Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for rare spørsmål og funderinger - hunderelatert


Tabris
 Share

Recommended Posts

Har hundene deres "kosepusting"? Når min skal være ekstra god eller bare koser i fanget, så puster han flere korte innpust og et langt utpust i stedet for vanlig. Typ "inn inn inn uuuut - inn inn inn uuuut". Hvorfor det? :P

Min yngste brummer/grynter stille når vi koser. Det høres best når vi ligger panne mot panne og susser mens jeg stryker henne på magen, da grynter hun nytelsesfullt og er så ubegripelig skjønn. :wub: Hun puster også litt sånn surklete, men har ikke sånn fødselspusting som din. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 917
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det normalt å klare å skille nasjonalitet på bæsj?

Nirm hadde løsningen på lommen i øret! Der putter de alle kommandoene de ikke vil høre og så tømmer de den når de rister seg. Himmel som jeg flirer av denne tråden

Jeg lurer litt på hvilken funksjon den lille "lomma" på øret har, jeg?

Posted Images

@2ne @Line @

Vet dere ang. rasene dere har? *nysgjerrigpetra* Schnauzer tror jeg ikke, men veldig usikker på de andre.

Dachsen regisreres i størrelse etter brystmål:

Brystomfang:

Standard: Over 35 cm

Dvergdachshund: 30-35 cm, måles etter 15 måneders alder.*

Kanindachshund: Under 30 cm, målt etter 15 måneders alder*

Vekt: Dachshund: Øverste grense ca. 9 kg.

Krysning av hårlag er uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

Det er regelen i Norge og alle andre land som er medlemmer av den internasjonale schnauzer pinscher unionen (ISPU). Ikke alle land er medlem og der er det tillatt. Smula har sort/sølv i stamtavla og kan være bærer av ss. Om jeg parer henne med en hannhund som også er bærer vil jeg kunne få valper som er ss. De registreres da som den fargen de er. Det kan også søkes om unntak , noe som kanskje er mer hensiktsmessig for schnauzer og salt/pepper riesen, som har en mye mindre avlsbase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er regelen i Norge og alle andre land som er medlemmer av den internasjonale schnauzer pinscher unionen (ISPU). Ikke alle land er medlem og der er det tillatt. Smula har sort/sølv i stamtavla og kan være bærer av ss. Om jeg parer henne med en hannhund som også er bærer vil jeg kunne få valper som er ss. De registreres da som den fargen de er. Det kan også søkes om unntak , noe som kanskje er mer hensiktsmessig for schnauzer og salt/pepper riesen, som har en mye mindre avlsbase. 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det uønsket å parre hunder med forskjellig farge?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line

Takk for svar, det med at det ikke var ønsket å krysse farger visste jeg heller ikke. :)

@

Ja, det er greit, men er det mulig at foreldre registrert i to ulike størrelser parres og valpene da blir registrerte/følger retningslinjene?

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Jeg så at ift bakgrunnen for de ulike hårlagene var der blandet inn spaniels i langhår.(ifølge nettside til dacksklubb). Og at de derfor var mer "spaniel-like" i adferd/gemytt enn de to andre hårlagene. Om det stemmer vet jeg ikke. Jeg kjenner kun kort og strihårsvarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at ift bakgrunnen for de ulike hårlagene var der blandet inn spaniels i langhår.(ifølge nettside til dacksklubb). Og at de derfor var mer "spaniel-like" i adferd/gemytt enn de to andre hårlagene. Om det stemmer vet jeg ikke. Jeg kjenner kun kort og strihårsvarianter.

Det stemmer. De har en helt annen vannpasjon enn kort og stri. bla. I tillegg har de aldri blitt avlet for jakt på samme måte + at mange års selskaps og eksteriøravl har gjort sitt med den mentale biten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Haleknekk er en arvelig defekt, og hunder som har påvist haleknekk skal ikke brukes i videre avl. Selve skaden på halen er egentlig av mindre betydning, annet enn kosmetisk og noe redusert bevegelse. Det som gjør haleknekk til en alvorlig lidelse, er at defekten kan forekomme høyere opp i ryggen også, og da snakker vi om at det kan bli smertefullt og funksjonshemmende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Jeg har en med haleknekk helt ytterst på halen, vi har røntget hele ryggen hennes og ikke funnet noe annet galt :) Den plager henne ikke virker det som, bortsett fra noen ganger kan hun hive seg rundt og "gnage" (sånn klø gnage liksom) på knekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfødt haleknekk: Har eller kan det få noen helsemessige konsekvenser?

Elvis har det :) Merker ingenting til det annet enn an han logrer med hele rumpa(nedsatt følelse i halen nedenfor knekken og halen har vokst feil så den er kort). Halene er krenkt på 4 steder tror jeg, hvorav den øverste er den som er synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne @Line @

Vet dere ang. rasene dere har? *nysgjerrigpetra* Schnauzer tror jeg ikke, men veldig usikker på de andre.

