Gå til innhold
Hundesonen.no

Santo rømte av skrekk og døde


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er like trist hvert år med alle dyrene som blir vettskremte, stikker av, blir skadet og i verste fall dør.

Alt må vel læres, og jeg er veldig glad jeg har sluppet å lære på den harde måten at folk ikke holder seg til å skyte opp raketter til mellom 18:00 til 02:00 på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker vel i et vepsebol nå, men holder ikke folk hundene sine i bånd/mest mulig inne? Greit nok at en hundegård skal være rimelig sikker, men på slike dager synes jeg man bør ta sine forholdsregler, fyverkeri-idotene greier man ikke omvende uansett hvilke regler man setter tror jeg, DESSVERRE :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker vel i et vepsebol nå, men holder ikke folk hundene sine i bånd/mest mulig inne? Greit nok at en hundegård skal være rimelig sikker, men på slike dager synes jeg man bør ta sine forholdsregler, fyverkeri-idotene greier man ikke omvende uansett hvilke regler man setter tror jeg, DESSVERRE :(

Så det vil si at man må holde hunden i bånd og mest mulig inne 3 dager før og 3 dager etter nyttårsaften? For det var da folk startet hos oss. :no:

Skjønner selvsagt poenget ditt, men hunder må ut på tur, selv de som er redde.

Vi gikk langturen klokken 2 på dagen nå nyttårsaften, slik at hundene ikke skulle trenge å måtte ut når rakettene startet. Plutselig var det noen som sendte opp en haug med fyrverkeri 20 meter fra der vi gikk. Nå brydde heldigvis ikke noen av mine seg om dette, men det er en skikkelig uting at folk ikke kan holde seg til de oppsatte tidene... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at man må holde hunden i bånd og mest mulig inne 3 dager før og 3 dager etter nyttårsaften? For det var da folk startet hos oss. :no:

Skjønner selvsagt poenget ditt, men hunder må ut på tur, selv de som er redde.

Vi gikk langturen klokken 2 på dagen nå nyttårsaften, slik at hundene ikke skulle trenge å måtte ut når rakettene startet. Plutselig var det noen som sendte opp en haug med fyrverkeri 20 meter fra der vi gikk. Nå brydde heldigvis ikke noen av mine seg om dette, men det er en skikkelig uting at folk ikke kan holde seg til de oppsatte tidene... :(

Ja, ser den. Men mange av de som rømmer gjør det vel gjerne fra hager og hundegårder? Men ja, her også drev de på i flere dager i forkant. Glad jeg har bombesikker hund som ikke bryr seg, men veldig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis det er ett så stort problem at naboene skyter opp dager i forveien/etterkant, så må man holde hunen i bånd de tre dagene.

Og jeg må inrømme at å ha en skuddredd hund i en hundegård kl halv6 om kvelden på nyttårsaften, vel det er ikke ett valg jeg hadde valgt.

Selvfølgelig kjempetrist med hunden, det er ikke det det er snakk om. Men jeg syns det er litt uansvarlig å la hunden din som er skuddredd stå i en hundegård uten tilsyns på nyttårsaften kl halv 6.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den. Men mange av de som rømmer gjør det vel gjerne fra hager og hundegårder? Men ja, her også drev de på i flere dager i forkant. Glad jeg har bombesikker hund som ikke bryr seg, men veldig unødvendig.

Det er ikke inntrykket jeg har. De fleste hundene jeg har hørt om som har rømt fra fyrverkeri er hunder som har vært luftet på dagtid (eller dagen før) og kommet seg løs fra halsbånd eller sele når noen har sendt opp i nærheten. De fleste som har hunder som er redde for fyrverkeri har heldigvis vett til å ikke ha dem utendørs, enten det er i bånd eller inngjerdet (eller løs) på kvelden nyttårsaften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke inntrykket jeg har. De fleste hundene jeg har hørt om som har rømt fra fyrverkeri er hunder som har vært luftet på dagtid (eller dagen før) og kommet seg løs fra halsbånd eller sele når noen har sendt opp i nærheten. De fleste som har hunder som er redde for fyrverkeri har heldigvis vett til å ikke ha dem utendørs, enten det er i bånd eller inngjerdet (eller løs) på kvelden nyttårsaften...

