Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Februar


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Ganzie skrev:

Min rase er jo selvsagt alltid sånn Lassie, enten mini-Lassie eller Lassievalp. Og du kan tro jeg har fått kjeft for at jeg mishandler den stakkars valpen min:aww:
DSC_0073_zpsjjccymd6.jpg

DSC_0295_zpshi7m1int.jpg

For valper er jo bare små barn og skal ikke jobbe. 
Helt enig der altså, men det nytter ikke å forklare at "valpen" er tre år:lol:


Har også fått trusler om mattilsynet og dyrepoliti fordi hun trekker kjetting. Det er det visst bare sånne huskyer som kan gjøre, nemlig.


Og så kan jeg melde om at det er blitt veldig lite frustrerende hundemøter og "de må jo få hilse litt" etter at Ganzie fikk en slik:
DSC_0291_zps1c7uynfy.jpg
Nå er hun nemlig Cujo, the killerdog, og alle gir oss goood plass ved passering. Merkelige greier:aww:
(munnkurv fordi hun eter alt mulig, ikke fordi hun biter, bare så det er presistert)

Haha, du bor helt åpenbart en annen plass enn meg. For jeg får HELE tiden "er ikke hun skikkelig stor til å være sheltie?" eller spørsmål om hun er BLANDING. Prøver å ikke bli fornærmet, litt som da jeg gikk med de tre gamle colliene våre og hørte "åh, se, hun har én lassie og to andre hunder!".

1 time siden, Teserere skrev:

Vet ikke jeg, derfor den spørrende tonen. (de kan vel være i samme klubb selvom de ikke er same rase)

Jeg trodde ikke de var størrelsesvarianter av samme rase. Men det vet collie- og sheltiefolkene bedre enn meg :) 

De er ikke størrelsvarianter, de er to forskjellige raser. Sheltie har vel heller ikke likt eksteriør som collie heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det finnes en motsats også. Det flyttet inn en flyktningefamilie i etasjen under oss i høst, to voksne og tre gutter. En herlig gjeng. Vi ringte på døra og sa velkommen til huset og ble invitert inn p

Kroppsspråk sjekk holdning og blikk, snakker om å holde ett øye med "rivalen" ?

Endelig ei tispe!

Posted Images

23 minutter siden, Betty skrev:

Akkurat nå er jeg litt sånn her :jump:, for jeg skal nemlig på The Rocky Horror Picture show i Trondheim 26. februar. Fiiiiin bursdagsgave fra søskenbarnet mitt. Utkledning, synging, glitter og stas. :blissysmile:

Gaaah ! Beyond jealous! 

"Let's do the timewarp again! "

*elske TRHS så hardt og inderlig * 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
26 minutter siden, JeanetteH skrev:

Veldig skjeldent Collie/sheltie har med BC på sine utstillinger :) Det er vel egentlig inntil ganske nylig de bare gikk som valp eller kun på internasjonale utstillinger med noen få unntak. Grunnen til det er pga det kreves 2x godkjent gjeterhundprøver med over xx antall poeng for å overhode delta på utstillinger utenom de internasjonale.

BC forvaltes for øvrig av NSG :) 

Det oppklarer faktisk en del :) 

Når jeg har sjekket terminlista til  NKK har jeg bladd gjennom og sett hvilke raser som har vært med på deres, og flere ganger har jeg sett collie, sheltie, og bc. 

Kan ha forvekslet få godkjenninger med tillatelse kun for klubbens raser da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Det er vel ikke helt riktig? Jeg mener å ha lest at sheltie og collie er 2 forskjellige raser som ikke har noe med hverandre og gjøre :) 

Selvsagt er det to ulike raser NÅ, men det er jo størrelsesvarianter av en langnesa gjeterhund fra høylandet, som shiba er en mindre variant av akita, som staffen er mindre variant av en amstaff. Hvis collie og sheltie ikke har noe med hverandre å gjøre er det i så fall det merkeligste sammentreffet av naturlig utvalg jeg har vært borte i. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, JeanetteH skrev:

Veldig skjeldent Collie/sheltie har med BC på sine utstillinger :) Det er vel egentlig inntil ganske nylig de bare gikk som valp eller kun på internasjonale utstillinger med noen få unntak. 

