Gå til innhold
Hundesonen.no

Heidi og Hero anrepet av kamphund


Justisia
 Share

Recommended Posts

artikkel

ALTA (Nordlys): Mandag ettermiddag ble Heidi *etternavn fjernet* sin lille Papillonhund angrepet og skadet av en Staffordshire bull terrier på friluftsområdet Lathari.

Endret av IW
Fjernet fullt navn på eier etter at artikkelen er borte fra Nordlys sine sider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både forfatter og eier av papillonen må skaffe seg litt rasekunnskap før de uttaler seg på den måten.

Jeg tror denne artikkelen eller hva jeg skal kalle det, bare er tatt ut fra eiers FB-side.

Kamphund :pinch:

Stor kamphund, faktisk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Noe av det mest skrekkelige jeg kan tenke meg er dersom en slik kamphund angriper et barn. Jeg lurer på om eierne av slike hunder tenker på konsekvensene av et slikt angrep, sier **** til Nordlys."

Ja, siden det har direkte sammenheng at det blir bråk mellom to hunder og at denne hunden skal angripe et barn? Huh?

Men altså, dette er jo leit for alle involverte uansett hvem som angrep først. Har du en staff (eller en hvilken som helst annen rase) med aggressjonsproblemer har du den ikke løs uten sikker innkalling der du har mulighet for å møte på andre hunder.

edit: Ja, merkelig fremstilling av staffen, men det endrer ikke det ansvaret staffeeieren hadde for hunden sin.

Edit 2: fjerna navn fra sitatet.

Endret av Bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne artikkelen eller hva jeg skal kalle det, bare er tatt ut fra eiers FB-side.

"Staffordshire bull terrier er en middels stor hunderase med en kompakt og svært muskuløs kropp med forholdsvis korte bein, et stort hode med svært veldefinerte kjevemuskler og en korthåret, glatt pels. Rasestandarden sier at hannhunder skal veie mellom 12,7 og 17 kg, mens tisper skal veie mellom 11,0 og 15,4 kg. Kilde: Wikipedia.no"

Ja, nei. Dette blir bare for dumt. Altså, jeg tviler ikke på at det har skjedd og at det var ubehagelig for dem, men det lukter litt surt for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Staffordshire bull terrier er en middels stor hunderase med en kompakt og svært muskuløs kropp med forholdsvis korte bein, et stort hode med svært veldefinerte kjevemuskler og en korthåret, glatt pels. Rasestandarden sier at hannhunder skal veie mellom 12,7 og 17 kg, mens tisper skal veie mellom 11,0 og 15,4 kg. Kilde: Wikipedia.no"

Ja, nei. Dette blir bare for dumt. Altså, jeg tviler ikke på at det har skjedd og at det var ubehagelig for dem, men det lukter litt surt for min del :)

Hvorfor lukter det surt?

Jeg blir litt irritert kjenner jeg, joda det er en tydelig mangel på kunnskap osv her både hos journalist og hun damen, men so what? Det er jo en sak for seg selv i såfall, skjønner ikke hvorfor det på noen måte skulle gjøre det mer greit eller mindre problematisk og få hunden sin angrepet og skadet i det man tar den ut av bilen... Uavhengig av hvilken rase det er. Det er jo ikke slik at hennes manglende kunnskap om forskjell på aggresjon mot hunder kontra mennesker ville har gjort noe annerledes i denne situasjonen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lukter det surt?

Jeg blir litt irritert kjenner jeg, joda det er en tydelig mangel på kunnskap osv her både hos journalist og hun damen, men so what? Det er jo en sak for seg selv i såfall, skjønner ikke hvorfor det på noen måte skulle gjøre det mer greit eller mindre problematisk og få hunden sin angrepet og skadet i det man tar den ut av bilen... Uavhengig av hvilken rase det er. Det er jo ikke slik at hennes manglende kunnskap om forskjell på aggresjon mot hunder kontra mennesker ville har gjort noe annerledes i denne situasjonen.

Artikkelen og uttalelsene lukter surt i min nese. Jeg har ingen tvil i situasjonen i seg selv, slett ikke! Å bli angrepet uforberedt er ekkelt, det vet jeg godt av erfaring. Ingen har sagt at det er mer greit eller mindre problematisk å bli angrepet av den grunn. Det jeg reagerer på er at man går ut offentlig og sier at man ønsker folk velger en slik rase med forsiktighet fordi de kan skade barn. Artikkelen i seg selv er motsigende, "stor kamphund" og "12,7-17kg". Det skaper unødvendig negativitet mot en rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som skrives i reportasjen, så er vel essensen her at det er en staffordshire bull terrier som har angrepet en annen hund. DET burde engasjere hundemiljø mer enn hva en ukyndig journalist klarer å knote ned på papiret :aww:

Jeg syns det er på tide at rasemiljø begynner å ta dette på alvor, for de er i ferd med å utvikle seg som skikkelig drithunder med et dårlig rykte. I tillegg har jeg inntrykk av at det er mange "kule" gutter som kjøper denne rasen for å "vise" seg litt. Rasen er i ferd med å overta rykte til am staff og pitbull, og det er veldig synd.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en (løs) hund angrep og skadet en mye mindre. Å harselere over eierens manglende kunnskap om andre raser enn de hun selv har er vel ikke spesielt relevant i f t de faktiske forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen og uttalelsene lukter surt i min nese. Jeg har ingen tvil i situasjonen i seg selv, slett ikke! Å bli angrepet uforberedt er ekkelt, det vet jeg godt av erfaring. Ingen har sagt at det er mer greit eller mindre problematisk å bli angrepet av den grunn. Det jeg reagerer på er at man går ut offentlig og sier at man ønsker folk velger en slik rase med forsiktighet fordi de kan skade barn. Artikkelen i seg selv er motsigende, "stor kamphund" og "12,7-17kg". Det skaper unødvendig negativitet mot en rase.

