Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
4 timer siden, Pippin&Symra skrev:

Nei, jeg vurderer faktisk å bli vill og gal hundekjerring med groominghjørne på spisestua. Alt ellers i livet mitt er jo funksjonelt i stedet for estetisk liksom. :P

:D Do it :D 

12 minutter siden, rosinbolle skrev:

Etterturen tror jeg at jeg skal finne noen fine nettbutikker og se på julegaver. Hva kan man kjøpe til samboerns snobbete stesøster? De har svær, kritthvit leilighet i sentrale Oslo, rosablogg og mye penger. To barn, foreløpig har vi redda oss inn med å kjøpe økologiske treleker uten maling til barna. Prøvde meg på fancy te et år til de voksne, den ville de bytte siden det ikke var koffeinfritt. De er litt vanskelige. Hyggelige også altså, men veldig snobbete...

Åååååå... hatobjekter å kjøpe gave til :lol:. Kjøpt noe skikkelig harry billigskit bare på pur F??? :lol: 

Har vi vært ute på tur i tre timer og vandret i skogen og langs skogsstier og skogsveger. Så himla deilig og hundene fikk selvsagt gå løse og kose seg. Skulle hatt flere slike dager :). Nå ligger hundene strødd og sover, jeg har tent i peisen og jeg spiser kyllingvinger og drikker cola... og har skumnisser til dessert :D:D 

• Like 6
  • Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svigerfar er våken!

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

Skrevet
14 minutter siden, Polfarer skrev:

Det synes jeg er en veldig god idé! Opole er bare en liten time unna så da kommer vi som heiagjeng :) 

Da var det avgjort :D  Må se på "turnusen" til C først, men jeg har skikkelig lyst egentlig!

• Like 1
Skrevet

Jøss. Maten ble skikkelig god jo! 

Synd jeg ikke helt fulgte med på hva vi gjorde, men det var ingefær,  chili, hvitløk,  egg, lime, melken fra en kokos,  løk,  steinbitt og bananblader involvert.  Og aspargesbønner.  Ask spiste enorme mengder.  Og jeg som trodde vi hadde lagd altfor mye :o 

• Like 3
Skrevet
49 minutter siden, rosinbolle skrev:

Etterturen tror jeg at jeg skal finne noen fine nettbutikker og se på julegaver. Hva kan man kjøpe til samboerns snobbete stesøster? De har svær, kritthvit leilighet i sentrale Oslo, rosablogg og mye penger. To barn, foreløpig har vi redda oss inn med å kjøpe økologiske treleker uten maling til barna. Prøvde meg på fancy te et år til de voksne, den ville de bytte siden det ikke var koffeinfritt. De er litt vanskelige. Hyggelige også altså, men veldig snobbete...

Kähler interiørprodukter er jo veldig i vinden nå, og passer fint til snobber! :D Jeg har kjøpt det til alle mine snobbeveninner og de har blitt ekstatiske, meeen det koster jo  litt da.

• Like 1
Skrevet
1 time siden, rosinbolle skrev:

Akkurat nå ligger jeg på sofaen og utsetter å gjøre husarbeid. Vurderer sterkt å vente til etter jeg har hentet mannen på LAN, sånn at han kan være med :P Men først skal bikkjus og jeg ut og rusle i mørket, og håper at det har blitt litt lysere nå som det har kommet SNØ!! :D 

Ellers har dagen gått med til julebasar med korpset til tantebarna mine og en deilig fjordland-middag helt alene... :P 

Jeg bestiller gavekurver herfra i år. 

http://www.elea-hellas.net/

Jeg bare sier sum og hva de som skal få det liker, så setter Georgious sammen kurv.  Veldig enkelt :P 

Og det er noe jeg selv ville blitt glad for :) 

• Like 5
Skrevet (endret)

Dørstokkmila var utroooolig lang idag, men kom oss ut på en 40 min tur da. Ville gå litt lengre når jeg først hadde kommet meg ut, men C måtte på do :P Tuva fikk på fleecesokk og gummisokk over der igjen, alikevel så blødde kuttet litt når vi kom inn + at dyret har klart å subbe ned ene kloa til nerven så den blødde litt og, det er en klo jeg aldri klipper så det har subbinga hennes klart helt selv!

