Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

@Elisabeth00 Nei, jeg kan innrømme at jeg ikke forstår hvor lite det faktisk er. Men jeg regner med jeg hadde merket det etterhvert og stoppet når jeg følte at nok var nok. Som sagt, jeg syns de 0,2 % jeg gikk ned nå var noe jeg merket forskjell av, så jeg hadde neppe gått helt ned til 14 %. Akkurat hvor jeg ville stoppet, det vet jeg ikke. Det hadde jeg vel sett og følt an. 

Jeg er klar over at man mister muskelmasse og. I og med at jeg var syk og dermed ikke fikk trent er jeg ganske sikker på at en del av det jeg gikk ned var muskler. 

Men det denne inbody testen også viste var muskelmasse. Muskelmassen i beina mine hadde gått opp, men muskelmassen i armene var gått ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

@MegaMarie Ja, du hadde antagelig merket det lenge før du nærmet deg 14. Bare husk at det er ganske lett å bli "blind" på sin egen kropp også, gjelder uansett hvor på skalaen man ligger. :) Ligger man helt på minimum er det lite som skal til før det bikker over i det som er skadelig (selvsagt tilsvarende om man ligger nært fedme). Det er gjerne sånn spiseforstyrrelser slår ut på en del også, spesielt hos dem som er perfeksjonistisk anlagt. Det er slike ting som er greit å ha i bakhodet, selv om man i utgangspunktet har et sunt forhold til kroppen sin. Jeg merker selv hvor kroppsblind en blir etter en stund som undervektig. Når jeg ser meg i speilet nå tenker jeg at jeg nå må være tilbake til min normalvekt, men neida, enda et godt stykke igjen før jeg er tilbake, og det til tross for at jeg overhodet ikke har noe ønske om å være tynn/undervektig. Så blind kan man bli, uavhengig av motivasjon og selvbilde (jeg har alltid vært fornøyd med kroppen min, med unntak av som undervektig) :lol::P 

Om du har mistet nesten 3 kg vekt så er det jo tatt av noe, enten det er fett eller muskler. Det er feilmarginer på alle slike måleapparater, så når det er så små marginer er det ikke godt å si hvor mye du har mistet av hver. Det at du føler deg bra er det viktigste tross alt. :)

Jeg mener ikke å virke som jeg syns det er krise å ønske å redusere fettprosenten litt altså, for det gjør jeg ikke. Men slik jeg ser det krever det litt mer kunnskap å redusere en allerede lav fettprosent på en trygg måte enn det gjør å redusere en høy fettprosent. Muskler vil man miste uansett når man går ned i vekt, og desto mer når fettprosenten er lav, men disse kan tross alt trenes greit tilbake igjen uten at fettprosenten øker. På meg kom musklene tilbake raskere enn fettet, og resultatet er at jeg føler meg lett som en fjær. Så noen fordeler med å ha lav fettprosent er det altså :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en times skitur i går med pulk. Merker pulken bak, så god trening.
Gått ned 1 kilo på en uke så nå er jeg igang igjen. Tenkt å prøve meg på en joggetur i dag. Håper snøen blir liggende og det blir kjørt opp spor her, for da kan jeg snørekjøre med gutta. Moro å gå på ski, savner det.

Kan kjør et stykke og gå i noen løyper men ikke så populært med hund. Så har holdt meg unna de.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topptur, beste treningen :D 

Det er utrolig deilig å kjenne at det blir lettere å gå. Problemet er jo at jeg har gikt, spesielt i ene hofta og noen dager er det nesten umulig. Men de fleste dagene er gode. Slik som i går :)

12821470_10156672782345311_3431854251992

 

Har bare en kg igjen til målet, ganske fornøyd med det! 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaja skrev:

Topptur, beste treningen :D 

Det er utrolig deilig å kjenne at det blir lettere å gå. Problemet er jo at jeg har gikt, spesielt i ene hofta og noen dager er det nesten umulig. Men de fleste dagene er gode. Slik som i går :)

