Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Makspuls er individuelt, og den synker med alderen. Min er 185. EDIT: Folk kan også ha forskjellig makspuls i forskjellige øvelser, for eksempel løping på tredemølle og løping på sti.

I seg selv betyr makspuls lite :) Hvilepuls forteller mer om kondisjon. EDIT: Og strengt tatt hvor raskt du kommer ned igjen i normal puls etter høy intensitet. En dårlig kondisjonert person vil bruke lengre tid på å hente seg inn enn en godt kondisjonert person.

EDIT: 4x4 har jeg god tro på, på kort sikt i hvert fall. Mange opplever enorm progresjon med disse intervallene som del av treningsprogrammet. Les mer her for eksempel: http://fitnessbloggen.no/4x4-intervall-trening/

Selv løper jeg ikke intervaller nå, men jeg har litt andre mål :D

Ja jeg vet det med pulsen. Er selv i dårlig kondisjon for jeg bruker ekstremt lang tid på å komme ned igjen i puls :P Men hvilepulsen min er blitt bedre da :D

Jeg har fått beskjed om å ikke løpe intervaller pga beinhinnebetennelse, men er jo så nysgjerrig så må jo lære litt uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg har og trua på intervaller, både 4x4, men også kortere med høyere intensitet. Både for treningseffekten, men også for motivasjon, variasjon i treningen og for å få mer fartsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om å ikke løpe intervaller pga beinhinnebetennelse, men er jo så nysgjerrig så må jo lære litt uansett :P

Intervaller er mer belastende. En mulighet, når beina blir bedre, er å ta intervallene i motbakke. Det er mindre belastende enn å løpe fort på flaten, og enda bedre styrketrening for beina :)

Jeg har og trua på intervaller, både 4x4, men også kortere med høyere intensitet. Både for treningseffekten, men også for motivasjon, variasjon i treningen og for å få mer fartsfølelse.

Folk er forskjellig. Jeg blir absolutt ikke motivert av intervaller, hehe. Gi meg heller et par mil eller tre :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller er mer belastende. En mulighet, når beina blir bedre, er å ta intervallene i motbakke. Det er mindre belastende enn å løpe fort på flaten, og enda bedre styrketrening for beina :)

har litt incline på møllen foreløpig og prøver å jogge litt og jobbe med teknikken og beina under meg samt få med magen :) Så det går sakte sakte saaakte fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls på 203?!? Min makspuls er 194 liksom :P Hehe

Men, hva er 10x 30/30? 30 sek på og 30 sek av? eller? og hva er 4x4?

Som @Marjan sier - det er individuelt og har ingenting å si for hvordan formen din er generelt. Men, det er kjekt å vite makspuls for å legge opp treningene deretter - i alle fall synes jeg det er nyttig! Selv om det er veldig grusomt å ligge opp under maks, i dag trodde jeg en stund jeg hadde fått akutt astma :P

10 x 30/30 er 30 sekunder på, 30 sekunder av. Da med så høy fart av du nesten ikke klarer de siste ti sekundene. 4x4 er fire minutters intervaller, 4 min i høyt tempo (men du skal kunne holde jevnt tempo hele veien og gjennom alle intervallene, så de fleste er nødt til å holde litt tilbake), 4 minutter roligere, fire ganger. Det er delte meninger om hva som er den mest effektive intervallformen - for hobbymosjonister har det trolig ikke så mye å si, det viktigste er å faktisk legge inn intervaller i treningen. Jeg elsker 30/30 fordi jeg da kan løpe full speed, ikke trenge å tenke på å holde igjen noe, det varer kort (men man tar seg helt ut), og det har gitt en ekstremt god effekt for meg. Dessuten er det kjempemoro! Minner om når man var barn og løp alt man klarte - hvor ofte gjør du det nå lenger liksom?

For øvrig har jeg lært at dersom du primært løper intervaller for å forbrenne mest mulig fett er 30/30, tabata, korte bakkeintervaller osv. det mest effektive. Løper du intervaller for å øke utholdenheten er 4x4 og lignende bedre. Men, for MIN del, som bare vil være sterk, sprek, slank og lykkelig, er det viktigste å kjøre en type intervaller som jeg orker å holde på med over tid. Det gjør jeg ikke med 4x4, men det gjør jeg med 30/30.

EDIT: @Enits - du kan også svømme intervaller og sykle intervaller - noe som for meg virker som ******* på jord, men det er visst effektivt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tusler det og går...jeg synes jeg koser meg med masse god mat hver dag og vekta tikker nedover :D i dag har jeg fylt opp kjøleskapet med masse melon, forskjellige bær og frukt..