Tror kanskje jeg skal legge meg litt igjen snart, blir en hektisk natt med 120 julebordgjester...

Endret av Stine
Skrevet
2 timer siden, Tonje skrev:

Ikke hvis du tenker sheltie, jeg har en liten plastpose med børstene hans i og bruker knapt halvparten av dem, altså 2-3 stk :P

Det blir muligens sheltie en gang, men pr nå er det en annen rase som vurderes. Vi får se hvor mange ganger mannen ombestemmer seg innen det er mascot tid :lol:  (4-8 år ca).

1 time siden, Aslan skrev:

Har pelshund. Har en kam og en børste, pluss en karde. :teehe: men med pelsmaskott tenker du sikkert ikke på lapphund :rofl: 

Det er jo ikke avskrekkende egentlig mtp mengden pels. Nei den gruppen er nok ikke så veldig aktuell tror jeg :)

(Selv om jeg ble kjent med en aldeles herlig samojed i fjor. Når jeg tenker meg om så er nok Samojed et stykke utenfor mascot begrepet mtp behov for fysisk aktivitet :P )

Edit: når jeg tenker meg om igjen så fant jeg vel ingen typiske mascot raser! :lol:

• Like 2
Skrevet
30 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Slektas vanskelige får i år gavepakker fra Hervik. Saft og syltetøy uten konserveringsmidler

Vi voksne som har alt vi trenger, setter ofte stor pris på slike ting :D. Ikke det at jeg får julegaver, men jeg hadde helt sikkert satt pris på noe slikt :). OK - jeg er ikke så vanskelig å glede da, jeg blir glad for alt, jeg :)

• Like 1
Skrevet

Krutsi har brukt noget mye energi for å få mannen og 3 av hans brødre til å bli ferdig og dra innen tiden.. Og vi kom presis! 

De som derimot skulle komme og låse opp døra, var forsinket :getlost: 

så Krutsi har nå blitt mobbet en del.. "Kom vi tidsnok nå eller?" På rent bokmål.. For det er jo sånn jeg snakker liksom :P 

shitunger :P 

Skrevet
1 time siden, Mud skrev:

Jøss. Maten ble skikkelig god jo! 

Synd jeg ikke helt fulgte med på hva vi gjorde, men det var ingefær,  chili, hvitløk,  egg, lime, melken fra en kokos,  løk,  steinbitt og bananblader involvert.  Og aspargesbønner.  Ask spiste enorme mengder.  Og jeg som trodde vi hadde lagd altfor mye :o 

Det høres egentlig veldig godt ut, selv om jeg ikke er spesielt glad i fisk. Men dette høres jo veldig annerledes ut enn sprengt torsk, poteter og smør  (eneste jeg liker av det er potetene, UTEN smør)

Skrevet
32 minutter siden, Siri skrev:

Vi voksne som har alt vi trenger, setter ofte stor pris på slike ting :D. Ikke det at jeg får julegaver, men jeg hadde helt sikkert satt pris på noe slikt :). OK - jeg er ikke så vanskelig å glede da, jeg blir glad for alt, jeg :)

Samme her. I fjor var det mange i slekta som sa at det var så vanskelig å kjøpe gaver til oss voksne. Jeg svarte at det trenger da ikke å være hverken dyrt eller eksklusivt, jeg ville blitt glad for et litermål i plast også jeg, sa jeg. Jeg fikk fem stykker og kunne fått flere, men noen fant ut at det bare ville resultert i plassproblemer i kjøkkenskapet mitt. :lol:

• Like 8
Skrevet
7 minutter siden, Snøfrost skrev:

Det høres egentlig veldig godt ut, selv om jeg ikke er spesielt glad i fisk. Men dette høres jo veldig annerledes ut enn sprengt torsk, poteter og smør  (eneste jeg liker av det er potetene, UTEN smør)

Det var veldig godt.  Og enkelt. Blandet alt sammen i en bolle til det luktet " skikkelig passe godt " ( poden), delte fisken i små biter, kastet oppi  og rørte godt.  Så var det bare å pakke det inn i bananblader , putte i ildfast form med vann i bunn og ha i ovnen sånn passe lenge. Bombesikker oppskrift :lol: 

• Like 1
Skrevet
21 timer siden, maysofie skrev:

Har terminlistene for NBF og rally kommet ut?

