Gå til innhold
Hundesonen.no

Julegavetråden 2015


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Ganzie skrev:

Hva er julegavebudsjettet deres? 
Her er det rundt 3-400 til mamma og pappa, 200/250 til søster og bror, 200 til tantebarn (2 stk), alt for mye til gubben (jeg tok litt av i år, vanligvis ligger et på rett under 1000), ca 5-600 til junior, 200 til mormor og sikkert et par hundre til hundene. 
Noen venninegaver til rundt hundrelappen.
Gubben tar seg av svigerfamilien, de er hans problem:sleep::teehe:

Er det bare jeg som har veldig dårlig råd/er gnien, eller er dere utrolig flinke til å finne knalltilbud?

Jeg deler alle familiegaveutgifter med to brødre, så til foreldre bruker vi ca. 500 fra tre stk (mamma har fått nærmere 6-700 i år fordi hun har hatt et veldig kjipt år), 400ish til søsken fra søsken. Venner får for ca. en hundrings. Kusinene pleier å få for en hundrelapp men i år blir det ca. 200 fordi det er litt kjipt å gi tekopp hvert år liksom, så får mora dems noe billigere. Hundene har også fått for 200 hver seg i år, noe de ikke pleier, fordi berneren ønsket seg sånn bento ball som mönsterländeren hadde, og jeg kunne jo ikke gi gave til bare èn hund :icon_redface: Bikkja til pappa får for ca. 100 også fordi berneren pleier å få gave fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her kan vi lage ei liste over ting som "de som har alt" kanskje kan like . Bare fyll på nedover med idéer  . - Spekemat (fenalår, spekepølser, skinke etc) - Syltetøy/kaffe/te-ting - Gode oste

Det var så mye enklere når jwg var på den alderen. Ønsket meg jo bare kontantkort  

God mat hvis de liker sånt. Olivers oljer mm, Rogaland konserves-pakker. Lokale gode oster...

Posted Images

3-400 til brødrene mine. Foreldrene mine får for 700 i år.

Har mange søskenbarn, men gir kun til ett: 300 (hun har også kjæreste nå, men de får sammen). Jeg hekler ei pute til de i år da, usikker på verdien. Kjøper sikkert noe sjokolade eller noe utenom.

Tante og onkel: kanskje 200? Pleier bare gi noe småting. I fjor ble det hjemmelagde karameller, i år hekler jeg en sauebamse. 

Bestemor får hjemmelagde karameller, så kanskje en hundrelapp der.

Og til slutt typen. Der har jeg sagt ca 1000kr.

 

Jeg satt av 3000kr av sommerjobblønna som skulle gå til julegaver. Garn, vatt, karameller osv blir betalt utenom det. Føler meg veldig kjip siden jeg får mye mer av andre, men jeg vet at de ikke blir skuffet. De er klar over at jeg er fattig student :P Syns generelt 3-400 burde være nok, egentlig. Også evt gi litt mer til de som står deg veldig nær.. Man gir jo etter evne, og det er ikke alle som ønsker eller kan bruke mange tusenlapper på julegaver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens:ahappy:
Virker bare som at mange bruker så utrolig mye penger (ikke nødvendigvis her, men ser det over alt) på gaver, og da føler jeg meg så gnien:P Men jeg er veldig nøye på at det skal være noe folk ønsker seg/trenger og som de blir glad for, ikke bare noe jeg rasker med meg fordi det er innenfor budsjettet. 
Så de siste årene har det blitt en del fotogaver, noe som (heldigvis) er veldig populært:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bruker mellom 200 og 350kr på de fleste. Og litt over tusenlappen til typen. Jeg er under massivt press på at kjærestegavene skal ligge på rundt 3-4 tusen, så hele budsjettgreia/hvor mye man bruker er kjip i år.