Ca 22 kilo ned på litt over 4 mnd :D

Føler meg strålende :D

Wow, du er flink! Skal selv ned 37kg, så håper jeg kan komme med lignende oppdatering om en god stund.

Spiser du bare normalt og sunt, eller følger du et spesielt kosthold? Trener du noe spesielt? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du er flink! Skal selv ned 37kg, så håper jeg kan komme med lignende oppdatering om en god stund.

Spiser du bare normalt og sunt, eller følger du et spesielt kosthold? Trener du noe spesielt? :)

Jeg følger ingen diett men spiser normalt og sunt. Grove kornprodukter, masse grønnsaker og frukt, fisk, kjøtt osv :)

Men jeg teller kcalorier. Og jeg skeier ikke ut i helgene. Jeg spiser samme antall kcal hver eneste dag. Jeg telte ikke kcalorier i begynnelsen...men etter å ha gått ned 17 kilo så begynte vektnedgangen å gå sakte og da begynte jeg å telle, jeg bruker appen lifesum. Jeg er overhode ikke sulten og føler jeg har masse overskudd :)

Når det kommer til trening så går jeg lange turer med hundene i skogen hver dag...thats it :)

Lykke til :) jeg tror det er viktig å finne et kosthold man kan leve med resten av livet isteeden for å følge en eller annen diett :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ingen diett men spiser normalt og sunt. Grove kornprodukter, masse grønnsaker og frukt, fisk, kjøtt osv :)

Men jeg teller kcalorier. Og jeg skeier ikke ut i helgene. Jeg spiser samme antall kcal hver eneste dag. Jeg telte ikke kcalorier i begynnelsen...men etter å ha gått ned 17 kilo så begynte vektnedgangen å gå sakte og da begynte jeg å telle, jeg bruker appen lifesum. Jeg er overhode ikke sulten og føler jeg har masse overskudd :)

Når det kommer til trening så går jeg lange turer med hundene i skogen hver dag...thats it :)

Lykke til :) jeg tror det er viktig å finne et kosthold man kan leve med resten av livet isteeden for å følge en eller annen diett :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Jeg prøver også å spise sunt, og jeg fører inn i lifesum. Veier ikke maten, men fører inn ca-summer om jeg er usikker. Merker jeg er sulten, men jeg må nok bare bli flinkere å spise mer grønt.

Jeg synes det er vanskelig å komme meh ut på lengre turer når jeg ikke har hund i hus. Men, jeg må nok bare ta meg i nakken og komme meg ut mer. I tillegg trener jeg litt styrke hjemme. Håper det gir resultater etterhvert!

Edit: Alltid motiverende å lese om slik som deg; som har gått ned en del kilo uten ekstreme dietter! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å spise sunt, og jeg fører inn i lifesum. Veier ikke maten, men fører inn ca-summer om jeg er usikker. Merker jeg er sulten, men jeg må nok bare bli flinkere å spise mer grønt.

Jeg synes det er vanskelig å komme meh ut på lengre turer når jeg ikke har hund i hus. Men, jeg må nok bare ta meg i nakken og komme meg ut mer. I tillegg trener jeg litt styrke hjemme. Håper det gir resultater etterhvert!

Edit: Alltid motiverende å lese om slik som deg; som har gått ned en del kilo uten ekstreme dietter! :)

Nei det holder gjerne ikke i lengden når man nekter seg ting, målet er jo en livsstil endring og varig vekttap :)

Jeg var sulten og grinete i begynnelsen..drømte om den feite fastfooden som jeg var så vant til å stappe i meg hele tiden.

Jeg gikk også nærmest igjennom en sorg prosess fordi kos og mat var så knyttet opp mot hverandre. Kunne liksom ikke kose meg uten stoore mengder godis og usunn mat. Det fysiske suget varte bare noen uker, det psykiske suget var det verste og varte lenge. Men etter 3 mnd synes jeg merket en stor forandring. Nå er alt mer naturlig. Målet er å leve strengt i ihvertfall 6 mnd for å så gradevis innføre litt usunne ting igjen og håpe at jeg da klarer å ha et mer normalt og avslappet forhold til sånn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til å gå opp i vekt og å få bedre kondisjon?

Jeg har vært syk og husbundet i et års tid ca, og må gå opp rundt 10kg.

Det blir jo litt mer turgåing nå når hunden kommer i hus. Men sånn på generell basis, hva jeg kan gjøre etc for å bygge meg opp?

Jeg har ikke så veldig mye krefter nå lenger som jeg hadde før, så må begynne veldig rolig så jeg ikke blir helt ødelagt dagene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til å gå opp i vekt og å få bedre kondisjon?