Skal vi se. Storpuddel kan ikke pares med noen annen variant enn storpuddel. Det anbefales ikke å pare mellompuddel med annet enn mellompuddel, men toy og dverg pares om hverandre. Om man kjøper en mellompuddel som ikke blir mer enn 34 cm høy, kan den registreres om til dverg og omvendt (dverg på 35 cm er en mellom). Om man kjøper en storpuddel som blir 44 cm høy (grensa er 45 cm) har man en for liten storpuddel. Valpene blir i utgangspunktet registrert i den varianten moren er, så Leahs valper registreres som mellompudler. Om noen av de skulle bli under 35 cm høye, kan de omregistreres til dverg (eller toy, men så små blir de neppe) etter fylte 15 mnd, tror jeg det er :) Om de skulle bli over 45 cm høye, er de for store mellompudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Dachshundrasene:

Størrelses og hårlagskrysning er tillatt i Norge, Sverige og en del andre land. Men IKKE i rasens hjemland. Om man blander hårlag, får valpene mors hårlag ved registrering, og må deretter evt. omregistreres. Ved størrelseskrysning registrerer man etter største variant i blandingen, og måler inn senere.

Mitt håp er at vi får forbud mot hårlagskrysinger (som også vil være en forutsetning for å kunne ha ulike brukskrav på dachshundrasene) og forbud mot kryssning av standard mot dverg/kanin. De to sistnevnte er så like i type/str. og er rene selskapshunder, så de bør det være anledning til å krysse...

Interessant, hvorfor ønsker du å innskrenke krysningsmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Interessant, hvorfor ønsker du å innskrenke krysningsmulighetene?

Fordi om jeg har forstått rett; bakgrunn til langhår er helt annen enn de to andre. Med også dertil ulikheter i gemytt; skarphet/ mot. Langhår er mindre modig/ mykere, noe som sammen med skarphet gir mindre heldig utslag ift gemytt. I tillegg har langhår dårligere jaktegenskaper (pga sin bakgrunn).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund rir på en annen hund, skal man da fjerne hunden eller la de ordne opp selv? Når man vet det er stressrelatert.

Dersom en annen hund rir på min hund og han ikke kommer gjennom til den andre hunden ved første beskjed, fjerner jeg den andre hunden (evt. ber hundens eier fjerne hunden, dersom de ikke gjør det på eget initiativ) enten på stemme, håndbevegelse eller fysisk flytting (alt etter hvor "kraftig" beskjed som trengs for at hunden skal lystre). Det samme gjelder dersom min hund forsøker å ri på en annen. Gjør også dette når det gjelder overdreven slikking på kjønnsorgan.

Jeg har en sånn "treer-regel" jeg følger:

1) Hundene får anledning til å ordne opp selv

2) Jeg går inn og ber min hund oppføre seg evt. ber den andre hundens eier gjøre dette med sin

3) Jeg tar hunden min ut av situasjonen

Om det er "riktig etter boka" eller ikke vet jeg ikke, men jeg ser på hva min hund forteller meg og da virker dette til å fungere for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar de ikke ri på hverandre.

Her i huset så er det å ri på hverandre et sikkert tegn på at de trenger ny kastreringschip :D

Jeg gidder ikke krangle med deg for jeg vet at vi er uenige om dette uansett, men jeg klarer ikke dy meg: enklere det enn å faktisk trene på problemet?

Og nå løper jeg fort vekk også kan vi være venner igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke krangle med deg for jeg vet at vi er uenige om dette uansett, men jeg klarer ikke dy meg: enklere det enn å faktisk trene på problemet? Og nå løper jeg fort vekk også kan vi være venner igjen :lol:
Nei, du skjønner. Det at de rir på hverandre forsvinner når de kastreres kjemisk. Kastreringschip'en varer i 6-12 mnd, alt etter hvilken type som settes inn. Når de begynner å ri, så er det fordi testoet begynner å øke: ergo så er tiden inne for ny chip, da den forrige er begynt å utløpe. Orker ikke trene bort testo-adferden når jeg uansett chip'er dem jevnlig Jeg er vant til kastrering fra hestemiljøet, så for meg er det ingen big deal å kastrere hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skjønner. Det at de rir på hverandre forsvinner når de kastreres kjemisk. Kastreringschip'en varer i 6-12 mnd, alt etter hvilken type som settes inn. Når de begynner å ri, så er det fordi testoet begynner å øke: ergo så er tiden inne for ny chip, da den forrige er begynt å utløpe. Orker ikke trene bort testo-adferden når jeg uansett chip'er dem jevnlig Jeg er vant til kastrering fra hestemiljøet, så for meg er det ingen big deal å kastrere hund.

Jeg skjønner hvorfor du gjør det. Jeg er bare ikke enig i at det er den løsningen man burde gå til (først).

Men dette har vi diskutert før uten å bli enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...