Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemiddag - hva er deres tradisjon?


Nirm
 Share

  

99 stemmer

  1. 1.

    • Ribbe
      33
    • Pinnekjøtt
      47
    • Kalkun
      7
    • Medisterpølser/kaker
      9
    • Nøttestek
      3
    • Annet
      13
    • Pizza Grandiosa
      0
    • Sosisser
      5


Recommended Posts

Møsbrømlefse til lunsj etter en laaang tur i lysløypa eller gått opp på fjellet, så fylt ribbebord med tilbehør på kvelden med riskrem til dessert :D

Lillejulaften er det grøt hos besteforeldre, 1. juledag er det kveite, 2. juledag kalkun hos andre par besteforeldre, 3. juledag elgsteik, 4. juledag grøt og kalkun på nyttårsaften, innimellom dette er der en lutefiskaften, nommenommenomme glede seg!

.. har aldri smakt pinnekjøtt, faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sosisser. Er aldri jul uten sosisser.

Man orker da alltid dessert

Dumt man bare kan velge ett alternativ, vi har både pinnekjøtt og ribbe Og alt av "vanlig tilbehør" som medisterkaker, sossiser, rabbestappe osv ååååh jeg gleder meg til julaften, jeg fikk fri ali

Vi har også både pinnekjøtt og ribbe. Og alt av tilbehør da. :)

Vi startet vel opprinnelig med pinnekjøtt. Men siden flere av barna i familien ikke likte det, og etterhvert begynte å like ribbe, så gikk vi over til å lage begge deler :D

Karamellpudding, sjokoladepudding og is til dessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøt. Med poteter, kålrotstappe, surkål og raspeballar. Gjerne med noko av kjøtet skjerpa i omnen, men ikkje alt. Brus eller juleøl til. Vanlegvis riskrem til dessert, men har og hatt sitronfromarsj, karamellpudding eller multekrem. Kjem litt an på kvar me er, riskrem er mest riktig når me er heime.

Me det er forskjell på pinnekjøt, fekk heile jula øydelagt då me feira hjå ei tante då eg var lita. Røykt gamal sau som var skjerpa for lenge i omnen var skikkelig ille, og mamma måtte lage julemiddag slik pinnekjøt _skal_ vere etterpå.

Ribbe er førjulsmat. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familien vår har vi alltid hatt det samme. Ribbe med medisterpølser, surkål, tyttebærsyltetøy og poteter. Svor og ribbefett for de som liker det, jeg er ikke en av dem. Før hadde vi multekrem til dessert, men en eller annen gang for en stund siden så gikk vi over til bondepiker. Det er så godt at det er helt greit. Jeg spiser til jeg sprekker uansett.

For meg er dette julemat, fordi det er det jeg er vant til. Jeg hadde aldri smakt pinnekjøtt før, da det ikke har vært tradisjon bakover i familien heller. Så jeg smakte det for første gang da jeg var i begynnelsen av tjueårene på et julenach :P Det smakte pyton, men jeg tipper det var en kombinasjon av alkohol og restemat som var årsaken :P

Og siden har jeg ikke smakt pinnekjøtt, så det skal bli interessant denne romjulen. Det blir for første gang en familiemiddag med det, og jeg er helt åpen for det kjenner jeg. Greit å ikke spise det samme hele romjulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt. Første gangen C og jeg feiret jul sammen hadde vi både pinnekjøtt og ribbe, heldigvis likte han pinnekjøtt bedre enn ribbe (han hadde aldri smakt det før, så turte ikke ødelegge julen hans med bare pinnekjøtt tilfelle han ikke likte det :lol: ) så etter det har vi kun hatt pinnekjøtt med rabbestappe og kokte poteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen fra svarene som har kommet hittil i denne tråden må vel være at selv om det er mye som går igjen, så er det mye forskjellig som står på menyen blant soniser på julaften, og alle ser ut til å ha sin egen spesielle variant. :ahappy:

Vi har forøvrig multer med krem og krumkaker til dessert på julaften. Vi er ikke noen voldsomme dessertmennesker i min familie, så det blir ikke så mange andre desserter i julen, men vi har også tradisjon med christmas pudding og trifle i løpet av romjulen.

På julaften har vi også risengrynsgrøt til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt :wub:

Selv om vi ikke har det hjemme, er favoritt desserten min HJEMMELAGET KARMELLPUDDING! Prøver å presse det fram, men blir nedstemt til fordel for multekrem hvert år *skuff*.

edit: risengrynsgrøt til lunsj MÅ jeg ha på julaften! Blir ikke jul uten det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så synd at mange "ødelegger" multene med multekrem, jeg. :aww: Vi spiser også multer til dessert på julaften, men da til ordentlig vaniljeis og krumkaker, og et glass god dessertvin. :)

Ooo, jeg skal spise vaniljeis og multer til helga bestemte jeg meg akkurat for! :drool:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så synd at mange "ødelegger" multene med multekrem, jeg. :aww: Vi spiser også multer til dessert på julaften, men da til ordentlig vaniljeis og krumkaker, og et glass god dessertvin. :)

