Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge er kjolen?


SiriEveline
 Share

  

123 stemmer

  1. 1.

    • Blå og svart
      59
    • Hvitt og gull
      55
    • Andre farger
      9


Recommended Posts

Sitat artikkel: "Jo hardere hjernen altså jobbet for å få et bilde av fargene, jo større sjans ville det altså være at man oppfattet blondene som hvit."

Og da lurer jeg bittelitt på hvordan min hjerne jobber for jeg ser hvit kjole med lysblå skjær i og gull blonder...... Iaf når skjermen er rett, skyver jeg den fra meg, ned bakover liksom, blir kjolen blå med sorte blonder, og mot meg, som om jeg skal klappe igjen laptop'en, ennå hvitere.

*hjelp, jeg er farge schizo.....*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag 1 e.k Jeg har sett på kjolen 97 ganger siden jeg sto opp.Fargen har hittil vært den samme. Lyseblå og gullfarget. Til nå. Dette forandrer alt. Utenfor er det opptøyer, det har vært vansk

Jeg har kjøpt meg kjole til Norsk Vinner som veksler mellom to farger for hver gang jeg ser på den Betyr det at hjernen min driver med intervalltrening?

Posted Images

Nå har jeg sett kjolen i all slags lys, på tlf, nettbrett, pc og til alle døgnets tider. Jeg vet at den er svart og blå og jeg legger all god vilje til for å se det, men den forblir hvit og gull uansett..

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Du har enda ikke drukket nok! :lol:

Sitat artikkel: "Jo hardere hjernen altså jobbet for å få et bilde av fargene, jo større sjans ville det altså være at man oppfattet blondene som hvit."

Og da lurer jeg bittelitt på hvordan min hjerne jobber for jeg ser hvit kjole med lysblå skjær i og gull blonder...... Iaf når skjermen er rett, skyver jeg den fra meg, ned bakover liksom, blir kjolen blå med sorte blonder, og mot meg, som om jeg skal klappe igjen laptop'en, ennå hvitere.

*hjelp, jeg er farge schizo.....*

Samme her. :) Lyseblå og gullblonder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men nå har jeg tatt to paralgin forte (leddsmerter) og hjernen er tydeligvis ganske avbalansert, for nå er den ikke helt hvit og gull som den alltid er ellers, men snarere litt lyseblå og gull:lol:

Så på dop er hjernen min på ferie:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hodet mitt vil ikke bestemme seg, grunnfargen ser alltid grønn/blå ut mens merkene ser noen ganger hvite ut og andre ganger bronsje/gull. 

Edit: Og når jeg bladde opp igjen nå for å se på linken så så den blå og hvit ut :P 

 

Edit 2: på mobilen er den definitivt blå og hvit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med kjolen, så ser øynene mine den rette fargen. Den *ER* blå og hvit, og det er også originalen :P  Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å se så mange fargenyanser, særlig når den obviously er akkurat den fargen som den reellt sett er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kangerlussuaq skrev:

Akkurat som med kjolen, så ser øynene mine den rette fargen. Den *ER* blå og hvit, og det er også originalen :P  Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å se så mange fargenyanser, særlig når den obviously er akkurat den fargen som den reellt sett er :P 

http://www.nrk.no/kultur/ser-du-en-hvit-kjole_-har-du-en-mer-aktiv-hjerne-1.12604068

http://www.side2.no/aktuelt/derfor-ser-du-feil-farge/8548194.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Ja, jeg har lest mange av teoriene, men ingen blir enige. Personlig liker jeg teorien om at kvinners fargetolknings-celler har flere variasjoner pga kromosomene våre som ikke overstyres av den Y-kromosomen.

Nonetheless, det får meg til å lure om hvor mye annet man ser forskjellig i verden. Noen ser jo direkte feil, og når det finnes flere slike eksempler tviler jeg på det er eksklusivt for bilder av klesplagg lagt ut 26 februar :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja, jeg har lest mange av teoriene, men ingen blir enige. Personlig liker jeg teorien om at kvinners fargetolknings-celler har flere variasjoner pga kromosomene våre som ikke overstyres av den Y-kromosomen.

Nonetheless, det får meg til å lure om hvor mye annet man ser forskjellig i verden. Noen ser jo direkte feil, og når det finnes flere slike eksempler tviler jeg på det er eksklusivt for bilder av klesplagg lagt ut 26 februar :P 

Det har jo mye med hvordan bilde er tatt, det er jeg helt overbevisst om. Fargene rundt osv. Dette er et veldig nært bilde av jakken, med lite å kunne sammenligne med rundt. 

Forøvrig så jeg kjolen som blå og svart, altså den riktige fargen. Men denne jakken ser jeg tydeligvis feil farge :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet årsaken til at jeg både synes den er svart/grønn og bronse, og blå og hvit om hverandre. :P Med sterk lysstyrke er det blå/hvit, lav lysstyrke blir mørkgrønn/bronse. På mobilen som kan ha enda sterkere lysstyrke enn pcen er den veldig tydelig blå/hvit. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spinne videre, jeg leste en gang boken Zen and the art of motorcyle maintenance og den filosoferer rundt hva er det vi egentlig tror vi ser. Overført i denne sammenhengen - vet vi egentlig at vi ser samme farge når vi ser den fargen vi kaller hvit? Vi har lært hva som er hvit, men det betyr ikke at hjernen vår ser samme farge som naboen. Det jeg ser som hvitt, er det den samme fargen som andre kaller hvit? 

Forøvrig en veldig god bok, anbefales!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...