Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Hva ER egentlig avreagering? Hører om hunder som blir avlivet pga dårlig avreagering, men det gir liksom ingen mening for meg :P Hva betyr det?

Gi meg et eksempel på god og dårlig avreagering hos hund?

Det har vel å gjøre med hvor fort de kommer over en negativ hendelse, og hvor mye eller lite denne setter spor.

Som eksempel kan jeg min forrige hund. Vi var inne hos dyrlegen for vaksine, og dyrlegen klarte å treffe ei nerve med nåla, noe som førte til at Vinnie satte i et høyt hvin og krympet seg. Dyrlegen begynte umiddelbart og snakke til henne med oppmuntrende og lekende glad-stemme og ga henne noen godbiter - og Vinnie begynte med en gang og logre, "smile" og var avslappet i kroppspråket og viste ingen tegn til frykt, aggresjon eller skepsis mot dyrlegen etterpå. Dyrlegen sa at et slikt skifte var tegn på et "godt gemytt", men kan vel kanskje heller kalles god avreagering?

Hvis hun derimot hadde fortsatt og henge med hodet, vært unnvikende, redd - eller til og med vist tegn til aggressjon - pga den erfaringen, så kan man si at hun hadde hatt dårlig avreagering. Altså, dårlig evne til å glemme og legge bak seg negative erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Khela har ganske dårlig avreagering, i alle fall i en del situasjoner. Spesielt på skudd, da kan hun sitte nervøst i giv akt i evigheter etterpå og skjelve som et blad i vinden, er generelt høyt i stress og tydelig redd. Mens Tequila løfter på ørene, kvepper kort til og er nysgjerrig på lyden og lydretning, men er sekunder senere mye roligere og samme happytrynet igjen, slik er hun i alle negative opplevelser omtrent, og har dermed god avreagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, sånn jeg har forstått det handler det altså om hvor kort/lenge en kjip hendelse sitter i hunden. Er jo det de ser etter på en MH blant annet. Eks min hund er skuddberørt, på MH avreagerte han, men ikke kjapt nok. Det ser jeg i hverdagen og, skudd på god avstand eller raketter er null stress, men på kloss hold kan han bli urolig. Eks på LP-stevne sist helg var det plutselig noen som skøyt rett bak oss, Thorvald lå og sov da, så han satte seg opp og lente seg inntil meg og var urolig i et minutts tid, før han da la seg ned igjen. Mens andre ting er over omtrent før det har skjedd. Han fikk endel tilbakemelding på god avreagering på MH, med unntak av skudd hvor det ikke var raskt nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Men dårlig avreagering trenger vel ikke bare bety å komme over "negative" situasjoner? Angus har dårlig avreagering, spesielt på lyd, men han har også dårlig avreagering om han ser en hund. Han stresser seg opp fra han ser hunde til den har passert, og holder på stresset og klarer ikke avreagere og bli ferdig på en stund. Rekorden er vel opp mot 5-10 minutter etter hunden er borte på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er hunden så opptatt av å få spise øyegugget sitt når jeg plukker det ut? Og avklipp fra klørne sine? Gjør deres hunder det?

Harley er ikke så glad i å klippe negler, så fokuset er ikke på negleavklipp, men øyegugg vil han mer enn gjerne ha, og han SKAL ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor røyter hunder mest på hoftene/fanene og på siden ved buken enn på resten av kroppen? Det gjorde schäferene jeg passet, det gjorde min forrige hund - som var korthåret. Og det gjør også Ozu. Den store manken røyter han lite fra - men sidebuken og fanene kan jeg dra hele dotter av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ jeg lese hele tråder før jeg kan skrive? Hilsen hun som over noen dager har lest igjennom alle innleggene i denne tråden :innocent:

SÅ, endelig, til mine spørsmål, haha.

Hvorfor skjelver Nemi sånn når hun blir gira? Og hvorfor har hun begynt å pipe og skal være all over the place når hun sitter framme mellom beina mine i bilen(normalt sett er hun i bur i egen bil, men den har tatt kvelden), for hver rundtkjøring prøver hun å hoppe opp i fanget mitt :P Og når vi nærmer oss der vi skal gå tur, og får beskjed om å sitte på gulvet, så skjelver hun som et aspeløs, av iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Hvor langt nord i landet må man før det ikke finnes hoggorm?

Hvor langt opp (i høyde over havet) må man før det ikke finnes hoggorm?]

Hoggorm finnes ikke nord om Dovrefjell.

Mja, flust av hoggorm i bymarka i Trondheim, og har møtt hoggorm i åfjordfjellene på Fosen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm da tuller jeg visst.. Hva heter fjelloverganger lenger nord mot Nordland? Det jeg tenker på kanskje..?