Gir jeg hjemmelaga gaver regner jeg verdien slik: verdien på råvarene x 3. Koster garnet meg 100kr, så er verdien av gaven ca 300kr. Det bruker å funke i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og jeg har det sånn at vi spleiser på gaver til mamma og samboeren hennes, samboerens sine barn og vår far. Da har vi en bedre budsjett mens vi begge bruker mindre enn hva vi ville gjort hver for oss. Ofte så blir det spleiselag når det blir kjøpt gave til min søster også. 

vi har ikke så mange å kjøpe til så ligger på ca. 500kr per gave. Deler man det på to så blir det ca. 250kr jeg betaler for en julegave. Syntes vi får veldig mye fint for det. Pappa sier han ikke vil ha gave, så han får for ca. 250kr inkludert frakt fra oss (125,- fra hver). Ingen av oss har spesielt god råd, så vi gjør det sånn. I tillegg til at vi begynner tidlig med gavehandel, og leter etter gode tilbud.

Jeg gir ikke til venner og andre i familien enn de jeg har skrevt om over. Jo, typen får. Han koster meg 100kr :P Hvis man ser bort i fra at vi skal på et show i slutten av januar (er det som er "julegaven"). 

Litt usikker på om jeg bør gi noe til typen sine foreldre, men det bli i såfall noe god kaffe til 50-60kr. Har ikke helt bestemt meg enda, for om det er noe som er forventet at jeg gjør eller ikke :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ganzie skrev:

Takk for svar folkens:ahappy:
Virker bare som at mange bruker så utrolig mye penger (ikke nødvendigvis her, men ser det over alt) på gaver, og da føler jeg meg så gnien:P Men jeg er veldig nøye på at det skal være noe folk ønsker seg/trenger og som de blir glad for, ikke bare noe jeg rasker med meg fordi det er innenfor budsjettet. 
Så de siste årene har det blitt en del fotogaver, noe som (heldigvis) er veldig populært:) 


Min far er en slik type, eller var i hvertfall når han hadde råd. Ene året fikk vi et bord til 5000kr liksom O.o Men så har han hatt veldig god råd de siste 10årene ish også da, og han har virkelig jobbet ræva av seg på å komme dit. Nå er det jo nedgangstider i olja og han mistet da dessverre jobben sin. Så tipper gavene fra ham blir på et mer normalt nivå i år. :P 

Selv har jeg så fryktelig lyst å gi, jeg elsker å glede andre og skulle ønske jeg hadde noen milioner jeg kunne bruke på de rundt meg, men det har jeg ikke. Så jeg gir mest mulig for minst mulig pga min stramme økonomi. Men jeg gir aldri, bare for å gi. Hver enkelt ting skal passe til vedkommende og være noe jeg virkelig tror de kommer til å glede seg over og bruke. Har jeg mulighet til å gi oppleverser istendefor ting så gjør jeg gjerne det. 
Tror det kjæreste mamma noengang fikk av meg når hun levde var en bildekalender med bilder jeg hadde tatt av dyra og oss de siste årene. <3 Hun hadde den hengende som pynt i flere år etter det året selve kalenderen egentlig var for. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ganzie skrev:

Takk for svar folkens:ahappy:
Virker bare som at mange bruker så utrolig mye penger (ikke nødvendigvis her, men ser det over alt) på gaver, og da føler jeg meg så gnien:P Men jeg er veldig nøye på at det skal være noe folk ønsker seg/trenger og som de blir glad for, ikke bare noe jeg rasker med meg fordi det er innenfor budsjettet. 
Så de siste årene har det blitt en del fotogaver, noe som (heldigvis) er veldig populært:) 

Vi ligger på omtrent samme nivå, men jeg velger å ikke føle meg gjerrig :P Det er så mange som skal få gaver, en del sendes i posten i tillegg, og så trenger man heller ikke å blakke seg. Det er viktigere for meg at gaven passer til den som skal få den enn at den er dyr. Men vi kan godt strekke oss litt ekstra hvis vi finner noe som vi tror er perfekt til noen! Jevnt over synes jeg gavene er passe moderate i familien vår. Vi gir ikke for 300 kr og får for tusenvis tilbake :)

Foreløpig har jeg gitt 146 kr for gaven til samboern, for det var halv pris av halv pris. Men jeg vurderer å kjøpe piggsko, vinterjakke eller noe annet turutstyr til ham i tillegg, og da blir det vel brått litt mer. 

