Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Februar


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det finnes en motsats også. Det flyttet inn en flyktningefamilie i etasjen under oss i høst, to voksne og tre gutter. En herlig gjeng. Vi ringte på døra og sa velkommen til huset og ble invitert inn p

Kroppsspråk sjekk holdning og blikk, snakker om å holde ett øye med "rivalen" ?

Endelig ei tispe!

Posted Images

Guest *Kat84*
1 time siden, Ozzy skrev:

Med en gang du blander to raser så blir hunden frisk! Hvis du parrer en Jack med allergi med en mops med allergi vil ikke valpene være i stand til å få allergi. Det er ikke mulig, blandingshunder kan ikke få arvelige sykdommer, det er forbeholdt raser :)   Så i det øyeblikket en blandingsrase blir godkjent som renraset i Fci så slår man på en bryter også  er den syk, dum, proppfull av arvelige sykdommer og burde egentlig bare bli utryddet.  

Ja akkurat sånn er det! FCI har en sånn magisk knapp de trykker på som opphever blokkeringer som forhindrer dårlige gener i å slå ut :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase er jo selvsagt alltid sånn Lassie, enten mini-Lassie eller Lassievalp. Og du kan tro jeg har fått kjeft for at jeg mishandler den stakkars valpen min:aww:
DSC_0073_zpsjjccymd6.jpg

DSC_0295_zpshi7m1int.jpg

For valper er jo bare små barn og skal ikke jobbe. 
Helt enig der altså, men det nytter ikke å forklare at "valpen" er tre år:lol:


Har også fått trusler om mattilsynet og dyrepoliti fordi hun trekker kjetting. Det er det visst bare sånne huskyer som kan gjøre, nemlig.


Og så kan jeg melde om at det er blitt veldig lite frustrerende hundemøter og "de må jo få hilse litt" etter at Ganzie fikk en slik:
DSC_0291_zps1c7uynfy.jpg
Nå er hun nemlig Cujo, the killerdog, og alle gir oss goood plass ved passering. Merkelige greier:aww:
(munnkurv fordi hun eter alt mulig, ikke fordi hun biter, bare så det er presistert)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så fint det var i skogen i dag! :D Fikk god trim også, tungt å gå i dypsnøen. Den stakkars springergutten, Salto, hadde til slutt så mye snøklumper i pelsen at vi måtte snu - spanielpels er fryktelig upraktisk i slike snøforhold! :P Han er en veldig trivelig gutt da, og det var veldig trivelig å ha med seg hund på tur igjen selv om det ikke er det samme som å gå med egen hund. Hund er ikke hund...

Nå har jeg spist middag og lurer på om jeg skal forsøke meg på en bolledeig i løpet av kvelden. Får aldri til luftige boller, men den som gir seg er en dritt har jeg hørt. Også er det vel en aldri så liten sjans for at de knallharde bollene mine har en sammenheng med at jeg aldri lar deigen heve :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mokken skrev:

Jeg liker godt alternativ tre. :ahappy:

(Meget mulig de andre og men de kjenner jeg ikke til).

:lol: nei altså det ene alternative er jo egentlig en WK. Det andre alternative er sett på pga sitt slektskap til kull V. Så er jo da kull V tredje alternativet. Men jeg har liksom en liten sperre pga alder, men så var det så fine en sa til meg her: Om du parrer en 2,5-3 år gammel tispe med en 5 år gammel hannhund så er det ingen som tenker på det. Så hvorfor er det annerledes enn å bruke omvendt?

Forskjellen er vel heller at en hannhund på 2,5 år KAN i teorien har 5 kull på ett år, det kan ikke en tispe. Men om første kullet til hannhunden er da også spres over 6 år videre på 5 kull, så er liksom historien en annen.

Derfor lurer jeg på en av de to gutta her, sånn helt uten å ha spurt eierene vel å merke :P 

dsc_0046.jpg?w=604&h=403

11401248_10152865128761269_6603733388829

Begge er vel knapt 12 mnd på bildene, så gleder meg til å se hvordan de har utviklet seg over vinteren. Det er vel de to gutta jeg kjenner best utenom Skessa.