Den hunden jeg kjenner som forsvant nyttårsaften for to år siden smatt ihvertfall ut av båndet i panikk da noen skjøt opp raketter like ved dem på dagtid. Hun kom heldigvis hjem igjen etter noen timer når den aller værste panikken la seg så hun klarte å tenke igjen, og før det værste rakettstyret brøyt løs. Så ikke alle som mister hundene sine i dagene rundt nyttårsaften er uansvarlige nei. Det går jo ikke an å la være å lufte hundene sine på flere dager heller.

Syns privat oppsending og salg av raketter burde blitt forbudt jeg. Ikke bare pga dyra, men jeg har vært på flere nyttårsfeiringer hvor folk har fått raketter i ryggen og måttet dukke unna for å ikke bli truffet. Det er bare flaks at det ikke er flere enn det er som blir skada hvert år. Ufunksjonelle raketter som lander på hus og balkonger er ikke akkurat trygt for brannsikkerheten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder må ha tur ja. Men er normal hund, har ikke vondt av å ikke gå tur på nyttårsaften.

Å lufte den ute i bånd for at den skal gjøre i fra seg, er ikke det samme som å gå tur.

Det har vel lite å si hva man kaller det, når hundene blir skremt og kommer seg løs. Hjelper lite om man "lufter" hunden i bånd i innkjørselen og naboen sender opp et fullt batteri dagen før nyttårsaften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns privat oppsending og salg av raketter burde blitt forbudt jeg. Ikke bare pga dyra, men jeg har vært på flere nyttårsfeiringer hvor folk har fått raketter i ryggen og måttet dukke unna for å ikke bli truffet. Det er bare flaks at det ikke er flere enn det er som blir skada hvert år. Ufunksjonelle raketter som lander på hus og balkonger er ikke akkurat trygt for brannsikkerheten heller. 

Helt enig! Er livredd fyrverkeri selv, så min mening teller kanskje ikke. :lol: Synes det er skremmende med hvor mye fyrverkeri som er feilprodusert, hvor det skytes ut til sidene, lunta ikke går av etc. Her hadde samboeren et batteri som var helt feil vei. Heldigvis oppdagte han det, men om han hadde tent på, hadde han fått 20 skudd ut av siden i stedet for oppover.

Må bare legge til at de alle hunder jeg har hørt om som stikler av, er i bånd, men i panikk klarer de å komme seg løs. Må vær en utrolig ekkel følelse når hunden stilker av, og du vet den kommer til å ha panikk hele natten om den ikke kommmer seg hjem.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halvstrup-halsbånd på begge mine, nettopp for at de ikke skal kunne backe bakover og vri seg ut av halsbåndene sine. Det gjorde nemlig den ene av dem en gang, da vi sto i veikanten på en sterkt trafikkert bilvei.... Han ble redd (for bussen) og vips, hadde han vridd seg ut. Heldigvis, jeg hadde med meg to raske guttunger (selv sto jeg halvveis inne i bussen) som lynraskt kastet seg etter hunden og fikk fatt i den i det den skulle til å løpe ut i veien, der den garantert ville blitt påkjørt. Bilene suste forbi i begge retninger.

Den dagen dro jeg rett hjem og satte meg ved pc'en, og bestilte to halvstrup-halsbånd på nett, et til hver av hundene. Aldri brukt vanlig halsbånd siden. Det er altfor lett for en redd hund å vri seg ut av! Litt synd, da jeg hadde rukket å kjøpe inn en hel samling kule halsbånd... :P

Jeg holder mine hunder innendørs på nyttårsaften, og kun lufting i inngjerdet hage. De er rolige, men skeptiske, når rakettmoroa fyres av ute. Litt pesing, men ligger i ro på sofaen. Jeg har gitt guttungen beskjed om å ikke stå og glo i vinduene, da det kan få hundene til å tro at det er grunn til uro. Skal han se, får han gå ut, men han foretrekker å være inne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulovelig å sende opp rakketter utenom mellom kl.18.00 og 02.00 nyttårsaften.

