Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Recommended Posts

Skrevet

Det var i forhold til bruk av akupunktur. Det er vel nå gjennomført en undersøkelse ved bruk i forhold til kolikk som viste at det ikke hadde en effekt :)

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Skrevet

Jeg ville ikke starte en diskusjon om akupunktur, bare tipse om noe som kan hjelpe. Personlig ville jeg prøvd alt om mitt barn hadde kolikk. Det er jo flere grunner til hvorfor et barn kan ha kolikk, så hadde ikke slått meg til ro etter hva en fysioterapeut mente. ;)

Skrevet

Vi gjøre våre valg utfra det vi mener er best for vårt barn. Det handler ikke om at vi ikke ønsker at han skal ha det bra eller finne løsninger for han. For oss er bildet mer nyansert enn at løsningen er å prøve alt man kommer over. Det blir en vurdering av hva man skal utsette en baby for.

Kolikken hans er bedre, men det kommer noen runder. I det siste er det varmen som har plaget han og at den ødlegger søvnen.

Skrevet

Vi gjøre våre valg utfra det vi mener er best for vårt barn. Det handler ikke om at vi ikke ønsker at han skal ha det bra eller finne løsninger for han. For oss er bildet mer nyansert enn at løsningen er å prøve alt man kommer over. Det blir en vurdering av hva man skal utsette en baby for.

Kolikken hans er bedre, men det kommer noen runder. I det siste er det varmen som har plaget han og at den ødlegger søvnen.

Skjønner deg godt! Begge våre hadde også kolikk, og det mangla ikke på råd, for å si det sånn... Har dere prøvd ditt, har dere prøvd datt... Og vi ville prøve alt vi, for situasjonen var jo helt uholdbar. Men ingenting fungerte! Det er ingenting av de vanlige rådene som har noen dokumentert effekt, grunnen til at det fungerer for noen, tror jeg, er at kolikk blir gradvis bedre uansett.

Det er slitsomt! Men det blir alltid bra! :)

• Like 2
Skrevet

Huff føler med deg @Arkan - hos oss hjalp osteopat, ikke direkte på kolikken, men på at hun fikk slappet av "mellom" takene. Hun hade låsninger i nakke og bekken. Håper det roer seg snart :hug: Vi brukte også minifomdråper, det hjalp for å få ut luften lettere.

Eneste trøsten vi har, er som Wed sier - det går over!

Skrevet

Probiotika hjalp på nabobarnet.. Men kolikk eller ei, det er vel ganske vanlig at småttisene reagerer på den varmen vi har hatt :)

Skrevet

Varmen tar knekken på moren også. :o

Han har blitt mye bedre, men da er det nesten litt ekstra tungt når det kommer noen tilbakefall.

Nå har han oppdaget tærne sine og holdt i de. :D

Skrevet

Varmen tar knekken på moren også. :o

Han har blitt mye bedre, men da er det nesten litt ekstra tungt når det kommer noen tilbakefall.

Nå har han oppdaget tærne sine og holdt i de. :D

Varmen tar knekken på de fleste!

Tuppa mi aker seg bakover nå, og blir kjempe sint fordi det ikke går fremover *sukk* hun har nok dessverre arvet litt vilje og sinne fra mor :P

Skrevet

Varmen tar knekken på de fleste!

Tuppa mi aker seg bakover nå, og blir kjempe sint fordi det ikke går fremover *sukk* hun har nok dessverre arvet litt vilje og sinne fra mor :P

Hahaha, det høres kjent ut. Jeg er spent på hvilke personlighetstrekk de tar med seg videre, kan bli mye gøy!

30 minutter om gangen har jeg fått høre om bæresele MonicaT, men det er sikkert 100 forskjellige meninger om det.

Skrevet

Hahaha, det høres kjent ut. Jeg er spent på hvilke personlighetstrekk de tar med seg videre, kan bli mye gøy!

30 minutter om gangen har jeg fått høre om bæresele MonicaT, men det er sikkert 100 forskjellige meninger om det.

Haha ja, det er veldig gøy å se.. Sta og mye vilje kjem nok vi ikke utenom, siden både jeg og gubben er hardt rammet.. Men det er veldig gøy å se avl i praksis..

Tøtta vår har feks fått blåe øyne og lyst hår.. Jeg på min side ( og hele slekta mi) er mørk mørk.. Gubben er mørk i håret ( var vel lysere da han var liten), men blå øyne.. Jeg trodde feks brunt trumfa alt :P

Skrevet

Haha ja, det er veldig gøy å se.. Sta og mye vilje kjem nok vi ikke utenom, siden både jeg og gubben er hardt rammet.. Men det er veldig gøy å se avl i praksis..

