Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Er ikke ferdig med gavene enda, men trengte en pause. Herlighet, så fantastisk familie og venner jeg har! Vi fikk varmeviften vi ønsket oss, og fikk gitt bort kaffekvern til svigermor og aeropress til svigerfar! Er så kjekt at de har begynt å fatte interesse for kaffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Mett og nyter litt god rødvin etterhvert som det blir litt plass i magen. Pakkene er åpnet og jeg har fått penger, bøker, kopp og baileys, vin i dekorativ flaske og en duk. Veldig fornøyd :ahappy: lady har fått bein og okseører og er veldig fornøyd med det :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man ringt rundt til alle og takket for gavene, tatt på seg ny pysj,finni frem snopet og ser på en Harry Potter film, livet er ikke værst altså :heart: Bikkjene har kollapset totalt, og det går ikke ann å få liv i Trym, hvis de blir så slitne av en rolig feiring hjemme så lurer jeg på hvordan de hadde blitt hvis vi hadde hatt folk på besøk eller vært på besøk :Laugh: Alle har blitt glade for gavene fra oss, glad for at jeg treffer blink :) Spesielt C ble utrolig glad for motorsaga, han kommer nesten ikke over det :Laugh:

Vi fikk 2 sett med kasseroller (hadde glemt at vi hadde sagt til 2 stk at vi ønska oss det, men det gjør jo ingenting med 6 nye kasseroller :D ) kjempefin smijerns utelykt av farmor! + Marius håndduker og en heklet duk :D gavekort fra besteforeldrene til C kasseroller fra faren hans, kasseroller, stekeplate og avlastningsbord til bålpanna, pysj, såpe,body lotion, turspisesett og marsipanbrød fra mamma og pappa, nydelige telysholdere fra søstern og en kjempefin hjerteformet tregreie til å henge på ytterdøra fra niesene mine, utrolig fint armbånd fra svigerinna mi og ikke nok med at svigermor tok oss med på julekleshopping før jul så fikk vi søren meg hver vår Bergans fleecejakke og 5000 til bryllupet!  Med kort om at det kommer mer seinere, det bryllupet kommer jo nesten ikke til å koste oss ei kr.... Jeg er så takknemlig over hvor priviligerte vi er! Ufattelig å få så mye, man blir jo skikkelig rørt :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 2ne skrev:

Æsj, kjør på! Klart du kan nok til å undervise i pedagogikk! :D

Liker holdningen din :lol: Skal ta meg en prat med gammelveilederen min, finne ut litt mer hva det innebærer før jeg eventuelt søker. Mener hun der er go, så er det go. Må uansett snakke med henne før jeg søker, for jeg må jo spørre om hun vil være referanse. Regner med det ikke er dumt å ha prodekanen for utdanning ved NTNU som referanse i en slik sammenheng :lol:

Hjemme, mett og fornøyd :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mett og sliten. Beriket etter en hyggelig kveld med opphavet. 

Denne julen har jeg hanket inn almanakk med bilder av hundene og herlig mellanroastkaffebønner fra Starbucks av konemor, skjerf av hesteeieren, to flasket Ripasso vin og ei Begans rompetaske fra søster med familie. Gavekort på både senter og XXL fra mamma og pappa, småstasj fra de samme, Kari Traa genser av Linepip, gavekort av bror og det obligatoriske godteriet fra onkel.  Storfornøyd med alt ?

I morgen blir det julefrokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er hjemme igjen etter julemiddag hos svigers. Stakkars valpen kollapsa i bilen på vei hjem og har nå tatt kvelden fullstendig. Planen var egentlig at vi skulle dit igjen på middag i romjula når den utflytta broren med barn er på besøk, men det utgår. Det blir alt for mye. Egentlig burde vi gått tidlig i kveld også men jeg ville ikke ta fra gubben min julaften med familien... Valpen har stressa og styra, ble helt mental en liten stund så jeg måtte holde ham i time-out mens han knurra og beit. Det har ikke vært noe moro å se :no: I morgen blir det lang snusetur i skogen og fullt fokus på ro inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ble jo julaftenen sin gitt. 6 timer på sjukehuset(hundebitt) og nesten innleggelse, evt får se om jeg får dra hjem igjen etter kontrollen i morgen, langturen til hundene ble 40 min pluss en slosskamp og ca 12 timer i bilen, men i dag så kan de jaggu takke seg selv så medlidenheten er ikke så veldig stor. Men ble heldigvis litt igjen av kvelden da, god mat og kjekke gaver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Ja, dette ble jo julaftenen sin gitt. 6 timer på sjukehuset(hundebitt) og nesten innleggelse, evt får se om jeg får dra hjem igjen etter kontrollen i morgen, langturen til hundene ble 40 min pluss en slosskamp og ca 12 timer i bilen, men i dag så kan de jaggu takke seg selv så medlidenheten er ikke så veldig stor. Men ble heldigvis litt igjen av kvelden da, god mat og kjekke gaver :) 

Ai! Ble du bitt da du prøvde å skille slossende hunder? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Malamuten skrev:

Ja, dette ble jo julaftenen sin gitt. 6 timer på sjukehuset(hundebitt) og nesten innleggelse, evt får se om jeg får dra hjem igjen etter kontrollen i morgen, langturen til hundene ble 40 min pluss en slosskamp og ca 12 timer i bilen, men i dag så kan de jaggu takke seg selv så medlidenheten er ikke så veldig stor. Men ble heldigvis litt igjen av kvelden da, god mat og kjekke gaver :) 

Oi! Håper det går bra med deg.  Hørtes dramatisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Ja, veldig. Jeg stakk handa rett fremfor Varga som fikk skikkelig tak med jekslene i det hun trodde var vims.. så inn til beinet og sener og full pakke *spy* 

Huff, såpass :console:

Har jeg funnet ut at Fredrik Djervell er vampyren Edward :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Raksha skrev:

Oi! Håper det går bra med deg.  Hørtes dramatisk ut!

