Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September

Tricolor
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Ang flyktningene som strømmer oppover Europa. Hvor er det de egentlig skal? Hvorfor er Tyskland et land som blir nevnt som mål hele tiden? De aller fleste landene i europa er jo fredelige, og antar det er det som er målet for flyktningene- fred. Er det slik at de ulike landene kommer til, nekter flyktningene å være der og jager dem videre til neste land? Er det ikke plass? Har ikke helt fått det med meg hva som er problemet..

Pga dublinavtalen må asylsøkere være i det europeiske landet de først er registrert i. F.eks Italia og Hellas har motatt store mengder flyktninger, og hadde i utgangspunktet ikke kapasitet til noen eller økonomi. Havner man der blir det en hard og begredelig fremtid for mange. I tyskland er de i det minste sikret mat og et sted å bo.

Derfor har det også vært en greier med folk som har fått innvilget asyl i norge, og så oppdager man senere at de egentlig skulle vært et annet sted i henhold til dublin avtalen, da sendes de dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dag på spesialen i går:) orket ikke dra i dag og, er de samme hundene. 1000 bilder å sortere og redigere... grugleder meg til den jobben. Sniff har løpetid, så Casper er sånn passe irriterende... måtte opp tidlig i dag for å flytte bilen, og har ligget på sofaen siden da..

Jo også fpr jeg kanskje komme på intervju :) det er ikke i oslo, men er bare 4 mnd vikariat, så da kan jeg søke i mellomtiden og få mer på cv.

Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga dublinavtalen må asylsøkere være i det europeiske landet de først er registrert i. F.eks Italia og Hellas har motatt store mengder flyktninger, og hadde i utgangspunktet ikke kapasitet til noen eller økonomi. Havner man der blir det en hard og begredelig fremtid for mange. I tyskland er de i det minste sikret mat og et sted å bo.

Derfor har det også vært en greier med folk som har fått innvilget asyl i norge, og så oppdager man senere at de egentlig skulle vært et annet sted i henhold til dublin avtalen, da sendes de dit.

Må ikke sendes tilbake, landet avgjør selv. Hvis noen kommer hit via Hellas, og oppgit at de kom via Hellas, så kan de fint få opphold her, men får de nei så sendes de tilbake til Hellas. Det som har vært i media er at folk har kommet hit, uten å oppgi at de har vært innom et annet europeisk land før, fått opphold på det grunnlaget, og når da sannheten kommer frem så kan de bli sendt ut.

Er det Angela Merkel har gjort i Tyskland, gått åpent ut og sagt at flykninger blir ikke sendt tilbake til Hellas/Italia osv i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm - enkel, knallgod, sjokoladekake som kan gjøres, eller er naturlig, glutenfri, som inneholder ekte sjokolade ikke "bare" kakaopulver og kaffe?

Skal ha med på foreldremøte.

Tenker du type melløse eller bare med glutenfritt mel? Har du tilgang på mandelmel/fiberhusk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du type melløse eller bare med glutenfritt mel? Har du tilgang på mandelmel/fiberhusk?

Funker somregel greit å bytte ut hvetemel med glutenfritt. Fiberhusk har jeg, men syns ikke det er noe godt i kaker, blir så vassent. Funderer på ondskapsfull sjokoladekake som @Krutsi laget, men den blir kanske noe overkill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker somregel greit å bytte ut hvetemel med glutenfritt. Fiberhusk har jeg, men syns ikke det er noe godt i kaker, blir så vassent. Funderer på ondskapsfull sjokoladekake som @Krutsi laget, men den blir kanske noe overkill?

Hvis du synes fiberhusk gjør kakene kjipe (forstår den, forsåvidt) så kan du bytte ut deler av melken med rømme/crème fraiche/surmelk/størrelse (smørmelk er nesten umulig å få tak i i Norge om du ikke kjerner eget smør, men du kan hive en ts hvit eddik eller hvitvinseddik i 2 dl melk for å få litt samme funksjonen), og hvis du føler glutenfrie kaker blir for "tette" kan du skille eggene og piske hvitere myke for seg selv og bare vende dem i resten av røren etterhvert.

Edit: jeg liker kraftige, mørke sjokoladekaker med syrlig topping, men de er gode uten topping og, da. Superhjelpsomt. Jeg kan gjerne grave frem noen enkle oppskrifter om du vil det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes fiberhusk gjør kakene kjipe (forstår den, forsåvidt) så kan du bytte ut deler av melken med rømme/crème fraiche/surmelk/størrelse (smørmelk er nesten umulig å få tak i i Norge om du ikke kjerner eget smør, men du kan hive en ts hvit eddik eller hvitvinseddik i 2 dl melk for å få litt samme funksjonen), og hvis du føler glutenfrie kaker blir for "tette" kan du skille eggene og piske hvitere myke for seg selv og bare vende dem i resten av røren etterhvert.

