Gå til innhold
Hundesonen.no

Stemmeknirking er utbredt!


Mirai
 Share

Recommended Posts

Morsom den amerikanske videoen.

Men at Sophie Elise dras fram synes jeg blir for dumt. Vi nord-norske jenter har en dypere stemme pga toneleiet i dialekten vår. Jeg har blitt veldig obs på dette, fordi jeg sliter med å bli forstått av svenskene som sier jeg har en lavrøstet dialekt med mange slengord. Nord-Norsk er en tone mye lavere enn f.eks østlandsk som er happy og "up there". Ergo blir det rett og slett unfair å trekke fram nord-norske jenter som et eksempel på dette, enn så lenge det er normalt for oss å snakke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom den amerikanske videoen.

Men at Sophie Elise dras fram synes jeg blir for dumt. Vi nord-norske jenter har en dypere stemme pga toneleiet i dialekten vår. Jeg har blitt veldig obs på dette, fordi jeg sliter med å bli forstått av svenskene som sier jeg har en lavrøstet dialekt med mange slengord. Nord-Norsk er en tone mye lavere enn f.eks østlandsk som er happy og "up there". Ergo blir det rett og slett unfair å trekke fram nord-norske jenter som et eksempel på dette, enn så lenge det er normalt for oss å snakke slik.

Ja, dypere stemmeleie er greit nok, men hun har jo en knirking der som er veldig typisk...eh... "knirking"? :lol: . De nord-norske jentene jeg kjenner snakker hvertfall ikke sånn, noen av dem (finnes sikkert unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dypere stemmeleie er greit nok, men hun har jo en knirking der som er veldig typisk...eh... "knirking"? :lol: . De nord-norske jentene jeg kjenner snakker hvertfall ikke sånn, noen av dem (finnes sikkert unntak).

Nja, nja, greia er jo at nordleninger gjerne snakker raskt. Sant. Fort fort. Og da blir det jo slik at når vi roer han ned unaturlig, samtidig som vi har lavfrekvent stemmeområde, så blir det jo egentlig sånn knirk helt automatisk :P Synes ikke det var noe unormalt med hennes måte å snakke på, mens jeg merker det mye mer på de engelske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at de bruker nord-norske dialekter som eksempel når de skriver: "Den har vært i Norge lenge. I nordnorske dialekter er den typisk". Klart den er. De skriver jo at denne knirkingen er brukt for å symbolisere at man KAN det man prater om. Klart vi kan.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, i familien (vi har bodd i nord-Troms i flere år, men er liksom østlendinger) har vi alltid sagt "nordlendinga knirke". Trodde liksom det var en saying. Og det er jo himla mange som knirker, men kanskje ikke fordi de vil være like "digg" som paris - men heller fordi det faller seg naturlig i en del dialekter nordafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette var noe alle gjorde, overalt... :icon_redface:

Forøvrig enig med Kanger: jeg merker det kommer fram når jeg prater saktere med vilje for å gjøre meg forstått feks i jobb-sammenheng, eller når jeg henger med søringer o.l. som ikke fatter dialekta. *knirk knirk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirker vi nordlendinger? Det har jeg ikke fått med meg!

Det e jo bare å snakk sånn her littegranne rolig så draaar vi joooo littt på heeeeile dialæææækta våååres…. Det eeee jo ikkje baaare å leeegg deeeeet i fraaaaaa sææææ.

Etc :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Jeg er også nordlending, så måtte selvfølgelig spørre logopedslektningen min (opprinnelig fra østlandet) om dette. Jeg fikk til svar at at det har eksistert nordpå lenge, men at bruken har endra seg litt de siste årene. Før var det noe som bare dukka opp under visse forutsetninger, mens i det siste har det blitt mer vanlig å gjøre det "hele tida"... Litt sånn som hun bloggeren gjør. Men at "å knirke i alle ytringer er ikke typisk for noen norske dialekter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres spesielt rart ut, men man legger jo mer merke til det når de tar opp en liten del av setningen og spiller den om og om igjen :P

Skikkelig skikkelig offtopic, men jeg bare måtte når jeg så profilbildet ditt! OH MY GLOB! Elsker den serien.

Jeg trur ikke jeg prater med knirking sånn hele tiden med mindre jeg har tatt meg noen glass gin/tonic. @Kiyomi la du merke til om jeg knirker når jeg prater?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres så bitchy og bimbo ut når de snakker med det toneleiet. Litt nedlatende hehe. Får ikke akkurat noen positiv vibe.

Og hun nordlenningen har et litt sånnt toneleie hund også, men hun snakker jo ganske sakte, så det kan være derfor. Jeg har ikke hørt så mange snakke på den måten, men sikkert fordi jeg ikke henger i samme miljø som den typen der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teit... Så denne på facebook i dag tidlig, med noe ala "ønsker å være mer interessante".. Jaja, veldig interessant at alle er likens, hadde nok vært mye mer interessant om alle hadde vært seg selv :) Ang dialekter osv så er det somregel veldig lett og høre forskjell på tilgjort og naturlig snakkemåte. Tilgjort høres nesten uten unntak teit ut, uansett, mens naturlig tale fremstår naturlig og høres normalt ut. Synes ikke alle i klippet her var ille, men nå hørte vi jo ikke lange klipp heller så aner ikke hvordan de snakker egentlig, men et par av dem, oh my.. Ikke bare pga knirkingen i seg selv, men fordi alt i både tale og ansiktsuttrykk virker så tilgjort at det bare blir latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...