Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

Mynder har jo så lang hals, så de blir litt sneaky! Man sitter liksom i sofaen og koser seg med chips. Og idet man tar et flak og skal til å stappe det i munnen, kommer det en liten luring fram som jafser det i seg!

Både min italiener og whippet var matglad, whippeten hakket verre, men den er jo bare ungdommen så langt. Synes ikke det er noe problem å hindre da, for uvaner fester seg raskt tror jeg. Så hvis jeg har mat på bordet kommanderer jeg bikkja på plass, og går jeg ut av rommet så fjerner jeg alt mat o.l. som hun kan få tak i. Er jo et ork, men jeg stoler ikke på henne nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@

ingvildoline

Ha en spruteflaske med vann stående og når han prøver seg så *spray*. Det vil jeg tro er overraskende iallefall, om det er ubehagelig kommer vel ann på hunden. :P Men du kan jo også trene paralelt på selvkontroll, at han ikke får ta godbit/leke/whatever før du sier ifra. Hjernevask han til å tro at det ikke går ann å ta noe som helst før du sier "værsegod". Da har du iallefall kontrollen når du er i rommet sammen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del gjerne oppskriften på hvordan du får en whippet til å ikke stjele (om du får det til), det tror jeg whippet-eiere verden over vil sette pris på :P

Definitivt :lol: Har aldri vært borti så gjennomført stjeling som hos whippeten her.

Ja, hvis du førstes må straffe en atferd, så er det bedre å ta i skikkelig med en gang.

Hvis dette er en whippet-ting, så er jo det noe oppdrettere burde opplyse om, for da kan man forebygge den slags fra valpen er liten og mer lydhør FØR den har lært at det kan lønne seg. For, så fort den har lært at det kan lønne seg, så er det mye mye vanskeligere å få trent bort med en gang.

Det er ganske vanlig at oppdrettere opplyser om dette, faktisk. Så det er uten tvil et vanlig "problem" på rasen. Vi ble advart av oppdretter på det, fordi moren til vår visstnok er helt ram, men vi har likevel ikke klart å forebygge/få stopp på det. :P

Helt enig i det du skriver. Jeg har tatt hunden flere ganger i gjerningsøyeblikket, men jeg føler jeg har nådd maks ang hvilken straff jeg ønsker å gi henne. Godene betyr mer for henne enn straffen, så derfor slutter hun heller ikke.

Løsningen hos oss har da blitt låsing av matskap og kjøkken, samt å rydde opp med en gang når hun spiser mat på stuen. Når vi spiser har hun heller ikke lov til å tusle rundt bordet, hun må ligge på plassen sin. Hvis hun ikke ligger er hun så sneaky at vi faktisk ikke får med oss at hun plutselig rapper ting. Har vi glemt oss, og hun har stjelt noe, så er det vår skyld. En grei løsning syns jeg :)

Problemet er ikke at han stjeler når jeg ikke er der. Jeg er selvfølgelig ikke så teit at jeg lar stjel-bare ting være innen rekkevidde når jeg ikke er tilstede, det er jo dumt og DA kan man bare skylde på seg selv om hunden stjeler. Problemet er jo at jeg kan sitte og f.eks. spise potetgull av en skål mens jeg ser på TV og plutselig har hunden snuta dypt nedi potetgullskåla.

Jeg ville enkelt og greit lært hunden å ligge på plassen sin når du spiser. Han kommer mest sannsynlig aldri til å slutte å stjele, så å lære hunden din "gå å legg deg" vil spare dere for mye frustrasjon. :)

Vet om whippeter som omtrent har blitt banka i gjerningsøyeblikket, men likevel ikke slutter å stjele. Høy matlyst, kombinert med en dose selvstendighet? Jeg vet ikke :P Men det enkle er ofte det beste i forhold til løsninger :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet to ulike afghanere, men begge de to var profesjonelle mat-tyver, og særdeles elegant gjennomført sådan. Jeg ble riktig imponert, faktisk. Jeg har fått med meg at afghanerne ikke kommer så godt utav sånne "smarte hunderase-tester", men da har ikke testen tatt med score for "atferd for egen vinning", det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen bedre tråd, så her kommer det et spørsmål/et ønske om å høre deres meninger;

Jeg har en tispe på straks 13 mnd, som hadde sin første løpetid i midten av mars. Hun var ferdig i begynnelsen av april. Jeg synes egentlig at hun har forandret seg litt etter det - men har tenkt at dette er vel normalt. Hun har blitt mye roligere, både inne og ute. Nesten som om hun har lite energi til tider. Hun fikk også litt hovne patter etter løpetid, og jeg fikk jo selvfølgelig litt angst for om det hadde vært en 0,001 % sjanse for en tyvparring. Men har forstått at de fleste hunder med første løpetid får hovne patter.. Hun slikket seg også en del bak etter endt løpetid. Men selvfølgelig var hun jo ikke med valper, og hun har heller ikke hatt noen andre tegn til innbilt svangerskap. Nå er pattene så og si normale, og hun slikker seg sjeldent bak. Men, hun kan komme bort til meg, plutselig begynne å slikke hånden/armen min intenst - for å deretter begynne å jokke på meg. Jeg tar henne vekk, og sier nei - men da er hun veldig ivrig på å begynne å jokke på meg igjen., Hvorfor? Hun har aldri vært en "jokker" før hun fikk løpetid, da begynte hun sånn som jeg nå beskriver - men jeg skjønte jo at det var pga løpetid. Men hvorfor gjør hun det enda, selv når det er godt over en måned siden løpetiden var over? Kan det ha noen sammenheng med at hun er så rolig, og virker så energiløs til tider.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hunden har nesten alltid en hormonell forandring etter løpetid. Det er helt normalt. Det er også normalt at de får litt melk i pattene og kan bli litt slappe, når det skjer varrierer fra tispe til tispe.. Med mindre hun er urovekkende enegiløs og får varme patter evt sjekke feber. Så høres det ut som en normal falsk drektighet. Noe de fleste tisper har av mer eller mindre grad etter løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder uansett rase forsyner seg om de finner ut det lønner seg her i livet :P