Edit: jeg liker kraftige, mørke sjokoladekaker med syrlig topping, men de er gode uten topping og, da. Superhjelpsomt. Jeg kan gjerne grave frem noen enkle oppskrifter om du vil det. :P

Kraftig mørk med mye smak høres egentlig helt supert ut. Topping kan vi droppe om jeg ikke får til. :lol: Folk skal ha kaffe til, så litt kraftig er bare fint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg snart! :D

Skal på navnefest på søndag, ei venninne har en liten datter. Men hva i all verden skal hun få i gave? Hun har vel alt hun trenger av standard klær og leker, og ting som sølvskje og brevpresse gir man vel ikke i 2015... Moren er relativt opptatt av barns utvikling og økologisk mat. Idéer? :D

Var ei venninne som gav album og barneservise (type IKEA kvalitet) moren ble veldig glad for det! Ellers selger de en body på Cubus der du kan skrive på navn, vekt, lengde og dato ved fødsel :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftig mørk med mye smak høres egentlig helt supert ut. Topping kan vi droppe om jeg ikke får til. :lol: Folk skal ha kaffe til, så litt kraftig er bare fint. :D

300 gr smør

8 egg

300 gr sukker

120 gr glutenfritt mel

250 gr mørk sjokolade

(matchende glasur for sjokoladeoverdose):

100g smør

2ss kaffe (kan byttes med vann, likør, melk, whatever)

400 gr mørk sjokolade

100 gr melis

Smelt smør sammen med kaffe/væske, tilsett sjokolade og rør til sjokoladen er smeltet, rør inn melis til det er en jevn masse, smør på kake)

Smelt smøret i en kjele, ta det av varmen og smelt sjokoladen oppi, rør til det er jevnt og blankt. Pisk egg og sukker til lys og tjukk eggedosis, rør inn sjokoladesmøret (det må ikke være for varmt når du rører det i, for da blir eggene stekt), og vend inn melet til slutt. Passer til en langpanne, eller en litt stor springform for en litt høyere kake. 200 grader i 20-25 minutter.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gr smør

8 egg

300 gr sukker

120 gr glutenfritt mel

250 gr mørk sjokolade

(matchende glasur for sjokoladeoverdose):

100g smør

2ss kaffe (kan byttes med vann, likør, melk, whatever)

400 gr mørk sjokolade

100 gr melis

Smelt smør sammen med kaffe/væske, tilsett sjokolade og rør til sjokoladen er smeltet, rør inn melis til det er en jevn masse, smør på kake)

Smelt smøret i en kjele, ta det av varmen og smelt sjokoladen oppi, rør til det er jevnt og blankt. Pisk egg og sukker til lys og tjukk eggedosis, rør inn sjokoladesmøret (det må ikke være for varmt når du rører det i, for da blir eggene stekt), og vend inn melet til slutt. Passer til en langpanne, eller en litt stor springform for en litt høyere kake. 200 grader i 20-25 minutter.

Oi! :lol: Den skal testes :D Vet ikke om jeg spandere så dyr kake på foreldremøte, men *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har gjort det aller meste av det jeg burde gjøre før jeg tar helg. Det blir en travel helg i miljøets og politikkens tegn, men jeg har i alle fall ingen andre planer i dag og kveld enn å være sammen med vofsene mine. Vofsene gleder seg til etter valget, da blir det mer fokus på dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags jakke jeg pleier å bruke på vår og høst. Jeg har trench coat, men den er jo for lang og mye jakke nå. Vinterjakka er for varm og jeg pleier ikke bruke regnjakka som hverdagsjakke. Pleier jeg gå uten jakke helt til det blir så kaldt at jeg må ha på vinterjakka? Jeg tror jeg gjør det på våren nemlig, at jeg bruker vinterjakka til det plutselig er så varmt at man ikke lenger trenger jakke. Kanskje jeg må kjøpe ny jakke :aww:

Jeh har bergans skalljakke som er vind- og vanntett.. Heter den luster tro? Og så kler jeg bare på meg mer under etterhvert det blir kjøligere :)

Helg snart! :D

Skal på navnefest på søndag, ei venninne har en liten datter. Men hva i all verden skal hun få i gave? Hun har vel alt hun trenger av standard klær og leker, og ting som sølvskje og brevpresse gir man vel ikke i 2015... Moren er relativt opptatt av barns utvikling og økologisk mat. Idéer? :D

Stikk innom Jens hoff og kjøp rørospledd.. Beste gaven jeg har fått og alle har vært fornøyd med de jeg har gitt :)

Den passer jo til alt! Unntatt slankekurer kanskje :lol::P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer jo til alt! Unntatt slankekurer kanskje :lol::P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Slankekurer (andre enn min egen) er ikke mitt problem. :lol: Men vet ikkeom jeg får tak i sånne søte små sjokoladebiter som du hadde. Funker hvit kokesjokolade og vanlig melkesjokolade tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Turb - har hørt flere som har vært fornøyde med Brit, og jeg har brukt det tidligere en gang (men da før Care-serien kom). Håper Decoy kommer til å unke bra på det. :)

Noen som har tips til billige men bra oppvaskmaskiner? Vår døde i går nemlig, bare 8 år og 4 mnd gammel. :( Første store tingen vi kjøpte til huset (viktig å prioritere!), og den kommer til å bli dypt savnet til vi finner en erstatter. Surt å bruke penger på, men ... Vi har så upraktisk vask for håndoppvask i tillegg, vi har bare en nemlig. Fatter ikke hva vi tenkte på da vi fiksa kjøkkenet. Vel, vi tenkte vel ikke. Var jo bare barna jo. :aww:

Oooh 4 minutter til helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...