Du er helt rå, tenk for et grunnlag du legger for alderdommen når du klarer å være så aktiv nå, sjøl med gikt! *Pow pow*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

Du er helt rå, tenk for et grunnlag du legger for alderdommen når du klarer å være så aktiv nå, sjøl med gikt! *Pow pow*

Haha takk :)
Jeg har vurdert kortison, og vurderer det med jevne mellomrom. Det er forbanna surt og komme halveis opp fjellet, for å måtte snu fordi det er så vondt at jeg ikke klarer å gå mer. Det SYNS jo ikke utenpå, og folk tror jo ikke at man kan ha gikt i så ung alder. De tror bare jeg er lat, og det er ganske irriterende. 
Men jeg har jo trent mye det siste året, og det går bedre nå enn før, så det hjelper jo på alle måter. Selvom jeg i perioder med mye væromslag ikke kan jogge, og føler meg 90 år. Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i ******* kan jeg fortsette å gå opp når jeg ikke spiser noe slags snop eller spiser mer enn før og er mer aktiv? Og nei, det er dessverre ikke muskler. Magen henger og klærne er trangere, og jeg skjønner ingenting. Tror jeg må føre matdagbok eller noe, loggføre hvert eneste forbanna rundstykke (som forøvrig er grove og hjemmebakte uten sukker). For et eller annet sted må det jo snike seg inn en haug med ekstra kalorier :thumbsdown: Æsj, ekle kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pixie skrev:

Hvordan i ******* kan jeg fortsette å gå opp når jeg ikke spiser noe slags snop eller spiser mer enn før og er mer aktiv? Og nei, det er dessverre ikke muskler. Magen henger og klærne er trangere, og jeg skjønner ingenting. Tror jeg må føre matdagbok eller noe, loggføre hvert eneste forbanna rundstykke (som forøvrig er grove og hjemmebakte uten sukker). For et eller annet sted må det jo snike seg inn en haug med ekstra kalorier :thumbsdown: Æsj, ekle kroppen. 

Fører du logg over inntak/aktivitet og du fortsatt går opp, så gå til lege. Vektøkning kan være et symptom på ting som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaja skrev:

Topptur, beste treningen :D 

Det er utrolig deilig å kjenne at det blir lettere å gå. Problemet er jo at jeg har gikt, spesielt i ene hofta og noen dager er det nesten umulig. Men de fleste dagene er gode. Slik som i går :)

12821470_10156672782345311_3431854251992

 

Har bare en kg igjen til målet, ganske fornøyd med det! 

Kan ikke du ta med meg da??? Jeg har kjøpt feller i høst, men ingen å gååååå meeeeeeed!!! :bye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

Hvordan i ******* kan jeg fortsette å gå opp når jeg ikke spiser noe slags snop eller spiser mer enn før og er mer aktiv? Og nei, det er dessverre ikke muskler. Magen henger og klærne er trangere, og jeg skjønner ingenting. Tror jeg må føre matdagbok eller noe, loggføre hvert eneste forbanna rundstykke (som forøvrig er grove og hjemmebakte uten sukker). For et eller annet sted må det jo snike seg inn en haug med ekstra kalorier :thumbsdown: Æsj, ekle kroppen. 

Husk at det hjelper lite å spise supersunt dersom du eter store mengder av det :). Selv grove rundstykker uten sukker er jo veldig kaloririkt om du spiser mange av dem liksom. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg mange glemmer, at man kan overspise sunn mat også :)

Jeg er faktisk fornøyd med kroppen min akkurat nå, selv om jeg ikke er helt der jeg vil være kg og cm messig. Det eneste som irriterer meg fortsatt er muffinsmagen, men jeg veit at det kommer av kostholdet. Og jeg klarer desverre ikke å holde meg helt unna sukker og hvitt mel :P Men jeg tror jeg begynner å få beinhinnebetennelse i legga :( Heldigvis merker jeg ikke så mye til det når jeg går på ski, men jeg fikk litt vondt når jeg gikk på beina i 14.5 km idag. Også får jeg alltid en strekk i rumpa når jeg driver med gående utfall, så det kan jeg ikke gjøre hvis jeg skal på jobb eller noe for da klarer jeg nesten ikke å gå :teehe:

Min fysiske form er ihvertfall ganske god nå synes jeg selv, og det er digg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Jeg er også klar over at det er lett for å bli blind på egen kropp. Men jeg har heldigvis venner som kan mye innen feltet, i tillegg til ærlige venner som jeg har advart på forhånd at må gi meg beskjed om de syns jeg er blitt hysterisk. Jeg var også klar over at man kunne bli veldig opphengt i tallene når man telte kalorier. Jeg tenker at ettersom jeg har dette i bakhodet og er klar over det, så tror jeg sannsynligheten for at noe slikt skjer er mindre. Og som sagt, så vil nok folk rundt meg også tørre å gi beskjed :) Men takk for at du passer på også! :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til kurs el som går ut på å endre kosthold? Eventuelt en form for diett? 
Jeg trenger i hovedsak inspirasjon til lette/raske, men sunne måltid. Både frokost, middag, kvelds og mellommåltid. Vi er litt "fast" i et spor når det kommer til mat, blir mye pasta, toro og andre halvferdige løsninger og takeaway/forssenpizza om begge har lite energi til overs en dag. Vurderer om kanskje frislivssentralen i min kommune kan være aktuell, men da må man ha henvisning ser det ut til. BMIen min er dog akkurat høy nok til at jeg er innenfor "kravet" i tillegg til diabetes og div hjerte/kar sykdommer i familien så da burde jeg ha mulighet til å få en henvisning. https://www.sandnes.kommune.no/frisklivssentral Noen som har prøvd tilbudet til deres hjemkommune? 

Jeg har ikke råd til noe som koster skjorta, og det er en fordel om det er noe man fysisk må gå på, da er sjangsene større for at jeg fullfører. Får jeg noe greier på mail en gang i uka eller noe så kommer det til å forsvinne som spammail etterhvert, sånt klarer jeg ikke å følge aktivt opp. 

Hovedproblemet mitt er jo sukker da, ingen tvil om det. Og småspising/munching. Medisinene mine er ikke akkurat hjelpsomme på den sistenevnte fronten akkurat. Så lenge jeg er i aktivitet og ikke har tilgang på noe er det dog ikke noe problem. Så mange timer i stallen er bare positivt, selvom det blir litt kaldt. :P Tips til enkle ting å erstatte snopet med? Nøtter er gjerne et alternativ, men jeg er ikke særlig glad i det, ikke at jeg ikke liker det, men jeg velger det fort bort over noe bedre. grønnsaker og frukt er jeg glad i. Gulrøtter er nok det mest aktuelle, men jeg glemmer litt av at jeg har det i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Rocket skrev:

Noen som har tips til kurs el som går ut på å endre kosthold? Eventuelt en form for diett? 
Jeg trenger i hovedsak inspirasjon til lette/raske, men sunne måltid. Både frokost, middag, kvelds og mellommåltid. Vi er litt "fast" i et spor når det kommer til mat, blir mye pasta, toro og andre halvferdige løsninger og takeaway/forssenpizza om begge har lite energi til overs en dag. Vurderer om kanskje frislivssentralen i min kommune kan være aktuell, men da må man ha henvisning ser det ut til. BMIen min er dog akkurat høy nok til at jeg er innenfor "kravet" i tillegg til diabetes og div hjerte/kar sykdommer i familien så da burde jeg ha mulighet til å få en henvisning. https://www.sandnes.kommune.no/frisklivssentral Noen som har prøvd tilbudet til deres hjemkommune? 

Jeg har ikke råd til noe som koster skjorta, og det er en fordel om det er noe man fysisk må gå på, da er sjangsene større for at jeg fullfører. Får jeg noe greier på mail en gang i uka eller noe så kommer det til å forsvinne som spammail etterhvert, sånt klarer jeg ikke å følge aktivt opp. 