Å det kan straffes med bøter på mellom 5000-13.000 kr, og inntil 3mnd i fengsel.

Så synes disse naboene burde få seg en smekk. De var 30min for tidlig ute, og det tok livet av hunden.

Personlig hadde jeg ikke hatt noen hund ute i hundegård den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg faktisk enkelte av dere er direkte usympatiske! Jeg luftet å min fobiske hund såpass "sent", men ikke løs, takk og lov for at han løp hjem, den gangen han kom seg løs
Må si meg enig med deg. Lettere sagt enn gjort å alltid gjøre ting etter boka. Har selv en som er livredd og en som ikke bryr seg. Jeg synes det er ordentlig trasig at hun som er redd ikke kan få være med på tur omtrent i det hele tatt rundt nyttår fordi enkelte ikke evner å forstå at det er en god grunn for at forbud mot fri oppskyting eksisterer. Hundene mine bør få gå tur klokken 15 på nyttårsaften uten å risikere å få en rakett "i ræva". Og jada. Mine er inne på kvelden. Men med besøk av masse folk kan en ikke alltid ha full kontroll. Hadde en av dem kommet i døra i det noen åpner den er det jo ikke umulig at de kan stikke ut. Shit happens, som man sier. Skulle aldri behøve å skje sånt som med denne hunden.. Det er bare trist.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke hatt noen hund ute i hundegård den dagen.

Ja, det er jo det beste, men da hadde jeg hatt 15 hunder inne..

"Vanlig" fyrverkeri er nå en ting, men i år var det tydeligvis bomber som var tingen. Og det var det noen som reagerte litt på. Og at på til han som sendte opp faenskapen er selv hundeeier, og hadde en annen hundeeier på besøk med sine to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at man må holde hunden i bånd og mest mulig inne 3 dager før og 3 dager etter nyttårsaften? For det var da folk startet hos oss. :no:

Vel, ja, faktisk. Her skyter de også opp noen dager før og noen dager etter. Monti er absolutt ikke redd raketter, men han holdes allikevel i bånd. Hadde han vært så pissredd at han kunne kommet seg løs hadde jeg nok begrenset turene veldig de dagene.

Urettferdig, ja. Kjipt, ja. Unødvendig av folk å sende de opp i hytt og pine, ja. Men det er nå bare sånn det er..

Veldig trist med hunden. Men å sette den i en hundegård så sent på nyttårsaften synes jeg ikke var noen hyggelig ting å gjøre. Hund og eier fortjener jo allikevel ikke dette, men spesielt ansvarlig synes jeg ikke det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I dag morres ble jeg vekt av voldsomt rakettsmell. 5. januar. Hvor lenge skal man da måtte ha hundene sine i bånd og bare lufte små mye som overhode nødvendig? Nå er ingen av mine hysterisk redde, men en uke etter nyttårsaften må man nesten kunne gå skikkelig tur med redde hunder også? Det er en risiko, men det er det jo alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er igrunn at dette er lovregulert!! det skal ikke være nødvendig å skjerme hunden en uke før og wn uke etter nyttårsaften!

Nettopp. Og de som skyter opp utenom de lovlige tidene har godt av å høre om konsekvensene. Jeg tror det meste handler om uvitenhet. De har ikke tenkt godt nok igjennom hvordan det påvirker omgivelsene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt todelt på dette. Det aller største problemet jeg har med raketter er at enhver idiot kan skyte de opp, gjerne i fylla, hele romjula og til langt ut i januar. Ikke fordi at bikkja blir skremt, men fordi det farlig, fordi det skader uhorvelig mange mennesker hvert år. At dyr blir skremt.. Eller da først og fremst hund, som jeg har selv.. Kanskje det ikke hadde vært en så big deal for hunder heller om det faktisk var noe man tok hensyn til i avlsarbeidet. Vi hadde 4 hunder her på nyttårsaften, bare 1 av de reagerte på raketter, ikke sant. Livet er mye enklere for de tre som ikke har sånne diller, enn for hun med dillene. Ikke bare rundt nyttår, men resten av året også. Hunder med lydredsler reagerer ikke bare på raketter, Nora hadde en hard sommer her når naboen pussa opp huset og bruke spikerpistol, og sånt kan man jo ikke nekte folk.

