Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Har toller vært oppe?

Veldig uhomogene, både når det kommer til eksteriør, mentalitet og arbeidskapasitet/fokus.

Samkjønnsaggrresjon og mye stress i noen, manglende motor i andre.

For meg, en rase som er vanskelig "å bli klok på".

Westie: supersøte! :wub:

(Jada, veldig konstruktivt.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen, ingen som har noe på podenco portugues? :D

Du mener Podengo portugues?

Kjenner hovedsaklig til de små (pequeno), stort sett tøffe små saker som liker kos, endel jakt og lyd. Noen veldig myke og forsiktige individer. Hjemlandet jobber for å ha brukskrav (jakt) på rasen, som krever at de jakter effektivt i flokk. Blir spennende å se hvor rasen er om noen år når nordeuropeiske utstillingslinjer blir mer etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller: Eneste retriever som tiltaler meg slik at jeg kunne tenkt meg og hatt en. Alle jeg har møtt/kjent har vært fine bikkjer, omgjengelige, glade og fine å jobbe med. Også er de pene da. Hører det sies at det finnes mye rusk, og det gjør det sikkert, men virker som det er mulig og få en bra hund så lenge man gjør litt research og kjøper fra rett plass.

Er bullterrier tatt? Og hva med fransk bulldog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har et veldig fint inntrykk av tollere. De jeg har møtt i senere tid har vært omgjengelige, lekne og med et avhengighetsforhold til vann. De jeg har vært borti tidligere (eksen sin og en kompis sin) var litt ymse. Den ene hadde hint av utagerende adferd mot mennesker og tilfeldige hunder (man kunne liksom aldri helt vite hva som trigget den). Den andre var snill som et lam, pep som om den skulle vært slått med kjepp tjuefire timer i døgnet. Det de hadde til felles var at de begge stakk av så fort de kunne.

Var også hos en oppdretter på toller før jeg kjøpte Falcon, og samtlige de hadde var energiske med stor personlighet. Litt som Falcon egentlig, bare litt mindre "HVA SÅ JEG DER? HVORDAN SKAL JEG REAGERE? SKUMMEEEEEEELT".

For meg som er oppvokst med sofaretriever var det stor forskjell, uten at det nødvendigvis bør bety så mye. Virker uansett som at de har en mer tendens til å stikke av i motsetning til de andre retrieverene, samtidig som de ikke er like store matvrak. Mer energi kanskje.

Og de har verdens peneste øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med engelsk springer spaniel?

Lykkepille på fire ben :) Kvikke, lettlærte, godt gemytt. Har trent sammen med flere siste årene. Og nå har datterbarn blitt velsignet med sin egen lille Cipramil :wub:

hva med puddel?

Energiske, lettlærte. Hopp og sprett, litt varierende fokus og konsentrasjon. Skjønne hunder. Pelsen er aberet...

Pyreneerhund da? :)

Vakre, stødige. Min hemmelige drøm jeg aldri skal realisere - til det er de for tunge for min del.

Hva tenker folk om bracco italiano

For mye hudfolder i ansiktet. Greie hunder. men hva man skal med dem all den tid man istedet kan ha vorsteh, forstår jeg ikke...

Jeg vet egentlig ikke om jeg vil høre :P Men, ok, la gå: Borzoi!

Aristokraten i hundeverdenen. Utrolig vakre. For mye jaktinstinkt til at jeg - selv med min huskybakgrunn - vil ha en.

Har korthåret collie vært oppe?? :-)

Godt gemytt, en del reserverte. Gulvredsel på en del. Allergi/hud/pelsproblem på noen. Varierende lekelyst, de jeg hadde var i så måte ganske uinteressert i leker. Lite fart. Enkle som familiehunder. Ingen potet. Stress varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bullterrier tatt? Og hva med fransk bulldog?

Jeg er generelt lite begeistra for bulleutseendet. Sikkert bra hunder likevel, men lite tiltalende i mine øyne :)

Frallen er ålreit :) Får vondt av den pga nesa, den klarer jo ikke å henge med i leken! Tøffe og morsomme i gemyttet, men eg har ennå ikke møtt en som har greid å følge med de andre hundene i leken lenger enn to-tre min. Ikke bare pga størrelse, men pga kondis og problemer med å trekke pusten godt nok. Stakkars små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med fransk bulldog?

