Gå til innhold
Hundesonen.no

Baketråden!


ida
 Share

Recommended Posts

Ja det veit jeg. Har den på så svak varme at jeg holder på i tyve minutter :P men har den nok bittelitt for høyt fordi det er så forbanna kjedelig :lol: Smaker godt da, bare peller ut riskorna :P

Å bake kaker er en skikkelig tålmodighetsprøve! Derfor jeg har måttet øve og øve, fordi jeg er utrolig utålmodig av natur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kaken ble en stor suksess, masse skryt for utseende og smak! Gøy.å lage kake når resultatet blir så bra  

Men den smaker godt selv om marengsen blir litt trist. I familien min heter kaka "verdens beste", så noen ganger får man servert "verdens beste takras"  om noen har plagdes litt med bakinga 

Jeg har lekt litt med konditorfarger i helga

Posted Images

Ja det veit jeg. Har den på så svak varme at jeg holder på i tyve minutter :P men har den nok bittelitt for høyt fordi det er så forbanna kjedelig :lol: Smaker godt da, bare peller ut riskorna :P

I mine oppskrifter skal ikke smøret tilsettes før det andre har kokt til det tykner. Og etterat gryten er tatt av platen. Venter du med å tilsette smør til blandingen er avkjølt, og visper kraftig mens det myke smøret tilsettes i biter, får du en deilig krem som kan sprøytes på. Namnam.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kvæfjordkake, er den vanskelig å lage? 

Ville ikke prøvd meg på den om du ikke er ganske sikker i din baking. Den er i utgangpunktet ikke såå vanskelig, men det er likevel vanskelig å få marengsen stiv og å brette kaka slik at den blir pen. Smaken blir sikkert god uansett da, men jeg synes det er en ganske krevende kake kontra mange andre.

Pavlova er jo litt beslektet med kvæfjordkaken, men er hakket enklere å lage vil jeg påstå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett ganske god til å bake, men aldri prøvd meg på den fryktede marengsen :lol:  

Cluet er å lage marengs i glass- eller stålbolle som er HELT ren og fri for fettmerker eller rester. Eggehvitene må separeres fra plommen uten "rester" av plomme. Får du til dette er det enkelt å lage marengs altså. Men greia med kvæfjordkake er at det ikke er bare marengs, men maregns OG bunn sammen :P Prøv da, vel! Pisk eggehvittene skikkelig stive, gjerne romtempererte på forhånd (det sies å være et godt tips), og vær forsiktig når du smører hvitten utover slik at du ikke klemmer ut lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett ganske god til å bake, men aldri prøvd meg på den fryktede marengsen :lol:  

Men den smaker godt selv om marengsen blir litt trist.

I familien min heter kaka "verdens beste", så noen ganger får man servert "verdens beste takras" :punk: om noen har plagdes litt med bakinga 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...
På 12/05/2015 at 0:53 AM, Paranomia skrev:

Er ikke akkurat bakevare, men karamellpudding: karamellisere form, hvordan??? Husker jeg brant den ene i fjor og har skrekken for det enda :/ 

Litt sent svar kanskje,  men ta å smelt sukker i stekepannen på middels varme.  Ikke rør før det har begynt å smelte og bare dytt litt i det.  Så heller du det i forma og vipper på forma så du får det fordelt skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips, om du lurer på hva du skal bake, som er skikkelig godt OG lettvindt...

http://tidningenhembakat.se/bloggar/fredriks-fika/kalljasta-rodbetsfrallor/

Jeg har også byttet ut rødbeter med gulrot, og ca 3dl mel med havregryn. Det ble vel så godt :)

Forøvrig en fantastisk side, for alt mulig av bakverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærmousse til å ha som fyll i kake, hvordan lykkes man?

Nå er jeg igang med kaken for andre gang etter at den kollapset sist. Tror problemet var for lite pisket krem og ikke nedkjølt kake... men kom gjerne med gode tips.

Bringebærmoussen lages av hjemmelaget bringebærpuré, gelating og vanlig pisket kremfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiriEveline skrev:

Bringebærmousse til å ha som fyll i kake, hvordan lykkes man?

Nå er jeg igang med kaken for andre gang etter at den kollapset sist. Tror problemet var for lite pisket krem og ikke nedkjølt kake... men kom gjerne med gode tips.

Bringebærmoussen lages av hjemmelaget bringebærpuré, gelating og vanlig pisket kremfløte.