For noen er det en stor hund, og i dette tilfellet er det jo ikke undødvendig, det har jo akkurat skjedd et uhell. Og det er jo faktisk slik at disse hundene ofte har feks en del samkjønnsaggresjon, så helt uberettiget er det faktisk ikke, selv om det er en utalelse som slår alle under en kam og muligens mangler litt fakta. For klart, har man god lydighet så er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som skrives i reportasjen, så er vel essensen her at det er en staffordshire bull terrier som har angrepet en annen hund. DET burde engasjere hundemiljø mer enn hva en ukyndig journalist klarer å knote ned på papiret :aww:

Jeg syns det er på tide at rasemiljø begynner å ta dette på alvor, for de er i ferd med å utvikle seg som skikkelig drithunder med et dårlig rykte. I tillegg har jeg inntrykk av at det er mange "kule" gutter som kjøper denne rasen for å "vise" seg litt. Rasen er i ferd med å overta rykte til am staff og pitbull, og det er veldig synd.

Mhm, og ikke bare kule gutter, men kanskje like ille, alle som "bare skal ha en hund" fordi staffen er jo verdens beste snilleste morroklomp som passer til alt og ingenting.. På mange måter er den jo det, men igjen så har den en del genetisk som man bør være klar over slik at man kan unngå slike ting som her. Men når alle med såre tær står frem på alskens nettsteder og sosiale medier og pakker inn hundene sine i bomull, silke og rosa skyer og maner opp og ned i mente om hvor snille og greie de er og at alt avhenger av eieren, ja da er det ikke rart det blir uhell heller. Realistisk er en fin bil. De er ikke mannevonde uhåndterbare farlig bikkjer som bør fjernes fra jordens overflate, men de er ikke nødvendigvis noen "labrador" heller. Jeg håper bare at folk kan begynne og innse det snart og begynne og forvalte rasen sin på en realistisk og konstruktiv måte (gjelder ikke bare staff)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når alle med såre tær står frem på alskens nettsteder og sosiale medier og pakker inn hundene sine i bomull, silke og rosa skyer og maner opp og ned i mente om hvor snille og greie de er og at alt avhenger av eieren,

Jepp. Ser det har blitt en trend i det siste (særlig følgelig av slike oppslag i media) på staffegruppene på facebook å legge ut bilder av sine hunder som koser med f.eks babyer, katter, mindre hunder osv med teksten "Kamphunden vår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjennes ikke helt rett ut, jeg kjenner henne det gjelder og å se en diskusjon om henne med fullt navn her inne, nei... ikke bra. Kunne dere fjerna navnet hennes siden artikkelen er borte?

Er det ikke rett fordi du kjenner henne?

Selv om artikkelen ikke er på nett akkurat nå, var den det når ts startet tråden, og der ble navnet hennes offentliggjort. Avisa har ikke kommet med en uttalelse om at de har oppgitt feil navn, ergo blir det feil å fjerne navnet hennes bare fordi artikkelen ikke er oppe akkurat nå. Den blir vel lagt ut på nytt når de har fjerna *kamphund* eller *stor* fra artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rett fordi du kjenner henne?

Selv om artikkelen ikke er på nett akkurat nå, var den det når ts startet tråden, og der ble navnet hennes offentliggjort. Avisa har ikke kommet med en uttalelse om at de har oppgitt feil navn, ergo blir det feil å fjerne navnet hennes bare fordi artikkelen ikke er oppe akkurat nå. Den blir vel lagt ut på nytt når de har fjerna *kamphund* eller *stor* fra artikkelen...

Jepp, baaaare fordi jeg kjenner henne ;) Blir i allefall mer følelsesmessig engasjert siden jeg kjenner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Ser det har blitt en trend i det siste (særlig følgelig av slike oppslag i media) på staffegruppene på facebook å legge ut bilder av sine hunder som koser med f.eks babyer, katter, mindre hunder osv med teksten "Kamphunden vår".

Mhm, altså, jeg er jo helt enig i at staffen og bullehunder generelt er utrolig flotte hunder, pga sin tålmodighet, stødighet og gode lynne (unntatt mot andre hunder av samme kjønn, muligens), de er klovner, de er anvendelige og de er pene. Og det er jo derfor jeg synes det er så trist. Dukket opp et slikt innlegg nå nettopp i en gruppe jeg er medlem i, dvs et ironisk bildeinnlegg med noens "kamphund" og hvor uansvarlige de var blabla og jeg kjenner at jeg blir både litt provosert og lei meg over at de ikke forstår hvor mye de ødelegger for rasen de egentlig ønsker og hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en lei hendelse.

Det er trist å se at så mange kjøper staff uten å akseptere rasens fortid. Når erfarne eiere fortelle de nye at joda, hunden din kommer nok til å bli litt mer samkjønnsagressiv når den bikker 3, og så får man bare tilbake at neeeeeida, hunden min er så snill den, den liker alle hunder den! Og så blir den 2-3 år og så florerer det med spørsmål om hva de skal gjøre fordi de ikke kan ha hunden løs lengre osv... Hvis man har lyst på en hund for å tusle på hundejorder og hilse på alle man møter på tur så kjøper man ikke staff. Enkelt og greit.

Folk må både skjønne og akseptere hva de har i hus.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier har ikke vært i kontakt med avisen. Journalisten har forfattet fritt fra eiers FB-side.

Eier har også mottatt trussler etter det som stod i avisen.

Å fy fasan, det er dårlig gjort, både av journalist som rett og slet har stjålet, og av fjotthauan som tydeligvis ikke har bedre ting å gjøre på!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...