Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Han har lært hele kjeden. Det er ikke alvor før du smekker ham på nesen og brøler "DET DER GJØR DU IKKE". Så av erfaring vet han at han ikke trenger og gjøre noe bare basert på et kremt eller et nei - det er jo ikke før du brøler at du faktisk gjør noe så heftig at han fjerner seg. ;)

Nemlig, men hvorfor? Han burde jo fatte at om han ikke hører på "nei" eller "NEI!!!", så kommer det et "menførrfanihælvetta *kaste hund ut av vinduet*". Det er i alle fall logisk for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, men hvorfor? Han burde jo fatte at om han ikke hører på "nei" eller "NEI!!", så kommer det et "menførrfanihælvetta *kaste hund ut av vinduet*". Det er i alle fall logisk for meg :P

Fordi gevinsten (det han stjeler fra bordet) er verdt det. Du får prøve å starte med "menførrfanihælvetta *kaste hund ut av vinduet*" et par ganger, så slutter han nok å gå på bordet kjappere :P

Eventuelt så kan du jo la være å ha ting han kan stjele på bordet, og heller skylde deg sjøl for å ha gitt han muligheten til å lære å stjele derfra? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gevinsten (det han stjeler fra bordet) er verdt det. Du får prøve å starte med "menførrfanihælvetta *kaste hund ut av vinduet*" et par ganger, så slutter han nok å gå på bordet kjappere :P

Eventuelt så kan du jo la være å ha ting han kan stjele på bordet, og heller skylde deg sjøl for å ha gitt han muligheten til å lære å stjele derfra? :P

Har tenkt på det. Synes bare det virker så slemt :P

Jeg skylder IKKE på meg selv, her har vi en kar som er nysgjerrig på alt og som mener alt har potensiale til å bli hans selv om han aldri har så mye som sett på tingen før! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det. Synes bare det virker så slemt :P

Er ikke mindre slemt å smekke til og brøle til en valp bare fordi du sier nei et par ganger først... Synes nesten det er verre, fordi det er mindre tydelig og konsekvent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det. Synes bare det virker så slemt :P

Jeg skylder IKKE på meg selv, her har vi en kar som er nysgjerrig på alt og som mener alt har potensiale til å bli hans selv om han aldri har så mye som sett på tingen før! :lol:

Slemt? Hvis du først skal bruke straff, så bruk i det minste straff som gjør at du ikke må repetere det hele tiden - det er slemt det.

At han er nysgjerrig er ikke din feil. Men at han har funnet ut at det lønner seg å gå på bordet å stjele ting, det er din feil. Det er en fin kombinasjon av at han har fått tak i noe som er verdt risikoen for straff for, og at straffen ikke funker når du først straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mindre slemt å smekke til og brøle til en valp bare fordi du sier nei et par ganger først... Synes nesten det er verre, fordi det er mindre tydelig og konsekvent.

Slemt? Hvis du først skal bruke straff, så bruk i det minste straff som gjør at du ikke må repetere det hele tiden - det er slemt det.

At han er nysgjerrig er ikke din feil. Men at han har funnet ut at det lønner seg å gå på bordet å stjele ting, det er din feil. Det er en fin kombinasjon av at han har fått tak i noe som er verdt risikoen for straff for, og at straffen ikke funker når du først straffer.

Men da... hva skal jeg gjøre? Jeg har virkelig ikke snøring på hvordan jeg skal få han til å slutte, og jeg har på ingen måte lyst til å løfte han vekk etter skinnet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da... hva skal jeg gjøre? Jeg har virkelig ikke snøring på hvordan jeg skal få han til å slutte, og jeg har på ingen måte lyst til å løfte han vekk etter skinnet liksom...