Tøtta vår har feks fått blåe øyne og lyst hår.. Jeg på min side ( og hele slekta mi) er mørk mørk.. Gubben er mørk i håret ( var vel lysere da han var liten), men blå øyne.. Jeg trodde feks brunt trumfa alt :P

Brune øyne kan fremdeles komme, husker ikke hvor lenge øyenfargen kan endre seg, men er vel hvertfall første året.

Skrevet

Sophia 7 mnd gammel

226082_10150274170870256_2894410_n.jpg

ca 1 år

418239_10150626912305256_284295510_n.jpg

Hun har nå lysebrune øyne med grønnskjær i dem. Ikke samme dype bruntone som mine.

Jaran har alltid hatt mørke øyne, og har den samme tonen som meg.

1392043_10151887913990256_865745578_n.jp

1467346_10152029761180256_1766960814_n.j

veldig godt å få ungene mine hjem etter ferien sin

10550871_10152547356770256_8234393882239:heart: Men jeg merker veldig at S har hatt slappe tøyler.

• Like 3
Skrevet

Jeg håper at fars diplomatiske og rolige evner vil blomstre frem, men enn så lenge har de vært ganske fraværende :P

Han er derimot meget rask til å si ifra hvis noe ikke er helt som det skal.

Skrevet

Det trodde jeg også, og jeg har et barn som om sommeren har lyyyyyseblondt hår :P Blondt til vanlig også, og ikke mine brune øyne. Jeg er latinsk bak meg, så var sikker på mine ungene ble mørke jeg. Men den gang ei!

Skrevet

Det trodde jeg også, og jeg har et barn som om sommeren har lyyyyyseblondt hår :P Blondt til vanlig også, og ikke mine brune øyne. Jeg er latinsk bak meg, så var sikker på mine ungene ble mørke jeg. Men den gang ei!

her tok vi det som en selvfølge at det ble mørkt hår også :lol:

Vi er begge tilnærmet svarthåret liksom.

Rødt hår og brungrønneblågrå øyne falt liksom ingen inn... :|

Jaran ser så inderlig godhjertet ut han :wub:

Tenk at S har Vært så liten for et lite øyeblikk siden :o

Var jo i går jo!

Skrevet

Både jeg og faren til barna mine har blå øyne, Sara har grønnbrune. Det skal visst omtrent ikke gå an, men her har det ikke vært noen postmann med i bildet altså. :sleep:

Skrevet

Jeg trodde feks brunt trumfa alt :P

Min mamma har brune øyne, pappa har blå, jeg har grågrønne øyne og lillebror har blå. Far til mine barn har blå øyne, guttebarnet har en ubestemmelig øyefarge (de er litt av alt, bortsett fra ordentlig brune, alt ettersom humør og lys og sånt), datterbarnet har blå øyne. Tror noen har bomma litt med at brun trumfer alt :P

Skrevet

Jeg har litt vondt for å tro at hennes øyne blir brune.. For de er veldig blå :P

Her ser dere også hvordan jeg ikke ser ut :lol: neida, hun har vist noen trekk rundt munnen innimellom :aww:

• Like 1
Skrevet

Mener å huske å ha lest at øyefargen bestemmes av fire forskjellige gener. Blått ér rescessivt til fordel for dominante brun. Men for å få en ren øyefarge må alle fire settene med gener være like eller noe slik. Så om begge foreldrene har si tre blå, og en brun, så kan øynene fremstå som blå, evt litt "skitten" blå, men barnet kan få brune øyne. Eller noe slik. Det er maaange år siden jeg har lest om dette, men øyefargegenetikken er litt mer komplissert enn bare ett gen :)

Brage blir nok blå, men kanskje med en dæsj grønt. Nå er de ganske like pappans farge, ikke lik meg i det hele tatt, selvom vi per def har samme øyenfarge :P Pappan har nesten helt blå, litt gulgrønt innerst. Jeg har ganske spesiell øyenfarge, men går i blå-grønt-grått, bare ganske lyse, utenom en ganske mørk ring ytterst. De blir den fargen jeg har på meg av klær stort sett (blått, grått el grønt)

Edit:
I følge wikipedia er det spekulasjoner om at det er så mye som 16 (!) gener som styrer øyenfargen :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color#Genetic_determination

Skrevet

Jeg har grønne øyne. Pappaen brungrønne. Ungen vår har blå. Skulle vel heller ikke være mulig? :)

Ikke i følge hva man trodde før, at det var ett gen som styrte det. Det er en avkreftet myte. Det er flere gener som styrer øyenfargen, og nedarvingen er dermed ikke like "rett fram" som man trodde før i tiden. Åpenbart er det genetisk mulig ;)

Skrevet

Jeg lærte på skolen at brun + brun kunne bli både brune og blå øyne, fordi brunøyde kan være bærere av blått gen, men blått er recessivt og brunt dominant. Derfor "kan ikke" to blåøyde få et brunøyd barn, men såvidt jeg har skjønt er ikke det helt så enkelt heller.

Jeg er brunøyd, pappan blå, H har blå øyne.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...