Hovedproblemet mitt er jo sukker da, ingen tvil om det. Og småspising/munching. Medisinene mine er ikke akkurat hjelpsomme på den sistenevnte fronten akkurat. Så lenge jeg er i aktivitet og ikke har tilgang på noe er det dog ikke noe problem. Så mange timer i stallen er bare positivt, selvom det blir litt kaldt. :P Tips til enkle ting å erstatte snopet med? Nøtter er gjerne et alternativ, men jeg er ikke særlig glad i det, ikke at jeg ikke liker det, men jeg velger det fort bort over noe bedre. grønnsaker og frukt er jeg glad i. Gulrøtter er nok det mest aktuelle, men jeg glemmer litt av at jeg har det i kjøleskapet. 

Altså... Jeg ville tatt meg råd til å gå på et Grete Roede-kurs. Du lærer innmari mye, og det er veldig bra hvis du er motivert og åpen for å gjøre forandringer. Den læringen du får er verdt hver krone hvis du ikke kan så mye om kosthold og inntak fra før. :) Du lærer f.eks. at nøtter er sunt, men at det har masse kalorier. Samme med avocado og laks, for å nevne noe. Hvor mye skal på tallerkenen av ulike matvarer osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rocket du kan ta kontakt med dem selv også :) . 
https://www.sandnes.kommune.no/Fillager/Internett/resultatenheter/fysioergoterapi/Friskliv/Frisklivssentralen_brosjyre.pdf

Jeg har ikke erfaring som deltaker, men jeg hadde intervju på en FLS forrige uke i forbindelse med bacheloren og fikk et positivt inntrykk. Ut ifra det, og det jeg har lært på studiet, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt! De har ikke kurs hver uke, men setter opp litt ved behov tror jeg. Aktivitetsgruppene er hele tiden :) . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Maria skrev:

Altså... Jeg ville tatt meg råd til å gå på et Grete Roede-kurs. Du lærer innmari mye, og det er veldig bra hvis du er motivert og åpen for å gjøre forandringer. Den læringen du får er verdt hver krone hvis du ikke kan så mye om kosthold og inntak fra før. :) Du lærer f.eks. at nøtter er sunt, men at det har masse kalorier. Samme med avocado og laks, for å nevne noe. Hvor mye skal på tallerkenen av ulike matvarer osv. 

Hvordan er slike kurs? Er det sånn nazi dette må du følge greier eller er det litt mer opplysende? Eller er det forskjellige "nivåer" kanskje? Jeg kan ikke mye om menneskekosthold nei, og skulle gjerne lært mer! Jeg er veldig motivert til å gjøre en endring, gubben får bare følge med, han begynner å få greit med mage han også. :P (Hjelper ikke at han lever på forssenpizza og nudler når jeg er borte)
Stort sett jeg som lager middag, så da blir det i hvertfall minst 50% sunnere mat på oss. :) Og når jeg vi bare tipper over til april så skal jeg ha råd til ny smoothie maskin som tåler litt mer, bare det hjelper jo veldig. :) 

Må prioritere litt, kroppen skulle hatt litt den også, så må de hva det koster, holder nok ikke med bare en time. Burde nok vært innom både kiro, fysio og naprapat/manuell terapaut. :P Men Grete Roede kurs virker veldig aktuelt i grunn, føler jeg har lest en god del positivt om dem tidligere. :)

13 minutter siden, Mirai skrev:

@Rocket du kan ta kontakt med dem selv også :) . 
https://www.sandnes.kommune.no/Fillager/Internett/resultatenheter/fysioergoterapi/Friskliv/Frisklivssentralen_brosjyre.pdf

Jeg har ikke erfaring som deltaker, men jeg hadde intervju på en FLS forrige uke i forbindelse med bacheloren og fikk et positivt inntrykk. Ut ifra det, og det jeg har lært på studiet, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt! De har ikke kurs hver uke, men setter opp litt ved behov tror jeg. Aktivitetsgruppene er hele tiden :) . 