Hiv han på badet med en gang han gjør noe. Drit i å si noe til han liksom, bare kast han på badet evt soverommet. Jeg hadde nok klikket i vinkel om han hadde fortsatt tror jeg ;P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv han på badet med en gang han gjør noe. Drit i å si noe til han liksom, bare kast han på badet evt soverommet. Jeg hadde nok klikket i vinkel om han hadde fortsatt tror jeg ;P

På badet er det altfor mye han kan ødelegge og på soverommet sitter som regel sambo og gamer :P Funker det å hive han ut på verandaen, tro? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badet er det altfor mye han kan ødelegge og på soverommet sitter som regel sambo og gamer :P Funker det å hive han ut på verandaen, tro? :P

Med mindre det er en reel fare for at han kan hoppe utenfor, så funker det vel xD Evt et annet rom det er veldig kjedelig å være på.

Vi kasta ene katten inn på badet hver gang han hoppa opp på akvariet, siden han begynte å ødelegge det ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er en reel fare for at han kan hoppe utenfor, så funker det vel xD Evt et annet rom det er veldig kjedelig å være på.

Vi kasta ene katten inn på badet hver gang han hoppa opp på akvariet, siden han begynte å ødelegge det ;P

Han hopper ikke utfor, nei – og jeg kan se han hele tiden :) Vi har bare rom det går an å ødelegge ting på... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da... hva skal jeg gjøre? Jeg har virkelig ikke snøring på hvordan jeg skal få han til å slutte, og jeg har på ingen måte lyst til å løfte han vekk etter skinnet liksom...

Bli streng med en gang og gi han en god klaps rett over snuta?

Hvorfor skulle det hjelpe å bare sette han vekk i et annet rom? Det vil jo gå evigheter før han skjønner sammenhengen mellom bordet > utestengt. Om han en gang ser på å bli satt bort på som en dårlig ting overhodet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da... hva skal jeg gjøre? Jeg har virkelig ikke snøring på hvordan jeg skal få han til å slutte, og jeg har på ingen måte lyst til å løfte han vekk etter skinnet liksom...

Enten så får du ta i skikkelig med en gang, eller - og det er sånn jeg løser det - la være å ha ting på bordet som kan stjeles når du ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli streng med en gang og gi han en god klaps rett over snuta?

Hvorfor skulle det hjelpe å bare sette han vekk i et annet rom? Det vil jo gå evigheter før han skjønner sammenhengen mellom bordet > utestengt. Om han en gang ser på å bli satt bort på som en dårlig ting overhodet.

Jeg er usikker på om du setter spørsmålstegn bak det første du skriver fordi du lurer på om det kan fungere, eller om det er en sånn "skjønner du virkelig ikke det"-setning. For virkelig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, altså. Umiddelbar klaps er selvsagt mulig.

Å sette hunden på et annet rom er et tips jeg har lest flere ganger på Sonen når det gjelder forskjellige problemer man har. Istedet for å "slå til" hunden sin, liksom. Det har fungert for oss når han får raptus, da får han time-out og det fungerer.

Enten så får du ta i skikkelig med en gang, eller - og det er sånn jeg løser det - la være å ha ting på bordet som kan stjeles når du ikke er der.

Problemet er ikke at han stjeler når jeg ikke er der. Jeg er selvfølgelig ikke så teit at jeg lar stjel-bare ting være innen rekkevidde når jeg ikke er tilstede, det er jo dumt og DA kan man bare skylde på seg selv om hunden stjeler. Problemet er jo at jeg kan sitte og f.eks. spise potetgull av en skål mens jeg ser på TV og plutselig har hunden snuta dypt nedi potetgullskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at han stjeler når jeg ikke er der. Jeg er selvfølgelig ikke så teit at jeg lar stjel-bare ting være innen rekkevidde når jeg ikke er tilstede, det er jo dumt og DA kan man bare skylde på seg selv om hunden stjeler. Problemet er jo at jeg kan sitte og f.eks. spise potetgull av en skål mens jeg ser på TV og plutselig har hunden snuta dypt nedi potetgullskåla.