*fnis*

Vi har multer, og så har vi pisket krem, vaniljeis og krumkaker ved siden av, og så kan man velge hva/hvor mye man vil ha av hver del. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med ribbe, medisterkaker og julepølser, rød- og surkål, mandelpoteter og hele pakken, men har ikke et sånt forhold til det at det ikke blir jul hvis ikke vi spiser det. Ett år feiret mamma og jeg alene på hytta uten strøm, da lagde vi pinnekjøtt (litt enklere og like godt). I år skal jeg feire med samboerens foreldre for første gang. Moren hans er ikke norsk, og har jo derfor ikke de samme mattradisjonene som oss. Der blir det servert både laks OG indrefilet av okse, haha. Det synes jeg er en stilig kombo :P Men tenker at jeg skal lage pinnekjøtt bittelille julaften, for det må jeg spise en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både familie nordfra og fra østlandet (med røtter i Danmark), så vi spiser enten skinkesteik eller stekt kveite på julaften. Som regel har det vært skinkesteik de siste årene, minstesøstra mi er dessverre ikke så glad i fisk... Jeg hadde foretrukket kveite, men det spiser vi uansett første juledag, de årene vi ikke har det på julaften. :)

Pinnekjøtt er nyttårsmiddag i min familie, så for meg føles det fryktelig rart å spise det tidligere i jula. :P

På lillejulaften er det alltid grøt til middag så vi har noe å lage riskrem av dagen etter, og noe å sette ut til fjøsnissen. Om kvelden spiser vi kjøttmølje lagd på kraft fra lamme/sylterull (ergo masse deilig krydder), med hjemmebakt flatbrød og sirup. :heart: Og akevitt da, men det liker jeg egentlig ikke.

Kjøttmølja på lillejulaften er nesten viktigere for meg enn julemiddagen, kjenner jeg... Det er noe med følelsen jeg får når jeg sitter og spiser med den nypussa sølvskjea huset er nyvaska og nypynta, skjorter, duker og gardiner er strøket, gavene er lagt under treet og man veit at det er julehelg, og alt er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAllo, det må gå an å svare mer enn en ting! Ribbe, medisterkaker (fine og grove) og pinnekjøtt har vi. Tradisjonen er ribbe. Jeg spiser kun de fine medisterkakene med poteter, rødkål, tyttebær og kålrotstappe! Dessert er jordbær-krem (frosne jordbær og fløte, most som en smoothie) og multer med krem (for de som liker sånt…). Middagen er høytidelig, allt pent pyntet osv. Etter gaver er det julekaker (og noen gode kaker… haha).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ribbe, medisterkaker, sossisser og medisterpølser.

I fjor hadde vi i tillegg skinkesteik og kylling.

Pappa er veldig opptatt av at alle skal få det de liker. Så da er det en del å velge i mellom. :)

Jeg spiser ikke ribbe, så jeg spiser bare det andre.

Pinnekjøtt blir det aldri da jeg brekker meg bare av lukta.

(Stemte ikke, siden jeg bare kan velge en ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har vi så og si alltid hatt ribbe, sossiser, medisterpølser og "kjøttkaker" (en blanding av kjøttdeig og medisterdeig?). De siste årene har vi også hatt kalkunfilet ettersom ikke alle (les: jeg) er så glad i ribbe. Og ett år hadde vi i tillegg til alt jeg har nevnt, pinnekjøtt.

Som tilbehør er det jo selvfølgelig mandelpoteter, brun (god!) saus, tyttebær, surkål og waldorfsalat.

Til dessert har vi riskrem, og pleier å ha is til de som ikke er noe glad i riskrem.

I fjor var første gang jeg ikke feiret med egen familie, og går greit å spise bare poteter, medisterkaker og pølser med brun saus, men julemiddagen eller nyttårsmiddagen blir ikke den samme uten waldorf. Så det var jo litt nedtur :lol:

Edit: Fikk ikke til å krysse av på flere, så jeg har ikke fått stemt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe (til far), svinestek (til mor), pølser (til bror) og medisterkaker (til moi). Neida, de fleste spiser litt av hvert (eller, gjør de egentlig det..?), men jeg er ikke glad i julemiddag så jeg tar en liten skive svinestek for syns skyld, og medisterkaker. Grønnsakene og sausen er det beste - og julemiddagen er uansett bare et hinder før pakkene, så det spises av rutine og ikke for nytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke at folk hadde flere ting på julaften. :P Men da får dere stemme på det som dere spiser mest av. :P

Er vokst opp med medisterpølser og soisser, da jeg ikke liker hverken ribbe eller pinnekjøtt. Men nå som jeg veggis har det blitt nøttestek. Og gleder meg til å lage i år og. :ahappy:

Dessert har alltid vært riskrem fra jeg var liten, men vi prøver å lage litt nye mattradisjoner for tiden. :) Men det tar litt tid å få alt på plass etter fast middag i over 30 år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...