3 timer siden, Turb skrev:

Pigg blir tatt for å være schäfer ganske ofte - oftest av de som enten har schäfer selv eller har hatt, av en eller annen grunn... Alle kan jo se at dette er en schäfer :P 

 

12182747_10156152005500392_669395250017072031_o.jpg

Jeg må helt ærlig si at jeg syns ikke det er så rart at de tar feil av tan farget kelpie og tan farget Shäferhund jeg :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Polfarer skrev:

 

Unkas ble tatt for å være CAO når en kompis la ut bilder av Unkas og Haytan på Facebook.

Jeg ser likheten mellom rasene men det burde ringe noen bjeller når han er svart og hvit og har ører emoji14.png

Bør det?

248-sredneasiatskaja-ovtjarka.jpg?w=460&

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Noen må ha blitt lurt :aww:

Fordi det ikke finnes feilfarga risenschnauzere? :lol: Så lenge det ikke er meg som blir lurt, gir jeg egentlig ****, kjenner jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig spurt om Twiggy er en boxervalp :P 

12654385_10156526462320437_1808421998961

 

8 timer siden, Krutsi skrev:

Noen som vet hvorfor det ikke har kommet ut noen nye episoder av greys på sumo? Det har jo stoppet helt opp i flere uker nå :( 

 

Neste fredag blir ep.9 sluppet i junaiten :D

 

6 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Men det er jo ikke så rart, de er jo størrelsesvarianter med øvrig likt eksteriør. :) Jeg pleier feks å si at shibaer er mini-akitaer dersom folk ikke har hørt om rasen før, og det pleier å hjelpe på forståelsen. :P

Det er vel ikke helt riktig? Jeg mener å ha lest at sheltie og collie er 2 forskjellige raser som ikke har noe med hverandre og gjøre :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Teserere skrev:

Det er vel ikke helt riktig? Jeg mener å ha lest at sheltie og collie er 2 forskjellige raser som ikke har noe med hverandre og gjøre :) 

Virkelig? Er ikke Sheltie med i samme klubb som Collie da? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JeanetteH skrev:

:lol: nei altså det ene alternative er jo egentlig en WK. Det andre alternative er sett på pga sitt slektskap til kull V. Så er jo da kull V tredje alternativet. Men jeg har liksom en liten sperre pga alder, men så var det så fine en sa til meg her: Om du parrer en 2,5-3 år gammel tispe med en 5 år gammel hannhund så er det ingen som tenker på det. Så hvorfor er det annerledes enn å bruke omvendt?

Forskjellen er vel heller at en hannhund på 2,5 år KAN i teorien har 5 kull på ett år, det kan ikke en tispe. Men om første kullet til hannhunden er da også spres over 6 år videre på 5 kull, så er liksom historien en annen.

Derfor lurer jeg på en av de to gutta her, sånn helt uten å ha spurt eierene vel å merke :P 

dsc_0046.jpg?w=604&h=403

11401248_10152865128761269_6603733388829

Begge er vel knapt 12 mnd på bildene, så gleder meg til å se hvordan de har utviklet seg over vinteren. Det er vel de to gutta jeg kjenner best utenom Skessa.

Jeg må helt ærlig si at jeg syns ikke det er så rart at de tar feil av tan farget kelpie og tan farget Shäferhund jeg :P 

 

Nei av alle raser så skjønner jeg også at tanfargede kan se ut som schäfer, vet en del black and tan som har fått høre dobermann, noe som er rarere :P men kelpien er jo så lite kjent at man går til de rasene man kjenner. Det rare var med Turbo for der kom folk ikke opp med noe forslag de bare: Retriever sant? Men hæ? 

Fine gutter de der to, blir spennende å se hvordan de utvikler seg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Virkelig? Er ikke Sheltie med i samme klubb som Collie da? :blink:

Vet ikke jeg, derfor den spørrende tonen. (de kan vel være i samme klubb selvom de ikke er same rase)

Jeg trodde ikke de var størrelsesvarianter av samme rase. Men det vet collie- og sheltiefolkene bedre enn meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MarieR skrev:

Sant det :P

Nei, tur uten hund er ekstremt stusselig! Så jeg gleder meg veldig til en skikkelig tur i skogen med firbent turfølge :D

Nå syns jeg det er på tide at du får napp på jobbfronten! Det er slitsomt å gå sånn å ikke vite, og å aldri få en av de hundretalls stillingene som blir søkt på...

Jeg er ikke uenig. *sukk* Jobbmarkedet her er ikke noe greit for tiden altså ...