Vet ikke, men jeg vet hvertfall at facebooksiden til rally har plottet inn stevner til neste år.

Skrevet

Herregud som tiden flyr når man maler! Jeg blir så oppslukt av det og vil bli ferdig, så jeg tar meg ikke tid til pauser eller noe :P Nå er de to veggene i stua malt ett strøk, og en liten del har fått sitt andre strøk. Men jeg er usikker på om jeg ble så fornøyd med fargen som jeg tenkte :P Jaja, nå er stua blå! Om noen lurer, så heter fargen Nordisk Hav :)

• Like 2
Skrevet
5 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Herregud som tiden flyr når man maler! Jeg blir så oppslukt av det og vil bli ferdig, så jeg tar meg ikke tid til pauser eller noe :P Nå er de to veggene i stua malt ett strøk, og en liten del har fått sitt andre strøk. Men jeg er usikker på om jeg ble så fornøyd med fargen som jeg tenkte :P Jaja, nå er stua blå! Om noen lurer, så heter fargen Nordisk Hav :)

Vi må få se før/etter bilde når du er ferdig! :ahappy:

......fyrer vi i ovnen for første gang etter at vi flyttet. Godt og varmt i stuen nå :)

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, mokken skrev:

Vi må få se før/etter bilde når du er ferdig! :ahappy:

......fyrer vi i ovnen for første gang etter at vi flyttet. Godt og varmt i stuen nå :)

Får se om jeg får fram fargen på bilde i dagslys i morgen! :)

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Pippin&Symra skrev:

Samme her. I fjor var det mange i slekta som sa at det var så vanskelig å kjøpe gaver til oss voksne. Jeg svarte at det trenger da ikke å være hverken dyrt eller eksklusivt, jeg ville blitt glad for et litermål i plast også jeg, sa jeg. Jeg fikk fem stykker og kunne fått flere, men noen fant ut at det bare ville resultert i plassproblemer i kjøkkenskapet mitt. :lol:

:lol::lol: Der kom jeg på at jeg antakelig hadde blitt glad for en eggdeler (huske på å kjøpe ny kanskje...). 

Skrevet
6 minutter siden, Siri skrev:

:lol::lol: Der kom jeg på at jeg antakelig hadde blitt glad for en eggdeler (huske på å kjøpe ny kanskje...). 

Og der leste jeg eggleder, og lurte brått på om du hadde planer om reproduksjon :lol:

..Ser med et halvt øye på HP, skriver litt på oppgave (fått skrevet ganske mye i kveld faktisk! :D ), og Smula lurer på om vi ikke skal gå oss en runde snart. Hun har jo rett i at det er en stund siden, så vi får vel kanskje rusle en kveldsrunde da :) 

• Like 4
Skrevet
3 minutter siden, Line skrev:

Og der leste jeg eggleder, og lurte brått på om du hadde planer om reproduksjon :lol:

OMG!!! :lol::lol::lol: 

Har jeg tørket støv, vasket og ryddet litt, gitt hundene mat, spist to klementiner, lest litt i boka mi, holdt liv i ilden i ovnen, lagt et par golvtuer som var mugne i eddikvann (de hadde ligget under vannskåla til hundene), surfet litt, kost med hundene, sett litt på TV, sendt mailer og meldinger... jahhhh.. interessant, sant? :D 

Skrevet
11 minutter siden, Line skrev:

.

:lol::lol:

Vi har gått en fin tur i snø og kald luft. Får vel tilstå at det var veldig deilig, selv om jeg er en svoren tilhenger av vår og sommer. Jeg får utvide til å være svoren tilhenger av alt bortsett fra holke, slaps og evigvarende regnvær.

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...