Herlige hunder, men den jeg kjenner samt en del av de jeg har møtt sliter veldig med pusten. Såpass ille at den jeg kjenner knapt kan gå tur uten å kaste opp skum (som han gjør når han sliter med pusten), spesielt på sommeren, men vinteren også om det ikke så alt før kaldt. Og han går konstant å hiver etter pusten og har tydelige problemer med den. Får så vondt av å se på han og hvor istykker de er avla, begynner heldigvis å bedre seg nå, men er uansett virkelig ikke bra og ødelegger hele inntrykket mitt av rasen da de jeg har møtt ellers har vært kjempeherlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Har korthåret collie vært oppe?? :-)


Jeg er jo ikke akkurat objektiv :) men, klumsete og godslige hunder som lever opp til lassiemyten. De er med der det skjer :D Med på det meste som er moro, men lar seg ikke presse (eller lokke) hvis de ikke har lyst. Den lange nesa kan brukes som forlenger - dvs nesa er så lang at de kan undersøke ting uten at kroppen trenger å komme for nærme. Elsker å løpe og lange ut, og trenger det også! Det er nesten mer viktig å få løpe enn med hjernetrim, men helst begge deler. Masse pratelyder, og masse lekelyst. Ja, og så har de en iboende trang til å holde flokken samlet. Aketur med collie kan være en litt bråkete opplevelse :P

Kjempekoselige hunder!



Hva mener dere om flatcoated retriver?


Utrolig glade matvrak er vel en grei oppsummering :P



Spør igjen, ingen som har noe på podenco portugues? :D

Edit: Den jeg beskriver under var selvsagt en Podenco Ibicenco :icon_redface:
Jeg har bare kjent én, på 90-tallet, og han var det særeste store dyret jeg har møtt. Sky sak som alltid svevde rundt på treningsplassen og utstillinger mens eieren lette, fordi det var så lett å smette det lille hodet gjennom halsbåndet. Utrolig flott, men ikke så interessert i verken folk eller mat eller lek. En typisk rase man kan (bør?) ha flere av i samme hus?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har portis vært oppe?
- Virker som kjempekule hunder, med futt og fart i, brukendes til det meste! Og deilig med røytefri pels, og kult å kunne variere frisyrer! De er fine i alle frisyrer nesten, så lenge barten er borte syns jeg :P

Irsk vannspaniel?
- Syns de ser skikkelig stilige ut, morsomme afroer! Liker størrelsen og ansiktsformen, veldig fine. Har bare møtt en i virkeligheten og den smatt kjapt unna da jeg løftet hånden for å klappe. Har inntrykk av at de kan være sky, dårlig gemytt, kan tenke meg det er vanskelig å finne stabile hunder av disse når de er så sjeldne?

Hvit gjeterhund?

- Nyyydelige, innbiller meg at de er en mildere versjon av schäfer med finere eksteriør, og det nærmeste man kommer den vakre arktiske looken uten å ofre førerorienterthet. Men dessverre altfor mye usikre og mentalt svake hunder, usikkerhet mot folk veldig utbredt. Synd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller: Eneste retriever som tiltaler meg slik at jeg kunne tenkt meg og hatt en. Alle jeg har møtt/kjent har vært fine bikkjer, omgjengelige, glade og fine å jobbe med. Også er de pene da. Hører det sies at det finnes mye rusk, og det gjør det sikkert, men virker som det er mulig og få en bra hund så lenge man gjør litt research og kjøper fra rett plass.

Er bullterrier tatt? Og hva med fransk bulldog?

Fransk bulldog: Tjukke, utrolig dårlig konstruert, kan knapt puste. Møtt ei som var ålreit, hu var importert og hadde nese.

Bullterrier: Svært upolitisk korrekt, men kunne tenkt meg mini-bulle som maskot en gang i tiden. Synes de er søte, små klovner. Så har samme inntrykket av bullterrier standard størrelse, klovnete og artige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjeterhund?

