Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Fun Light:

Vann, surhetsregulerende middel (eplesyre, E331), aroma, søtstoff (aspartam, acesulfam K), antioksidant (askorbinsyre), farge (betakaroten), stabilisator (guarkjernemel, xantangummi, E414, E444), konserveringsmiddel (kaliumsorbat). Inneholder en fenylalaninkilde.

Cola Light:

Ingredienser: Vann, karbondioksid, farge (E 150d), surhetsregulerende midler (E 338, E 339), aromaer (inkl. koffein), søtstoff (aspartam, acesulfam K). Inneholder en fenylalaninkilde.

Dersom du reagerer negativt på lettbrus (sulten, vondt i hodet, sliter med å gå ned i vekt, småspiser) så ville jeg også holdt meg unna saft med kunstige søtningsmidler :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er ikke kommet så langt i min nye kostholdsplan, men har tidligere drukket mye pepsi max. Mandagskveld tok jeg meg et glass fun light, for å ha noe å kose meg med.. Så det er helt ok, så lenge man ikke får ekstra mye søtsug etterpå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med f. eks aspartam er at mange reagerer negativt på det selv om man ikke nødvendigvis klarer å koble det til aspartamet selv. Det hørtes kanskje veldig surrete ut :P . Jeg prøver igjen. Altså, at man f. eks ikke skjønner hvorfor man ikke går ned i vekt, for man spiser jo relativt fornuftig og drikker kun lettbrus/lettsaft. Men så kan det altså være at man spiser hakket mer/oftere enn man tror fordi søtningsmiddelet gjør at man tar seg en ekstra X eller Y i løpet av dagen.

Det finnes også individer som reagerer med veldige humørsvingninger og dårlig regulert energi når de får i seg kunstige søtningsmidler (nå gjelder jo ikke det for flertallet, men greit å være obs på).

Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for et par glass saft om dagen eller en lettbrus her og der i løpet av uken, men kanskje trukket det inn i vurderingen dersom jeg hadde problemer med å gå ned i vekt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med f. eks aspartam er at mange reagerer negativt på det selv om man ikke nødvendigvis klarer å koble det til aspartamet selv. Det hørtes kanskje veldig surrete ut :P . Jeg prøver igjen. Altså, at man f. eks ikke skjønner hvorfor man ikke går ned i vekt, for man spiser jo relativt fornuftig og drikker kun lettbrus/lettsaft. Men så kan det altså være at man spiser hakket mer/oftere enn man tror fordi søtningsmiddelet gjør at man tar seg en ekstra X eller Y i løpet av dagen.

Det finnes også individer som reagerer med veldige humørsvingninger og dårlig regulert energi når de får i seg kunstige søtningsmidler (nå gjelder jo ikke det for flertallet, men greit å være obs på).

Jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for et par glass saft om dagen eller en lettbrus her og der i løpet av uken, men kanskje trukket det inn i vurderingen dersom jeg hadde problemer med å gå ned i vekt :) .

Takker for svar, tenker at jeg lar meg selv få et glass om dagen, så får jeg heller kutte det ut dersom jeg begynner å slite med vektnedgang til tross for sunn mat og aktivitet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Hvordan går det med sunnhets prosjektet? :)

Jeg ønsker alle en sunn og aktiv påske :)

Var til behandling for nakken på fredag og endelig kjenner jeg at alt begynner å slippe, deilig! Har vært noen dager nå med mye smertestillende, lite søvn og kort lunte. Ikke så mye trening den siste tiden altså :P

Men jeg har kjøpt nye løpesko som står å lyser opp hele gangen :D

Har elendig kondis så nå i starten blir det intervaller, men har verdens beste motivator i Harly :heart:

Har vært to korte prøveturer og skoene sitter veldig bra på foten. Veldig fornøyd!

God påske alle sammen! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til behandling for nakken på fredag og endelig kjenner jeg at alt begynner å slippe, deilig! Har vært noen dager nå med mye smertestillende, lite søvn og kort lunte. Ikke så mye trening den siste tiden altså :P

Men jeg har kjøpt nye løpesko som står å lyser opp hele gangen :D

Har elendig kondis så nå i starten blir det intervaller, men har verdens beste motivator i Harly :heart:

Har vært to korte prøveturer og skoene sitter veldig bra på foten. Veldig fornøyd!

God påske alle sammen! :ahappy:

Jeg har også kjøpt nye joggesko :) kjøpte salamon terreng joggesko, blir spennende å prøve. Selv om jeg trasker rundt en mil på tur hver dag og har høy puls i de bratteste oppoverbakkene så er kondisen elendig. Tenkte å prøve å legge inn noen små jogge økter på turene også sakte men sikkert øke tiden :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åeh, jeg sliter sånn med sultfølelse og godtesug. Hele forbanna tiden. Magen rumler hele tiden, er såå sulten.