Så.. Jeg syns raketter burde totalforbys, generelt. Og at folk kan avle bedre bikkjer, generelt. Uten at de to nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er igrunn at dette er lovregulert!! det skal ikke være nødvendig å skjerme hunden en uke før og wn uke etter nyttårsaften!

Poenget er vell også at uansett hva loven sier så har folk (ihvertfall så lenge jeg kan huske) skutt opp fyrverkeri både før og etter nyttår, og mest er det nok kanskje ila julen. Jeg sier ikke at det er hverken greit, bra eller lov, jeg sier bare at så lenge jeg vet at det er slik så kommer jeg til og ta forhåndsregler deretter (om jeg skulle ha behov for det), nettopp fordi om min hund som jeg er glad i stikker av og blir feks drept, så er det jo i all hovedsak mitt problem. Det blir liksom litt det samme som og være myk trafikant, det spiller ingen rolle hvor mye det er min rett og krysse gaten på fotgjengerfelt, om bilen ikke stopper så blir det mitt problem samme hvem sin feil det er.

Så det er ikke greit, og for min del kunne det godt blitt slutt på dette tullet, men så lenge det ikke er slik så må man jo ta forhåndsregler, for sin egen del.

Og før noen henger seg opp i det, jeg sier ikke at det ikke kan skje uhell eller at alle som mister hunden sin rundt nyttår er uansvarlige, men det er nok av de som er det også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man har et lovverk å forholde seg til, og ikke skal skyte opp raketter annet enn mellom gitte klokkeslett. Og da er det jo lettvint å skylde på de som skyter opp raketter utenom, når bikkja friker ut, og ikke takler omverdenen? Eller? For hunder som reagerer så ekstremt har sikkert ikke andre diller og lydredsler? Hvem skal man skylde på når det tordner, og bikkja stikker av i panikk? Eller naboen bygger på huset, og det kommer masse skumle lyder?

Når man vet hvor arvelig lydredsler er, så vet vi vel også hva det egentlige problemet er? Det hjelper selvsagt ikke den enkelte hundeeier, som har vært uheldig med hunden sin - men jeg synes det er verdt å tenke på, før man skylder på alle andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man har et lovverk å forholde seg til, og ikke skal skyte opp raketter annet enn mellom gitte klokkeslett. Og da er det jo lettvint å skylde på de som skyter opp raketter utenom, når bikkja friker ut, og ikke takler omverdenen? Eller? For hunder som reagerer så ekstremt har sikkert ikke andre diller og lydredsler? Hvem skal man skylde på når det tordner, og bikkja stikker av i panikk? Eller naboen bygger på huset, og det kommer masse skumle lyder?

Når man vet hvor arvelig lydredsler er, så vet vi vel også hva det egentlige problemet er? Det hjelper selvsagt ikke den enkelte hundeeier, som har vært uheldig med hunden sin - men jeg synes det er verdt å tenke på, før man skylder på alle andre...

Det er ikke bare hunder som har problemer med raketter. Hva med ville dyr? Eller mennesker for den saks skyld? Min niese på 5 er livredd raketter (ja, helt sikkert genetikk inni bildet her også, jeg er selv redd høye lyder), og da er det veldig synd når naboen fyrer opp raketter jevnt og trutt i perioden før og etter nyttårsaften. Nå nettopp var det en som fyrte opp et stort batteri rett ute på plassen her. Men nei, man kan selvfølgelig ikke unngå alt man er redd for, tordenvær får man f.eks ikke gjort så mye med, men raketter bør det være mulig å holde innenfor gitt tidsperiode.

Det ER et reellt problem at folk bryter loven, og sender opp raketter utenom gitte tidsperioder. Det handler ikke om å skylde på andre. Det argumentet blir som å si at det er jenters feil at de blir voldtatt...

Det er selvsagt også et problem at mange hunder har lydredsler, det er det vel ingen som har benektet. Men det må være mulig å gjøre noe med begge problemene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...