Jeg har vært syk og husbundet i et års tid ca, og må gå opp rundt 10kg. 

Det blir jo litt mer turgåing nå når hunden kommer i hus. Men sånn på generell basis, hva jeg kan gjøre etc for å bygge meg opp?

Jeg har ikke så veldig mye krefter nå lenger som jeg hadde før, så må begynne veldig rolig så jeg ikke blir helt ødelagt dagene etterpå. 

For å orke kondisjon må du iallefall spise nok. Utover det har jeg ingen gode råd - lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale oslofolket å ta en tur innom vegetarfestivalen, spesielt i morgen. Jeg har tenkt meg dit, blant annet for å høre på vegetarløperen Hilde Valbjørn Hagelin snakke om idrett + vegetar = sant. Hun konkurrerer i triatlon, og skal også debutere i ultramaraton i år (Nordmarka Ultra Challenge 54 km til høsten, som jeg også skal løpe, så ser frem til å løpe med henne). Hun blogger her:

http://vegetarloperen.wordpress.com

http://oslovegetarfestival.no

Har dere noen tips til å gå opp i vekt og å få bedre kondisjon?

Jeg har vært syk og husbundet i et års tid ca, og må gå opp rundt 10kg.

Det blir jo litt mer turgåing nå når hunden kommer i hus. Men sånn på generell basis, hva jeg kan gjøre etc for å bygge meg opp?

Jeg har ikke så veldig mye krefter nå lenger som jeg hadde før, så må begynne veldig rolig så jeg ikke blir helt ødelagt dagene etterpå.

For rask progresjon, start med intervalltrening (da er det helt greit om du bruker 2-3 dager på å hente deg igjen, og kun går rolige turer med hund disse dagene). Det finnes mange måter å trene intervaller på. 4x4 som er nevnt, er en godt dokumentert måte å trene på, som gir god effekt. Du kan google det, finnes mange tekster som forklarer. Her er en:

http://www.loplabbet.no/4x4-trening

Når du føler det går bedre, kombiner intervalltrening med langkjøring i rolig tempo ("snakketempo"), gjerne turer som går opp imot en time i starten (om du må gå 40-50% av tiden de første ukene, så gjør det absolutt ingenting, det viktigste er at du får tid på beina i rolig tempo/lav intensitet), og halvannen eller to etter litt tid. Effekten du får er en annen enn den du får ved å trene intervaller.

Skal du samtidig gå opp, gjelder det nok rett og slett bare å få i seg nok mat. Denne treningen vil fremme fettforbrenningen din, og det kan derfor være vanskelig å gå opp i vekt. Spis nok. Få i deg godt med protein.

Jeg ville kanskje kombinert intervalltrening og styrketrening i starten. Ved å bygge muskler vil du kunne gå opp i vekt (men igjen, du må spise nok mat—og god kvalitetsmat med mye næring).

Noen tips til lette måltider man kan spise rett etter trening? Jeg får ofte vondt i hodet, og dette er gjerne fordi jeg ikke får spist etter økten.

Standard for meg er ofte gresk yoghurt med müsli eller granola over. Eventuelt lager jeg smoothie, en shake med karbohydrater og proteiner (blandingsforhold ca. 2:1), eller lignende. Litt frukt kan også duge, men jeg vil ha i meg litt proteiner etter trening også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2mnd med veldig mye forskjellig som har skjedd, noe som har gått hardt utover kroppen osv så trodde jeg at jeg skulle ha gått opp 8kg siden jeg har spist så usunt.. Har bare spist det som har fristet for å få i meg mat liksom. Nå spiser jeg normalt igjen og merker at porsjonene mine er mye mindre enn de var før.. Og idag gikk jeg på vekta; 56,6kg! Er gått ned 3kg ila all faenskapet. Kickstart på sommer-kroppen da, iallefall ^^, Mannebeinet maser om trening, men jeg kjenner at det er ikke et fiber i kroppen som er klar for det heeelt enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tips til å gå opp i vekt og å få bedre kondisjon?

Jeg har vært syk og husbundet i et års tid ca, og må gå opp rundt 10kg. 

Det blir jo litt mer turgåing nå når hunden kommer i hus. Men sånn på generell basis, hva jeg kan gjøre etc for å bygge meg opp?

Jeg har ikke så veldig mye krefter nå lenger som jeg hadde før, så må begynne veldig rolig så jeg ikke blir helt ødelagt dagene etterpå. 

Skal du opp i vekt ville jeg holdt meg langt unna jogging. Gå turer med hundene og start på et treningssenter med en personlig trener som kan sette opp et program til deg. Går du turer med litt tempo vil dette forbedre kondisjon, spesielt i terrenget, for eksempel fjellturer.