Jepp, sjeldent typ aldri! Per dags dato er det også lite samarbeid mellom gjeterhundrasene, men det ser ut til at i 2017 blir det en utstilling sammen med andre utvalgte gjeterhundraser, men ikke BC :P 

43 minutter siden, *Kat84* skrev:

Har de det? 
Var helt sikker på at de var i samme klubb jeg. På utstillingene til Collie så er det åpent for Collie, Border Collie, og Sheltie for det meste. Akkurat som at Schäferklubben bare inkluderer kort -og langhåret Schäfer. Så da var jeg 100% sikker på at det var samme klubb :P

Er vel andre grunner for det da. :)

 

Vi har -aldri- med Border Collie på våre utstillinger. ALDRI :P Det må ha vært maaange tiår siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Jepp, sjeldent typ aldri! Per dags dato er det også lite samarbeid mellom gjeterhundrasene, men det ser ut til at i 2017 blir det en utstilling sammen med andre utvalgte gjeterhundraser, men ikke BC :P 

Vi har -aldri- med Border Collie på våre utstillinger. ALDRI :P Det må ha vært maaange tiår siden.

jeg følger ikke såååå godt med på deres utstillinger, så jeg turde ikke være så bastant :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

:lol: nei altså det ene alternative er jo egentlig en WK. Det andre alternative er sett på pga sitt slektskap til kull V. Så er jo da kull V tredje alternativet. Men jeg har liksom en liten sperre pga alder, men så var det så fine en sa til meg her: Om du parrer en 2,5-3 år gammel tispe med en 5 år gammel hannhund så er det ingen som tenker på det. Så hvorfor er det annerledes enn å bruke omvendt?

Forskjellen er vel heller at en hannhund på 2,5 år KAN i teorien har 5 kull på ett år, det kan ikke en tispe. Men om første kullet til hannhunden er da også spres over 6 år videre på 5 kull, så er liksom historien en annen.

Derfor lurer jeg på en av de to gutta her, sånn helt uten å ha spurt eierene vel å merke :P 

dsc_0046.jpg?w=604&h=403

11401248_10152865128761269_6603733388829

Begge er vel knapt 12 mnd på bildene, så gleder meg til å se hvordan de har utviklet seg over vinteren. Det er vel de to gutta jeg kjenner best utenom Skessa.

Herlige gutter begge to! Spent på hva du lander på :ahappy:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Kat84* skrev:

Oh lord... :teehe:
Håper dette var ment som en spøk? :P

 

Jeg må innrømme at jeg får rykninger av alle disse blanding-er-best-fanatikerne. Ikke at disse personene nødvendigvis er det, men tenkte på det nå... 

De påstår at blandinger er myye friskere, snillere, enklere, og smartere enn rasehunder. Og når det passer dem selv kan de slå i bordet med at alle rasehunder er blandinger egentlig. 
Så da lurer jeg på hvorfor rasehunder er så syke som de mener når de egentlig er blandinger, og blandinger er best? Blir denne magien som tar alt negativt fra blandinger utvannet etter hvert kanskje? 

 

4 timer siden, Ozzy skrev:

Med en gang du blander to raser så blir hunden frisk! Hvis du parrer en Jack med allergi med en mops med allergi vil ikke valpene være i stand til å få allergi. Det er ikke mulig, blandingshunder kan ikke få arvelige sykdommer, det er forbeholdt raser :)   Så i det øyeblikket en blandingsrase blir godkjent som renraset i Fci så slår man på en bryter også  er den syk, dum, proppfull av arvelige sykdommer og burde egentlig bare bli utryddet.  

 

Kom over en liten diskusjon ang blanding vs renraset på Facebook. Der var det også en som slengte ut: rasehunder "med defekter" og at blandingshunden er mer robust enn renrasede hunder. Etter noen kommentarer skrev personen "det som hundefolket ikke forstår er at en hund er en hund. (....) den enkelte hunda egenskaper er ofte tilegnet og ikke medfødt. Dvs at du kan omtrent benytte alle hunder til sine respektive jobber. Gjeteinstinktet ligger i alle hunder, det samme med vakt. Jakt egenskaper ligger i de fleste. Se på hunden som et individ, isteden for å lage nye raser med særtrekk." 

