Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det høres rart ut. Eneste gangene jeg har behøvd å sende inn noe som helst, er på hanner som ikke har vært i nærheten av norskegrensa :P Ellers går alt av seg selv. Kanskje de rasediskriminerer :)

Hahaha, ja høres nesten sånn ut!

Sånn ser en dansk hund stilt i Norge 3 ganger ut (han er N UCH også, vet ikke hvorfor det ikke er registrert)

DW-danskhund.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det er jo bare å sjekke i dw ;)

Jeg vet jo at stamtavla hans ikke er lagt inn i DW, men jeg antar at NKK har et system på det som andre land. Men uansett så vil jeg jo ha stamtavla på valpene inn på DW, så jeg må jo få dem til å legge inn hans. Får høre med dem om jeg skal sende den inn :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært førstemann til å bruke utenlandsk hannhund, har jeg måttet sende inn stamtavle selv, samt måttet dokumentere chipnummer hvis det ikke står på stamtavla, og helsestatus dersom jeg vil ha det med i stamtavla til valpene. Dette har jeg måttet gjøre uavhengig av om de er stilt i Norge tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@SFX han fråtset i Rudolf før jul også han :P

Og jeg hadde en rar drøm om deg i natt! Du hadde tydeligvis flyttet til Krokstadelva  ( nærmere bestemt bommen ) og det var over kuldegrensa,  så der var det mildt. Du hadde ei lita jente på ca 1 år og en hel haug med små hunder av litt ukjent opphav..  Jeg hadde også en liten hund og den ble borte i din flokk :| 

Anyways : jeg hadde åpenbart begynt å røyke igjen , og fått en vane med å bære rundt på andres barn samtidig som jeg røyket.  Det endte med at jeg svei hull i parkdressen til datteren din :o 

Så da måtte jeg prøve å bytte den fine rosa blomstrete dressen jeg hadde ødelagt med A sin gamle blå . Uten at du merket det selvfølgelig :lol: 

Det var skikkelig stressende , så jeg ble nesten lettet da jeg ble vekket av "Mamma,  jeg må tisse!"

 

Griselaldt i huset. 14 grader nede i stua, og stua er varmest. Fikk faktisk A til å ligge en time våken under dyna.  Nå fyrer jeg hemningsløst og huskien ligger foran ovnen. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, maysofie skrev:

I følge NKKs nettsider er 190kr grunnkontigenten, det jeg reagerer på er at kravet jeg har fått er på 95kr. Har betalt 80kr de foregående årene. Hmmm.

80 er halvparten av 160, som det var før.

95 er halvparten av 190 kroner.

Hva er problemet? Jeg formoder du skal betale halv kontingent.

6 timer siden, Snøfrost skrev:

Lykke til med paringer til både @SFX i morgen, og @Line litt seinere i måneden :)

Krysser også noen valpefingre på et annet sted. Blir kjempespennende å se om det hele går i boks, håper virkelig det! (nei ikke noe jeg skal ha, bare ønsker det for eiernes skyld).

Så snuser jeg rundt på hannhunder til 2017, tror jeg har bestemt meg da riktignok. For lenge siden faktisk :lol:  men lov å se litt på andre for det?

Tusen takk, og takk det samme!

Det er helt innafor å snuse på hannhunder i forveien, og å sjekke om det har dukket opp noe enda mer egnet i mellomtiden. Det er en kontinuerlig prosess i mitt hode, hannhundradaren er alltid på. Jeg vet hvilken hannhund jeg vil bruke på Foenix' neste kull, og på den ene fôrtispa, og da snakker vi jo altså 2018 og 2017, tenker jeg.

6 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Nei, da går den nedover. Lurt å rygge masse før man skal selge gammel bil.

Jeg regner med at du tuller med meg nå :D

6 timer siden, Line skrev:

Siden jeg får raskere svar her og sonen vet alt: Jeg trenger ikke stamtavle og sånt på hannhund når den er stilt i Norge, sant? 

Jo, det norske utstillingsresultatet bekrefter kun at den har testikler. Det er når den har valper fra før av i landet at alt ligger inne.

6 timer siden, Pringlen skrev:

Vi bruker nesten bare Svenske hanner, og har de vært på prøve (eller utst) i Norge, ligger alt som trengs for reg. i dw. Mulig det er anderledes med hunder fra andre land...

Da har du nok vært heldig. Når en utlending melder på en hund elektronisk, så må de oppgi registreringsnummer på foreldrene. Hvis disse dyrene ligger i systemet fra før av, så kan stamtavla automatisk genereres. Hvis ikke, så vil hunden stå uten stamtavle. Jeg har for eksempel sett svenske bernerhanner som har stilt i Norge hvor farssiden på stamtavla ligger inne i "hundre generasjoner", fordi de linjene er brukt i landet her, mens det ikke en gang framgår hvem mora er, fordi hun var ukjent for systemet da de meldte på.

6 timer siden, Line skrev:

Men NKK har vel fått stamtavla osv om de er stilt i Norge, selv om det ikke er lagt inn i DW? Får kanskje høre med NKK likevel da :) 

Nei, du må ikke sende inn stamtavla for å få meldt på i Norge, som vi må til for eksempel Sverige og Danmark. Så NKK har ikke dette liggende.

Men det er ikke verre enn å sende en epost med screenshot av stamtavla, en fiktiv PDF, en lenke til Hunddata eller annet - det gjorde jeg på mitt siste kull med dansk far. Trengte ikke et eneste papir, brukte kun Hundeweb-dokument til stamtavla og screenshots for å dokumentere HD; AD og utstillingsresultat.

