Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Siri skrev:

Det var godt du sa det selv :lol:

Hva da? At Dina var ei purke? For jeg har da alltid vært åpen og ærlig om at jeg er det :P 

3 timer siden, Mud skrev:

Tommy og Toddy har/hadde åpenbart mye til felles :lol: 

Bortsett fra D i stedenfor M og at Toddy kan komme til å late som han er tøff med andre hannhunder hvis de ypper først :P 

Fine doktordamen! Når @2ne får lyst til å klemme liksom...

Tommy hadde ingen Dina, han hadde en Hero han, stakkar :lol: Eller stakkar, han hadde vel dødd på seg av skrekk av å bo sammen med henne, og hun hadde syns det var så stas å sjefe over han :teehe: 

haha.. Ja, det skjer ikke så ofte at jeg har lyst til å klemme noen! Det sitter langt inne ass :lol: 

27 minutter siden, Snøfrost skrev:

Hurra for fine doktordamen! :)
skulle vært flere av den slags rundt omkring.

Hva slags kreft hadde du? Trenger ikke svare altså, bare jeg som er nysgjerrig.

Analkanalkreft :) Jeg har ikke problemer med å snakke om det jeg, jeg pleier å la være fordi folk ikke nødvendigvis vil ha alle de små-ekle detaljene :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

26 minutter siden, Raksha skrev:

Tror jeg kom til en mellomting mellom kylling og svin, kanskje. Kan invitere på sprettsmaking om du er i området engang :)

Skal prøve å huske på det, for jeg vil gjerne smake sprett :)

2 minutter siden, 2ne skrev:

Analkanalkreft :) Jeg har ikke problemer med å snakke om det jeg, jeg pleier å la være fordi folk ikke nødvendigvis vil ha alle de små-ekle detaljene :lol: 

Takk for svar! Du virker ikke til å ha problemer, derfor jeg spurte og håpet på svar :) Jeg synes jo sånne greier er veldig interessant fra et biologisk, fysiologisk og  medisinsk perspektiv. Leser om sånne greier for moroskyld hele tiden. Ikke at jeg ønsker noen skal oppleve å ha det, men interessant å høre om er det :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Raksha skrev:

Tror jeg kom til en mellomting mellom kylling og svin, kanskje. Kan invitere på sprettsmaking om du er i området engang :)

Skal prøve å huske på det, for jeg vil gjerne smake sprett :)

Takk for svar! Du virker ikke til å ha problemer, derfor jeg spurte og håpet på svar :) Jeg synes jo sånne greier er veldig interessant fra et biologisk, fysiologisk og  medisinsk perspektiv. Leser om sånne greier for moroskyld hele tiden. Ikke at jeg ønsker noen skal oppleve å ha det, men interessant å høre om er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Oh, jeg hjalp en ny bruker på jobb i dag. Hun sitter å ser på meg, og sier "Du kan ikke være gammel?"

Jeg takket og bukket for komplimentet, og opplyste om at jeg er ca femten år eldre enn hva hun tippet. Hun nektet å tro det, og jeg danset ut døra.:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Argyr skrev:

Visste dere at miniski ikke har bremser? Det hadde ikke jeg tenkt så mye på, lur som jeg er.

Tenkte jeg skulle være smart, kjøpte to miniski, gikk og fant en vei med masse snø for å starte pent, men der måtte jeg gå for egen maskin, og miniski er ikke laget for ha en på hvert bein i 30 cm snø og rett bortover. Neinei, ut på brøyta vei da. Enten gikk jeg og klabba bortover mens bikkjene surra hit og dit og lukta på tisseflekker, eller så gikk det rett frem i økende hastighet. De kommer opp i ganske god fart når det bare øker på. Rooolig! Stopp! Brems? Uhhhmmmmm... Nei, det har jeg visst ikke lært dem. :ermm: Det ble to delvis kontrollerte fall og to-tre rumpebremser. En mistet sokk, to fornøyde hunder og en eier som er lettere smadra. :pinch:

To stk. nye miniski byttes i spark med brems.   :ike:

Sorry, men :lol::lol::lol: 
Om det er noen trøst, så har ikke jeg heller funnet bremsen på de miniskiene :lol:. De har heldigvis stoppa av seg selv så langt :aww: 