Så egentlig kan jeg vel kjøpe meg hvilken som helst rase å bruke på jakt? Vi trenger jo ikke nødvendigvis drever for å jakte som vi gjør, en hvilken som helst annen rase kan visst trenes opp på samme måten? :icon_confused:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

 

 

Kom over en liten diskusjon ang blanding vs renraset på Facebook. Der var det også en som slengte ut: rasehunder "med defekter" og at blandingshunden er mer robust enn renrasede hunder. Etter noen kommentarer skrev personen "det som hundefolket ikke forstår er at en hund er en hund. (....) den enkelte hunda egenskaper er ofte tilegnet og ikke medfødt. Dvs at du kan omtrent benytte alle hunder til sine respektive jobber. Gjeteinstinktet ligger i alle hunder, det samme med vakt. Jakt egenskaper ligger i de fleste. Se på hunden som et individ, isteden for å lage nye raser med særtrekk." 

Så egentlig kan jeg vel kjøpe meg hvilken som helst rase å bruke på jakt? Vi trenger jo ikke nødvendigvis drever for å jakte som vi gjør, en hvilken som helst annen rase kan visst trenes opp på samme måten? :icon_confused:

 

Jeg stemmer for chihuahua på elgjakt! :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Annik skrev:

Jeg stemmer for chihuahua på elgjakt! :P 

Vet om en chihuahua som ble skutt av en bonde pga jakt. Det var skare og den hadde løpt oppå skaren og tatt akillesen til et rådyr, når bonden kom lå den å spiste på det levende rådyret. Den ble så aggressiv at bonden ikke fikk den vekk fra dyret, så han skjøt den etter å ha skutt rådyret... Sær greie da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Vet om en chihuahua som ble skutt av en bonde pga jakt. Det var skare og den hadde løpt oppå skaren og tatt akillesen til et rådyr, når bonden kom lå den å spiste på det levende rådyret. Den ble så aggressiv at bonden ikke fikk den vekk fra dyret, så han skjøt den etter å ha skutt rådyret... Sær greie da...

Jeg klarer ikke å se det for meg engang :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HeleneFS skrev:

Gratulerer!! Da har jeg nok sett bilde av deg allerede, hehehehehe!!! Jeg var leder i lokkallaget på min Høgskole, så har deltatt masse på internasjonale konferanser i regi av NITO Studentene, jeg anbefaler det veldig varmt dersom du ønsker å treffe masse kjekke ingeniørstudenter over hele Norge :D:D . Det er så gøy å være med i NITO Studentene!!!

Haha, så kos! Jeg skal på lokallagskonferanse på Gran siste helga i februar! Det blir kos! :) Btw, jeg farga håret igjen dagen etter det bildet ble tatt, for det begynte å bli så veeeeldig grønt. Nå er det turkis/blått! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
9 minutter siden, Monikawt skrev:

 

 

Kom over en liten diskusjon ang blanding vs renraset på Facebook. Der var det også en som slengte ut: rasehunder "med defekter" og at blandingshunden er mer robust enn renrasede hunder. Etter noen kommentarer skrev personen "det som hundefolket ikke forstår er at en hund er en hund. (....) den enkelte hunda egenskaper er ofte tilegnet og ikke medfødt. Dvs at du kan omtrent benytte alle hunder til sine respektive jobber. Gjeteinstinktet ligger i alle hunder, det samme med vakt. Jakt egenskaper ligger i de fleste. Se på hunden som et individ, isteden for å lage nye raser med særtrekk." 

Så egentlig kan jeg vel kjøpe meg hvilken som helst rase å bruke på jakt? Vi trenger jo ikke nødvendigvis drever for å jakte som vi gjør, en hvilken som helst annen rase kan visst trenes opp på samme måten? :icon_confused:

 

Flott, da skaffer du deg Chihuahua til jakt, så kan folk ha Hovawart som kosehund, og jeg skaffer meg Mops for lydighet! Dette blir bra! :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Monikawt skrev:

 

 

Kom over en liten diskusjon ang blanding vs renraset på Facebook. Der var det også en som slengte ut: rasehunder "med defekter" og at blandingshunden er mer robust enn renrasede hunder. Etter noen kommentarer skrev personen "det som hundefolket ikke forstår er at en hund er en hund. (....) den enkelte hunda egenskaper er ofte tilegnet og ikke medfødt. Dvs at du kan omtrent benytte alle hunder til sine respektive jobber. Gjeteinstinktet ligger i alle hunder, det samme med vakt. Jakt egenskaper ligger i de fleste. Se på hunden som et individ, isteden for å lage nye raser med særtrekk." 