Myndeeiere og oppdrettere (og "urhunder" ) har veldig lett for å bruke sånn unnskyldninger har jeg skjønt igjennom årene som aktiv i miljøet :P

Spot on, myndefolk i ett nøtteskall :D

Mynder stjeler mat og alt annet de kommer over og de bare er sånn og det må man bare leve med.

Eller...man kan fjerne den oppfatningen fra hodet sitt og lære dem hva som er akseptabelt og ikke ;)

Som i de fleste raser er noen individer verre enn andre og muligens mynder som rase er verre enn andre, hva vet jeg...

Ref egen erfaring er de ikke det, men så har mine heller aldri fått anledning til å "vinne" den kampen.

Men jeg hører jo historier fra andre myndefolk om hvor vanskelig dette er. Jeg har blitt en smule sjokka i enkelte tilfeller, hva de lar hundene sine slippe unna med fordi de "bare er sånn".

Min første var ram, han stjal alt han kom over, men han ble "jaktet" på hver gang og "vant" aldri. Har noen festlige historier på lur om Mr. Oppfinnsom ja :lol: Vi fikk det til tilslutt, men jeg kunne ikke gå fra mat tilgjengelig med han i hus. Det har jeg kunnet med de som kom etter han, men jeg forventer ikke at de ikke skal prøve seg om fristelsen er i snutehøyde. Og det er ikke fordi de er mynder, men fordi de er hunder :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hundene blitt ufattelig frekke etter at vi fikk baby, for det står jo mye oftere ting fremme nå. Før var det min "skal bare" frokost/lunsj/kvelds som gjerne ble borte om jeg var litt for opptatt med baby, nå er det grøtskåler, brødskiver, fruktbiter og sånt som enten går i gulvet eller står ubevoktet noen sekunder, og ser at etter noen vellykkede stjelinger når vi ikke ser dem, så blir de frekkere og frekkere mens vi er der. Men det er bare slå ned på det så roer det seg kjapt og de nøyer seg med å ta ting som står ubevoktet. :lol: Tror aldri jeg kommer til å få en hund som ikke stjeler mat, jeg klarer rett og slett ikke unngå at de får sjansen, og lære av en hund med å stjele mat helt og holdent tror jeg ikke jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det å røntge for HD? Og AD? Koster det ekstra for avlesning?

Hos veterinæren jeg bruker koster det visstnok 1450 for HD og 1850 for HD og AD. Vet ikke om det koster ekstra for avlesning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok blitt spurt om før, men jeg finner det ikke på forumet.

Er det planen å få inn MH på dogweb? Altså hele skjemaet ikke bare "gjennomført"?

Ja, er ganske sikker på det, men ting tar tid :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltfjellet var nok det jeg tenkte på ja (var lenge siden jeg emigrerte sørover og er jo så glemsk:p)

Kan det stemmer hva Wikipedia sier?? Det er jo mye lengre nord enn Saltfjellet, og praktisk talt i hjemtraktene mine..

Det er ikke huggorm i mo i rana som er rett sør for saltfjellet. De fant vel en enslig huggorm på villspor der for "hundre " år siden.

Så du må nok enda lengre sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg klipper hårene på min tollers ører med effileringssaks idag, vil det vokse seg fint ut iløpet av 12 dager? Sånn at det ikke lengre ser ut at det er klippet? Skal på utstilling da, og vil gjerne ha vekk det "fjoset" på ørene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ja - det vil vokse greit ut på 12 dager. Eller kantene blir mer borte slik at det ikke ser klippet ut.
Jeg bruker effileringssaks på kantene rundt ørene også bruker jeg en coat king http://ecx.images-amazon.com/images/I/31dTmqcfNOL._SY300_.jpg på resten (har ikke fingre til å nappe)...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det hos Turbo...
Og du napper jo ikke bort alt - bare det som er løst... Men anbefaler coatkingen, den tar bort det som du ellers hadde nappet. Ørene blir ikke "nakne" under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med napping, for hvis jeg napper vekk de hårene som er for lange - så vil det jo tilslutt ikke være hår der.. ? Det er jo ikke noe kort hår under det lange..

Jeg lærte å nappe av oppdretteren, det var innmari kjekt!

Du bare drar forsiktig men bestemt i de hårene du vil ha bort. Hold i øret mens du gjør det da. :P

Sarek elsket det, raringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...