Hm ja kjenner til følelsen. Jeg var helt ørsk i begynnelsen, men hvis du klarer å holde ut så går det lettere etterhvert :) jeg får fremdeles et fryktelig søtsug/sult i dagene før mens... det er slitsomt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er ikke kommet så langt i min nye kostholdsplan, men har tidligere drukket mye pepsi max. Mandagskveld tok jeg meg et glass fun light, for å ha noe å kose meg med.. Så det er helt ok, så lenge man ikke får ekstra mye søtsug etterpå? :)

Etter hvert som det blir varmere kan isvann med sitron/lime kanskje være noe, hvis du ikke er glad i vann uten smak? Evt. et glas vin noen kvelder i uken?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnheten har ihvertfall tatt påskeferie :P Tilbud på masse godis=storhandel og manglende impulskontroll=snart tomt :lol: spist min dose de siste dagene og det merkes på formen. Vekta er grei, jeg tåler det sånn sett, men blir daff av så mye dritt altså.. Så når det er tomt nå så får det være tomt. Droppet treningssenteret og begynte og trene på jobb igjen, det fungerer bedre, så kommer til og fortsette med det. Stengt nå i påsken og stengt i helger, men får jeg 3 økter i uken så er det bra. Må jo ha pause også så like greit og ta det i helgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnheten har ihvertfall tatt påskeferie :P Tilbud på masse godis=storhandel og manglende impulskontroll=snart tomt :lol: spist min dose de siste dagene og det merkes på formen. Vekta er grei, jeg tåler det sånn sett, men blir daff av så mye dritt altså.. Så når det er tomt nå så får det være tomt. Droppet treningssenteret og begynte og trene på jobb igjen, det fungerer bedre, så kommer til og fortsette med det. Stengt nå i påsken og stengt i helger, men får jeg 3 økter i uken så er det bra. Må jo ha pause også så like greit og ta det i helgene :)

Her også. Ikke kjøpt noe selv, men samboer har kjøpt, og min mor hadde satt inn litt penger til påskegodt (hun rakk ikke å kjøpe selv og sende i posten, som hun pleier, hehe). Alt var spist opp i går.

Straks på butikken å kjøpe mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sunnhet er også på påskeferie :P Har vært i mye aktivitet, men jeg har stappet i meg alt for mye møkk og drukket en del alkohol. Magen har vært litt kranglete pga alt fettet, saltet og sukkeret den har fått, men jeg er slik at jeg ikke klarer helt å la være så lenge det er i hus, uansett hvor vondt jeg ender med å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fråtset som en konge i påsken, men har trent hver bidige dag. Så jeg et fornøyd med at motivasjonen for trening ennå er sterk. Men fra og med i morgen er det normale dager igjen og da skal jeg ha fokus mot avgangsfesten min 10. mai. Etter det skal jeg ha fokus mot sydenturen jeg skal på 3. juni. Jeg skal være mer nøye med å spise sunne matvarer med minst mulig sukker samt fortsette å trene masse, masse. Det gir meg så mye denne treningen. Bare koser meg med å føle meg i god form og i det hele tatt. Eneste driten er dette sukkeret altså. Det må fortsatt kuttes ned på noe drastisk. Blir så uvel av det jo!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun fem dager til jeg løper mitt andre og lengste ultra, 85 km langs West Highland Way i Skottland. Gleder meg som en unge! Har ingen store mål om tid eller plassering, naturligvis, men håper å fullføre greit innenfor sperretiden på 15 timer. Treningen var best i januar-februar, dalte veldig i mars, men har kommet seg igjen siste ukene, og beina og kroppen føles veldig bra nå. Hamstrer mat som aldri før, det er som om kroppen av seg selv vet at den står forut for en begivenhet som vil tappe den for det ene og det andre. To rolige dager nå (to nattevakter), så to rolige løpeturer onsdag og torsdag, før jeg reiser til Skottland torsdag kveld. Lørdag skjer det!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ, folkens, skal jeg skjerpe meg! Jeg vil ha tilbake kroppen min! :lol:

Eller. Jeg vil ikke egentlig ha fokus på hvordan kroppen min ser ut, men på å være sunn. Nå er det tilbake til godis en gang i uken og masse grønnsaker.

I går jogget jeg en tur på rett over en mil. Det var egentlig litt for tungt (og med en stigning på 250 høydemeter og ganske kupert terreng skal jeg ikke skryte på meg at jeg løp hele veien, men jeg hadde god puls hele turen), og jeg var så kvalm at jeg brakk meg en time etter turen, men det kom sikkert av at jeg glemte å spise da jeg kom inn. Dustejente.

Jeg har en løpekonkurranse gående med kjæresten og en kompis, vi er alle 1/3 på vei og har igjen rett over 65 km, alle sammen. Jeg SKAL vinne denne her. Motivasjon og tupp i ræva for å komme meg ut, plis? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sunnhet er også på påskeferie :P Har vært i mye aktivitet, men jeg har stappet i meg alt for mye møkk og drukket en del alkohol. Magen har vært litt kranglete pga alt fettet, saltet og sukkeret den har fått, men jeg er slik at jeg ikke klarer helt å la være så lenge det er i hus, uansett hvor vondt jeg ender med å få.

Du beskriver meg :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøøve å laste opp fra mobil, dunno om jeg tok riktig link fra photobucket :P Men vi prøver!

Litt dårlig bilde, men man kan i alle fall se at det har skjedd endringer med kroppen min :D

20140424_150947-1_zps5ca486d6.jpg

Edit: juhu det funka!

Også har jeg på meg dunjakke uten å se helt blubb ut, det er litt sykt faktisk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...