Så det til slutt! Sende en SMS og meldte meg på et slikt BraMat kurs, gratis var det også, så håper jeg får plass. :) All inspirasjon er velkommen om dagen. :) Det er mye grønt jeg liker, jeg er bare ikke vant med å bruke det i matlagingen. Jeg var ekstremt kresen som barn og matlagingen i hus ble preget av det. Så da er man stuck med "paprika, agurk, rapid/isberg salat og eventuelt mais" salaten til alt. :P Det blir kjedelig i lengden. Farmor lager salater med epler, brokkoli, blomkål andre typer salat, gulrot osv og de er jo knallgode alle omtrent! 
Har via svigers nå fått inn mer løk i salater da, spesielt fersk rødløk er jeg blitt glad i. Gul løk liker jeg best stekt/ i varm mat. Nå driver jeg og venner med til tomat i taco f.eks. Det tar litt tid, gangen min er ikke fan av konsistensen på det i midten helt enda. :lol: De store tror jeg aldri jeg kommer til å bli helt venn med, men de fleste småtyper går helt greit nå. Veldig glad i tomat i andre ting da, som gryter, former og pastaretter f.eks. Blir brukt en god del hermetiske tomater hos oss! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@@rocket du har et kjempegodt utgangspunkt! Jeg tror problemet til mange som er overvektige er at de ikke liker/er glad i grønnsaker. Det er vanskelig å gå ned i vekt OG bli mett uten de. Og det er jo utrolig godt! Jeg spiser mye vegetar. Billig og raskt. Anbefales!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rocket skrev:

Noen som har tips til kurs el som går ut på å endre kosthold? Eventuelt en form for diett? 
Jeg trenger i hovedsak inspirasjon til lette/raske, men sunne måltid. Både frokost, middag, kvelds og mellommåltid. Vi er litt "fast" i et spor når det kommer til mat, blir mye pasta, toro og andre halvferdige løsninger og takeaway/forssenpizza om begge har lite energi til overs en dag. 

Jeg har en venninne som nylig har kjøpt en kostholdsplan. Husker ikke helt hvor det var fra, og aner ikke pris. Men jeg kan høre hvis du vil :) Hun er veldig trent, så hun gjør det ikke for å slanke seg. Men de har tilpassede planer til hver enkelt og hva mål de ønsker å oppnå tror jeg. Venninnen min er ihvertfall overrasket over hvor mye hun faktisk kan spise med den kostholdsplanen. Hun spiser mer nå enn hun noen sinne har gjort. Men det er selvsagt kalorifattig, men mengdene er store! Der får de også tips til spesifikke måltider :)

Tips til lette raske og sunne måltider:

Wok. Strimlet svinekjøtt sammen med wok grønnsaker i pannen. Det går fort! Jeg pleier å blande i litt soyasaus og krydre det. 

Laks med ovnsbakte grønnsaker. Jeg hiver frosne brokkoli og blomkål i en ildfast form og putter laksefiletene oppå der igjen. Krydrer med salt og pepper og lar det stå i ovnen i ca en time. Maten lager seg selv. Jeg blir veldig mett av fisk da, så ikke sikkert dette metter andre like bra. Men da kan man legge til poteter ved siden av eks. 

Taco. Er faktisk ganske kalorifattig! Jeg kjenner en som driver med bikinifitness som spiser mye taco når hun er på diett før hun skal på scenen. Men det er såklart alt etter hva du gjør det til. Lefser og skjell har mest kalorier i seg av hele måltidet. Så hvis du kutter ut dette blir det enda mindre kalorier. Rømme og avokado er det litt kalorier i. Jeg pleier å bruke mager kesam istedenfor rømme, og bruker sjeldent avokado. I tillegg hvis du bruker ost så blir det en del kalorier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rocket skrev:

Hvordan er slike kurs? Er det sånn nazi dette må du følge greier eller er det litt mer opplysende? Eller er det forskjellige "nivåer" kanskje? Jeg kan ikke mye om menneskekosthold nei, og skulle gjerne lært mer! Jeg er veldig motivert til å gjøre en endring, gubben får bare følge med, han begynner å få greit med mage han også. :P (Hjelper ikke at han lever på forssenpizza og nudler når jeg er borte)
Stort sett jeg som lager middag, så da blir det i hvertfall minst 50% sunnere mat på oss. :) Og når jeg vi bare tipper over til april så skal jeg ha råd til ny smoothie maskin som tåler litt mer, bare det hjelper jo veldig. :) 

Må prioritere litt, kroppen skulle hatt litt den også, så må de hva det koster, holder nok ikke med bare en time. Burde nok vært innom både kiro, fysio og naprapat/manuell terapaut. :P Men Grete Roede kurs virker veldig aktuelt i grunn, føler jeg har lest en god del positivt om dem tidligere. :)

Så det til slutt! Sende en SMS og meldte meg på et slikt BraMat kurs, gratis var det også, så håper jeg får plass. :) All inspirasjon er velkommen om dagen. :) Det er mye grønt jeg liker, jeg er bare ikke vant med å bruke det i matlagingen. Jeg var ekstremt kresen som barn og matlagingen i hus ble preget av det. Så da er man stuck med "paprika, agurk, rapid/isberg salat og eventuelt mais" salaten til alt. :P Det blir kjedelig i lengden. Farmor lager salater med epler, brokkoli, blomkål andre typer salat, gulrot osv og de er jo knallgode alle omtrent! 
Har via svigers nå fått inn mer løk i salater da, spesielt fersk rødløk er jeg blitt glad i. Gul løk liker jeg best stekt/ i varm mat. Nå driver jeg og venner med til tomat i taco f.eks. Det tar litt tid, gangen min er ikke fan av konsistensen på det i midten helt enda. :lol: De store tror jeg aldri jeg kommer til å bli helt venn med, men de fleste småtyper går helt greit nå. Veldig glad i tomat i andre ting da, som gryter, former og pastaretter f.eks. Blir brukt en god del hermetiske tomater hos oss! :) 

Grete Roede er først av alt et kursopplegg som lærer deg å spise riktig. Du lærer å porsjonere maren, fordele maten utover dagen, mestring når du føler søtsug, hva som kan spises masse av og hva man skal passe mer på osv. Det er ikke noe mer nazi enn du selv legger opp til. Man sitter i en gruppe og snakker, lærer, deler erfaringer 1 gang i uka, pluss at man veier seg. Da får man veiledning og hjelp til å gå ned i vekt, hvis nettopp det er derfor man er der. Alt handler om hva man putter inn og hvor mye man forbruker. 

På linken under finner du masse kaloritilpassede oppskrifter på alt fra frokost til middag. Oppskruftene inneholder få kalorier, men er næringsrike og varierte. :) Jeg har selv gått på flere Roede-kurs, og føler meg veldig skikket til å skjønne hva at egentlig handler om når det kommer til vekt. MEN! Motivasjonen må være der, for det finnes ingen magisk kur. 

 

Oppskrifter;

http://www.greteroede.no/oppskrifter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MissHeike skrev:

Tips mottas til noe morsomt med grønnsaker som jeg ikke har tenkt på. Er grenser på hvor mange ganger det er godt å frese dem i steikepanna med olje og hvitløkspulver :( Liker dem ikke kokt, de er så kjedelige på smak da.

 

nrk har masse oppskrifter på sin side, veganmisjonen har massevis av fine oppskrifter og mat-sida til norsk vegetarforening har også utrolig mye bra oppskrifter. De to siste er vegetar/veganske, og det er gjengen som virkelig kan å bruke grønnsaker ;) 

kokebøker er ikke en dum idé heller, kan låne på bibliotek for å teste de feks, trenger ikke kjøpe selv. Jeg liker kokebøker fordi en del av de gode skriver om matlaging og forklarer hvorfor man gjør ting/hvordan man bytter ingridienser og tester smaker feks, noe man ofte ikke får ved å bare lese oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...