Lovende unghunder kan med fordel anvendes. Så snart en har informasjon om avkommenes prestasjoner, må videre bruk vurderes på nytt. Hunder med dårligere prestasjoner på avkommene enn gjennomsnittet, bør kuttes ut fra avl. For hunder som gir bedre avkom enn gjennomsnittet, bør en begrenset videre bruk anbefales. Gode avlshunder må imidlertid også brukes med forsiktighet. Det er bedre å sette deres unge avkom fortere i avl, framfor å bruke det gode opphavet for mye.
Avlsdyrenes alder ved parring skal registreres, og det skal beregnes en gjennomsnittsalder for hannhunder og tisper for hver paringssesong.

RAS/NHKF sier:

Sitat

Det er ønskelig å se hva en hannhund tilfører rasen, så når en unghund har fått 5 kull, settes den på vent til resultater fra valper foreligger.

 

Jeg ser jo at dette ikke er ting som alltid skjer.. Feks en hannhund jeg snakka om tidligere her. Har et kull født 2013, 2 i 2014 og 7 kull i 2015. To kull i 2016 allerede, og to planlagte som parres så snart tispene får løpetid. Nå er han riktignok ikke unghund, men hva skjedde med å begrense bruken av gode hannhunder, og heller bruke avkommene hans? 

 

Edit: i forbifarten så ser jeg også at denne hannhunden er barnebarn av to hunder som har gitt mye ødem, ene er samme som jeg snakka om lenger oppe her... Er det virkelig INGEN som bryr seg?! :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Monikawt skrev:

NHelt enig! Spesielt nå når vi ikke har noen som helst krav til helsetesting. Selv om en hund jager godt første/andre sesongen, så betyr ikke det nødvendigvis at bikkja er dødsbra og linjene bør føres videre. Man bør jo heller se at faktisk bikkja holder seg slik, at den klarer å holde ut flere sesonger med godt mot og god helse. Sånn litt enkelt og rotete forklart :P 

Dreverringen sier: 

RAS/NHKF sier:

 

Jeg ser jo at dette ikke er ting som alltid skjer.. Feks en hannhund jeg snakka om tidligere her. Har et kull født 2013, 2 i 2014 og 7 kull i 2015. To kull i 2016 allerede, og to planlagte som parres så snart tispene får løpetid. Nå er han riktignok ikke unghund, men hva skjedde med å begrense bruken av gode hannhunder, og heller bruke avkommene hans? 

 Nei, sånn blir det fort med gode hunder, som også gir bra jakt videre. Det er veldig fort at de blir brukt for mye. Desverre. Det løser egentlig ingenting å bruke avkommene, man får uansett matadorer som er håpløse å unngå etterhvert. Finsk støverklubben har gjort en omdiskutert greie. De har rett og slett satt en registreringssperre på antall avkom etter hver hanhund. DA får man ikke snodd seg unna med "bare et kull til". Eller som den høyest premierte strihåren i det senere. Når bikkja begynte å håve inn drev-cert, sa eieren at han ville se hva bikkja gav etter fire kull, og kun skulle brukes på premierte tisper. 7 - 8 år senere har han - vips - 18 kull bare i Norge, + en haug i Sverige, med alt mulig rart av tisper, selvsagt :P

Ellers er jeg litt nysgjerrig på det kullet du nevner etter en ung hanhund, og som ikke er godkjent av dreverringen. Det er ikke tilfeldigvis et planlagt kull, hvor tispa akkurat har begynt å løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

 Nei, sånn blir det fort med gode hunder, som også gir bra jakt videre. Det er veldig fort at de blir brukt for mye. Desverre. Det løser egentlig ingenting å bruke avkommene, man får uansett matadorer som er håpløse å unngå etterhvert. Finsk støverklubben har gjort en omdiskutert greie. De har rett og slett satt en registreringssperre på antall avkom etter hver hanhund. DA får man ikke snodd seg unna med "bare et kull til". Eller som den høyest premierte strihåren i det senere. Når bikkja begynte å håve inn drev-cert, sa eieren at han ville se hva bikkja gav etter fire kull, og kun skulle brukes på premierte tisper. 7 - 8 år senere har han - vips - 18 kull bare i Norge, + en haug i Sverige, med alt mulig rart av tisper, selvsagt :P

Ellers er jeg litt nysgjerrig på det kullet du nevner etter en ung hanhund, og som ikke er godkjent av dreverringen. Det er ikke tilfeldigvis et planlagt kull, hvor tispa akkurat har begynt å løpe?

