Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsmat rett og slett


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ammelam. Mmmmm. Kanarisk juletradisjon som smaker himmelsk godt, minner om rype. Litt fusk, de beiter også og får furunålhøy. Lammet står i ovnen med persille fra hagen, salt og pepper på 80 grader,

Fondue på nyttårsaften Alltid fondue på nyttårsaften.... Nå også med sjokoladefondue som dessert

Den der søtpoter/marshmellows-saken så dødelig ut. Med to diabetikere på nyttårsaften .,. Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt både på jul og nyttår, men så har jeg funnet meg en sånn der samboer da og tilhørende svigerfamilie som spiser kalkun både jul og nyttår. (Sånn for å toppe det så mener sambo at pinnekjøtt ikke er mat og hører til i søpla :huh: )

Jeg liker ærlig talt begge deler, men kjenner jo at tradisjonen sitter ganske sterkt i meg, men jeg får heller lage ny pinnekjøttmiddag tradisjon i romjula eller noe, de årene vi feirer hos samboer sin familie.

Til pinnekjøtt (eller ribbe som vi sier på sunnmøre) skal man ha poteter, ribbe(pinnekjøtt) fett, rabbestappe (kålrotmos), sur/rødkål. Syltetøy. Eventuelt kan man også servere pølser (vossakorv, julepølse f.eks) og medisterkaker/kjøttkaker/karbonader.
Personlig holder det lenge med pinnekjøtt, poteter, ribbefett og litt tyttebær for meg. *kresen*

Til kalkun har man selvfølgelig stuffing (aner ikke hva stuffingen er laget av dog), poteter, kokte grønnsaker, waldorf(?)salat, chips/potetgull salt/pepper eller paprika, tyttebærsyltetøy og brun saus.
(Der spiser jeg alt utenom waldorfsalat saken)

Til Svineribbe så har man samme tilbehør som til kalkunen, minus stuffingen. :P Man må også kjøpe/ha familie eller tykk ribbe, tynnribba er det for lite kjøtt på.


Hva det blir i år? Aner igrunn ikke, vi har egentlig ingen planer for nyttår i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboern skal ferie sammen med mamma, samboeren hennes, småbrødrene mine, storebror med familie og en onkel. Der blir det kalkun som det alltid er der hjemme på nyttårsaften. I fjor hadde vi så mye godt tilbehør at vi glemte waldorfsalaten i kjøleskapet og huska ikke på den før vi var ferdige å spise :lol::pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dilemma.... Rådyrsteik eller pinnekjøtt? Jeg har ikke helt bestemt meg, men siden pinnekjøttet ligger i kjøleskapet og rådyrsteika er godt nedfrosset, så heller det kanskje mest mot pinnekjøtt på nyttårsaften her også. Rådyrsteika kan jeg vel servere en kveld jeg har selskap, tror jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den eneste i Norge som ikke like kalkun. Jeg liker sausen og tilbehøret, vel jeg kan styre meg for kremfløte- og majonesdressing på waldorfsalaten, men kalkunkjøtt er ikke mye godt. Lurer på om økologisk kalkun er bedre? Virgenes gård har visst det til salgs nå.

Og nyttårsmåltidet begynner å ta form:

Gjestene tar med scampi, kyllingklubber, tortilla, aioli og tomatsalat, mens vi lager kjøttboller med persille og sitron, svinekjøtt på spyd, roastbeef av kalv, asparges med serranoskinke (hvis ingen har bedre forslag til hva vi kan gjøre med serranoskinken?), samt litt ost, oliven, tapenade og grillet paprikasaus.

Dajm/nonstop-iskake med mandelbunn til dessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører tapas/småretter i år: spanske kjøttboller, mozarella og tomat salat, kyllingklubber, julepølser i svisker, waldorfsalat, serranoskinke og aspargesruller, speket andebryst, brie og en annen ost, oliven, aioli, hvitløksbrød, eple og rødbetesalat, mandarinsalat og forskjellige ølsorter. Litt lei av kalkun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble vi vel igrunn enige om en form for biffmiddag i år. :P Noen ideer om gode tilberedningsmetoder/tilbehør?
Bruker vanligvis bare å lage biffsnadder og "wok" med løk, asparges, mais, paprika. (Og sjampinjong til meg selv)
Pomfritt og bearnaise saus eventuelt den dressingen vi måtte ha stående i kjøleskapet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har vi spist kalkun, jeg har vokst opp med litt forskjellig - fra kalkun til pinnekjøtt til kanin i fløtesaus. Jeg er veldig glad i kalkun selv (med poteter, grønnsaker og waldorfsalat), og ville laget det om vi var hjemme. Men, vi er bedt bort og der blir det koldtbord. Godt det også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre føret blir så dårlig at det er uforsvarlig å kjøre skal jeg (og hunden da) feire nyttår alene på ei hytte. Da blir det min faste "kosemat" når kjøkkenet er primitivt: reingryte (skal lage i kveld) med rotmos. Veldig godt:)

Jeg er også usikker på desserten. Kanskje det blir ostekake i porsjonsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Muligens dumt spørsmål, men hvordan lager dere fløtesausen til kalkun?

Koker inn kraft av innmaten i kalkunen med vann, tilsetter fløte, salt, sukker, pepper og litt sukkerkulør for farven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens dumt spørsmål, men hvordan lager dere fløtesausen til kalkun?

Om vi bruker brun saus eller fløtesaus vet jeg ikke, men vi kommer til å bruke posesaus, men bytte ut en del av væska med kraft :P

Da blir det (om den blir suksess) hvit sjokolademousse toppet med sjokoladekrem til dessert her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Muligens dumt spørsmål, men hvordan lager dere fløtesausen til kalkun?

Jeg tar smør (MYE smør, men det er nå fordi at jeg liker den sånn :P ) og mel, kraft fra kalkun (tilsett ønsket mengde), matfløte (spørs hvor mange personer du lager dette her til da, men jeg bruker en hel boks pluss litt melk om det blir for lite), salt og pepper. Jeg har fått mye skryt av min fløtesaus, sååååå den er god? :P Ikke noe hokus pokus å lage den sausen, og den er ferdig på null komma niks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...