Har du vurdert stivpiskede eggehviter i tillegg til kremfløte for å få den fastere? Hvis det ikke er et alternativ må kaken stå kaldt til moussen har stivnet før montering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SiriEveline skrev:

Bringebærmousse til å ha som fyll i kake, hvordan lykkes man?

Nå er jeg igang med kaken for andre gang etter at den kollapset sist. Tror problemet var for lite pisket krem og ikke nedkjølt kake... men kom gjerne med gode tips.

Bringebærmoussen lages av hjemmelaget bringebærpuré, gelating og vanlig pisket kremfløte.

Jeg har en ring ytterst med stivsmørkrem mellom lagene, så moussen inni der.

Ellers å er det en fin linje mellom godt nok pisket kremfløte og bli til smør :P Et triks er kremstabilisator, evnt gelatin i fløten ;) Og kaken må ALLTID være ordentlig nedkjølt :) Jeg monterer forresten aldri før den har fått stått og satt seg først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgens kaker :)8b686a299ad35906b35d069d4206dafe.jpg

Eplekake med kardemomme, gulrotkake med valnøtter og tørkede roseblader til pynt, hvit marsipan kake med nederste fyll av markjordbærmousse, så øverste laget der tynt lag med sjokoladeganache og vaniljekrem&kremfløte med markjordbærbiter. Ble utrolig god smak sammen :) Så er det rullekake med bringebær fra hagen, jeg bruker litt gelatin når jeg koker det opp, for da blir rullekaken litt fastere. Kremkaken er laget på bestilling, jeg smakte den ikke selv men er med banan og druer og krem inni med annanas. Ikke mine smaker, men de som ønsket den sa den var god :P  Og vanlig langpannesjokoladekake med kefir :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eplefe skrev:

Har du vurdert stivpiskede eggehviter i tillegg til kremfløte for å få den fastere? Hvis det ikke er et alternativ må kaken stå kaldt til moussen har stivnet før montering. 

9 timer siden, Perfect Image skrev:

Jeg har en ring ytterst med stivsmørkrem mellom lagene, så moussen inni der.

Ellers å er det en fin linje mellom godt nok pisket kremfløte og bli til smør :P Et triks er kremstabilisator, evnt gelatin i fløten ;) Og kaken må ALLTID være ordentlig nedkjølt :) Jeg monterer forresten aldri før den har fått stått og satt seg først. 

Ikke vurdert stivpiskede eggehviter, men det skal jeg huske på. 
Men lot kaken stå kaldt nå, til moussen hadde stivnet det hjalp litt.

Også fikk jeg pisket kremen noe mer, det er også gelatin i bringebærpureén så den kommer jo inn i fløten. Lar alltid moussen stå en time eller to.

Men igår gikk det som bare det! Så da ble det kake, nå må jeg bare huske å gjøre nøyaktig det samme neste gang...eneste kjipet var at tuppen jeg bruker til å sprøyte på smørkremglasuren har forsvunnet, trolig mannen som har klart å kaste den ved et uhell. Så mått bruke en helt annen tupp, men det fikk bare gå, ble ikke halvgærn. Skal poste bilde senere når den skal spises :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
På Tuesday, October 13, 2015 at 8:59 AM, Ozzy skrev:

Kvæfjordkake, er den vanskelig å lage? 

Jeg håper du har prøvd deg nå, kaken er lett og lykkes med. Romkremen er det vanskeligste.  Jeg bruker forøvrig og lage to kaker, enklere å få de oppå hverandre enn å brette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Jeg håper du har prøvd deg nå, kaken er lett og lykkes med. Romkremen er det vanskeligste.  Jeg bruker forøvrig og lage to kaker, enklere å få de oppå hverandre enn å brette.

Har ikke det :innocent:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
8 minutter siden, Nathalie98 skrev:

Oppskrift på kanelsnurrer som hvem som helst kan lage?

Har du kjøkkenmaskin og god tid, så er bakeren i Lom sin oppskrift veldig god. Til og med jeg fikk den til :) 

http://www.godt.no/#!/oppskrift/2016/kanelknuter-kanelsnurrer-fra-bakeriet-i-lom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malinka skrev:

Har du kjøkkenmaskin og god tid, så er bakeren i Lom sin oppskrift veldig god. Til og med jeg fikk den til :) 

http://www.godt.no/#!/oppskrift/2016/kanelknuter-kanelsnurrer-fra-bakeriet-i-lom 

Ingen kjøkkenmaskin nei, men går vel sikkert uten også :) Skal se på oppskriften etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...