Da er det lov til å ha ressursforsvar. Det er noe hunder forstår. Jeg hadde smekka til min hund om hun stakk nesa ned i noe mens jeg satt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om du setter spørsmålstegn bak det første du skriver fordi du lurer på om det kan fungere, eller om det er en sånn "skjønner du virkelig ikke det"-setning. For virkelig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, altså. Umiddelbar klaps er selvsagt mulig.

Å sette hunden på et annet rom er et tips jeg har lest flere ganger på Sonen når det gjelder forskjellige problemer man har. Istedet for å "slå til" hunden sin, liksom. Det har fungert for oss når han får raptus, da får han time-out og det fungerer.

Jeg vet det funker, da jeg selv har måttet gjort det én gang på egen pøbel, men spørsmålstegnet var om det var noe du kunne vurdert i ditt hundehold?

En god klaps er ikke det samme som å slå til hunden, men et ubehag som er vesentlig nok til at de snapper ut av det for å få beskjed om å gå ned, evt bli ført ned.

Raptus er noe som må roes ned, da kan sikkert utestengelse fungere for den hunden. Men det å være frekk på en slik måte er ikke energi. Time-out-prinsippet tar ofte mye lengre tid ifht enkeltatferder, om det enn fungerer overhodet. Han får forsterker seg selv i potetgullskåla, er utestengelsen mer ubehagelig for hunden enn maten han får stjålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det lov til å ha ressursforsvar. Det er noe hunder forstår. Jeg hadde smekka til min hund om hun stakk nesa ned i noe mens jeg satt der.

Så du mener det er rett på "fanihælvetta-komdævekk"-teknikken?

Del gjerne oppskriften på hvordan du får en whippet til å ikke stjele (om du får det til), det tror jeg whippet-eiere verden over vil sette pris på :P

Han er helt vanvittig på mat altså, om alle whippeter er sånn skal jeg aldri ha en igjen :lol: Neida, men han er jo en hund, det må gå an å lære han at når jeg har noe i hånda mi så er det ikke hans (jepp, vi har hatt situasjoner hvor sambo har hatt mat i hånda, ligget på sofaen og holdt hånda "i lufta" klar til å snart ta en bit – da maten var på tur inn i sambos munn hoppet Meesha opp og snappet maten ut av hånda til sambo, la seg under stuebordet og slukte den i ett jafs......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjerne oppskriften på hvordan du får en whippet til å ikke stjele (om du får det til), det tror jeg whippet-eiere verden over vil sette pris på :P

Så whippet-eiere over hele verden finner seg i at whippetene deres stjeler fra boller og tallerkener mens de sitter og ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det funker, da jeg selv har måttet gjort det én gang på egen pøbel, men spørsmålstegnet var om det var noe du kunne vurdert i ditt hundehold?

En god klaps er ikke det samme som å slå til hunden, men et ubehag som er vesentlig nok til at de snapper ut av det for å få beskjed om å gå ned, evt bli ført ned.

Raptus er noe som må roes ned, da kan sikkert utestengelse fungere for den hunden. Men det å være frekk på en slik måte er ikke energi. Time-out-prinsippet tar ofte mye lengre tid ifht enkeltatferder, om det enn fungerer overhodet. Han får forsterker seg selv i potetgullskåla, er utestengelsen mer ubehagelig for hunden enn maten han får stjålet?

Ah, da henger jeg med!

Jeg er såpass desp at jeg kan finne på å gjøre noe sånt. Jeg tror ikke på og jeg gidder ikke å "dille", noen ting bare er SÅNN og det må hunden takle... Og å ikke stjele maten min er en sånn ting.