Saltfjellet? Aner ikke om det er snakk om det fjellet da, men det ligger i Nordland

Edit: Wikipedia sier opp til nord i Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltfjellet var nok det jeg tenkte på ja (var lenge siden jeg emigrerte sørover og er jo så glemsk:p)

Kan det stemmer hva Wikipedia sier?? Det er jo mye lengre nord enn Saltfjellet, og praktisk talt i hjemtraktene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starter alltid hundene med sin personlige pleie (ballevask + rumpevask) når man får besøk? :-P da gjerne når kaffen er servert med noe snacks til! Og er det nødvendig å slafse så innmari høylytt? :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starter alltid hundene med sin personlige pleie (ballevask + rumpevask) når man får besøk? :-P da gjerne når kaffen er servert med noe snacks til! Og er det nødvendig å slafse så innmari høylytt? :-)

Ikke noe stort problem her i gården.... :D Blir det for høylytt, får han bare beskjed om å kutte ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor starter alltid hundene med sin personlige pleie (ballevask + rumpevask) når man får besøk? :-P da gjerne når kaffen er servert med noe snacks til! Og er det nødvendig å slafse så innmari høylytt? :-)

Haha, katten til kjæresten kom ut midt på stuegulvet og gnidde baken mot gulvet sånn at det etterlot seg en fin stripe med materiale... Han hadde da besøk av nye jobben, og det var litt sånn klein stemning fremdeles, for folk kjente hverandre ikke så godt... :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det at hundene uler når jeg "uler" til dem? Prater de bare, eller blir de skremt? :P

Det er vel et instinktivt samlesignal, er det ikke det? Det skaper samhold i flokken og gjør at alle vet hvor hverandre er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hvorfor kan ikke dyret bare skjønne at av og til må man klippe klør, og at det går mye lettere om han ikke får hysterisk anfall så vi må til med to dyrepleiere og munnkurv for få gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal Nemi plent ligge i sofaen, gjerne på et teppe når hun åpenbart er svært varm og heller kunne lagt seg på kjølig tregulv. Når jeg da viser henne ned på gulvet og hun slutter og pese, så går det bare en liten stund før hun er oppe i sofaen igjen og dermed begynner å pese igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gikk Meesha fra å være uproblematisk ved kloklipp til å måtte fysisk holdes nede, omtrent "over natten", uten at jeg hverken hadde klippet blod eller nerve?

Hvorfor fatter han absolutt iiiiiiikke at NEI betyr NEI når han prøver å stjele fra bordet? Hvorfor må det gå fra et lite kremt, via et høyt NEI og fysisk flytting av han, til at jeg må løfte han vekk etter nakken og smekke til han på nesen mens jeg brøler DET DER GJØR DU IKJE......? Og DA, ved siste steg som strengt tatt er en mye mye mer heftig måte å "ta" hunden på enn jeg absolutt er komfortabel med, da går han logrende vekk fra bordet og legger seg ned og er blid og fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Hvorfor gikk Meesha fra å være uproblematisk ved kloklipp til å måtte fysisk holdes nede, omtrent "over natten", uten at jeg hverken hadde klippet blod eller nerve?

Akkurat det skjedde med Simba! :o

Ble bedre med en haug med godbiter og tvang, men sammenlignet med da han bare satt på fanget mitt mens jeg klippet, så er det ganske slitsomt å måtte klippe klør. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det skjedde med Simba! :o

Ble bedre med en haug med godbiter og tvang, men sammenlignet med da han bare satt på fanget mitt mens jeg klippet, så er det ganske slitsomt å måtte klippe klør. :no:

Kan det ha noe med alderen å gjøre? Din er vel 2-3 mnd. eldre enn min? Meesha gikk fra å ligge rolig på rygg i armkroken min til at jeg nå må legge han på siden, legge beina mine over han og holde han fysisk fast. Men de 10 minuttene det tar annenhver uke kan jeg deale, det er bare så sykt rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gikk Meesha fra å være uproblematisk ved kloklipp til å måtte fysisk holdes nede, omtrent "over natten", uten at jeg hverken hadde klippet blod eller nerve?

 

Hvorfor fatter han absolutt iiiiiiikke at NEI betyr NEI når han prøver å stjele fra bordet? Hvorfor må det gå fra et lite kremt, via et høyt NEI og fysisk flytting av han, til at jeg må løfte han vekk etter nakken og smekke til han på nesen mens jeg brøler DET DER GJØR DU IKJE...? Og DA, ved siste steg som strengt tatt er en mye mye mer heftig måte å "ta" hunden på enn jeg absolutt er komfortabel med, da går han logrende vekk fra bordet og legger seg ned og er blid og fornøyd?

Jeg er ikke rolig først om hundene prøver stjele mat. Haha. Da hyler jeg "neeeeeei" for å skremme. Forhåpentligvis nok til å ikke tørre mer. Men Ida er stadig oppå kjøkkenbenken så må finne ut noe gøy der snart. Ondskapsfull :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fatter han absolutt iiiiiiikke at NEI betyr NEI når han prøver å stjele fra bordet? Hvorfor må det gå fra et lite kremt, via et høyt NEI og fysisk flytting av han, til at jeg må løfte han vekk etter nakken og smekke til han på nesen mens jeg brøler DET DER GJØR DU IKJE...? Og DA, ved siste steg som strengt tatt er en mye mye mer heftig måte å "ta" hunden på enn jeg absolutt er komfortabel med, da går han logrende vekk fra bordet og legger seg ned og er blid og fornøyd?

Han har lært hele kjeden. Det er ikke alvor før du smekker ham på nesen og brøler "DET DER GJØR DU IKKE". Så av erfaring vet han at han ikke trenger og gjøre noe bare basert på et kremt eller et nei - det er jo ikke før du brøler at du faktisk gjør noe så heftig at han fjerner seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...