41 minutter siden, Mud skrev:

 

@SFX han fråtset i Rudolf før jul også han :P

Og jeg hadde en rar drøm om deg i natt! Du hadde tydeligvis flyttet til Krokstadelva  ( nærmere bestemt bommen ) og det var over kuldegrensa,  så der var det mildt. Du hadde ei lita jente på ca 1 år og en hel haug med små hunder av litt ukjent opphav..  Jeg hadde også en liten hund og den ble borte i din flokk :| 

Anyways : jeg hadde åpenbart begynt å røyke igjen , og fått en vane med å bære rundt på andres barn samtidig som jeg røyket.  Det endte med at jeg svei hull i parkdressen til datteren din :o 

Så da måtte jeg prøve å bytte den fine rosa blomstrete dressen jeg hadde ødelagt med A sin gamle blå . Uten at du merket det selvfølgelig :lol: 

Det var skikkelig stressende , så jeg ble nesten lettet da jeg ble vekket av "Mamma,  jeg må tisse!"

Hahahaha, skikkelig sannsynlig drøm. Ikke pokker om jeg orker å flytte igjen på veldig, veldig lenge. Og jeg få barn? Yeah right. Småhunder i stedet for berner? Du har jo hatt et ordentlig SFX-mareritt, du! :D

Nå skal jeg spise frokost. Det er bare hunderiet som kunne fått meg til å stå opp så tidlig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX

Du virket relativt tilfreds med tilværelsen da. Spesielt med at du bodde over kulda :lol: 

 

I dag må det gjøres rent grundig her. Hadde jeg brukt like mye tid på husarbeid når jeg bodde alene hadde jeg hatt Norges reneste hjem.  Allikevel ser det nesten alltid rotete ut her. Bikkjene har i tilegg fått tak A sin samling av tomme doruller *sukk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Line skrev:

Men NKK har vel fått stamtavla osv om de er stilt i Norge, selv om det ikke er lagt inn i DW? Får kanskje høre med NKK likevel da :) 

 

1 time siden, Caroline skrev:

De gangene jeg har vært førstemann til å bruke utenlandsk hannhund, har jeg måttet sende inn stamtavle selv, samt måttet dokumentere chipnummer hvis det ikke står på stamtavla, og helsestatus dersom jeg vil ha det med i stamtavla til valpene. Dette har jeg måttet gjøre uavhengig av om de er stilt i Norge tidligere. 

Jeg har også måtte sende inn (pr mail) scan av stamtavle, helse og chip om det ikke var på stamtavlen. 

Stamtavlen for å få helseresultater inn i dogweb og farge bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig varmt her inne, men jeg innbiller meg at hvis jeg varmer huset skikkelig så holder det på varmen og blir fortere varmt neste gang?    Stemmer det? 

Pinlig nok er vi nesten tomme for ved. Sambo eier fortsatt litt skog og jeg er varebestiller på Bauhaus.  Vi burde strengt tatt ha ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Nå er det veldig varmt her inne, men jeg innbiller meg at hvis jeg varmer huset skikkelig så holder det på varmen og blir fortere varmt neste gang?    Stemmer det? 

Pinlig nok er vi nesten tomme for ved. Sambo eier fortsatt litt skog og jeg er varebestiller på Bauhaus.  Vi burde strengt tatt ha ved. 

Materialene i huset, møbler osv tar til seg varme, så ja huset vil være varmere lenger om det gjennomvarma, men hvor stor forskjellen vil være vet jeg ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mona skrev:

Jeg har fått pus i hus (foreldrene mine sin). Han la selvfølgelig sin elsk på det eneste møbelet jeg hadde tenkt skulle være off limits :D

 

2016-01-15 17.54.19.jpg

Katter er greie sånn :lol: 

Fin pus! 

@Frida og fuglehundene da satser jeg på at det hjelper! Huset har kjentes gjennomkaldt ut de siste dagene :( 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine missions i dag går rett ett visst sted [emoji38]

Først hadde jeg tenkt å lære valpen at det går ann å sove lenge. Det gikk så vidt fint, men jeg ga opp lenge før valpen. Vanligvis er vi oppe lenge før syv. Hadde tenkt å ligge i senga til ihvertfall ti. Ga opp åtte [emoji14]

Så hadde jeg tenkt å legge 5 store pakker med kvikk lunsj i safen så jeg kanskje klarer å begrense inntaket litt. Men safen vil ikke låse seg ?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tekopp skrev:

Skal han også ha bunad i bryllupet? Menn i bunad er superfine ❤

Ja! Digger menn i bunad selv :D

Oppe og ikke gråter :P Må få ny hund jeg, Tuva nekta visstnok å bli med på tur idag siden det var så kaldt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Stine skrev:

Ja! Digger menn i bunad selv :D

Oppe og ikke gråter :P Må få ny hund jeg, Tuva nekta visstnok å bli med på tur idag siden det var så kaldt...

Men i bunad er flott! Forlanger bilde når dere begge er bunadflotte :D  

Hundene her digger kulda, kanskje med unntak av Gaia. Hun har visst blitt litt "gammelhund" når det gjelder kulda, men ikke ellers. Er ikke noe problem under aktivitet heldigvis. Evt er hun bare litt mer varmekjær enn de andre som helst ikke vil være inne. Er for varmt :P Jeg har med andre ord ingen varme på i hunderommene. Er jo plussgrader der, men altfor kaldt for min komfort... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...