Det er jo en avkomsgrense på dreveren, 60 avkom i Norge. Den med mange kull har bikkja 60 avkom nå, men noen av kullene er i Sverige.. Mener å huske at det står i RAS at de jobber med å få en grense på tvers av landegrensene, og det håper jeg kommer snart. De fleste norske dreverne er jo fra svenske linjer..

nå har jeg ikke sjekka det så veldig nøye, men de står ikke på kull-lista på siden, og han er ikke oppført på hannhundlista. Dreverringen har også krav om 1.premie på jakt, det har han ikke. Nei, de ble parra for en måneds tid siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monikawt skrev:

Det er jo en avkomsgrense på dreveren, 60 avkom i Norge. Den med mange kull har bikkja 60 avkom nå, men noen av kullene er i Sverige.. Mener å huske at det står i RAS at de jobber med å få en grense på tvers av landegrensene, og det håper jeg kommer snart. De fleste norske dreverne er jo fra svenske linjer..

nå har jeg ikke sjekka det så veldig nøye, men de står ikke på kull-lista på siden, og han er ikke oppført på hannhundlista. Dreverringen har også krav om 1.premie på jakt, det har han ikke. Nei, de ble parra for en måneds tid siden :) 

Ja, men det er krav innen klubben, ikke for registrering. Det er kun fire raser som har tak på antall avkom for reg. i NKK. Det er sikkert pluss og minus, og delte meninger. Men det gjør nok i hvertfall at hanhundeiere ikke sier ja til alt som kryper og går, og at tispeeiere legger to pinner i kors for å finne aktuelle hanner :)

http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/raser_med_registreringsrestriksjoner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, men det er krav innen klubben, ikke for registrering. Det er kun fire raser som har tak på antall avkom for reg. i NKK. Det er sikkert pluss og minus, og delte meninger. Men det gjør nok i hvertfall at hanhundeiere ikke sier ja til alt som kryper og går, og at tispeeiere legger to pinner i kors for å finne aktuelle hanner :)

http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/raser_med_registreringsrestriksjoner/

Ganske smart, og slik burde det vel vært på ganske mange flere raser! :) 

eneste problemet som jeg ser er når nkk ikke gjennomfører det. Det er ikke pga antall, men pga helsetesting. Rasen står på lista der, og krever enkelte tester for å få registrert kullet. Vel, jeg kjenner et kull som alikevel ble registrert..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått tildelt praksisplass (skolen ordner til alle). Sendte inn to ønsker på forhånd, men fikk dessverre ingen av dem. Havnet i Fyllingsdalen, så jeg klarer ikke komme meg ut der og være klar for å starte arbeidsdagen halv åtte. Tidligste jeg kan være der er ca 8.10, også skal man skifte og gjøre seg klar... Så om jeg ikke kan få ordnet med å begynne senere, og heller jobbe litt lengre, så må jeg finne meg en plass å bo i en mnd. Dvs betale to husleier (vi får refundert i etterkant da).

De som har fått praksisplass midt i byen vil ikke bytte heller. Venter på svar fra ei; hååper at hun kan tenke seg å bytte! Jeg stresser så. Også gruer jeg meg ekstremt til praksis. Aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg, hva jeg skal gjøre osv. Og jeg er jo helt elendig med folk, så dette sykehusgreiene er bare noe jeg må gjennom for å få utdanninga mi..De kommer sikkert til å tro jeg er helt dum som har valgt denne retningen når jeg ikke kan ta meg av folk, og vite hvordan jeg kommuniserer med folk. Skummelt alt sammen.

 

Jaja, skal prøve å ikke tenke for mye på det i påsken. Er hjemme i Flekkefjord, så skal heller kose meg med dyr og familie her. Og lese litt til eksamen såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laikamor skrev:

Endelig fått tildelt praksisplass (skolen ordner til alle). Sendte inn to ønsker på forhånd, men fikk dessverre ingen av dem. Havnet i Fyllingsdalen, så jeg klarer ikke komme meg ut der og være klar for å starte arbeidsdagen halv åtte. Tidligste jeg kan være der er ca 8.10, også skal man skifte og gjøre seg klar... Så om jeg ikke kan få ordnet med å begynne senere, og heller jobbe litt lengre, så må jeg finne meg en plass å bo i en mnd. Dvs betale to husleier (vi får refundert i etterkant da).

