Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Tenkte begynne på 30day shred, noen som har erfaringer? Jeg er i utrolig dårlig form, men må gjøre noe med det. Så nå skal jeg gi alt på dette programmet tenkte jeg.

Hvilken 30 day shred?

Jeg har prøvd meg på level 1 som ligger på youTube til hun derre Jillian eller hva hun nå heter (jeg er eldendig med navn og har aldri sett programmet hun er kjent fra).

Helt greit, men hver dag blir for mye for meg. Da blir kroppen min bare sliten. Jeg gjør denne innimellom, og så bruker jeg appen ease into 5K 3x i uka. Det er først og fremst kondisen min som er rævva (og enkelte armmuskler har jeg funnet ut).

Så langt, etter ca 2 uker, så ser dette ut til å fungere på et greit plan for meg. Blir ikke for sliten (da blir jeg demotivert) samtidig som jeg merker at kroppen får kjørt seg litt.

Etter 6 uker til skal jeg liksom klare å løpe 5 km. Vi får nå se på det da, men foreløpig går planen bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken 30 day shred?

Jeg har prøvd meg på level 1 som ligger på youTube til hun derre Jillian eller hva hun nå heter (jeg er eldendig med navn og har aldri sett programmet hun er kjent fra).

Helt greit, men hver dag blir for mye for meg. Da blir kroppen min bare sliten. Jeg gjør denne innimellom, og så bruker jeg appen ease into 5K 3x i uka. Det er først og fremst kondisen min som er rævva (og enkelte armmuskler har jeg funnet ut).

Så langt, etter ca 2 uker, så ser dette ut til å fungere på et greit plan for meg. Blir ikke for sliten (da blir jeg demotivert) samtidig som jeg merker at kroppen får kjørt seg litt.

Etter 6 uker til skal jeg liksom klare å løpe 5 km. Vi får nå se på det da, men foreløpig går planen bra ;)

Ja, er den jeg tenker på :)

Tok den idag, var ganske tungt.. Jeg tenker jeg skal klare å gjennomføre 30min trening daglig ihvertfall, så får vi se om jeg bare kjører det programmet. Uten hund i hus kommer jeg meg ikke så lett ut på tur heller, så greit å ha noe aktivitet hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tralala.. Så sitter nå a marria og eter sjokolade så det tyter ut av øra. Snakk om å gjøre masteroppgaveunntak :P Jammen godt jeg trener hver dag. Får ta skjerpings etter helgen - da er jeg et fritt menneske! Hoho

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Sverige i helgen og 20 t i bil ga ikke det beste utgangspunktet for sunn og variert kost...

Tilbake til hverdagen nå, var på jobb i natt så da ble det skyr og jordbær til matpakke for å ordne litt på den dårlige samvittigheten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake på under 7 minutter per km når jeg jogger ute langs den vanlige løypa mi! MEN det er forutsatt at det regner :lol:

På mandag var jeg ute på tur og løp 4,8 km med 7:37 min pr km. Tirsdag løp jeg 5,5 km med 6:52 min pr km. Mandag var det pollen, tirsdag var det regn. :lol:

Og nå klarer jeg 4 pushups fra tærne og greier. Og jeg driver og lærer meg å konkurrere mot meg selv, ikke mot noen andre, så jeg er så stolt. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden treningsguden gav meg fingeren og gjorde meg invalid ett år sist jeg begynte å trene har jeg prøvd å komme igang igjen.

Trener 3 dager i uka på Elixia, for å trene opp skuldern etter skade. Da trener jeg selvsakt resten av kroppen også.
Begynner med 30 min intervalltrening (følger C 2 5k, er på uke 3, er litt vel enkelt så hender jeg skipper gåingen :P)
Har spesifikke øvelser for armene, får desverre ikke lov å trene armene mer enn det så tar tid med grevinnehenget :lol:) Trener også mage/bein i slynge. Jeg :heart: slynge!

Jeg har alltid ligget under 70 kilo, stort sett rundt 65. (er 171 høy). Det var virkelig ett slag i magen da vekta viste 80 kg.. (jeg veier meg aldri). Men nå har jeg klart 5 ned på 3 uker, og det bare med trening. Kosten tenker jeg ikke stort på annet en mengde.

Det værste er at det er deilig å trene, selvom jeg er i dårlig form. Tiden på Elixia er min tid og jeg storkoser meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nedover til Flekkefjord idag, så det blir noen timer i bil.. Tenkte innom rema før vi kjører for å handle litt niste. Noen forslag til grei bilmat?

Jeg blir fort bilsyk, og jeg har funnet ut at salt chips hjelper godt på det. Men, jeg skal ikke ha chips, men noe sunt og godt, og billig. Må mette litt, og ikke kreve tilbereding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flink de siste dagene og har konstant gangsperr i lår og armer. God styrke lørdag og mandag, og bakkeløp/flate intervaller og trappehopp i går. Fy så digg! Styrke igjen idag. Gleder meg :D

Har vært kjempe flink på matfronten også. Har ikke slitt med å bare spise sunt heller. Liker det! Elsker spinat/kyllingpaien jeg lager, så går veldig mye i den. Ikke så variert middag, men den er så goood!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt fornøyd. I går var jeg jo først på jobb, har en stillesittende kontorjobb. Og siden jeg er syk for tiden, så har jeg ikke ork til noen ordentlig tur. Så var ute ca 45 minutter med gutten, gikk rolig frem og tilbake i nabolaget, trente litt, godbitsøk osv. Resten av kvelden ble tilbragt i sofaen, jeg følte meg elendig og orket ingenting.