31 minutter siden, MarieR skrev:

Herlighet så fint det var i skogen i dag! :D Fikk god trim også, tungt å gå i dypsnøen. Den stakkars springergutten, Salto, hadde til slutt så mye snøklumper i pelsen at vi måtte snu - spanielpels er fryktelig upraktisk i slike snøforhold! :P Han er en veldig trivelig gutt da, og det var veldig trivelig å ha med seg hund på tur igjen selv om det ikke er det samme som å gå med egen hund. Hund er ikke hund...

Nå har jeg spist middag og lurer på om jeg skal forsøke meg på en bolledeig i løpet av kvelden. Får aldri til luftige boller, men den som gir seg er en dritt har jeg hørt. Også er det vel en aldri så liten sjans for at de knallharde bollene mine har en sammenheng med at jeg aldri lar deigen heve :innocent:

Ååh, Salto du lånte med deg, han er trivelig gutt ja. :ahappy: 

La de heve seg lenge, og ikke bruk for mye mel i deigen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Betty skrev:

Jeg er ikke uenig. *sukk* Jobbmarkedet her er ikke noe greit for tiden altså ...

Ååh, Salto du lånte med deg, han er trivelig gutt ja. :ahappy: 

La de heve seg lenge, og ikke bruk for mye mel i deigen. :) 

Og ikke stek for lenge, bare til de er lysebrune oppå.

Jeg kom hjem til en Symra som har fått løpetid jeg. Merket det på at hun hadde slikket og slikket på en flekk på en pute. Viktig å fjerne flekker fra tekstil, selv om det er vanskelig. Søte flinke lille snupsa mi. 

Snart varme opp salt lammekjøtt og kålstappe fra i går. Det er middagen sin det tenker jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Polfarer skrev:  

Unkas ble tatt for å være CAO når en kompis la ut bilder av Unkas og Haytan på Facebook.

Jeg ser likheten mellom rasene men det burde ringe noen bjeller når han er svart og hvit og har ører [emoji14]

Bør det?

248-sredneasiatskaja-ovtjarka.jpg?w=460&ch=-1&up=True

 

Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men i følge min kompis og x'en hans som har grei oversikt er langhåret, hvit med svart, full hale og ører ekstremt sjeldent å se, ihvertfall her i Polen. At det finnes tviler jeg ikke på :)

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Krutsi skrev:

De har to forskjellige raseklubber.. 

Har de det? 
Var helt sikker på at de var i samme klubb jeg. På utstillingene til Collie så er det åpent for Collie, Border Collie, og Sheltie for det meste. Akkurat som at Schäferklubben bare inkluderer kort -og langhåret Schäfer. Så da var jeg 100% sikker på at det var samme klubb :P

Er vel andre grunner for det da. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Kat84* skrev:

Har de det? 
Var helt sikker på at de var i samme klubb jeg. På utstillingene til Collie så er det åpent for Collie, Border Collie, og Sheltie for det meste. Akkurat som at Schäferklubben bare inkluderer kort -og langhåret Schäfer. Så da var jeg 100% sikker på at det var samme klubb :P

Er vel andre grunner for det da. :)

 

Veldig skjeldent Collie/sheltie har med BC på sine utstillinger :) Det er vel egentlig inntil ganske nylig de bare gikk som valp eller kun på internasjonale utstillinger med noen få unntak. Grunnen til det er pga det kreves 2x godkjent gjeterhundprøver med over xx antall poeng for å overhode delta på utstillinger utenom de internasjonale.

BC forvaltes for øvrig av NSG :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Polfarer skrev:

Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men i følge min kompis og x'en hans som har grei oversikt er langhåret, hvit med svart, full hale og ører ekstremt sjeldent å se, ihvertfall her i Polen. At det finnes tviler jeg ikke på :)

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Langhåret er de ikke, og de pleier å kuperes, det stemmer. Heldigvis blir det forbudt i flere og flere land, og man ser oftere og oftere at de har både ører og hale. Men at det "burde ringe noen bjeller når han er svart og hvit og har ører", som var det du skrev, det stemmer ikke. Svart og hvit er en vanlig farge. :) Det er vel heller pelslengde og hodeform som er dead giveaway på at hunden din ikke er en CAO.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Virkelig? Er ikke Sheltie med i samme klubb som Collie da? :blink:

Niks, sheltie og collie er to forskjellige raser, med hver sin klubb, (norsk shetland sheepdog klubb og norsk collie klubb) og hver sin rasestandard. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...