Gå til innhold
Hundesonen.no

Dersom det hadde blitt forbud mot hund i bur fra i morgen..

madam mim
 Share

Recommended Posts

• Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker ikke bur, så den eneste forandring for meg ville vært av det indre slaget. Altså en kamp mot min indre bitch fordi jeg hadde vært så frista til å anmelde folk som uvettig putter bikkja i bu

Slik jeg ser det, så handler ikke denne loven om å "ta" de som setter valpen i bånd inne i ti minutter for å roe den ned, eller de som setter hunden i bur i fem minutter mens de soper opp knust glass

Men selv om loven er krass og selv om den ikke kan følges opp i praktisk, så er jeg svært glad for at den er der. Fordi den sender et signal om at det ikke er akseptabelt med utstrakt burbruk når det

Synes det hadde vært tåpelig at man da ikke kunne benyttet seg av DNT hyttene og dratt på fjelltur for at hunden ikke kunne ha ligget i bur noen timer på natten til tross for en hel dag ute i fjellet, mens det hadde vært helt greit å sette bikkja på kennel og så dra i fjellet alene.. Ikke at det er farlig for en hund på kennel, men i slike tilfeller vil jo loven kunne være med på å skape dårligere dyrevelferd.. Ellers også forsåvid, der man før hadde tatt med seg hunden, hvor den hadde fått vært mye ute, treft folk og fe, fått lang tur og lekt masse må kanskje mange nå sette igjen hunden hjemme alene fordi de ila flere timer ute ikke kunne brukt bur eller bånd i begrenset tid.. Jeg er overhodet ikke fan av burbruk, men det får være grenser synes jeg. Det er en helhet man må ta hensyn til også.

Helheten forsvinner når staten skal detaljstyre…. :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig? det hadde vært utfordrende om vi fikk samme regler som i Sverige. Ok. biten med bur er ikke så ille. De brukes i unntaktstilfeller om det feks er veldig kaldt og alle hundene må inn (28-30 minus eller kaldere), om noen er syke, e.l. Men innehunden, pensjonist , er inne mens vi er på jobb. Vi jobber mer enn seks timer...

Er vi på løp eller trening sover hundene i bilen mellom løp/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke påvirket mitt hundehold med min eldre hund, for med han bruker jeg ikke bur i hverdagen utenom trening, konkurranser, transport o.l.

Med med valpen min derimot hadde det blitt påvirket. Jeg prøver å unngå å bruke buret så mye som mulig, men noen ganger er det bare ikke mulig for meg og min livssituasjon. Men da skal det også nevnes at valpen har et stort bur hvor hun kan sitte, ligge, stå, og strekke seg helt ut både stående og sovende posisjon. Hun går også frivillig inn i buret når døren står åpent, og har heller ingenting i mot å legges der vis hun trenger en timeout fordi hun ikke klarer å roe seg. Så ja jeg bruker buret til henne nå i starten, men når hun blir eldre ønsker jeg å ikke ha henne i bur og ha samme type hundehold som jeg har med eldre hund som jeg nevnte ovenfor her.

Det er synd det er så firkantet og svart/hvitt med burbruken. Jeg respekterer de som ikke ønsker det overhodet, men forventer åbli respektert tilbake siden jeg bruker det. Jeg syns buret er et fint verktøy som hjelp, men ikke som en løsning. Jeg syns ingenting om de som f.eks legger sin 5 år gamle hund i bur de timene de er på på sin fulltidsjobb f.eks. Det må gå ann å bruke skjønn med dette her mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva om Norge innførte hele den svenske loven? Ikke bare burdelen, men også den delen om hvor lenge en hund kan være hjemme alene?

Eller hvor ofte de skal rastas?

I så fall ville i alle fall jeg fortsatt kunne ha hund fordi jeg kan ha de med pp jobb. En del andre her ville kanskje slitt litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Norge innførte hele den svenske loven? Ikke bare burdelen, men også den delen om hvor lenge en hund kan være hjemme alene?

Eller hvor ofte de skal rastas?

I så fall ville i alle fall jeg fortsatt kunne ha hund fordi jeg kan ha de med pp jobb. En del andre her ville kanskje slitt litt mer?