De som har fått praksisplass midt i byen vil ikke bytte heller. Venter på svar fra ei; hååper at hun kan tenke seg å bytte! Jeg stresser så. Også gruer jeg meg ekstremt til praksis. Aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg, hva jeg skal gjøre osv. Og jeg er jo helt elendig med folk, så dette sykehusgreiene er bare noe jeg må gjennom for å få utdanninga mi..De kommer sikkert til å tro jeg er helt dum som har valgt denne retningen når jeg ikke kan ta meg av folk, og vite hvordan jeg kommuniserer med folk. Skummelt alt sammen.

 

Jaja, skal prøve å ikke tenke for mye på det i påsken. Er hjemme i Flekkefjord, så skal heller kose meg med dyr og familie her. Og lese litt til eksamen såklart.

Uff så kjipt med praksisplass så langt unna! Du burde jo hatt deg en liten scooter du når du bor såpass usentralt i forhold til Bergen :). Håper du finner en grei løsning, evt kan du bo hos noen i den perioden?  

Edit: angående dette med folk så trenger man ikke være så himla "people person" og skravle hull i hodet på folk, det viktigste jeg har erfart er et solid håndtrykk (hvis du skal hilse på noen i jobbsituasjon) og øyekontakt når du blir snakket til. Hvis du klarer å huske de to tingene er du langt på vei :).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HeleneFS skrev:

Uff så kjipt med praksisplass så langt unna! Du burde jo hatt deg en liten scooter du når du bor såpass usentralt i forhold til Bergen :). Håper du finner en grei løsning, evt kan du bo hos noen i den perioden?  

Edit: angående dette med folk så trenger man ikke være så himla "people person" og skravle hull i hodet på folk, det viktigste jeg har erfart er et solid håndtrykk (hvis du skal hilse på noen i jobbsituasjon) og øyekontakt når du blir snakket til. Hvis du klarer å huske de to tingene er du langt på vei :).  

En scooter hadde vært greit ja. Hadde før, og savner den! 

Har blitt tilbudt å låne rommet til ei i klassen, siden hun skal bo hjemme ipraksisperioden. Så det ordner seg nok :) 

 

Jeg er nok litt den som ikke tør ta så mye initiativ, og tør ikke gjøre så mye før jeg blor fortalt hva jeg skal gjøre. Og bare det å håndtere pasienter er veldig skummelt. Men prøver å tenke at alle har vært nye en gang, og alle må jo lære det. Krever nok bare litt ekstra av meg, men jeg skal nok få det til! Går litt i bølgedaler egentlig: av og til er jeg ganske positiv til praksisopplegget, andre ganger bare gruer jeg meg :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Noen som kan si meg hva blodtyping er (staffordshire bullterrier)? DNA-bekreftelse på riktige foreldredyr? :) 

 

Apropo avlskrav. NSG jobber med å få DNA-resultat for CEA som krav, disse må være registrert i DogWeb. Jeg lurer på hvordan de tenker gjøre det med oss som allerede har resultater eller avkom etter testede foreldre som ikke får det innlagt i DW. DNA-registrering for CEA og TNS kom i DW kom i fjor for vår rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MarieR skrev:

Ingenting som var verdt å få med seg på TV, så da sitter jeg å ser på sprangridning på youtube. :)

Takket være sonen blir det pannekaker til middag i morgen :D

 

Oh da vet jeg hva vi skal ha til middag i morgen :ahappy: 

 

Hallo verden!

10376192_10156758394575171_8926389319596

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...venter jeg på marsvinfødsel. Hun stresser, har full åpning, FØDER bæsjen sin (og jeg blir like stressa hver gang :lol:) og sover aldri. Da må de jo bare komme snart :sleep: 

Fordelen med å sitte våken og ikke ha noe annet å gjøre enn å glane på marsvinet er at jeg får gjort masse :D Rydde, ordne i papirer, rydde enda mer, ta ansiktsmasker, fikse neglene, vaske klær :D 