Jeg og yngste søster har forresten kjøpt nøyaktig samme termokanne til eldstesøstera vår og mannen, fant vi ut i kveld. Det blir morsomt på julaften :P De får bytte den ene selv, det er så vanskelig å komme på noe nytt! De ønsker seg jo termokanne, den forrige gikk i stykker. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 søsken, 7 tantebarn, mamma, pappa, bestemor på mamma sin side, bestemor på pappa sin side, Nico, Milo og Thea er de som jeg må kjøpe gave til... Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Eller når... Jeg tråkket rundt på Tiller i 3 timer i dag, og jeg fant ikke en eneste gave... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen og meg selv, hund :P 

Min bror: kombitrekksele fra troll. 510,-

mamma: skinnhansker pluss noe småtteri som jeg ikke har bestemt meg helt for hva enda. 6-700,-

Mannen til mamma: (ønsket seg noe så spennende som ullvangsokker) får ullvangsokker og "opp 24" bok fra turistforeningen om de 24 høyeste toppene i trøndelag. (350,-)

Min stesøster: 30l bag fra Kari traa. (var heldig å finne på tilbud :D ) (299,-)

Mor til mannen til mamma: En god og fin ullgenser (fra meg og min bror) (599 delt på 2)

Morfar: Bunkeren, Trondheim under hakekorset (bok) pluss noe småtteri kos i tillegg. (5-600 delt på 2)

Kjæresten til morfar: en flaske vin :) 

Det tror jeg var alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Sliter litt med brødrene mine. De har nettopp kjøpt seg leilighet sammen, så tenker gavekort på ikea eller noe. Kom over et bilde som jeg vet de syns jeg stilig som jeg fikk lyst til å bestille asap. De blir jo mest sannsynlig boende sammen i noen år, men litt kjipt å kjøpe et felles bilde med tanke på den dagen de skal flytte hver for seg? 

Ellers syns jeg gavekort er litt kjedelig(etter jeg og kjæresten ønsket oss gavekort et år og fikk ørten fra ikea :aww: , så tips mottas med takk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie får for ca 500,- (mamma, pappa, kona til pappa, 2 brødre, kona til ene bror og 2 nevøer, i år får mamma og mannen gave samme, og ene broren min og kona hans får også gave sammen) 

samboersfamilie ordner han, men der ligger han pp ca 1000,- til mammaen, pappaen og broren, kona til broren for for ca 500,- om ikke de får gave sammen. 

Samboer får for rundt 2000,- i år, det er da gave fra meg, frøkna og Leo :P 

Leo får et stort tyggebein til 100,-

og frøkna får en tøydukke til 100,- og penger på kontoen sin av oss. Gaven i år er mer en symbolsk gave og for vår del, hun skjønner jo ikke hverken jul eller gaver enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da brukte jeg internett til å bestille de to siste julegavene.

Mamma får en mix av litt forskjellig fra blivakker: et ansiktsserum + krem, leppeskrub, negelelakk og hårspray. Brukte 560 kr på henne, men spleiser med bror. Det blir 280 kr / pers - innafor.