Har du dårlig muskulatur er det ikke bra å jogge, da er det bedre å prioritere oppbygging av muskler og styrke sener og ledd. Det vil synke risiko for skader betraktelig og du vil ikke forbrenne vekk disse kaloriene du vil ha vare på. Når du føler kroppen er på et mer normalt nivå kan du starte å tenke på evt jogging.

Spis meieriprodukter med mye proteiner (kesam, gresk yoghurt, h-melk), hold deg unna lett-varianter, ta tran og få i deg noe grønt hver dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ordentlig i gang med trening igjen. Var på bodypump fredagen, hadde tenkt meg enøkt i dag og men innser mine begrensniger når jeg nesten må ha hjelp for å komme ned de 3 trappene utenfor døren. :lol:

I morgen satser jeg på å være littegranne mer bevegelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rask progresjon, start med intervalltrening (da er det helt greit om du bruker 2-3 dager på å hente deg igjen, og kun går rolige turer med hund disse dagene). Det finnes mange måter å trene intervaller på. 4x4 som er nevnt, er en godt dokumentert måte å trene på, som gir god effekt. Du kan google det, finnes mange tekster som forklarer. Her er en:

http://www.loplabbet.no/4x4-trening

Når du føler det går bedre, kombiner intervalltrening med langkjøring i rolig tempo ("snakketempo"), gjerne turer som går opp imot en time i starten (om du må gå 40-50% av tiden de første ukene, så gjør det absolutt ingenting, det viktigste er at du får tid på beina i rolig tempo/lav intensitet), og halvannen eller to etter litt tid. Effekten du får er en annen enn den du får ved å trene intervaller.

Skal du samtidig gå opp, gjelder det nok rett og slett bare å få i seg nok mat. Denne treningen vil fremme fettforbrenningen din, og det kan derfor være vanskelig å gå opp i vekt. Spis nok. Få i deg godt med protein.

Jeg ville kanskje kombinert intervalltrening og styrketrening i starten. Ved å bygge muskler vil du kunne gå opp i vekt (men igjen, du må spise nok mat—og god kvalitetsmat med mye næring).

Tusen takk for svar!

Da skal jeg få prøvd meg litt på det (:

Det er ikke noe problem å få valpen med på disse turene? Det blir ikke for langt liksom, siden han bare er 8 uker?

Skal du opp i vekt ville jeg holdt meg langt unna jogging. Gå turer med hundene og start på et treningssenter med en personlig trener som kan sette opp et program til deg. Går du turer med litt tempo vil dette forbedre kondisjon, spesielt i terrenget, for eksempel fjellturer.

Har du dårlig muskulatur er det ikke bra å jogge, da er det bedre å prioritere oppbygging av muskler og styrke sener og ledd. Det vil synke risiko for skader betraktelig og du vil ikke forbrenne vekk disse kaloriene du vil ha vare på. Når du føler kroppen er på et mer normalt nivå kan du starte å tenke på evt jogging.

Spis meieriprodukter med mye proteiner (kesam, gresk yoghurt, h-melk), hold deg unna lett-varianter, ta tran og få i deg noe grønt hver dag.

Jeg tør ikke sjanse på noe treningssenter nå, har prøvd det før og endte opp med å være støttemedlem i to år.

Men har skog og stier rett bak hvor jeg bor med bakker og ulendt terreng, så da kan jeg jo begynne å gå turer der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på 1,3mils tur med jentene på Lyderhorn i går. Var ute å gikk i 3,5t i kjempe flott vær :) Deilig. Imorgen er det Lyderhorn igjen etter jobb og styrke på kvelden på Sprek og blid :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på powerstep i dag. Lenge siden sist, og det blir lenge til neste gang. Jo mer jeg trener jo mer ser jeg hvor slurvete man blir med teknikk og fokus på sånne timer, og knærne mine protesterte stort. Så det blir ikke mye sånne timer fremover på meg. I morgen skal jeg prøve meg på sats energy - håper det er mer i min gate som kondistrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med bikkjedyret og løp intervaller i kveld, AUUU! :P Men så godt etterpå!

Mormor og morfar har ikke sett meg siden før jeg begynte med livsstilsendringen, og de kunne ikke tro sine egne øyne :D De har gått rundt hele helga og snakket om hvor imponerte og stolte de er, det er en fin boost altså :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå sitter jeg klar for å holde sirkeltrening for en gjeng mer eller mindre trente folk i kveld. Jeg har med mine favorittøvelser og gleder meg til å bli skikkelig sliten!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...