Så egentlig kan jeg vel kjøpe meg hvilken som helst rase å bruke på jakt? Vi trenger jo ikke nødvendigvis drever for å jakte som vi gjør, en hvilken som helst annen rase kan visst trenes opp på samme måten? :icon_confused:

 

Ja, Damir passer utmerket på grevlingjakt. Han får ikke plass i hiene men shit au :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmaskinen snart ferdig, vaskemaskinen holder på og jeg har fått tatt en 10min børsterunde med Lady som nå holder god avstand fra meg :aww: Like greit når det løsner i slike mengder at et drag med karden gjorde at den var full av pels helt fra bunnen og utenpå 'tennene'. Det løsner jo bare ved å puste på, nesten :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Perfect Image skrev:

Men ja, Sheltie og Collie har IKKE samme størrelsevariant, oss rasegeeker ser det godt men jeg forstår hvermansen tenker "Lassie" "MiniLassie" "BabyLassie" :lol:

 

Tja, jeg har møtt en veldig stor sheltie og var helt ærlig i tvil der om det var en giga sheltie eller en liten collietispe faktisk. Men generelt er det jo stor str.forskjell, ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Tja, jeg har møtt en veldig stor sheltie og var helt ærlig i tvil der om det var en giga sheltie eller en liten collietispe faktisk. Men generelt er det jo stor str.forskjell, ja :) 

Jeg har ingen problemer med å se forskjellen, fordi eksteriøret og detaljer er mer ulikt enn andre ser. 

Ups jeg ser jeg skrev feil, jeg mente det er ikke samme rase bare forskjellig størelsesvarianter!  På sheltie har du alt fra 3kg til 18 kg :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Annik skrev:

Jeg stemmer for chihuahua på elgjakt! :P 

 

13 minutter siden, *Kat84* skrev:

Flott, da skaffer du deg Chihuahua til jakt, så kan folk ha Hovawart som kosehund, og jeg skaffer meg Mops for lydighet! Dette blir bra! :teehe:

Jeg vil ikke ha chi jeg... :P Men jeg synes han forventer mye av hundene når vi ikke kan forvente å få samme jaktopplevelsen med en beagle en gang, som faktisk er "samme jakttype" :teehe: 

setteren er jo en jakthund, men jeg kan nok ikke forvente at jeg tar den med meg i skogen, setter meg ned og den vil skjønne at den skal jakte som en drever. Hvorfor skal den begynne å løpe etter vilt og bjeffe? Kan vel ikke forvente det av en nuffe heller akkurat :P 

 

12 minutter siden, Ozzy skrev:

Ja, Damir passer utmerket på grevlingjakt. Han får ikke plass i hiene men shit au :D 

Hva?! Har du ikke klart å tilpasse bikkja di? :o  :lol: 

 

Jeg måtte jo såklart slenge ut en kommentar. "Så du mener jeg ikke trenger dreveren min til å jakte med? Jeg kan kjøpe meg en leonberger eller en mops, sette meg ned i skogen og den vil gjøre samme jobben? Fiffig." 

Fikk aldri noe svar :( 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Jeg har ingen problemer med å se forskjellen, fordi eksteriøret og detaljer er mer ulikt enn andre ser. 

Ups jeg ser jeg skrev feil, jeg mente det er ikke samme rase bare forskjellig størelsesvarianter!  På sheltie har du alt fra 3kg til 18 kg :lol: 

Anser meg ikke som raseboob overhodet, men så veldig peiling har jeg vel ikke på rasene heller, så ble litt forvirra av str, da jeg kun har sett shelties jeg vil betegne som små hunder før og siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Monikawt skrev:

 Jeg kan kjøpe meg en leonberger eller en mops, sette meg ned i skogen og den vil gjøre samme jobben? Fiffig." 

Fikk aldri noe svar :( 

Aaaaahahaha! Bilder i hodet! :lol:

Samme type som sier "stor hund i liten kropp" og mener det bokstavelig. 

"Pommen min kan prestere i alt det samme som Schäferen din så!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Aaaaahahaha! Bilder i hodet! :lol:

Samme type som sier "stor hund i liten kropp" og mener det bokstavelig. 

"Pommen min kan prestere i alt det samme som Schäferen din så!" :P

Hehe :) hund er hund når det gjelder mye, men ikke alt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...