Pappa får husbyggesett til modelljernbanen sin (4stk) +  noen busker (også til modelljernbanen). Brukte ca 592 kr på det så da blir det 296 kr / pers - også innafor. Jeg er kjip og regner med fraktkostnader i verdien, for den var på svimlende 98kr! Hadde jeg vær lur hadde jeg gått på ebay, men siden det er langt fra kina og kort til jul, så gikk jeg for den norske siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma: Glass krukke hvor det står "your face is my favorite face" ellernoe i den duren, sammen med sjokolade/lakris kuler. 
Stefar: Salamipølse med kniv fra de der bodene som står over alt. 
Søster 18 år: Parfyme
Søster 16 år: ABH dipbrow pomade
Søster 4 år: Frost "tatoveringer" og Frost puslespill man tegner på selv
Bror 7 år: Star Wars spill sammen med mamma
Svigermor: Hjemmelagde hyller etter forespørsel
Svigerfar: 2 tskjorter
Svigerbror: Jamie Oliver Steikepanne
Svigersøster+mann: Ramme hvor det står family inni med plass til mange bilder
Tantebarn: Duplo farm set
Pappa med stemor og barn: Kurv med godteri, chips og en flaske vin. 
Venninne: Kähler Omaggio liten vase i sølv
 

Alle gavene fra oss er for en 200-300kr pr person. Vi har dårlig råd i år, så vi kan ikke gi for så altfor mye når vi har litt folk å gi til. 
Jeg og mannen gir nok ikke så fryktelig mye til hverandre i år mtp at vi har kjøpt oss hund, og tatovert sleeves begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gratis fotobok fra telenor sverige, og jeg forbannet meg på at alt det arbeidet skulle jeg IKKE gjøre på nytt.
Men neida. 3 timer lagt ned. "Gratis" gaver tar jammen mye mye mer tid enn dyre gaver man kan kjøpe et et simpelt klikk :ahappy:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg fikk en gratis fotobok fra telenor sverige, og jeg forbannet meg på at alt det arbeidet skulle jeg IKKE gjøre på nytt.
Men neida. 3 timer lagt ned. "Gratis" gaver tar jammen mye mye mer tid enn dyre gaver man kan kjøpe et et simpelt klikk :ahappy:  

Herlighet - fotobok høres sååå enkelt og greit ut. SÆRLIG! :lol:  Tror jeg brukte 12  timer på den jeg laget til svigermor, programmet krasja ørtogførti ganger, ble ikke fornøyd og måtte starte på ny osv osv. Men ble veldig bra da, og var vel den gaven hun ble mest glad for. Men lager ikke flere fotobøker i år. :aww::lol: 

 

Budskjett? Lavest mulig. :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Herlighet - fotobok høres sååå enkelt og greit ut. SÆRLIG! :lol:  Tror jeg brukte 12  timer på den jeg laget til svigermor, programmet krasja ørtogførti ganger, ble ikke fornøyd og måtte starte på ny osv osv. Men ble veldig bra da, og var vel den gaven hun ble mest glad for. Men lager ikke flere fotobøker i år. :aww::lol: 

 

Bare vent, til neste år blir det sikkert en ny :lol: Jeg laga en sånn fotobok jeg fikk en gang med vofsen, det tok evigheter.... Det verste er å finne alle bildene..... tror man. Også skal det jo settes sammen... Tekst eller ikke? So many decisions :no::lol:  Kudos for å bruk så mye tid. Heldigvis fungerte onlineprogrammet ganske bra, onskefoto.se - thumbs up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Bare vent, til neste år blir det sikkert en ny :lol: Jeg laga en sånn fotobok jeg fikk en gang med vofsen, det tok evigheter.... Det verste er å finne alle bildene..... tror man. Også skal det jo settes sammen... Tekst eller ikke? So many decisions :no::lol:  Kudos for å bruk så mye tid. Heldigvis fungerte onlineprogrammet ganske bra, onskefoto.se - thumbs up!

Fotobøker er noe dritt å lage. Det er faktisk skikkelig tidkrevende og "vanskelig". Skal jo være en helhet i det osv. 
Og så er det så fordømt juks når det gjelder pris. Utgangsprisen er lav og så kommer spørsmålene: vil du ha med hard perm? Vil du ha ekstra tykke sider? Vil du legge til flere sider osv osv. Da jeg endelig var ferdig var boken til pappa kommet på over 800;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...