Det siste avsnittet ditt er godt. Jeg tror at å stenge han ute er "for lite ubehagelig" kontra behaget han får ved å stjele seg til en smak av maten. Når han får raptuser (heldigvis ikke så ofte lengre, time-out funket bra!) er ønsket hans tydelig å få oppmerksomhet og å samhandle med meg på et vis. Time-out = jeg gidder ikke være med deg, men om du er rolig kan jeg klø på deg = "goal achieved" for både Meesha og meg. Mens når det gjelder ting på bordet er jeg fullstendig uinteressant, maten betyr alt og om den står der når han slipper ut av time-outen igjen, må det i Meeshas hode bety at da er den vel hans, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det er rett på "fanihælvetta-komdævekk"-teknikken?

Ja, hvis du førstes må straffe en atferd, så er det bedre å ta i skikkelig med en gang.

Jeg tror muligens @Mumle Mu satte dette litt på spissen – at whippeter har lett for å snike seg til mat er ingen rikshemmelighet.

Og jeg svarte i samme formuleringer, whippet-eiere er neppe de eneste i verden som har hunder som sniker til seg mat, og de er helt klart ikke de eneste som unnskylder ting bikkjene deres gjør som noe som er mer eller mindre rasetypisk når de ikke klarer å fjerne det. Jeg tror f.eks at labrador- og dalmatiner-eiere kan si det samme om sine hunder som whippet-eiere sier om whippeter.

Problemet er at det lønner seg å stjele mat. Selv om de får det til bare 1 av 10 ganger f.eks, så skal straffen være hard de 9 gangene det ikke funker for at atferden skal avta. Det gjelder for alle raser. Variasjonene går på hvor mye de syns det lønner seg å stjele, og hvor mye de tar seg nær av å få straff. Har du en hund som syns det er svært lønnsomt å stjele, men ikke bryr seg så mye om straff, så har du en notorisk tyv det er vanskelig å stoppe, det gjelder også alle raser. De samme prinsippene gjelder for hundeeiere. Hvor komfortabel er man med å måtte straffe, veies opp mot irritasjonen det er ved at hunden stjeler. Det er heller ikke en rasegreie.

Timing er viktig når man velger å straffe. Du kan selv velge når du syns du skal avbryte sniken din, men det viktige er at når du går inn og straffer, så skal han bli overrasket over det, og det gjør han ikke når du advarer han med denne kjeden din. Personlig ville jeg avbrutt ham i det han stikker nesa over bordkanten, alt som står på bordet burde være forbudt, og da er det heller ikke lov til å ha nesa der. Men da må du være konsekvent. Det er aldri lov til å ha nesa over bordkanten. Hvis du da går inn og gir han to fingre inn i siden (hadde han hatt pels, ville jeg foreslått at du lugga ham, men det er vel ikke så enkelt med en whippet :P ) med en gang han går over streken (dvs bordkanten), så er det forhåpentligvis så tidlig i sniket at du forhindrer at han får stjålet noe. Men han må aldri få stjålet noe igjen, for selv om han får stjålet bare 1 av 10 ganger, så vil den ene gangen være verdt de 9 gangene med straff - så sant du ikke blir skikkelig voldelig med ham, og det anbefales ikke. Det er er noe som ligner variabel belønning i hundetrening, og atferder som gir variable belønninger er vanskeligere å fjerne enn atferder som alltid blir belønnet, da er jo hunden vant til at det ikke nødvendigvis funker hver gang.

Hvis dette er en whippet-ting, så er jo det noe oppdrettere burde opplyse om, for da kan man forebygge den slags fra valpen er liten og mer lydhør FØR den har lært at det kan lønne seg. For, så fort den har lært at det kan lønne seg, så er det mye mye vanskeligere å få trent bort med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange av whippetoppdretterne og -eierne som har sagt at en whippet spør ikke - den forsyner seg. :lol: Og jeg er streng med min valp, den har ingenting på bordet å gjøre. Sent from my iPhone using Tapatalk

ALLE hunder uansett rase forsyner seg om de finner ut det lønner seg her i livet :P

Myndeeiere og oppdrettere (og "urhunder" ) har veldig lett for å bruke sånn unnskyldninger har jeg skjønt igjennom årene som aktiv i miljøet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...