Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

soelvd
 Share

Recommended Posts

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Overtrøtt baby og dolysten hund trumfer trøtt mamma, så da var det bare å sjale opp og lufte seg :yawn: Satser på en liten halvtime på sofaen med en sovende Mons før han skal ha mat igjen etterpå, utrolig hvor mye det hjelper på! Mons stakkar sovna før jeg fikk på meg skoene, hardt å insistere på å være våken baby når man egentlig er trøtt baby :teehe: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Aslan skrev:

Overtrøtt baby og dolysten hund trumfer trøtt mamma, så da var det bare å sjale opp og lufte seg :yawn: Satser på en liten halvtime på sofaen med en sovende Mons før han skal ha mat igjen etterpå, utrolig hvor mye det hjelper på! Mons stakkar sovna før jeg fikk på meg skoene, hardt å insistere på å være våken baby når man egentlig er trøtt baby :teehe: 

Søte lille :wub: Håper det blir en dupp på deg også etterpå :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg i perioder blitt fryktelig "ør" og det er vanskelig å få inn nok oksygen/puste skikkelig. Virker som det kommer når som helst, samme om jeg sitter/ligger/står, varierende hvor lenge det varer og går som regel greit nok så lenge jeg holder meg i ro, blir naturlig nok verre så jeg begynner å hoste osv pga lite oksygen om jeg prøver å gå trapper e.l. Noen som har opplevd lignende og har tips til hva som evt kan hjelpe? Spesielt i går kveld etter jeg hadde lagt meg var det en skikkelig ekkel runde som varte en stund. Virker som det er ganske normalt, men har ikke stått noe om hva som evt kan hjelpe når det oppstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Malamuten skrev:

De siste dagene har jeg i perioder blitt fryktelig "ør" og det er vanskelig å få inn nok oksygen/puste skikkelig. Virker som det kommer når som helst, samme om jeg sitter/ligger/står, varierende hvor lenge det varer og går som regel greit nok så lenge jeg holder meg i ro, blir naturlig nok verre så jeg begynner å hoste osv pga lite oksygen om jeg prøver å gå trapper e.l. Noen som har opplevd lignende og har tips til hva som evt kan hjelpe? Spesielt i går kveld etter jeg hadde lagt meg var det en skikkelig ekkel runde som varte en stund. Virker som det er ganske normalt, men har ikke stått noe om hva som evt kan hjelpe når det oppstår? 

Lenge siden du sjekket blodprøver? HB er visst på det laveste rundt uke 28, så ofte greit å ta en sjekk. Jeg måtte begynne på tilskudd når jeg var like langt som deg ihvertfall

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aslan skrev:

Lenge siden du sjekket blodprøver? HB er visst på det laveste rundt uke 28, så ofte greit å ta en sjekk. Jeg måtte begynne på tilskudd når jeg var like langt som deg ihvertfall

Har akkurat begynt med jerntilskudd, hadde lav hb, så har tenkt at det kan være en medvirkende årsak :) Kan jo håpe at det hjelper :) 

Edit: Tilleggsspm, tar dere noen tilskudd eller noe under graviditeten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tilskudd beregnet på gravide. Fås på apotek i store pakker :)  Spesielt folat er viktig. 

Og noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, men jeg kom på det nå når det ble snakk om jerntilskudd :P Jernmangel etter fødsel gir litt ekstra risiko for fødselsdepresjon. Kjekt å ha i bakhodet:)  Samboeren min fikk beskjed av jordmor på utskrivningssamtalen å være obs på tegn på det hos meg siden jeg mistet litt ekstra blod under fødselen. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat tok jeg fra jeg fant ut at jeg var gravid og til ca 3 mnd på vei eller noe. Men både JM og internett synes å mene at det er overflødig etter det så da droppet jeg det. Kjøpte meg noe multivitamin etter det, men så har jeg liksom ikke komt på å spurt om det er anbefalt å ta noe tilskudd og har ikke fått noen beskjed heller. Men det er vell ikke verdens undergang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha tatt, men tok svært lite.. Folat tok jeg i starten, ellers ikke.. Så prøvde jeg meg på D-vitamin og jern, som jeg hadde lave verdier på, men tålte ikke tablettene :P samme med de fancy gravid-multi-tablettene.. :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite jern har vært pyton her. Spesielt sammen med litt treg mage pga amming frister det lite med jern som gjør det enda verre. Heldigvis går det sakte fremover. Men fremdeles ør og svimmel på steder med dårlig luft. 

Anne er en drøy mnd og har helt klart fått døgnrytme. Tydelig trøtt kl elleve, dupper av og koser på fanget i tre kvarter, så legger jeg henne. Da får hun litt mer mat og kan gjerne sove i seks timer, få litt mer mat og sove i 3 til. Deilig! De som sier babyer ikke har kan skille mellom dag og natt før de er endel eldre kan få komme hit på besøk :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle dere at brystbetennelse er forferdelig vondt og noe dere ikke har lyst til å få. Fy f***, for noe dritt. Men St. Olavs er et fint sykehus å høre til! Her er de så flinke og snille. Antibiotika er min venn. Og Astrid har det fint. Det er det viktigste. :) 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rosinbolle skrev:

Jeg kan fortelle dere at brystbetennelse er forferdelig vondt og noe dere ikke har lyst til å få. Fy f***, for noe dritt. Men St. Olavs er et fint sykehus å høre til! Her er de så flinke og snille. Antibiotika er min venn. Og Astrid har det fint. Det er det viktigste. :) 

Liker ikke. Men det går over? Selv om det er uttaenannenverden vondt akkurat nå og du tror puppen blir revet i stykker hver gang du ammer. Jeg har hatt to denne gangen, og tror det er veldig greit med antibiotika (ammet meg gjennom den første etter råd fra Ammepoliklinikken, men jeg tror den egentlig aldri forsvant helt, så neste gang jeg kjente antydning var det rett til legevakta for antibiotika?)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, rosinbolle skrev:

Ai, kjedelig å få det, håper det gir seg raskt. :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2016 at 8:00 AM, rosinbolle skrev:

Uff, føler med deg! Her var det aldri vondt, men hadde veldig høy feber i tre døgn. Pass på å drikke nok så ikke ammingen tuller seg til om du ammer. God bedring :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...