39 minutter siden, Krutsi skrev:

Mine er ikke rolige da engang :lol: 

:lol: Gleder seg SKIKKELIG til å legge seg også liksom :lol: 

32 minutter siden, 2ne skrev:

Hva da? At Dina var ei purke? For jeg har da alltid vært åpen og ærlig om at jeg er det :P 

Det siste :P Men det er jo sant - du har vel ikke akkurat holdt tilbake den infoen :D 

Har vi vært på ca 10 km sparktur - friskt og deilig, men litt småskummelt når sparken har litt redusert styringsevne og vegen er litt glatt og det er masse humper og dumper pga at vegen ble ihjelkjørt av skogsmaskiner i høst... Det var noen nestenulykker, men jeg overlevde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Snøfrost skrev:

:lol: Nei, det var ikke spesielt interessant å ha det, selv om det er en krefttype de "bare" finner 50 av i året eller noe. Forskerne syns det er veldig interessant da, så da bidrar jeg med det jeg kan til forskninga deres :ahappy: 

10 minutter siden, Siri skrev:

Det siste :P Men det er jo sant - du har vel ikke akkurat holdt tilbake den infoen :D 

Nei, jeg syns egentlig at jeg mer eller mindre reklamerer med at jeg er det jeg :lol: 

Har vi vært på ca 10 km sparktur - friskt og deilig, men litt småskummelt når sparken har litt redusert styringsevne og vegen er litt glatt og det er masse humper og dumper pga at vegen ble ihjelkjørt av skogsmaskiner i høst... Det var noen nestenulykker, men jeg overlevde :D

hehe.. En av mine siste sparkturer med hund var på sånt føre, med to AH'er foran og meg som var gravid i 6 mnd. Da fikk jeg kjeft :o Det gikk jo bra, både med meg og guttebarnet (eller, kanskje det er derfor han ikke er som alle de andre barna i barnehagen? :o ), men jeg kjørte ikke mer spark med huskyene den vinteren. Men jeg syns å huske at det var forholdsvis morsomt :ahappy: Kanskje bortsett fra da sparken velta i en sving og jeg ble hengende etter på knærne i full fart mot et kryss. Det var kanskje mer interessant enn morsomt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonicaT skrev:

Rakk en tur i dagslys og det var deilig. Hadde med kamera og selv om bilde ikke ble skrapt, så synes jeg dette er morsomt. Lio til høyre, er ikke helt tam. Ikke noe vits å ha beina i bakken :P 

tur-19012016-054-1024x683.jpg

En stående og en flygende fuglehund!

Er det bare jeg som vil slå meg selv i hodet med en frossen torsk når jeg drar på Posten for å hente pakke, tømmer postkassa på vei hjem, og der finner ny pakkelapp? HVORFOR kunne jeg ikke hentet posten på vei ut? Jaja, jeg hadde glemt at jeg må betale toll på tekstiler fra utlandet, så jeg har uansett ikke råd til å hente den ut før til uka om jeg skal ha mat de neste dagene. Å kjøre 200 mil på ei drøy uke gjør noe med bensintanken, og som en konsekvens kontoen :P Men jeg kan spise tørre rugwasa ut uka jeg, om Foenix er drektig. Er hun ikke det, har jeg sikkert fått penger på konto så jeg har råd til å trøstespise etter ultralyden om fire uker :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns egentlig at jeg mer eller mindre reklamerer med at jeg er det jeg :lol: 

Du gjør jo det - bare jeg som hadde glemt det :lol: 

hehe.. En av mine siste sparkturer med hund var på sånt føre, med to AH'er foran og meg som var gravid i 6 mnd. Da fikk jeg kjeft :o Det gikk jo bra, både med meg og guttebarnet (eller, kanskje det er derfor han ikke er som alle de andre barna i barnehagen? :o ), men jeg kjørte ikke mer spark med huskyene den vinteren. Men jeg syns å huske at det var forholdsvis morsomt :ahappy: Kanskje bortsett fra da sparken velta i en sving og jeg ble hengende etter på knærne i full fart mot et kryss. Det var kanskje mer interessant enn morsomt :P 

