Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gnager" på Monti

soelvd
 Share

Recommended Posts

Vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. Monti har noen ganger "knaget" feks nedover beina med fortennene. Trodde det var fordi det klødde feks. Men nå har lillevalpen kommet i hus og de ligger oppå hverandre hele tiden. Og han kan ligge i evigheter og gjøre det samme på Monti? Hvorfor?

Edit: Det er altså ikke i lekesituasjon, men ser mer ut som "kos"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnager? Min gjør det innimellom både på seg selv og meg, er vel en form for kjærtegn regner jeg med. :)

Gnager ja. Ser nesten ut som en bever som gnager over pinner :P Men det er jo det samme som han gjør på seg selv også. Koser virkelig hunder med hverandre sånn? Det er nytt for meg, aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse gjør det alltid på seg selv etter han har spist, vaske seg kanskje ? :P

Men hvorfor skulle valpen føle et behov for å vaske Monti? Hinter han om at han er skitten? :lol:

Mine har aldri kost sånn på hverandre (der går det utelukkende i vasking), men de "grer" beina på den måten.

Hvordan i alle dager grer de hverandre?

Asti gjør det og jeg ser på det som kos jeg og "lysking" jeg. En måte å stelle seg eller andre på

Ja, det er vel kanskje det jeg også ser på det som. Mest nærliggende i alle fall. Syntes bare det var så rart at det plutselig dukket opp, vi har jo hunder inn og ut her med jevne mellomrom men ingen som har gjort sånt før :P

Monti svarer forøvrig med å slikke lille knotten noe veldig, så de ser jo ut som de har det fryktelig koselig :lol:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSGen til mamma og pappa har alltid gjort det på andre hjemmeboende hunder. Hun gjorde det på gamlingen (som er borte nå), på Aro da de passet han i en mnd og nå på Felix :P hun gjør det rundt hodet og halsen hun da. Holder de fast med frambeina og gnager i veg. De blir jo så fine og myke i pelsen av det! :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse gjør det fordi han sikkert har sølt mat (smaker godt) :P

:lol: Heeeelt naturlig

DSGen til mamma og pappa har alltid gjort det på andre hjemmeboende hunder. Hun gjorde det på gamlingen (som er borte nå), på Aro da de passet han i en mnd og nå på Felix :P hun gjør det rundt hodet og halsen hun da. Holder de fast med frambeina og gnager i veg. De blir jo så fine og myke i pelsen av det! :D

Forklarte litt dårlig i åpningsinnlegget. Dill gnager også på ansikt, ører, rundt halsen, etc. Men jeg har bare sett Monti gjøre det på beina tidligere (derfor jeg har tenkt det er fordi han klør, siden det er vanskelig å klø seg der på andre måter).

Fascinerende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo gjør det veldig ofte på Bonnie hvis hun gjør det på seg selv først eller vi klør på henne, men har aldri lagt merke til at det er i sammenheng med snadder i pelsen. De kan gjøre det når de slapper av, på labbene, hodet, ryggen, lysken og halen av alle steder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minion og Koios gjør dette veldig ofte, både på seg selv og hverandre. Kiwi gjør det bare på seg selv. :P
Spesielt hvis jeg klapper på Koios så SKAL han gjøre dette på Minion samtidig, sikkert fordi han har funnet ut at jeg syns det er vondt og behovet for å gjøre dette er veldig stort. Sånn "rensing" av pels.

Khal var også sånn som måtte gjøre dette på folk hvis de klødde han ved haleroten. :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjør sånn på hverandre og noen ganger også på oss. Mer da de var valper enn nå som de er litt større. De gjør det ikke på så mange mennesker, men på meg, mannen og faren min. Faren min sa at den siste vorstehhunden han hadde også gjorde sånn i "kosesituasjoner". Jeg synes det er veldig koselig når de gjør sånn :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en som gjør det på både seg selv og andre og en som bare gjør det på seg selv. Ymse er en kjærlig fyr som både slikkevasker og gnagevasker på både den andre hunden min og kattene. Jeg ser på det som både en praktisk vask og kjærlig/kos. Ingen dyr her i huset unnslipper ørevask :lol: De blir holdt hardt fast under en labb til han syns de er rene nok. Men de syns det er godt da, så de andre dyra tar det helt klart som kos.

Den andre hunden min gjør det aldri på noen andre (har vel gjort det på meg et par ganger, men har aldri sett han gjøre det på andre dyr), men han bruker det effektivt som pelsstell. Han gjør det om han er våt eller møkkete. Kan nok også gjøre det for å klø seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...