Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Hvorfor vil Ozu alltid ha det jeg har? Jeg snakker da ikke om åpenbare ting som at han er interessert i mat jeg spiser, det sier seg jo selv. Men hvis jeg f.eks spiser noen blåbær fra busken, så vil han heller ha akkurat de jeg plukker enn de han kan ta selv. Og drikker jeg vann fra bekken, så er han svært interessert i vannet i hånda mi - selv når han fint kan drikke vannet fra bekken selv, og allerede har gjort nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Hvorfor gnir Meesha seg inntil beina mine som en katt når han har på seg dekken?

Det gjør hottie og! Flere enn en gang jeg har holdt på å ramle over henne. :aww:

Vi er to stk, jeg har to hester og hun har en, vi skal dele på kjøreutgiftene til hovslagern. Er det da normalt å dele i to, eller dele i tre og jeg betaler to tredeler? Kjøretillegget er statisk, uavhengig av om det er en eller tre hester som blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør hottie og! Flere enn en gang jeg har holdt på å ramle over henne. :aww:

Vi er to stk, jeg har to hester og hun har en, vi skal dele på kjøreutgiftene til hovslagern. Er det da normalt å dele i to, eller dele i tre og jeg betaler to tredeler? Kjøretillegget er statisk, uavhengig av om det er en eller tre hester som blir tatt.

Snåle :huh:

Jeg ville delt på antall hester, altså på tre. En del betaler hun, to deler betaler du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det gjør hottie og! Flere enn en gang jeg har holdt på å ramle over henne. :aww:

Vi er to stk, jeg har to hester og hun har en, vi skal dele på kjøreutgiftene til hovslagern. Er det da normalt å dele i to, eller dele i tre og jeg betaler to tredeler? Kjøretillegget er statisk, uavhengig av om det er en eller tre hester som blir tatt.

Da syns jeg det er fair å dele det i to siden det koster det samme for transporten. Hovslageren vår skriver regning til hver enkelt hesteeier og alle får kjøretillegget uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør hottie og! Flere enn en gang jeg har holdt på å ramle over henne. :aww:

Vi er to stk, jeg har to hester og hun har en, vi skal dele på kjøreutgiftene til hovslagern. Er det da normalt å dele i to, eller dele i tre og jeg betaler to tredeler? Kjøretillegget er statisk, uavhengig av om det er en eller tre hester som blir tatt.

Jeg synes også det er naturlig å dele i to jeg (hilsen meg med to hester :P )

Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Og hvorfor har min kastrerte hundeguttetass på 2 år plutselig begynt å jokke på hendene mine når han får det som han vil: Leke med det døde plysjkosedyret hans. Slenger den litt frem og tilbake, så begynner jokkinga med èn gang. Kun de to siste dagene, det har ikke skjedd siden han var valp, og før han ble kastrert.

Det kan jo ikke være stress når det starter så raskt i leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg det er fair å dele det i to siden det koster det samme for transporten. Hovslageren vår skriver regning til hver enkelt hesteeier og alle får kjøretillegget uansett.

Jeg synes også det er naturlig å dele i to jeg (hilsen meg med to hester :P )

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Liker dere! Bonden sier nemlig det samme. *fnis*

Snåle :huh:

Jeg ville delt på antall hester, altså på tre. En del betaler hun, to deler betaler du.

Liker ikke deg. :aww::lol:

Ser jo nå at jeg bommet på tråden, var jo den hunderelaterte dette, men samma det - fikk svar. :lol: Tenker vi deler på to, siden det er jeg/vi som må være der med hovslagern likevel. Om de ikke protesterer heftig da, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvor vanskelig er det å komme inn på Canis sitt klikkerTRENERkurs? Har skikkelig lyst til å ta det i løpet av friåret mitt, men er skikkelig usikker på hvor stor pågang det er. Er det vanskelig? Og hvor mye erfaring må man ha? Jeg har gått 6 kurs ved OHS, og trent mye. Holder det?

Jeg føler de hauser det opp. Jeg fikk ikke en dritt ut av det og følte meg lurt. Jeg la fram min erfaring og fikk beskjed om at jeg ville få supert utbytte av det... Jeg kastet 12k ut vinduet.

Men nå skal de sies at begrunnen min er litt mer enn de fleste har og dette er noen år siden. Men med tanke på at jeg la fram min utdannelse så var det rett og slett salg de var ute etter ved å si at dette også var tilpasset meg...

Jeg tror man får mye mer ut av å bruke de pengene på privat timer hos en instruktør eller så ett kurs hos dyktige instruktører annen hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Yellow

Lagt merke til en ting som jeg ikke har gjort tidligere. Om kan kjenner i nakken på hunden, rett bak ørene og nedover på sidene, er det normalt at den buler litt ut på hver side som to slags "kuler" der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt merke til en ting som jeg ikke har gjort tidligere. Om kan kjenner i nakken på hunden, rett bak ørene og nedover på sidene, er det normalt at den buler litt ut på hver side som to slags "kuler" der?