:lol: Det ER moro med spark altså... Sant @JeanetteH? Du kan jo også alt om å velte på spark i sving hengende etter på knærne :lol: Må ha litt spenning i hverdagen :) 

Har jeg tent opp i ovnen, men det tar overraskende lang tid å få varme i stua, synes jeg... 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Raseklubben kontaktet meg i går kveld, og i dag har de publisert en sak om settervimsen min! Så utrolig kult :ahappy: De har riktignok skrevet at han ligger i toppen av sine konkurranseklasser, noe han gjør noen ganger, mens andre ganger ligger han på bånn :lol: Spent på om det kanskje dukker opp flere settere på kurs og konkurranse fremover - det hadde vært utrolig gøy! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør jo det - bare jeg som hadde glemt det :lol: 

:lol: Det ER moro med spark altså... Sant @JeanetteH? Du kan jo også alt om å velte på spark i sving hengende etter på knærne :lol: Må ha litt spenning i hverdagen :) 

Har jeg tent opp i ovnen, men det tar overraskende lang tid å få varme i stua, synes jeg... 

Ett uforglemmelig øyeblikk :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raksha skrev:

:hug: 

Jammen, de smaker godt :aww:  kjenner at karbonadeoppskrift vil jeg ha etterhvert. 

Slump og litt flaks:lol:
Ca 1 kg sprett, 300 gram spekk, litt løkpulver, ramsløk, ett knust hvitløksfedd, litt pepper og et par ss salt.
Lagde en med like mye kjøtt og spekk, men krydret med koriander istedenfor ramsløk. 

Den samme oppskriften brukte jeg til pølser, de ble gooooode:frantics: (ja, jeg er bittelitt stolt:aww:)

De ble veeeldig gode, men man bør nok ha ett egg oppi om man vil ha de litt fastere.

1 time siden, Raksha skrev:

Jeg synes at det smaker en mellomting av kalkun og svin. (og at det er veeeeldig godt med baconsurret sprett:D)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Siri skrev:

Jeg tror ikke jeg har hunder som trekker da, kanskje bortsett fra bolla. Kanskje jeg må høre med pappa om vi fortsatt har spark? Det er jo en vei eller tre her som burde funke til sånt :ahappy: Men først må det ble bittelitt varmere i været :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har et snev av separasjonsangst. Jeg er nemlig på kurs mens mine foreldre passer Fetter og jeg savner ham allerede. :cry: Har aldri vært så lenge borte fra ham. Han har det bare bra da, men han ligger visst på dørmatten foran inngangsdøren og venter på meg... :cry:

Mine foreldre er veldig spente på om det blir plass til dem med 42 kg schäfer"valp" i sengen... :lol:

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ett uforglemmelig øyeblikk :lol: 

Helt klart :lol: 

602210_609792679047945_1049969104_n.jpg?

16 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg tror ikke jeg har hunder som trekker da, kanskje bortsett fra bolla. Kanskje jeg må høre med pappa om vi fortsatt har spark? Det er jo en vei eller tre her som burde funke til sånt :ahappy: Men først må det ble bittelitt varmere i været :P 

Nå så jeg brått for meg hun der gærne puddeldama med et 10-spann mellompudler på tur :lol: 

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå lurer jeg på hvordan jeg skal kutte ned fett i kostholdet, når jeg egentlig ikke syns jeg spiser noe særlig mye fett? Magen er nemlig dypt uenig. I dag er første gang på flere uker hvor jeg ikke har kjempevondt i magen etter mat. Så regner med det er fettet som er problemet (antakelse basert på flere ting, som man ikke trenger å brette ut om her :lol: ). Spiste remulade til middagen i dag, men det gikk tydeligvis ok. Fisken ble stekt i melange, men selve fisken har jo ikke særlig fett i seg. Ironisk nok var den ikke helt glutenfri, men DET merker jeg ingenting til :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang arbeidsdag med både undervisning og masse rådgiving, rakk akkurat å spise en brødskive til middag før jeg travet en tur i snøen med hundene og så rett på årsmøte i MDG. Så hjem og måke oppkjørselen min, den er lang, og det var kanskje 40 - 50 cm snø. Hundene lekte i dypsnøen på plena imens, og etterpå gikk vi en tur.

Nå har jeg så veldig fortjent en kopp kakao! :ahappy:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...