Og selv på en syk sofa-dag så klarte jeg og gå 9000 skritt! :D

10341428_10152020077156721_2285792312184

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fast på champs på sats hver onsdag. Det varer "bare" i 45 minutter, men fy søren så bra den timen er. Både styrke, kondisjon og mage/rygg intervall. 30 sek. jobbing og 30 sek. pause mellom alle øvelser. Jeg blir så forbanna sliten at det er helt utrolig :P Før timen i går tok jeg leg ext. i maskin. Da jeg begynte å trene i januar tok jeg 20 kg på den. Nå tar jeg 50! Målet er å klare mer på den fremover. Nå tar jeg 12x45, 12x47,5 og 12x50. Neste gang dropper jeg 45 og hopper rett på 2 sett med 12x47,5. Moro med fremgang der :) Dessuten er den øvelsen knall for de verkende knærme mine. Kjenner meg så mye sterkere og at musklene jeg jobber med atsbiliserer knærme godt! Straks en tur på sats for en styrkeøkt.. Godt med litt avvskelsing i masterinnspurten! Edit: Vært på sats nå. Ble en bra økt! La på litt ekstra vekt på så og si alle øvelser, om så bare 2,5 kg. Det gikk jo strålende. Så da vet jeg at jeg tåler å legge på litt fremover. :) Moro når det går fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag gikk startskuddet!

Fokus på mat og trening i 10 uker fremover. 3 timer med personlig trener pr uke! Startet med en økt på overkropp og da spesielt bryst, men også armer og triseps. På mandag blir det mage/rygg og biceps! Grugleder meg! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nedover til Flekkefjord idag, så det blir noen timer i bil.. Tenkte innom rema før vi kjører for å handle litt niste. Noen forslag til grei bilmat?

Jeg blir fort bilsyk, og jeg har funnet ut at salt chips hjelper godt på det. Men, jeg skal ikke ha chips, men noe sunt og godt, og billig. Må mette litt, og ikke kreve tilbereding.

Jordbær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist helt elendig hele uken, men har trent bra. Har vært konstant støl i fire dager nå. I morgen er det intervaller på gang, 30/30 tenker jeg.

Me2.. Spist ræva dårlig. Har vært så sliten og matt på grunn av innspurt med masteroppgaven, så jeg kjenner at jeg ikke er "sterk" nok til å avstå fra sukkerboost når motivasjonen er på bånn.. Men trent - det har jeg gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me2.. Spist ræva dårlig. Har vært så sliten og matt på grunn av innspurt med masteroppgaven, så jeg kjenner at jeg ikke er "sterk" nok til å avstå fra sukkerboost når motivasjonen er på bånn.. Men trent - det har jeg gjort :)

Det er bare en liten periode. Har det helt likt her. Du kommer fort inn i gode vaner når oppgaven er levert :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenintervaller unnagjort. Jeg kjører alltid 10 x 30/30 når jeg løper på mølla, liker å bare ta den helt ut uten å tenke på å porsjonere kreftene litt sånn som jeg må på 4x4 for eksempel. Anyway, løp de på 16-17 km/t og endte med makspuls på 203. Det kjennes :P avsluttet med litt styrke, men hadde ikke spesielt mye mer å gi igrunn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister litt av inspirasjonen når man leser at 90% ikke klarer å holde vekten nede over lengre perioder og at 83% legger på seg flere kilo enn de opprinnelig hadde :P

Jeg er vel egentlig ferdig med slankingen (selv om jeg virkelig skulle ønske jeg hadde flat mage :P ) men jeg klarer ikke å slutte å ligge i kaloriunderskudd, etter påsken har det vært veldig lavt, og jeg sliter vel egentlig med å få i meg nok. Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg spiser for mye, så det sitter oppi hodet på meg. Kroppen er sliten og den har vel mer eller mindre gått i sparebluss, så jeg må skjerpe meg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenintervaller unnagjort. Jeg kjører alltid 10 x 30/30 når jeg løper på mølla, liker å bare ta den helt ut uten å tenke på å porsjonere kreftene litt sånn som jeg må på 4x4 for eksempel. Anyway, løp de på 16-17 km/t og endte med makspuls på 203. Det kjennes :P avsluttet med litt styrke, men hadde ikke spesielt mye mer å gi igrunn.

Makspuls på 203?!? Min makspuls er 194 liksom :P Hehe

Men, hva er 10x 30/30? 30 sek på og 30 sek av? eller? og hva er 4x4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls på 203?!? Min makspuls er 194 liksom :P Hehe

Men, hva er 10x 30/30? 30 sek på og 30 sek av? eller? og hva er 4x4?

Makspuls er individuelt, og den synker med alderen. Min er 185. EDIT: Folk kan også ha forskjellig makspuls i forskjellige øvelser, for eksempel løping på tredemølle og løping på sti.

I seg selv betyr makspuls lite :) Hvilepuls forteller mer om kondisjon. EDIT: Og strengt tatt hvor raskt du kommer ned igjen i normal puls etter høy intensitet. En dårlig kondisjonert person vil bruke lengre tid på å hente seg inn enn en godt kondisjonert person.

EDIT: 4x4 har jeg god tro på, på kort sikt i hvert fall. Mange opplever enorm progresjon med disse intervallene som del av treningsprogrammet. Les mer her for eksempel: http://fitnessbloggen.no/4x4-intervall-trening/

Selv løper jeg ikke intervaller nå, men jeg har litt andre mål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...