Nakkemuskulaturen er utformet slik, med mindre det buler ut og like langt inn igjen, hvis det er ved hodefeste du tenker på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nakkemuskulaturen er utformet slik, med mindre det buler ut og like langt inn igjen, hvis det er ved hodefeste du tenker på? :)

Men kjennes det ut som kuler på alle hunder? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt merke til en ting som jeg ikke har gjort tidligere. Om kan kjenner i nakken på hunden, rett bak ørene og nedover på sidene, er det normalt at den buler litt ut på hver side som to slags "kuler" der?

Regner med at det er atlas og axis du mener?

Det er de to første nakkevirvlene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Takk for svar, sett bilder nå også på korthårshunder og er sikkert helt normalt på alle. :) Så lenge det ikke ligger noen kjertler der som kan bli hovne tenkte jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kjertlene sitter ganske direkte nedfor øret og mot kjevebeinet, om jeg ikke husker helt feil. Portisen vår hadde kronisk betennelse i disse, og da kjente du at det var noe galt, væskefylt og hard på samme tid :)

Skjønner ingen ting nå, er disse kjertler eller nakkevirvler? :P

Red: Beklager, leste litt fort, men da er det altså nakkevirvlene som jeg tenkte på, takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner folk som innavl når de linjeavler? Femprosentregelen? En god del BC folk har rast over innavlen i utstillingsringen, men likevel bruker de hunder med alt fra 5-15% i egen avl, så avler de ut igjen med avkom med nesten samme prosent, skjønner ikke bæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler de hauser det opp. Jeg fikk ikke en dritt ut av det og følte meg lurt. Jeg la fram min erfaring og fikk beskjed om at jeg ville få supert utbytte av det... Jeg kastet 12k ut vinduet.

Men nå skal de sies at begrunnen min er litt mer enn de fleste har og dette er noen år siden. Men med tanke på at jeg la fram min utdannelse så var det rett og slett salg de var ute etter ved å si at dette også var tilpasset meg...

Jeg tror man får mye mer ut av å bruke de pengene på privat timer hos en instruktør eller så ett kurs hos dyktige instruktører annen hver mnd.

Det hørtes ikke bra ut.. Føler de er mer seriøse enn som så. Men kanskje ikke.

Det jeg tenker er jo at jeg vil bli instruktør en dag. Kanskje jobbe hos canis (eller et annet sted) som hundetrener/-instruktør. Og da føler jeg at det kurset er obligatorisk? Eller er jeg helt på jordet?

Vurderte jo instruktørkurset i OHS også, men har hørt litt både og derifra, så jeg er usikker på om det blir der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner folk som innavl når de linjeavler? Femprosentregelen? En god del BC folk har rast over innavlen i utstillingsringen, men likevel bruker de hunder med alt fra 5-15% i egen avl, så avler de ut igjen med avkom med nesten samme prosent, skjønner ikke bæret.

I følge NKKs etiske regler for avl, bør man ikke avle slik at kombinasjonen gir større innavlsprosent enn 6,25 (søskenbarn) (5%-regelen har ikke noe med dette å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det hørtes ikke bra ut.. Føler de er mer seriøse enn som så. Men kanskje ikke.

Det jeg tenker er jo at jeg vil bli instruktør en dag. Kanskje jobbe hos canis (eller et annet sted) som hundetrener/-instruktør. Og da føler jeg at det kurset er obligatorisk? Eller er jeg helt på jordet?

Vurderte jo instruktørkurset i OHS også, men har hørt litt både og derifra, så jeg er usikker på om det blir der..

Aner ikke.

Men jeg hadde nå begynnt å utdanne meg selv i å trene hunder generellt enn å utdanne meg som instruktør først. Erfaring kommer av å trene hund, ikke utdanne seg som instruktør med en hund i bagasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke.

Men jeg hadde nå begynnt å utdanne meg selv i å trene hunder generellt enn å utdanne meg som instruktør først. Erfaring kommer av å trene hund, ikke utdanne seg som instruktør med en hund i bagasjen :)

Det var fint og lurt sagt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner folk som innavl når de linjeavler? Femprosentregelen? En god del BC folk har rast over innavlen i utstillingsringen, men likevel bruker de hunder med alt fra 5-15% i egen avl, så avler de ut igjen med avkom med nesten samme prosent, skjønner ikke bæret.

Som Siri skriver, maks 6,25% innavlsgrad, men det anbefales ikke høyere enn 3,25%. 5%-regelen som jeg tenker på handler om hvor stor andel av rasepopulasjonen en hannhund kan være far til i en generasjon (som regnes å være ca 4,5 år), det bør ikke overstige 5% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...