- Nyyydelige, innbiller meg at de er en mildere versjon av schäfer med finere eksteriør, og det nærmeste man kommer den vakre arktiske looken uten å ofre førerorienterthet. Men dessverre altfor mye usikre og mentalt svake hunder, usikkerhet mot folk veldig utbredt. Synd.

Må legge til at den frykten er veldig uforutsigbar også. De kan møte den samme situasjonen tjue ganger uten å bli redd, for så å frykte den for alt det er verdt den 21.

Ellers er de store personligheter med mye sjarm. Det er bare så ufattelig trist at mange er så usikre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller:

Litt motsatt inntrykk av alle andre?
De jeg har kjent har vært trygge, gode trauste hunder som kan stoles på med alt og alle.
Perfekt familiehund, men for lite "trøkk" til å være en god konkurransehund. Vakker, snill og litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kompisen min hadde lenge blitt mobba og plaga av en gjeng gutter som vi tilfeldigvis møtte på turen. De begynnte å rope ufine ting etter oss, så tilslutt slipper kompisen min hunden og roper "Drep, Baba, drep!" Hunden setter jo etter de (hunden er jo snill som dagen er lang, ho ville bare ha pinnene de gikk og slo med) og guttene homper av gårde med løse sko og saggebukser. Ender med at de heiser opp buksa og løper av seg skoa før de klatra over et gjerde. Holdt på å le meg i hjel!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kompisen min hadde lenge blitt mobba og plaga av en gjeng gutter som vi tilfeldigvis møtte på turen. De begynnte å rope ufine ting etter oss, så tilslutt slipper kompisen min hunden og roper "Drep, Baba, drep!" Hunden setter jo etter de (hunden er jo snill som dagen er lang, ho ville bare ha pinnene de gikk og slo med) og guttene homper av gårde med løse sko og saggebukser. Ender med at de heiser opp buksa og løper av seg skoa før de klatra over et gjerde. Holdt på å le meg i hjel!

Herlig! :D

Jeg synes de er utrolig flotte og staselige, men etter at det kom en katt som var halvdød etter et borzoi-angrep inn på en dyreklinikk der jeg jobbet, så skjønte jeg iallfall at de ikke bare er til pynt :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om flatcoated retriver?

Happy-go-lucky hund som er glad i alt og alle, og som sliter med å konsentrere seg fordi den skal gjøre alt mulig rart. Matvrak deluxe, og spiser alt annet også, spiselig eller ikke. Skal bære på alt den finner, inkludert sigarettsneiper den finner på gata. Slaskete øyelokk.

Er bullterrier tatt? Og hva med fransk bulldog?

Bullterrier: sære, rare dyr som krever en eier med en viss mengde entusiasme for rasen. Mye sykdom. Vanskelig å motivere, men har herlige personligheter som gjør at man liker dem likevel.

Fransk bulldog: pustevansker, pustevansker, pustevansker. Kjempesjarmerende personligheter, men alt for mye sykdom til at jeg kunne hatt en.

Har korthåret collie vært oppe?? :-)

Spesielt utseende som man enten elsker eller hater. Jeg har knapt hørt om en som ikke sliter mentalt, og likevel blir den fremstilt som den idéelle rase til det meste. Jeg likte rasen godt til å begynne med, men har hørt så mange skrekkhistorier at jeg ville ha styrt langt unna. I tillegg til det mentale (gulvredsel mm) så er det endel hudsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller:

Litt motsatt inntrykk av alle andre?

De jeg har kjent har vært trygge, gode trauste hunder som kan stoles på med alt og alle.

Perfekt familiehund, men for lite "trøkk" til å være en god konkurransehund. Vakker, snill og litt kjedelig.

 

Jeg har samme inntrykk egentlig, rett og slett kjedelig synes jeg de er. De mangler driv og intensitet i alt de gjør, de er veldig rolige og dempet, synes jeg. Men på den andre siden gjør dette de til fine familiehunder - de gjør ikke så mye ut av seg rett og slett.

Etter rasebeskrivelser og tråder her inne har jeg jo skjønt at en toller ikke nødvendigvis er slik, men det er felles for de fire jeg kjenner godt til hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...