 

6 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Håper hånda blir helt fin igjen! 

Takk, begge. Det blir den nok, er ikke så ille nå, det er jo bare at de er redd for infeksjoner og slikt. Berga heldigvis både bein og sener så. :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Malamuten skrev:

Ja, veldig. Jeg stakk handa rett fremfor Varga som fikk skikkelig tak med jekslene i det hun trodde var vims.. så inn til beinet og sener og full pakke *spy* 

Kjipt altså... Håper det går bra med deg :) 

Har jeg faktisk greid å se TO filmer i kveld, nesten uten å gjøre andre ting innimellom!!! Er nesten litt imponert over meg selv :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Stine skrev:

Har jeg funnet ut at Fredrik Djervell er vampyren Edward :wub:

.........velkommen etter... :lol::lol:

 

Gudameg, så sliten! Nå er det raskt ut og tisse med Kuroburo, som har oppført seg eksemplarisk, før jeg skal legge meg. Forhåpentligvis sover jeg litt bedre i natt enn jeg gjorde i går. :P 

Jeg har også fått såå mye fint! Ah, herlig. Fine familien som kjenner meg så godt. :ahappy: Og som ikke blir snurt over at jeg foretrekker å være alene rundt selskapene, og ikke forventer at jeg kommer og bor hos dem, en halvtime unna meg selv, bare fordi det er jul. :lol:  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pakker av mamma og søstern. Fine ting :)
Hundene har fått julegodt og koser seg. Utenfor vinduet står hestene, de har fått maten sin i dag. 
Oksene er også her, og geita. Og ingen vind. Ingen snø. Helt stille. 
Det er både koselig og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har klokka runda midnatt og det er faktisk første juledag! Men det er ikke i morgen før jeg har sovet, altså. 

Har hatt en veldig koselig dag! Samboern stakk til Thailand (offshore) i går, så jeg har tilbragt mesteparten av dagen hos mor og far. Gått koselig tur, spist ordentlig julelunsj med varm sjokolade, strikka litt... Og så var det hjemom for å skifte på kjole. Julekvelden ble feiret hos eldstesøster og familien hennes. Vi var hele 10 stk i kveld! Har spist meg så mett at jeg ser ut som jeg er gravid i minst 6. måned og har blitt meget begavet i løpet av kvelden. Bikkjus har tatt natta etter en uvanlig livat kveld. Han valgte bla. å synge med da tantebarna holdt klarinett/kornett-konsert for oss... :P

Og nå er jeg så trøtt at jeg stuper! Håper alle har hatt en fin kveld! God jul! :):santa-smiley-ho-ho-ho:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Symra&Pippin skrev:

Ikke le folkens, men akkurat nå koblet jeg at spaniel har med Spania å gjøre. Ikke le sa jeg!

:ermm: :icon_redface:

Tror jeg har hatt en av de fineste julekveldene siden jeg ble voksen... Jeg skjønner jo at jeg burde vært programforpliktet til å synes litt synd på meg selv som sitter alene på julaften, men det har  bare vært kjempedeilig altså :). Joda, det er koselig hos familie også, men så utrolig deilig det var å bare slappe av, lese, lage litt mat, lese, slumre litt på sofaen, se film, spise litt godis, drikke litt vin, kose med hundene, lufte hundene, høre på vinden og regnet, gumle en klementin, drikke litt mer vin, pakke opp gaver, børste Willy, se masse julehilsener på FB, lese om andres julekveld, nyte et ryddig og reint hus, lese litt til... Jepp - fine dagen og kvelden :) 

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver fortsatt å lande etter årets store julesjokk i familien. Alle vi fire ungene, altså meg, halvbror, halvsøster og stesøster, fikk ettergitt gjeld til gamlingene (tre av oss fikk låne penger i forbindelse med boligkjøp), til en verdi av 99 999,- :o Min gjeld var på under det, så jeg får overført 10 010,- før nyttår. Skal si jeg og den søstera som var her i kveld ble solid satt ut. Vi så nok temmelig duste ut en stund der :P 

Ellers har jeg fått masse fint.
- De to siste bøkene om gatekatten Bob (den første er jo ei real tåreperse) 
- En pute med bilde av skotsk høylandsku på (min favoritt-kurase, ønsker meg en sånn) 
- The hunger games-bøkene
- Edel Hammersmark Gjervans Mine beste dikt (leste det første høyt, og da spruta lattertårene i stua her :P)
- Pute forma som en gris
- En treboks søster har malt, med påskriften "Gjestemobiler" på den ene siden, og "Vær tøff! Legg mobilen her under besøket" på den andre (jeg HATER det når folk ikke klarer å la mobilen være i fred når de er på besøk, enten det er her eller hos andre)
- Quizbok
- Genser til Ayla, strikket av svigermor, som ikke liker hunder, så det var rørende
+ noen småting

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...