Og det er så DEILIG å "måtte" gjøre sånt nå og ikke på dagtid i ukedagene mens alle andre jobber, for nå kan/orker jeg faktisk ikke i ukedagene! Tiltaket jeg går på er bare helt fantastisk, folkene er fantastiske, jeg får holde på med det jeg elsker, og miljøet og hele konseptet er bare helt fantastisk. Jeg er der "bare" 2 timer 2 dager i uka, men jeg gjør allikevel noe, jeg har en tilhørighet og noe å gå til, jeg får til noe og jeg har faktisk en grunn til å takke nei til ting fordi jeg faktisk ikke kan :D  At jeg ligger utslitt med smerter alle de andre dagene er en ting, men det er fortsatt så utrolig verdt det. Jeg drar uansett hvor sliten jeg er (okda, ikke når jeg må holde meg fast i veggen for å ikke svime av på morgenen) for jeg vet at jeg får så utrolig mye glede igjen for det. De ser også når jeg blir sliten og beordrer meg til å sette meg ned/dra hjem når jeg selv ikke helt vil se hvor sliten jeg er. Det er så deilig med noen som SER og ikke presser meg mer enn jeg bør. (Det er jeg nemlig flink nok til selv :lol:
Folk har faktisk helt rett når de sier at man trenger noe å gå til for det er rimelig ensformig å sitte mer eller mindre hjemme uten noe å gjøre og mestre. En vakker dag skal jeg bli frisk og jeg skal få meg jobb og jeg skal GLEDE meg til fri sånn som alle andre :D 
NAV har gjort noe veldig riktig med det tiltaket der, har ikke hørt ett eneste negativt ord fra noen som er der. 
Jupp, jeg er fornøyd :D 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JeanetteH skrev:

Förer du tørt? Du kan jo evt putte det på flaske eller kjøpe godbitball så hun bruker tid på det og kanskje blir mer "fornøyd" inni hode sitt. I alle fall en liten stund før hun finner ut av hvordan hun enkelt får det ut :P 

Evt servere frossent i kong e.l.  Tanken min her er rett og slett se om det hjelper at det tar lang tid å spise, om det gir henne "mer"

Nei, V&H. Hun er ikke noe flink med kong, så jeg føler det blir litt slemt :P Men hun kan jo få annet snop i kongen til å bry seg med når vi spiser.

20 timer siden, 2ne skrev:

Du, jeg lever som sagt med en kortisonhund selv, så jeg veit hvordan det er. Hun var i utgangspunktet glad i mat hun, men nå er hun jo helt idiot rundt mat. Og det hun tror er mat. Og noe som kanskje kunne ha vært mat. Eller noe som det var mat i i forrige uke, det er sikkert mat der i dag og.. Det er irriterende. Det er lov å synes det, selv om man veit at bikkja ikke kan noe for det. Hun er heldigvis ikke så fæl til å tigge, Nora, ikke noe mer enn de to andre i hvert fall *kremt* Men hun kommer spinnende om hun tror vi mister noe spisendes på gulvet, f.eks, og skulle noen prøve å gi henne noe, så er det nesten så hun sluker hele hånda i all sin iver. Hun går nesten ned i jakkelomma mi om hun tror jeg har noe godt der, og om hun driver med noe når vi er ute og jeg putter hånda i lomma, kommer hun spurtende for å få godbit - samme hva hun driver med. Det er tidvis ganske upraktisk. I forrige uke slo jeg matkoppen i hodet på henne fordi hun hoppa opp i det jeg skulle sette den ned, og hun traff selvsagt rett i matkoppen.. V&H utover halve kjøkkengulvet, det er stas.. Akkurat da var det jo greit at hun er som hun er, for hun rydda opp etter seg. 

Vel. Du er ikke alene i hvert fall. Hun frøkna her er irriterende hun og. Samme hvor ****** jeg veit at det der er sjøl, så er det slitsomt at hun er sånn. Samme hvor lite hun kan noe for det. Så da må man jo prøve å dempe det litt da, de irritasjonsmomentene :) 

Ja, må bare prøve å fokusere på det. Å minimere irritasjonsmomentene altså. Vi har tidsvis ikke brydd oss om at hun ikke er på plassen sin når vi spiser. Da sitter hun nemlig gjerne stille som ei mus for å ikke bli oppdaga :teehe: Vi slipper å kjefte, og hun maser ikke.   

20 timer siden, lijenta skrev:

Desverre for vår del så gikk det dårlig. Da hun knuste norgesglasset ble det i grunnen det siste før hun fikk slippe. Gemyttmessig så savner jeg henne enda litt over tre år siden hun fikk slippe

Men hun spiste ikke glass? Det tror jeg fort kunne skjedd her, hvis hun hadde glass- og godbiter i ei salig blanding. 

.... venter vi på at samboeren min skal våkne så han kan blåse egg. Jeg gidder ikke :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...