Tror ganske mange hunde-eiere i Norge ville ha slitt da. Helsepersonell, feks. Så er du sykepleier eller lege og ikke kan forlate jobb, og ikke har andre som kan stikke innom hjemme, kan du ikke ha hund….. sykt…. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror ganske mange hunde-eiere i Norge ville ha slitt da. Helsepersonell, feks. Så er du sykepleier eller lege og ikke kan forlate jobb, og ikke har andre som kan stikke innom hjemme, kan du ikke ha hund.. sykt. :blink:

Veldig mange som ikke kan ha hund da. Vel, med mindre de har råd til å betale for dagis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hadde ikke slitt mtp bur, nei. Kanskje litt i løpetiden sånn med en gang, men hadde ikke vært noe problem å ikke hatt bur nå lenger heller. Hva er svenskenes maksgrense på hjemme alene? 6 timer? Nå er jo hundehuset ved NMBU lagt ned, så da er de jo hjemme. Med mindre jeg kunne hatt dem med i bil eller med på jobben hadde jeg slitt ja (dog i 7-8-9 år fremover er det ikke verre enn at pappa går opp trappa og henter dem ned). Brutt loven for det? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne regelen kommer til norge, kan ikke jeg ha hund nei. Jeg jobber i helsevesenet og kan ikke ta med hund på jobb, uten en 100% jobb klarer vi oss ikke økonomisk og dermed må hunden være hjemme mere enn 6 timer.

De aller fleste menneskene jeg kjenner, jobber forøvrig 100% og med 6 timers regelen vil nok svært få av de menneskene jeg kjenner kunne hatt hund nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke påvirket meg, da jeg bruker bur minimalt. Kun ved unntakstilfeller, sykdom og slikt. Skulle gjerne hatt en lov i Norge som regulerer burbruk, men den svenske er kanskje litt for detaljert, av grunner som er nevnt av flere her.

Nå jeg tenker meg om har jeg faktisk brutt loven i Sverige :| Var på besøk hos faren min i Sverige, og stengte Tuf i bur en liten stund for at kattene hans skulle få litt fred. Ups. Håper ikke jeg fåt bot nå som jeg innrømmer det på internett :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jublet og fortsatt som jeg har gjort de siste 15 årene :ahappy:

Jeg også :)

Kan ikke skjønne hvorfor folk skal ha hundene sine i bur feks en hel arbeidsdag, dette syntes jeg er dårlig gjort imot hunden :no::shocked:

Ligge ute på bånd hadde vi slitt litt med, Chicka elsker å ligge ute og følge med, men da måtte jeg bare funnet ut en måte å gjerde inn her, hun må få lov til å ligge ute, som hun elsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som ikke kan ha hund da. Vel, med mindre de har råd til å betale for dagis.

Ja for de som har tilbud om noe slikt såh!! Jeg jobber turnus og 8-9 timers vakter som regel. Jeg har en hund alene hjemme løs og en med i bilen. På senvakter har jeg mulighet til å lufte hund, ikke ofte på dagvakter... Med 6 timers regelen måtte da eldstemann også blitt med i bilen i et trangt bilbur vs å være hjemme! :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for de som har tilbud om noe slikt såh! Jeg jobber turnus og 8-9 timers vakter som regel. Jeg har en hund alene hjemme løs og en med i bilen. På senvakter har jeg mulighet til å lufte hund, ikke ofte på dagvakter... Med 6 timers regelen måtte da eldstemann også blitt med i bilen i et trangt bilbur vs å være hjemme! :/

Jeg har tenkt å kanskje tilby folk i nærområdet her å lufte hundene dems feks midt på dagen.

Har ikke bil, så det blir ikke likt tilbud som hundeluftere gjør ved å dra ut skogen, men de kan blir tilbudt en god tur i området rundt her.

Det blir ikke like "dyrt" som om de skulle betalt for hundeluftere som går med dem i skogen, det syntes jeg ikke at jeg kan ta, men de kommer seg i alle fall ut på en god tur (1time) istedenfor å ligge alene hjemme, dagen blir litt delt opp for dem.

Pga sykdommen min så kan jeg ikke ha så mange hunder å gå med, blir liksom litt sånn at jeg hjelper noen eiere med dårlig samvittighet og de hjelper meg med litt ekstra cash :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp 2 av de tre hundene våre hadde ikke dette vært noe problem. De kan være løse hjemme, men de er ofte med samboeren på jobb. Tredjemann er det verre med, da han rett og slett ikke klarer å slappe av om han er løs hjemme. På jobben til samboeren klarer han heller ikke å slappe av dersom kontoret blir "forlatt" i perioder (snakk om bare 5 minutter).

Synes den loven er rimelig firkantet, det må da kunne gå an å se an både hundene og eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heime aleine skulle nok gå greit, sambuar kan justere arbeidstid så stort sett kjem han heim før meg, fire-fem timar etter at eg har gått. Men når han er vekkreist må dei vere åleine i sju timar i veka, og opptil ni timar annankvar laurdag. Hittil har me fått fiksa slik at dei aldri har stått åleine i helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...